To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Elektryka/elektronika - Zaplon - ustawienie - ETZ 150 , ETZ 250

Budzik-WGR - 2004-08-12, 14:16
Temat postu: Zaplon - ustawienie - ETZ 150 , ETZ 250
WItam!!
NO Wlasnie poruszam tu temat O ustawianiu zaplonu....poniewaz niektórzy poprostu sie na tym nie znają...m.in JA.....tzn. Cos TAM POPrzekrecaem i Etka chodzi!!
Ale WOLal BYM BYC PEWny!!!
PAnowie FAchowcy!!
Jesli mógł by ktos napisac co,jak,I do czego!!!
Tzn. Od czego zacząc i wszystko PO koleji Krok PO Kroku(domowym sposobem-tzn. tak jak WY to robicie)........CO i ile(Odstep na przerywaczu i WOgóle)
NAjlepiej jak TO jest W 150 i 251/250
POzdrawiam VEteranos!!!!

Kefirek - 2004-08-12, 16:06

Jedyne co ci moge pomóc to to że najwiekszy odstęp na przerywaczu wynosi 0,3mm w miejscu najwiekszego wznoisu krzywki. Tak przynajmniej pisze w inst. obsł. do ES 250, a ja tak jak ty ustawiam na czuja czyli nic pewnego.
pietrah - 2004-08-12, 19:37

ustawiam tłok 2,5 mm przed GMP i reguluje odstęp między stykami na 0,3 mm
potrzebny jest korpus ze śrubą o zwojach 1mm [do ustawienia tłoka] i szczelinomierz

pzdr

Budzik-WGR - 2004-08-12, 21:21

DZieki I POZDRO!!!
krzychuk - 2004-08-12, 22:42

ja robie dokładnie tak samo tylko ze dodatkowo podłaczam zaróweczke jeden kabelek do masy drugi do przerywacza a dokładnie do tej blaszki która łaczy kondensator z przerywaczem. W momencie zapalenia sie zarówki nastepuje przeskok iskry na przerywacz co daje iskre na swiecy.
BogusPB - 2004-08-25, 02:59

Tylko nie dawaj 21W zarówki bo cewke spalisz :)

Taka mała od kontrolek czy podswietlania (2W) nic nie zrobi

Ja mam zegar (a właściwie pozyczam od znajomego) który wkręca zamiast swiecy.
Ustawiam GZP, zeruje zegar, cofam silnikiem pózniej ustawiam 3mm (TS 250/1).
Następnie żarówka, tyle że ja podłaczam po + akumulatora i też pod tą blaszkę :) dlatego mi w momencie zaplony gaśnie. Krece śrubka aż zgasnie. Znów cofam wałem i sprawdzam czy czy zapłon nastepuje (gasnie lampka) miedzy 3.0 a 2.5 mm.

Taki jest mój sposób :)

Michał - 2004-08-31, 23:55

W mojej etce silnik najlepiej kreci sie kiedy na przerywaczu jest 0,1mm w GMP!u kumpla sprawdzaliśmy i jest to samo!Silnik ciut lepiej wchodzi na obroty! :twisted:
Nycha - 2004-09-01, 12:53

ja mam pytanie odnośnie zapłonu .. czy ten elektroniczny wymaga jakiejś regulacji ?
BogusPB - 2004-09-01, 13:09

Przy zapłonie elektronicznym nie występuje styk przerywacza, zamiast niego jest mages i halotron. A świece i moment zapłonu przed GZP jest tak samo ustawiane.
Nycha - 2004-09-01, 13:42

ok dzięki

[ Dodano: 2004-09-01, 21:14 ]
Mój problem z zapłonem polega na tym że nie wiem co do czego nie wiem gdzie mam patrzeć i co przestawiać ustawiając ten zapłon dodam że mam elektronik prosiłbym o dokładne wyjaśnienie tego tematu tak jak dziecku co ustawiać gdzie patrzec co przestawiać lub a nawet lepiej o kontakt na gg ... 1036925 dzięki wielkie z góry

eMZetkowicz - 2004-12-11, 16:13

Witam!!

No dobra, troche teorii i praktyki.

Jeszcze kiedyś jak mialem rometa i bylem zielony ustawienie zaplonu bylo czymś bardzo trudnym, wtedy poznalem gościa który pracował niegdyś w temacie. Świetny z niego mechanik jest naprawde, w tym miejscu pozdro dla niego. Zaplon ustawialem od tej pory tylko u niego. Ostatnio po dłuższej przerwie zajechałem do niego MZtą i umówilem się na regulację. Wzial mnie na warsztat, własciwie MZtke i zrobil mi wykład z ustawiania zapłonu i reszty komponentów.

Tak więc spróbuje prosto i zwięźle opisać jak to ma następować:

1. Przed ustawieniem zaplonu bezwzględnie najpierw trzeba ustawić odstęp styków na przerywczu, tak więc przerywacz, o ile nie jest nowy czyścimy papierem ściernym okolo 800 i przemywamy, warto też nasączyć filc smarujący, w przypadku braku czegoś konkretnego nawet hipolem.

a) najpierw ustawiamy tłok w punkcie zapłonu czyli przypadku 250/1 2,5-3mm przed GMP, tutaj ważna rada, lepiej żeby było mniej niż ma być więcej, czyli bezwzględnie nie wiecej niż 3mm.
b) odstęp na przerywczu(0,3mm) ustawiamy nie w maksymalnym rozwarciu przerywacza tylko w punkcie zapłonu. Po dokręceniu dwóch śruby mocującej podstawe jeszcze raz sprawdzamy poprawność odstępu.

