To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Napęd - Zdystansowanie zabieraka sprzęgła ETZ 250 / hałas sprzęgła

jaroquest - 2018-08-12, 09:52

czochu napisał/a:
Po mojemu stożek siada zbyt nisko , przy wysprzeglaniu dolna podstawa sprzęgła się wychyla i zachacza o koło 68z.


Miałeś racje, na kole 68 z widać było delikatne rysy po kontakcie ze sprzęgłem, wymiana stożka pomogła.

ETZ_PRORIDER - 2018-08-12, 12:50

A żaby się wyniosły? :grin:
mczmok - 2018-08-13, 14:30

jaroquest napisał/a:
Miałeś racje, na kole 68 z widać było delikatne rysy po kontakcie ze sprzęgłem, wymiana stożka pomogła.

Mówiłem od początku o stozku - dlatego musiałeś wyrzucić podkładkę falistą bo nie było na nią miejsca jak stożek siadał zbyt głęboko...

jaroquest - 2018-08-14, 12:33

Co do żab to nie jest najgorzej. Ale do Waszych cichutkich sprzęgieł mi jeszcze sporo brakuje :razz:
halcik - 2018-08-14, 15:45

Zatyczki do uszu i ogień :)
GRU ETZ 125 - 2019-03-26, 23:59

Pozwolę sobie odkopać wiecznie żywy temat.
Wiele już zostało powiedziane na ten temat, przeczytałem chyba już wszystko.
Robiłem już kilka sprzęgieł w silniku em250. Ostatnio postanowiłem poprawić sprzęgło w mojej ETZ301. Chodziło OK, ale nie do końca i zabierak hałasował. Zmieniłem stożek na nowy ze starych zapasów,dotarłem do wału, zmieniłem tarcze na nowe od BETCHERA, zdystansowałem używając mojego przyrządu do sprwdzania luzu (luz osiowy 0,06mm), poskładałem, nowy olej i ogień.
Sprzęgło działa jak marzenie, ale zabierak po wyrzuceniu na luz słychać, a jak lekko "strzelę" z klamki to milknie. Czego to może być objaw. Wg mnie wszystko zrobiłem starannie i zgodnie ze sztuką. Miał ktoś podobną sytuację?

Jeździć się da, ale wkurza... :evil:

Pozdrawiam.

mczmok - 2019-03-27, 09:52

Są jeszcze dwa miejsca powstawania hałasu:

1. Mechanizm wyciskania sprzęgła- powinien ucichnąć przy lekkim/niepełnym wysprzegleniu.
2. Łożysko koła talerzowego z luzem C4 - który moim zdaniem jest nadmiarowy. Nie wiem dlaczego ale oryginalne łożysko nie miało wyczuwalnego luzu. Obecne - sprawdziłem: FAG, NTN taki luz występuje.
Przy ruszaniu kołem talerzowym góra-dół pojawiają się stuki, czuć luz na końcu koła kilku dziesiątych milimetra. Moim zdaniem na biegu jałowym stuka właśnie koło talerzowe bo ma swoją bezwładność i zbyt małe obroty aby łożysko się wycentrowało i było ciche.

Następny mój remont silnika to luz C3 do skrzyni - moim zdaniem wystarczający na temperaturę i obroty tam panujące.

ETZ_PRORIDER - 2019-03-27, 15:51

Też rozkminiałem luzy C3 na skrzynie do EM250 bo tam wszystko pracuje w oleju i nie ma właśnie takich temperatur jak na wale.
mar09 - 2019-03-27, 18:52

Nic to nie da gdyż w ponad grubo 200 szt. silnikach które wyremontowałem od zawsze wkładałem C3, nie ma co składać "z nosem w książce" gdyż jest tam wiele błędów a technika w miejscu nie stoi. Aby mieć tam względną ciszę... potrzeba zestawu zabierak+koło 68Z+złożenie igiełkowe z jednego silnika z przebiegiem nie większym niż np. 25kkm. Mało tego gdyż nie można mieć wpływu na to co już za nami; zwykle przy przebiegu coś pod 20kkm należy już zakładać podkładkę 1,95mm, do tego regularna wymiana oleju, jeżdżenie z głową itd... lecz i tak nie zawsze się udaje; Czochu wziął ode mnie kiedyś fabrycznie nowy zestaw i jak gdzieś to tu na forum opisał też mu coś słychać, charczenie pomijam :wink:


GRU ETZ 125 - 2019-03-27, 19:37

Dzięki za podjęcie tematu.

Ja też się skłaniam do luzu na łożysku. To był mój podejżany po oględzinach, ale to nie tłumaczy dlczego po którymś strzale klamką dźwięk znika.
Spróbuje sprawdzić wycisk.

Pozdrawiam.

intr - 2019-03-27, 20:52

powtórzę swoje 3 grosze odnoście luzów, cn, c3, c4

pytanie: Dlaczego C4 ?
odpowiedz: Ponieważ C4 w każdym możliwym przypadku nigdy nie da luzu mniejszego niż C3.

