To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Elektryka/elektronika - kierunkowskazy w etz250

wojtek.mz - 2011-11-28, 21:11
Temat postu: kierunkowskazy w etz250
:? Mój brat ma etz 250 z 1983r.Spalił mu się przerywacz kierunków, założyłem przekaźnik bo lepiej mrugają.A chodzi mi o to że na włączonym zapłonie jak kierunki są wyłączone to brzęczy coś w tym przekaźniku.Więc proszę o radę o co to chodzi[na poważnie]Ta eta jest na platynkach.Z góry dzięki za odpowiedzi browarek
motomaciey - 2011-11-28, 21:25

Jak wygląda przekaźnik i w którym miejscu jest zamontowany (na poważnie) ?
Tomek SR - 2011-11-28, 21:50


Zapewne do 30 prąd z aku, do 87 przerywacz, do 85 masa, do 86 prąd z przełącznika.
Tak oto we własnej rzeczy wygląda przekaźnik:


A brzęczy bo tam jest prąd :lol:

wojtek.mz - 2011-11-28, 22:54

Tomek SR napisał/a:
A brzęczy bo tam jest prąd
a z kąd ten prąd?
Maciej ten przerywacz to chyba od malucha :idea:zamontowany koło aku tam gdzie stary pod te same kable

jack63 - 2011-11-28, 23:29

Nie możesz "podpierać" przerywacza przekaźnikiem! Każdy, jaki by nie był, "mierzy" prąd żarówek kierunkowskazów i gdy jest za mały - znaczy jedna się spaliła - zaczyna mrugać szybciej. Elektroniczne mają tylko dwie prędkości: normalną i awaryjną. Mechaniczne mrugają tym szybciej im mniejsze jest ich obciążenie - mniejsza ilość i moc żarówek.
Tomek SR - 2011-11-29, 17:05

wojtek.mz napisał/a:
Tomek SR napisał/a:
A brzęczy bo tam jest prąd
a z kąd ten prąd?
Maciej ten przerywacz to chyba od malucha :idea:zamontowany koło aku tam gdzie stary pod te same kable


Z moich obserwacji wynika że brzęczy bo jest prąd, z wtyku 30 czyli stały od aku.

motomaciey - 2011-11-29, 18:13

No to masz już Wojtku odpowiedź czemu brzęczy. Nie chodziło mi o to w jakiej części motocykla jest podpięty a do jakich przewodów. Czy tak jak podał kolega wyżej ?
Tomek SR - 2011-11-29, 18:24

Tak się podpina większość przekaźników, tzn w tym przypadku na 1 foto to do 86 i 85 puszczamy tzw. mały prąd który wzbudza cewkę (jest to prąd z dowolnego wyłącznika np. stacyjki itp.) która załącza tzw. duży prąd czyli idące do 30 napięcie prosto z akumulatora! i do 87/87a dowolny odbiornik. Tu chodzi o to żeby pozbyć się strat energii na wszelkich wyłącznikach itp. i ograniczyć wypalanie się styków w nich.
Dukee - 2011-11-29, 21:11

Złóż tam zwykły elektroniczny od nieśmiertelnego 126p :) kupisz go za około 20zł a naprawdę polecam go. Podpinasz do niego + i przewód z przełącznika L/P. Trzeba jeszcze przewód do masy przykręcić który od niego wystaje.


Podpinam się do tego co napisał JACK63

Żeby to działało moim skromnym zdaniem potrzebny jest jeszcze jeden przerywacz (jeżeli masz to co masz na zdjęciu podesłanym przez TomekSR) Najprościej będzie 86 albo 85 do masy podpiąć, potem szeregowo z wolnym złączem (86 lub 85 zalezy które zostanie) podpiąć przerywacz małej mocy (na odbiornik który ma moc około 2W) I wtedy ten malutki przerywacz będzie załączał tą cewkę w tym przekaźniku a ta z kolei zewrze jeden styk a drugi rozewrze (schemat jest do bani - takie przekaźniki mają dwie pary styków które się przełączają) I to miało by sens. Ale poco skoro jest juz gotowe z FIATA :) Pozdrr :piwo:

wojtek.mz - 2011-11-29, 21:15

Dukee, Właśnie to jest taki :ok2:
Dukee - 2011-11-29, 21:18

To co masz na zdjęciu to napewno nie jest przerywacz kierunkowskazów tylko PRZEKAŹNIK, jak z malucha to do świateł zapewne. Zasadnicza różnica. Przerywacz kierunkowskazów ma 3 złącza i przewód z oczkiem do masy. Działa na identycznej zasadzie jak oryginalny z MZ czyli jego sposób podpięcia jest taki sam. Pozdr :piwo:

