To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Mechanika - Regulacja Gaźnika

motomaciey - 2010-09-15, 10:03
Temat postu: Regulacja Gaźnika
Często na forum powtarzają się pytania typu "Jak wyregulować gaźnik ?" które sprawiają że tracę wiarę w umiejętność korzystania młodego pokolenia z Google a odpowiedzi typu "ta śrubka z boku musi być wykręcona o X obrotów" rozbrajają mnie jeszcze bardziej.

Myślę że warto jeśli te podstawowe wskazówki znajdą się w tym dziale. Poniższe dane dotyczą motocykla WSK 125 ale są to silniki zbliżone konstrukcyjnie do małych modeli MZ a technika regulacji jest uniwersalna.

Do regulacji gaźnika przystępujemy po rozgrzaniu silnika do normalnej temperatury i uprzednim sprawdzeniu poprawności ustawienia zapłonu. Do regulacji wolnych obrotów służą dwie śruby: pozioma zabezpieczona sprężynką i regulująca skład mieszanki oraz ukośna zabezpieczona przeciwnakrętką, ustalająca dolne położenie przepustnicy.Regulację rozpoczynamy od zluzowania cięgna gazu. Następnie wkręcamy śrubę poziomą do oporu i wykręcamy o 1,5 obrotu. Śrubę ukośną wykręcamy do momentu wystąpienia zakłóceń w pracy silnika, tak jednak by nie powodowało to jego zgaśnięcia. Następnie obracając powoli śrubę poziomą w lewo lub w prawo osiągamy najwyższe obroty silnika i jego równomierną pracę. Ponownie wykręcamy śrubę ukośną do czasu wystąpienia zakłóceń, zaś śrubą poziomą wyrównujemy bieg silnika W ten sposób po kilku takich czynnościach uzyskujemy najniższe położenie przepustnicy, przy którym silnik pracuje równomiernie.

Jeśli po regulacji wystąpią kłopoty z rozruchem silnika, należy mieszankę nieco wzbogacić przez wkręcenie śruby poziomej, nie więcej jednak niż o 1/8 obrotu od wcześniej ustalonego położenia. Regulację wolnych obrotów kończymy usunięciem luzu linki gazu przez wykręcenie śruby i zabezpieczenie jej przeciwnakrętką.

Regulację gaźnika w zakresie średnich obrotów przeprowadzamy przez zmianę położenia iglicy . W okresie docierania silnika wskazane jest ustawienie iglicy na 3 rowku od góry, zaś po dotarciu na 2 rowku. W celu zmiany położenia iglicy zdejmujemy z niej zapinkę, przesuwamy iglicę w żądanym kierunku i ponownie zabezpieczamy.

O poprawnej regulacji gaźnika świadczy płynne i szybkie przechodzenie silnika z niskich obrotów na wysokie. Także lśniąca lub ciemnoszara elektroda świecy i jasnoszary lub jasnobrązowy nalot wokół niej oraz zużycie paliwa wynoszące około 2,8 dm3/ 100 km przy prędkości 60 km/h dowodzą właściwego jej wykonania. Elektrody chropowate, nadtopione i izolator pokryty szklistym ciemnobrunatnym lub szaroczarnym nalotem wskazuje na zbyt ubogą mieszankę, natomiast po- krycie izolatora i elektrod ciemnoszarym nalotem" świadczy o mieszance zbyt bogatej.

Tekst ściągnięty z http://motocykle.svasti.org

kosior30 - 2010-09-17, 00:02

Jeszcze należy wspomnieć o tym, iż jako pierwsze trzeba wyregulować pływaki, bo one mają kolosalny wpływ na pracę silnika. Trzeba ustawić tak, jak książka nakazuje. Jeśli wyraźnie czuć, że nie da się wyregulować śrubą składu mieszanki, gdyż silnik się dławi, albo kopci znacząco, lub też daje się wyregulować jako tako, ale śruba składu mieszanki wykręcona o np 4 obroty, to pływaki należy opuścić (zwiększyć odległość od powierzchni stykowej pokrywy). Jeśli pracuje prawidłowo na wolnych i średnich obrotach, ale "muli" przy dłuższym przytrzymaniu maksymalnie odkręconej manetki oznacza to, iż paliwo za wolno napływa do komory pływakowej i trzeba jeszcze przeregulować dolne położenie pływaków. Wszystko opisane jest w instrukcji.
motomaciey - 2010-09-17, 08:36

Słuszna uwaga Kosior, dzięki za korektę.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group