To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Napęd - Olej do skrzyni biegów ETZ

ETZPOWER94 - 2015-04-12, 08:50

Witam.
Jakiś czas temu wlałem tego Motula i niestety żałuję. Skrzynia na zimnym chodzi świetnie, ale po zagrzaniu biegi cieżko wchodzą. Szkoda tylko że nie zwróciłem uwagi na powyższy post intra, w którym napisał że z 10W po rozgrzaniu robi sie woda. Tak też jest pewnie w moim przypadku. Tym razem biore Balreya 80W i teraz juz musi byc dobrze

ETZ_PRORIDER - 2015-04-12, 13:13

Ostatnio wymieniając olej przed sezonem w ETZ 250 znowu to zrobiłem! wlałem ten przeklęty Hipol 80W/90 i wiecie co? znowu jestem z tego zadowolony i uważam, że w ETZ-cie lepszego oleju w skrzyni nie potrzeba, nie zauważyłem żadnego klejenia sprzęgła, ciężko czy hałaśliwie pracującej skrzyni czy innych dolegliwości. Te dolegliwości nie wynikają z oleju i jego ceny, wynikają po prostu ze spapranej roboty przy składaniu silnika po remoncie i tyle.
Cichy - 2015-04-13, 18:40

Ja chciałem dzisiaj kupić ten Hipol 80W/90, ale nie mieli w sklepie. Sprzedawca twierdzi, że do MZ ETZ 250 idealny będzie MOTUL TRANSOIL SAE 10W30. On jest do 2t i 4t. Kupiłem go, ale teraz mam dylemat czy będzie dobry. Jak sądzicie?
ETZ_PRORIDER - 2015-04-13, 18:51

Cichy napisał/a:
SAE 10W30
Za rzadki będzie.
Maciej S. - 2015-04-13, 20:15

Ja w TS150 i kiedyś w Pannonii zawsze lałem hipol i jakoś bez problemu się sprawował i zarówno dawkowane sprzęgła jak łatwość przełączania biegów nawet na postoju.
Jak ktoś opisuje olej do skrzyni biegów 2T/4T to chyba nie rozumie o co chodzi.
Raczej ważne czy sprzęgło mokre/suche i jaki rodzaj tarczy sprzęgłowych jest używany.
W pannoni miałem tradycyjne korki, w mz jakieś takie plastikowe.

Cichy - 2015-04-13, 23:09

Pojeździłem dzisiaj po stacjach benzynowych i kupiłem ten Hipol GL-4 80W/90, więc spokojnie nie wlałem tego SAE 10W30.
Luke Skywalker - 2023-07-27, 14:08

Dzień dobry!
Wiem, że zdobyłem złotą łopatę za odkop tematu, ale chyba lepiej tak, niż zakładać nowy? ;)
Potwierdzam obserwacje dotyczące Transoila 10W40. Dopóki skrzynia zimna bądź letnia - wszystko super. Po porządnym rozgrzaniu chodzi znacznie gorzej, ciężej wbić 1-wszy bieg (co nie występuje na zimno). Po konsultacji w Motulu jest sugestia przejścia na Motul 5100 lub 7100 10W50, który jest olejem silnikowo - przekładniowym również do mokrych sprzęgieł. Nie sugerować się oczywiście, że to 4T...
Zaprzyjaźniony Motul twierdzi, że na klasycznym oleju przekładniowym może (nie musi) występować poślizg sprzęgła.

Zdrówka!
Luke

Marcin W. - 2023-07-28, 11:44

Witaj Instrukcja obsługi dla motocykli MZ ETZ 125/150/250 o oleju SAE 80W. Taki też używam i polecam kolegą jeśli mają dylemat. W szczególności jeśli to jest MZ ETZ 250/251 gdzie jak czytałem problemach to tarcze się sklejały jak ktoś używał np. Hipolu.
Na rynku obecnie jak szukałem to są może z trzy rodzaje z indeksem 80W ja polecam BelRey80W.

