To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Renowacja/specyfikacja modeli - MZ ES 300

olo - 2007-01-21, 14:34
Temat postu: Różnice między silnikami - ES 250, a ES 300
Czy ktos wie jakimi szczegolami rozni sie silnik między es 250 a es 300? podajcie jakies szczegoly po ktorych mozna bylo by sie polapac czy jest 250 czy 300
pozdrawiam olo
poprawiłem temat i treść-wojciech944
olo, zwracaj uwagę na popełniane błędy

daniel1621 - 2007-01-21, 15:51

przede wszystkim chyba po pojemności

weź popraw ten błąd w temacie, bo nie da sie na to patrzeć :!:

edwin.sk - 2007-01-21, 15:57

ciężko powiedzieć sprzęt jest dośc rzadki.... musisz szukać w niemieckich witrynach ale też sukcesu nie wróże....napewno jest to cylinder ale i skrzynia może być inaczej zestopniowana....gratuluję maszyny!!

[ Dodano: 2007-01-21, 16:03 ]
Das größte ES-Modell war die, mit Einführung der /1-Modelle, nur 7865 mal gebaute ES 300, die sich äußerlich von den /1- Modellen durch Seitenverkleidungen und Packtaschen aus dem /0-Regal und einen längeren Zylinder (18 Kühlrippen, zum Kerzenwechsel musste der Tank angehoben werden), sowie einer geringfügig anderen Linierung/Tanklackierung unterschied. Die 300er war eigentlich als „Lückenfüller“ nach der Produktionseinstellung der BK gedacht, hatte allerdings gelegentlich mit „Kinderkrankheiten“ wie starken Vibrationen und dadurch bedingten Rahmenanrissen an der starren Motoraufhängung zu kämpfen, weshalb die Produktion schließlich wieder eingestellt wurde. Ihre Kolben wurden gern zum Tunen von Trabant-Motoren verwendet, da sie leichter waren, es mussten lediglich die Fixierstifte der Kolbenringe in eine andere Position gebracht werden. Darüber hinaus wurden ab Werk Geländesportmodelle der ES mit allen Hubraumvarianten verkauft, die sich im Wettbewerb erfolgreich zeigten. Die originalen Geländemotorräder zählen heute zu den rarsten Ausführungen der Modellreihe.

arsene chyba się chwalil kiedys że zna niemicki czy zna kogoś kto zna:P

Plonek - 2007-01-21, 18:25

tylko cylindrem i tłokiem, ew. dyszami w gaźniku. Ciężko to sprawdzić. Najlepiej zdjąć głowicę i zmierzyć średnicę cylindra.
Kefirek - 2007-01-21, 21:12

z informacji jakie posiadam na chwilę obecną to róznice są nastepujące

ES 250/0
skok tłoka 65mm
srednica cylindra 70mm
stopien spręzania 8:1
gaźnik BVF N 271/0

ES 300
skok tłoka 72mm
srednica cylindra 72mm
stopien spręzania 8,8:1
gaźnik BVF KN 1-1 30

jesli uda mi się odzyskać ksiązkę z biblioteki to podam Ci dokładne róznice silnikowe miedzy tymi modelami, 300 idzie tez poznać po tym ze były one produkowane w latach 1962-1965 + dodatkowe kilkaset sztuk wyprodukowane na specjalne zamówienie w 66. A ES 250/0 z którymi idzie pomylić 300 były produkowane do 62 kiedy to zastapiła je wersja 250/1, kolejna róznica jest taka ze 300 miała pokrywę prądnicy z wygrawerowanym logiem MZ, zerówki natomiast tego loga nie miały.

zdrówka

Saracen1608 - 2007-01-21, 22:28

Kefirek, ma bardzo precyzyjne informacje. W moich materiałach -Istrukcji obsługi wydanej przez VEB FACHBUCHERVERLAG z 1963r są dokładnie te same dane. Nie znalazłem tylko potwierdzenia tego logo. Na mojej ES 250 z 59` rzeczywiście nie ma grawerowanego.

