To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Usprawnienia/modyfikacje & akcesoria - MZ Trophy - przeróbka na alternator

ohtamzemadar - 2009-09-20, 21:32
Temat postu: MZ Trophy - przeróbka na alternator
Witam!!!!
Mam takie pytanie czy do ma trophy 250 mozna zamontowac alternator jak można to jaki

jannex - 2009-09-21, 22:51

Wałkuje ten temat w ts 4-biegowej bo jestem właścielem i takiej :d
Z wirnikiem to jeszcze mały problem bo wystarczy zrobić takie zatocznie w które wejdzie simering wału i gra. Gorzej ze stojanem bo brakuje mniejsca na przymocowanie flanszy ale jeszcze pomyślę i nad tym.

k813 - 2010-11-30, 11:29

Natknąłem się na ciekawy sposób zamontowania alternatora w TS. Może kogoś to zaciekawi.
motomaciey - 2010-11-30, 12:39

k813 napisał/a:
Może kogoś to zaciekawi.

Fana oryginału może nie ale mnie tak. Masz więcej zdjęć tej przeróbki ?

k813 - 2010-11-30, 13:08

Niestety nie mam. Znalazłem to na http://mz-forum.com/. Będę miał chwilę to poszukam dokładnego linku.
matmax - 2010-11-30, 21:09

Profanacja... tyle mogę powiedzieć.
k813 - 2010-11-30, 21:56

matmax napisał/a:
Profanacja...

W zupełności się z tym zgadzam. Też jestem fanem oryginału. Ostatnio widziałem również podobnie przerobionego junaka. Masakra...

Piotr - 2010-12-27, 15:21

Witam Szanownych Kolegów,

Temat alternatora przy 4 biegowej ES 250/2 na tyle mnie poruszył, że założyłem tu konto. Sam taki wynalazek własnej konstrukcji posiadam i to od wielu lat. Odpowiadając najpierw na pytanie „po co to ?” muszę zacząć historycznie. W zamierzchłej przeszłości (końcówka lat 80 – tych) posiadałem już mój pierwszy pojazd MZ ES 250/2. O takich luksusach jak NOWY akumulator nikt nie słyszał, a i prądnica 6V ledwo żyła. Natomiast w Bydgoszczy na ul. Dworcowej w sklepie, którego już dziś nie ma trafił się w częściach alternator od ETZ 250. Czasy były ciekawe, więc aby nie być wyprzedzonym przez następnego w kolejce kupiłem całość natychmiast bo czasu na zastanowienie nie było . I tak oto stałem się posiadaczem części, która może się przyda. W drodze do domu zaczęły mi się marzyć światła z żarówką H4 i może nawet kierunkowskazy ?? bo moja wersja odkupiona w stanie silnie sfatygowanym takich luksusów nie posiadała. Z drugiej strony nie chciałem niczego zmieniać tak, aby dało się wrócić do oryginału. Zacząłem więc kombinować i w znajomym warsztacie na podstawie rysunków zostały wytoczone 2 części – podstawa pod alternator i przedłużenie stożka wału korbowego. Montaż zestawu polega na przykręceniu 2 śrubami dodatkowego pierścienia w miejsce starej prądnicy (w nim osadza się stojan) i przedłużenia wału korbowego nasadką, bez której wirnik alternatora wchodzi zbyt głęboko i ociera o założony pierścień. Nasadka jest walcem w którym wykonano wewnętrzny i zewnętrzny stożek. Dokładniej widać wszystko na zdjęciach. Nie mam tylko zdjęcia wykonanego stożka – jest już pod wirnikiem. Zdjęcia pochodzą z 2008 roku, gdy robiłem drugi remont mojej MZ, ale dorabiane części są z lat 80-tych. Oczywiście oprócz alternatora założyłem regulator napięcia (od skody 12V – bo taki miałem), później w 2008 roku wymieniłem go na elektroniczny, żarówki 12 V - w tym „wymarzona” H4 do reflektora, cewkę zapłonową od „malucha” – bo też taką miałem, i diody od alternatora z samochodu ale to już całkiem inna bajka. Cały zestaw mieści się pod kapę silnika i na zewnątrz nie widać żadnych przeróbek. Jeśli ktoś jest zainteresowany rysunkami dorabianych części – myślę, że je znajdę. Całość śmiga od wielu lat a z ciekawostek dodam, że kiedyś w celu odpalenia samochodu z rozładowanym akumulatorem podłączyłem MZ kablami z samochodowym aku i po dobrej godzinie pracy i odłączeniu kabli samochód odpalił.  W końcu to 210 W !!!

sIaj - 2010-12-27, 20:45

Co do ładnego ukrycia regulatora i mostka diodowego, dobrym w sumie wyjściem byłoby założenie regulatora z mostkiem - PVL. Niestety produkt niszowy, mam już tylko kilka sztuk. Oczywiście można zamówić też nowy w Niemczech.
Piotr - 2010-12-27, 21:32

Regulator napięcia, mostek z diodami (od nowszego malucha - takiego z alternatorem) i cewka 12V mieści się obok akumulatora pod lewą osłoną. Jest tam wystarczająco dużo miejsca a wygląd zewnętrzny MZ pozostaje bez zmian.
Dodam jeszcze, że w 2009 roku uzupełniłem zestaw o zapłon bezstykowy na wale korbowym i jego część elektroniczną - też pod lewą osłoną.
Z zewnątrz usprawnienia są niewidoczne a w efekcie wolne obroty ustabilizowały się. Nadal możliwy jest powrót do oryginału. Choć ten motocykl ma u mnie dożywocie i nawet kilka dni dłużej.
Niestety zamieszczone zdjęcia są z komórki - więc jakośc lekkopółśrednia...

Pozdrawiam

Piotr - 2019-05-12, 17:16

Rok 2019 - całość nadal działa. Za 2 lata MZ skończy 50 lat...
ETZ_PRORIDER - 2019-05-12, 19:31

Jak coś jest zrobione z głową to nie ma prawa się zepsuć :) teraz jest era CDI...
Allu - 2019-05-12, 20:04

Ja mam to samo w es 250.2 alternator z etz, mostek prostowniczy pvl i elektronik od Janka polecam.
sIaj - 2019-05-14, 20:01

ETZ_PRORIDER napisał/a:
teraz jest era CDI...
Tylko wiesz że to jedno z drugim nie musi iśc w parze? Chodzi mi o to że możesz mieć alternator ze stałymi magnesami a zapłon nie musi być CDI.
Miałem to już swego czasu napisac, że np. taki Harley z końca lat 70 ma alternator na magnesach stałych a zapłon na przerywaczu...

Piotr - 2019-07-22, 17:41

Właśnie tu widać myśl techniczną MZ. W latach 80-tych (myślę o MZ ETZ) był już alternator z regulowanym wzbudzeniem. Konstrukcja stosowana w samochodach do dziś. Jednocześnie mam 2 motocykle japońskie z późnych lat 90-tych, gdzie alternator ma magnesy stałe a cała regulacja napięcia polega na obciążaniu uzwojeń i generowaniu nadwyżki mocy jako ciepła wydzielającego się na radiatorze regulatora. Nie przymierzając jak obecne chińskie skuterki. Szkoda, że MZ już nie ma.
Veteran - 2019-07-26, 02:48

Bardzo dobre posunięcie! Niezawodność i bezpieczeństwo. :ok:
Piotr - 2024-01-19, 19:15

Przeglądam stare posty, rok 2024, MZ nadal działa i cieszy... :mrgreen:
Wolf - 2024-02-03, 09:00

Piotr, I o to chodzi, niech chodzi :piwo:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group