Olej przekładniowy Bel-Ray Gear Saver 80W. Cenowo od 50zł do nawet 73zł.
Następnie masz jeszcze OLEJ ADDINOL GL80W. koszt to 44zł
Olej przekładniowy LIQUI MOLY LIM1617 SAE 80 0.5L za jedyne 45zł brak też informacji czy z mokrym sprzęgłem może współpracować koszt 45zł za 0,5l i tak go raczej eliminuje.
Zatem kup Bel-Reya 80W a jak coś dalej bezie nie tak to musisz reanimować sprzęgło. Może tarcze cierne sprzęgła ci "puchną". Koledze montowałem z Dulles. Działaj!!! :piwo:

Luke Skywalker - 2023-07-28, 12:11

Dzięki za podpowiedź!
Faktycznie Bel-Ray ma informację, że jest przeznaczony do przekładni ze sprzęgłem mokrym.

Pozdrowienia!
Luke

mar09 - 2023-07-28, 20:56

Sklejanie tarcz to dość indywidualna kwestia... głównie właściciela. Mam kontakt z osobą której robiłem silnik bodajże 13lat temu; lecz dobre 6lat temu skleił tarcze po zimie i nie chcąc grzebać przywiózł maszynę na serwis, w tym roku ponownie to samo, po prostu trzeba więcej jeździć niż garażować i wymieniać olej przed sezonem.
TheMZman - 2023-07-28, 21:53

Sklejone tarcze to tez czesto kwestia wzerow na przekladkach. Stary silnik w 301 sklejal tarcze po jednej nocy, wlasnie dlatego ze przekladki mialy juz stycznosc z wilgocia.
Ja tam leje millersa 80w90 do wszyskich smietnikow, i nic nie ciagnie, nic nie klei nawet jak zostawiam niepalone na dwa lata (z wyjatkiem sytuacji opisanej wyzej).

Wolf - 2023-07-29, 10:23

Jeśli jest problem ze sprzęgłem to żaden olej nie pomoże. Sprzęgło w MZcie ma działać poprawnie na Hipolu 80W90 jeśli tego nie robi, to oznacza, że problem jest mechaniczny a nie rodzaju smarowania.

Olej ma być gęsty czyli 80W/80W90 aczkolwiek jak ktoś tym nie jeździ albo robi raz na rok 5km i klei mu tarcze to trzeba wlać rzadki. Z prostej przyczyny kiedy ma ten 80W dostać temperatury i zrobić się rzadki?

Ale pozostańmy przy tym, że silnik to maszyna cieplna zaprojektowana do jeżdżenia a nie podkocowania.

Co do marek olei, w moim doświadczeniu co jeżdżę próbowałem różnych drogich olei i zawsze wracałem do Hipola oraz Orlen 2t semisyntethic, w moim odczuciu to strata kasy na te wyrafinowane oleje.

Co do polemiki oleje pod mokre sprzęgło świetnym przykładem może być Honda Deuville Mczmoka który leje oleje samochodowe do tego motocykla a silnik działa poprawnie i zrobił ponad 50tys na tym silniku i olejach. Także wnioski wyciągajcie sami czy to aż tak istotne...

ETZ_PRORIDER - 2023-07-29, 10:43

Cytat:
Co do marek olei, w moim doświadczeniu co jeżdżę próbowałem różnych drogich olei i zawsze wracałem do Hipola oraz Orlen 2t semisyntethic, w moim odczuciu to strata kasy na te wyrafinowane oleje.

Podpisuję się obiema rękoma pod tym. I zawsze tylko platynki.