//kosior30: Mała korekta - odstęp styków przerywacza ustawia się właśnie w maksymalnym rozwarciu. Zapłon następuje w momencie otwierania przerywacza, a nie w jego największym rozwarciu!

2. Teraz możemy dopiero ustawić zapłon, ważna rada, nigdy nie cofamy wału w kierunku przeciwych obrotów silnika, zawsze kręcimy w strone w która porusza się on podczas pracy. No i tutaj od dokładności zależy jak znjadziemy punkt 2,5-3mm przed GMP, radzę poslużyć się jakimś prostym przyżądem, który zakupimy w sklepie czy samemu wykonamy.

a) znajdujemy punkt zaplonu i w tym miejscu doprowadzamy do tego aby styki przerywacza zaczey się rozwierać, jak najbardziej warto się posłużyć żarówką małej mocy lub poprostu właczyć zaplon i obserwować świecę włożoną w fajke i przytkniętą do korpusu silnika.
b) po dokręceniu dwóch śrób mocujących podstawę przerywacza jeszcze raz sprawdzamy czy dobrze wszystko zrobiliśmy, w punkcie zapłonu powinna pojawiać się iskra.

Sory że rozpisalem się może nieco trywialnie na ten temat ale liczę na to ze jednak przyda się ten opis wielu początkującym. W opisie brzmi to jeszcze dosyć prosto ale sam wiem jak bywa w praktyce :)

Pozdrawiam!!

Krzych_Olsztyn - 2004-12-11, 22:09

ja tam na (śrubokręt robie i na oko) :mrgreen: eta pali na 1 kopa iskra dobra i power jest dobry w silniku taki jak ma byc w Etce 250. Nie raz już ustawiałem (bardziej sprawdzałem niz ustawiałem ponownie bo głównie chodzi o przerywacz bo mam go niestety) i jest dobrze :D 8) ale mozna i przyrzady bajery rowery stosowac, kto co woli i na ile czuje się w temacie ustawiania, ja sie czuje wystarczająco dobrze i mam niezłe wyczucie na TZW Oko :D choc szczelinomierz woza zawsze i korzystam z niego przy ustawianiu przerw na świecy i na przerywaczu :) lepiej miec pewność 100% nic 80% i myslec ze jest dobrze a nieraz nie jest .
shalashaska - 2006-01-16, 22:47

Emzetkowicz ładnie opisał.Mogę dodać dla ułatwienia że ja używam takiej gotowej prubóweczki z przewodem i krokodylkiem.Ogólnie bardzo pomocna rzecz i nie tylko w zapłonie.
gruby - 2006-01-17, 07:10

Witam! a jak ustawic przerwe na swiecy? instrukcje przewertowalem pare razy i ani slowa nie ma w niej napisanego o tym... w necie przeczytalem ze MZ ETZ 250/251 ustawia sie na 0,6 mm czy nie za duzo?

p.s 150 ponoc ustawia sie na 0,5 czemu nie wiem....

shalashaska - 2006-01-17, 08:25

Jak,czy jaką?O to jest pytanie.
gruby - 2006-01-17, 12:39

hehe no literowka chodzilo mi o jaka :P to jak z ta przerwa ??
raffaello1987 - 2014-11-02, 15:37
Temat postu: zapłon
Witam Jestem obecnie na etapie ustawienia zapłonu w swojej 150. Mam takie pytanie bo bardzo ładnie opisane jest jak ustawić zapłon ale mztkowicz pisze //b) odstęp na przerywczu(0,3mm) ustawiamy nie w maksymalnym rozwarciu przerywacza tylko w punkcie zapłonu//// natomiast ja znalazłem na innym forum (co prawda simsona ale zasada działania przerywacza ta sama) że

////Należy ustawić koło magnesowe tak aby szczelina na stykach była największa i wtedy zmierzyć odstęp 0,4mm/// podaje link http://www.simsonrulez.fo...cznym,5198.html

to jak to ma w końcu wyglądać ???

Mario-150 - 2014-11-02, 15:58

W maksymalnym rozwarciu ma być 0.3 mm :piwo:
raffaello1987 - 2014-11-02, 16:32
Temat postu: Zapłon
ok dzięki. Powiedzcie mi tyko jak najlepiej wyznaczyć początek rozwarcia? Bibułką, miernikiem czy na żarówkę?? Jeśli żarówka to jaka moc? mam 12v instalacje. Może być np. z kierunkowskazu?
Allu - 2014-11-02, 16:34
Temat postu: Re: Zapłon
raffaello1987 napisał/a:
ok dzięki. Powiedzcie mi tyko jak najlepiej wyznaczyć początek rozwarcia? Bibułką, miernikiem czy na żarówkę?? Jeśli żarówka to jaka moc? mam 12v instalacje. Może być np. z kierunkowskazu?


Ja używam żarówki, w moim przypadku biorę uniwersalną probówkę samochodową, szpic wkładam w otwór na śrubę dekla a krokodylek do przerywacza i po problemie, dokładnie widzisz kiedy otwiera się przerywacz.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group