Jesli chodzi o oznaczenia silnika to dla poszczególnych części es 300 :
- głowica - 15-842.04-0
- cylinder - 15-842.02-0
- wał korbowy - 15-843.02-0
- tłoki - kolejne wymiary szlifów od 72 - 73,75 mm nabite na płaszczu tłoka
Do tego silniki różnią się pozostałą drobnicą : rurka kanału dolotowego wraz z kołnierzami i uszczelkami, podkłądkami wału, uszczelkami łożysk itd...


Dla 250 wszystkie oznaczenia zaczynają się od: 05-

Jeżeli chodzi o rozróżnienie całych motocykli to najłatwiej zrobić to po kanapach- w 250 są dwa osobne siodłą , w 300 jedna, długa kanapa.

Domyślam się że chodzi tu pewnie o przeszczep częsci z jednego silnika do drugiego. Jak widać motory różnią się tylko górą - skrzynka, sprzęgło , elektryka jest taka sama.

hubertbaran - 2007-01-21, 23:03

inny skok tłoka = inny wał? To niepodobne do MZ:D
olo - 2007-01-22, 01:02
Temat postu: ;]
sorki za te bledy i dwie wzutki//dzieki za pomoc z tymi rozmiarami tlokow i cylindra jutro pomieze i napisze co wyszlo/mam 2 emzetki ale z ta mam problem/cala chistoraia zaczela sie od kupna tego motocykla/nabylem go po czlowieku ktury mial ich kilka,zmarl kilka lat temu a teraz jego syn postanowil je sprzedac/kupilem 2 mz es 250/1 do rematu/w sumie dozucil mi je do tej niby 300 z koszem/porzednie maja dokumenty kompletne a ta niby 300 nieposiada wogule//tabliczka jest slabo czytelna/z ledwoscia widac date 1965/ale przegladajac ksiazke pana Andy Schwietzer /motocykle mz/ znalazlem wlasnie ta 300 i najbardziej odpowiadala tej mojej,niezgadzaja sie siedzenia bo mam podwujne i i ta kapa silnika bez napisu mz ,tylni blotnik jest od trphy razem z jej emblematem es 250/2
prawdopodnie motor jest jakims skladakem rama i kosz od 300 a silnik od 250

mundy - 2007-01-22, 01:22

Cyknij fotę , wrzyć na forum i będzie wszystko jasne :smile:
Kefirek - 2007-01-22, 16:01

Cytat:
Nie znalazłem tylko potwierdzenia tego logo. Na mojej ES 250 z 59` rzeczywiście nie ma grawerowanego.


oficjalnej informacji raczej nigdzie sie nie znajdzie, jednak wszystkie prawe dekle silnika jakie było mi dane widziec w 250/0 nie posiadają tego loga, pojawiło się ono w 62 czyli w roku którymi zaczeli produkować 250/1 i 300. Choć wsumie może dało by się to sprawdzić poprzez porównanie numerów części jesli ktoś ma katalog cześci zamiennych do 250/1 niech sprawdzi jaki jest numer czesci zamiennej.

wg Katalogu czesci do ES 175 i ES 250 wydanego we wrześniu 1959 nr pokrywy to 05-841.61-0.

co do ES 300 to kolejna różnicą jest przednia zębatka która w przypadku 300 posiada 21 zębów a w 250 20.

a teraz mam jeszcze jedno pytanie, czy 300 nie miała już montowanych kierunkowskazów w kierownicy jak i chromowanej tylnej lampy podobnie jak miało to miejsce w 250/1?

olo - 2007-01-22, 18:50

Dopiero wróciłem z pracy, zaraz idę do garażu to wrzucę więcej zdjęć, zdejmę cylinder i pomierzę




Kefirek - 2007-01-22, 19:25

powiem CI ze cięzko wyczuć co to masz, bo z fotek które pokazałes może to byc równie dobrze 250/0 250/1 czy tez 300. Masz boczne tylne blachy które zasłaniają polowe tylnego koła? Jesli tak no to masz albo 250/0 albo 300. Najlepiej wez i pomierz ten cylinder to sie wszystkiego dowiemy, mozesz tez sprawdzić gaźnik, jesli jest płaska przepustnica mamy do czynienia z zerówką jesli walcowa to 250/1 badz 300, choć za 300 nie przemawia tłumik bo jesli dobrze myslę to było tam montowane cygaro takie jak w /0. Choć zerówkę też mozna by wykluczyć bo jesli na tabliczce masz wybity 65 rok to albo 250/1 albo 300, powiem Ci ze za duzo nie wiadomych a za mało równań. Całkiem możliwe ze jest to także jakiś składak, w stylu to od /1 to od /0 to od /2 a tamto od 300.