Luke Skywalker - 2023-07-29, 18:18

Z całym szacunkiem, ale nie.
Gdyby tak było, do dziś stosowalibyśmy Lux 10, a jednak świat poszedł do przodu. Skoro są produkty wykonane we współczesnej technologii dedykowane do takich czy innych zastosowań, to nie ma wątpliwości co do ich przewagi nad środkami smarnymi z poprzednich epok.
Natomiast prawdopodobnie biorąc pod uwagę cykl życia podzespołów w MZ, faktycznie można nie zdążyć zauważyć dobrodziejstwa dedykowanego oleju… :mrgreen:

Miłego weekendu!
Luke

romanETZ - 2023-07-29, 18:56

Powiem tak, czy staremu ukochanemu kundlowi zaszkodzi najlepsza, najdroższa szynka ? (gdy całe życie jadł zwyczajną). W okresie gdy nasze MZety były nowe na stacjach paliwo miało mniej oktanów (o ile dobrze pamiętam zaczynało się od 78 ). Z dostępnością olejów (jakichkolwiek) bywały problemy a jednoślady jeździły. Jak to mówią nikt bogatemu nie zabroni ale myślę że nie ma takiej potrzeby.
Luke Skywalker - 2023-07-29, 18:59

Dobre!
Wyraziłem mniej-więcej to samo, jednakże nie tak poetycko! :piwo:

Luke

Wolf - 2023-07-30, 10:59

Luke Skywalker napisał/a:
Gdyby tak było, do dziś stosowalibyśmy Lux 10, a jednak świat poszedł do przodu. Skoro są produkty wykonane we współczesnej technologii dedykowane do takich czy innych zastosowań, to nie ma wątpliwości co do ich przewagi nad środkami smarnymi z poprzednich epok.


Orlen 2T semisynthetic to już krok w przód i w pełni to odzwierciedla po stanie zużycia elementów korby, łożysk i góry zestawu. Skrzynia jak to skrzynia, tam ma być po prostu olej, można kombinować z lepszymi olejami i dodatkami, osobiście testowałem dwusiarczek molibdenu w skrzyni MZ 301, przez 1000km było fajnie cicho. Później jak się kryształki molibdenu rozbiły chodziło z powrotem tak samo. Zalałem kiedyś full syntetyk do skrzyni MZ i skrzynia zaczęła ciężej działać, sprzęgło tu zmian nie było ale uszczelnienie na środek typu Reinz (permatex) zaczęło mi sie pocić na karterach. Dlatego technologia, technologią a emzeta, emzetom.

Lepiej wymienić dwa razy w roku Hipola w skrzyni niż raz w roku nalać markowy olej.

Luke Skywalker - 2023-07-30, 15:42

Z ciekawostek emzetowo olejowych, dziś fenomen pogorszenia pracy skrzyni na gorąco nie wystąpił bądź był w zasadzie niezauważalny. Cudowna technologia żyjąca własnym życiem :grin: Prawdopodobnie dojeżdżę ten sezon tak jak jest, a na nowy zmienię oleum.

Zdrówka!
Luke

Milicyjny - 2023-07-31, 10:49

ETZ_PRORIDER napisał/a:
Cytat:
Co do marek olei, w moim doświadczeniu co jeżdżę próbowałem różnych drogich olei i zawsze wracałem do Hipola oraz Orlen 2t semisyntethic, w moim odczuciu to strata kasy na te wyrafinowane oleje.

Podpisuję się obiema rękoma pod tym. I zawsze tylko platynki.

Podpisuję się obiema rękoma pod tym. I zawsze wymieniam platynki na zapłon od Janka :mrgreen:

TheMZman - 2023-08-02, 23:13

Tu macie efekt lania Light Gear Oil 75w80.



Wszystkie pozostale tryba zdrowe, tylko 5 bieg dojechany. Dlaczego tak sie stalo? Ano dlatego, ze po rozgrzaniu olej byl duzo bardziej plynny niz byl by 80W90 i tryba nie byly w stanie go zaciagnac z dolu karteru (poziom wlasciwy, motocykl jezdzony po autostradach przebieg 27tys Km). Polifowe 251 i 301 z przelozeniem 5ki 20:22 sa na to najbardziej narazone.
Pytanie jak bedzie sie zachowywal taki 10w40, ktory jest jak woda.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group