Luz promieniowy nie jest stały jak w mordę strzelił, tylko jest tolerancja i zakres a te zakresy nachodzą na siebie. Zatem przykładowo:

mamy łożysko wału korbowego ETZ 250. I dla oznaczeń luzów (wymiary w mikronach):

CN - 5 - 20 um
C3 - 13 - 28 um
C4 - 23 - 41 um
C5 - 30 - 53 um

Zatem jak kto bez pojęcia wkłada c3 bo styknie na wał, to może trafić akurat łożysko w zakresie luzu normalnego i to jest za mało chyba ze ma wał ustawiony na totalne zero a łożyska są perfekcyjne i mają zero błędów obrotu... No trza mieć szczęście jak w totka ;)

Stosując C4 mamy zawsze minimum 0,02 luzu promieniowego łożyska co spokojnie kompensuje 0,02 dopuszczalnego bicia wału na stronę. Przy C3 i pechu mam przesztywnienie i wał będzie "prężył" zespół i się tam zrobi od razu C5 samo ino szybciej niż normalnie ;) Jak widać też, ktoś może trafić górną połówkę C3 i ma jakby C4 z oznaczeniem C3 i u niego nic się nie wydarzy. Są też osoby, które kupiły w rolniczym co było na półce, byle jakie zwykłe z oznaczeniem 6306 i trafiły 0,02 luzu i też będzie jechało, bo to prawie c4...

To samo skrzynia. Tolerancja bicia wałków jest określona na aż 0,05, więc tutaj już chyba nie trzeba tłumaczyć. Jak wałki po sprawdzeniu na kłach są idealne i w setce chodzą, to C3 wystarczy, niemniej zawsze jest ale...

Jeżeli chodzi o podstawy konstrukcyjne, to w tych silnikach naprawdę nie ma przypadku.

kosior30 - 2019-03-27, 22:28

I pozamiatane :)
reconesans - 2020-02-22, 08:29

Przepraszam za indolencję, ale czy ktoś może wytłumaczyć łopatologicznie co mam zrobić aby wyciszyć ten nieszczęsny zabierak? Walczę już kilka tygodni z hałasem i ciągle mam to samo.
Jacek635 - 2020-03-06, 10:11

Mój temat "trudne sprawy" mi zablokowali, więc skromnie chciałem dodać swoje 4 grosze w temacie sprzęgła tutaj. Ostatnio przeprowadzałem pewne eksperymenty. Serdecznie zapraszam: https://prototypownia-janicki.blogspot.com/2020/03/troche-o-sprzegle-mz.html
przepraszam :)

Mario-150 - 2020-03-06, 10:28

No ciekawie ciekawie ;)

Czy dasz rade naprawic stożek na wale etz ?

ETZ_PRORIDER - 2020-03-06, 10:42

Mario-150, W ETZ jest to nie opłacalne. Wał 450zł stożek 90 i masz wszytko nowe. A z tym napawaniem to tak nie do końca dobry sposób. Twardość spawu nie jest zbytnio dobra do osadzeń stożkowych. Z resztą sam autor się o tym dowie prędzej czy później.
Jacek635 - 2020-03-06, 10:52

Naprawie każdy stożek, gwint lub ukruszoną końcówkę wału. Spaw jak i samo koło jest miękki. Chrom położony na stożku wału jest twardy jak również sam czop wału jest twardy. Tak więc wszystko będzie ok... ;)
Akunia - 2020-04-08, 12:48

Nie wiem czy ktoś opisał to już na forum, jeśli tak to usunę. Zrobiłem przyrząd do pomiaru luzu zabieraka ze zjechanego stożka. Wiem, że nie jest to mistrzostwo obróbki ale koszt to 10 zł u tokarza i kilka minut własnej pracy - najważniejsze, że działa. Do pomiaru zakładam też falistą, wszystko ładnie widać jak dociska oporową. Wszystko skręcone więc łatwo złapać przemieszczenie zabieraka - na zdj akurat wał przegwintowany na M12. Miałem jeszcze robić blokadę czujnika zegarowego ale otwór wyszedł suwliwy i na tyle ciasny, że nia ma takiej potrzeby.
ETZ_PRORIDER - 2020-04-08, 13:39

Elegancko, lepiej mieć ulepiony ze starych części i umieć to obsługiwać, niż kupić zestaw profesjonalnych narzędzi i nie znać się na ich obsłudze dodatkowo robiąc fuszere jak ten z Redy.
krzysiek - 2020-05-23, 22:42

Witam. Czy w tym sprzęgle mogą hałasować tarcze sprzęgłowe jeśli mają za duży luz między swoimi zębami a zębami zabieraka? Pytam bo składając silnik wszystko było pięknie za sprzęgło dał bym sobie rękę uciąć i bym teraz ręki nie miał ! Nowy stożek, zabierak ,koło talerzowe ,wał Wszystko spasowało super. Zaryzykowałem i zabierak złożyłem bez luzu między podkładkami tak, że obracał się z minimalnym oporem,(żeby mieć spokój z tym klekotem) bez obawy o zatarcie.Pomijam tu sprawę smarowania łożyska igiełkowego bo nie chce się rozpisywać. Odpaliłem i już wiecie co. Jedyne co przychodzi mi do głowy to luz tych tarczy bo był trochę większy w porównani do starych z przed remontu, niestety nie zmierzyłem . Co ciekawe w starym silniku nie miałem podkładki falistej bo nie było na nią miejsca, zabierak miał chyba ze 2mm luzu do tego znacznie zużyte zęby, a na łożysku dużego koła talerzowego spory luz i było chyba ciszej jak teraz! Nie tłucze się to jakoś ponad "normę" ale denerwuje bardzo.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group