zdrówka

Saracen1608 - 2007-01-22, 21:54

Kefirek napisał/a:
mozesz tez sprawdzić gaźnik, jesli jest płaska przepustnica mamy do czynienia z zerówką jesli walcowa to 250/1 badz 300,


Niekoniecznie- w mojej z 59` jest płaski BVF 270 a w dawcy częsci z 63`, którego niedawno kupiłem jest już okrągły BVF 270-1

Wydech tak jak napisałeś nieorginalny , do tego wózek boczny jest dużo młodszy od motocykla. Z tego co jeszcze zuważyłem to z przodu założone tylne amorki.

pozdrawiam

olo - 2007-01-23, 01:34

tak amortyzatory sa prawdopodonie od tylniego zawieszenia a tlumik w 100% jest nieorginalny/jest nowy na to wyglada ale mam cygoro w niezlym stanie/z tylnim blotnikem sam niewiem sa otwory na ta tylnia oslone/schowek?/ na blotniku 2 dziury kolo siebie symetrycznie na przeciwko/
zdjelem glowice i doznalem szoku na ilosc silikonu /niewiem czy byla tam orginalnie jakas uszczelka ale mysle ze powina tam byc/sa slady ze cisnienie wypychalo paliwo/zmiezylem srednice cylindra 7,1 a na tloku jest znak +1 /jeszcze raz pomieze wszysko jutro i dokladnie obejze/czyli mysle ze wszysko wiadomo :grin: //cylinder i tlok sa w doskonalym stanie//
napiszcie co chcieli byscie zobaczyc/elementy motocykla/ to zrobie foto/aby cos wiecej sie dowiedziec o tym motoze jesli macie oczywiscie chec
i mam pytanie czy tylni blotnik byl podnoszony/rozkrecany/czy byl w calosci bo tylni emblemat es 250/2 byl tylko wcisniety i widac ze ktos go demontowal no i te otwory
dziekuje wam bardzo za pomoc
pozdrawiam

wąski - 2007-01-23, 16:21

tj zwykła 250/1 ES:)
Plonek - 2007-01-23, 17:40

Kefirek napisał/a:
Całkiem możliwe ze jest to także jakiś składak, w stylu to od /1 to od /0 to od /2 a tamto od 300.
jak się patrzę na ten tylni błotnik od tropa, to też mi się tak wydaje
Kefirek - 2007-01-23, 21:51

Cytat:
zmiezylem srednice cylindra 7,1

Wykluczając składaka to zagadkę masz rozwiązaną, w Twoim posiadaniu jest ES 250/1 a cylinder ma już za soba 4 szlify.

jednym słowem wszystko się teraz zgadza :smile:

Cytat:
Niekoniecznie- w mojej z 59` jest płaski BVF 270 a w dawcy częsci z 63`, którego niedawno kupiłem jest już okrągły BVF 270-1


masz racje w /0 były także montowane gazniki z walcową przepustnicą, moj bład, sorka :wink:

zdróweczka

olo - 2007-01-24, 01:55

witam/jeszcze raz dzieki i sorki za zamieszaniez z ta es 300/;]
mam jeszcze kilka fotek to wzuce w najbliszym czasie/zaczelem ja doprowadzac do pozadku i napewno bede mial kilka pytan/

pozdrawiam szczesliwy posiadacz es 250?

tomek@1966 - 2009-06-05, 14:21
Temat postu: MZ ES 300
czy ktoś mógłby z wymiarować tłok do MZ ES300,chodzi mi o całkowitą wysokość,średnicę sworznia....?
Stanley7979 - 2010-01-03, 15:01

Jeżeli jesteś jeszcze zainteresowany wymiarami tłoka to pisz na PW


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group