[ Dodano: 2011-11-29, 21:21 ]




Takie coś masz mieć :) nawet znalazłem zdjęcie z podpięciem go :) Masa wiadomo to jest zawsze masa, plus ze stacyjki to jest + od cewki WN (zakładam ze masz oryginalną instalację) a przewód który idzie do lampy a potem do przełącznika podpinasz albo do L albo do P. To jest obojętne :)

wojtek.mz - 2011-11-29, 21:27

Właśnie taki Dukee, Brachol ma przerywacz do kierunków bo w mojej etce działa ok.ma 3 wyjscia + masa z oczkiem
Dukee - 2011-11-29, 21:31

A działa to normalnie? Kierunki cykają równo i najważniejsze czy jak przełączysz na lewy albo prawy kierunek to żarówki się zapalają od razu i potem gasną czy musisz poczekać aż sie zapalą i potem mrugają?
wojtek.mz - 2011-11-29, 21:38

Dukee, O to chodzi że działają normalnie ,tylko jak wyłącze kierunki to w przekaźniku coś brzeczy???
Dukee - 2011-11-29, 21:51

To coś w nim musi być spaprane. On brzęczy dlatego ze zwora się w nim rusza, jakiś minimalny prąd musi przez niego płynąć i teraz albo przełącznik kierunkowskazów ma jakieś minimalne przebicie albo ten przerywacz trzaśnięty. Najlepiej będzie jak go podmienisz na taki sam nowy. Jak nie pomoże to zajrzyj do lampy i tam będą 3 przewody szły w wiązce która idzie do przełącznika. Jeden idzie do przerywacza, pozostałe to są do lewej pary żarówek albo prawej. Odepnij te przewody co idą do żarówek i jak się uspokoi ten przerywacz to masz przełącznik do wymiany :) Pozdrr :piwo:
wojtek.mz - 2011-11-30, 13:33

Dukee, Jak sprawdze to dam znać :piwo:
Dukee - 2011-11-30, 19:12

Ok czekam na odpowiedź :) :piwo:
Grzechu66 - 2011-12-05, 14:02

Witam. Chciałem się dowiedzieć jak podłaczyć ten zwykły przekaźnik?? Bo jak go podłączę to kierunki tylko się świecą..
Dukee - 2011-12-05, 14:10

Przekaźnik czy przerywacz, określ się co masz... To są dwie różne rzeczy. Zwykły przerywacz taki jak od MZ, 126p itp itd. podpinasz między przewód z przełącznika a przewód + z cewki WN czy jak tam masz zasilanie z czegoś wzięte. Na przerywaczu jest oznaczone + (tam podpinasz przewód w którym jest prąd czyli od cewki WN lub czegoś innego co jest zasilane) oraz jest oznaczone L lub P (w przerywaczu od maluszka). Podpinasz przewód od przełącznika do L lub P to jest obojętne.

Przekaźnik... jak byś chciał zamontować to tu jest grubsza sprawa. Bez mojego schematu raczej tego nie ruszysz. Pozdr :piwo:

wojtek.mz - 2011-12-08, 21:52

Dukee, Wreszcie doszedłem z tym przerywaczem.Przełącznik jest ok.Cały problem tkwił w tym że ta eta jest z1983r i ma tylko licznik,nie ma obrotomierza.A chodzi o to że ma tylko 2 kontrolki : jedna od długich świateł a druga od kierunków i ładowania(razem).Gdy włączony jest zapłon to jakiś prąd płynie przez przerywacz(Tomek dobrze mówił tylko nie wiedziałem dlaczego)do kontrolki ładowania która jednoczesnie jest kontrolką kierunków.W koncu włożyłem zwykły przerywacz mechaniczny i jest ok.Wynika z tego że w etach z 1 zegarem może byc założony tylko zwykły przerywac.Dzięki za pomoc i wskazówki. browarek browarek chociaż ja nie piję :ok:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group