To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Elektryka/elektronika - Zaplon - ustawienie - ETZ 150 , ETZ 250

januszj23 - 2016-03-08, 21:29

TT600 Przede wszystkim co to za przerywacz, gdzie go kupiłeś, kto jest producentem? Z tego co opisujesz jest to produkcja rzemieślnicza i jeżeli nie chcesz w przyszłości pchać motocykla do domu to wyrzuć go do kosza. :grin: Najpierw sprawdź, czy nie ma luzu promieniowego na wale od strony zapłonu. Jeżeli jest OK, to obejrzyj krzywkę. Ona również się zużywa. Jeżeli jest OK, to zainstaluj dobry przerywacz. Co do zakupów, zorientuj się w IntrMot lub Stazet.
kosior30 - 2016-03-10, 01:32

januszj23, już wyjaśnił o co chodzi. Dodam tylko od siebie, że nie widziałem instrukcji do jakiegokolwiek pojazdu, która opisywałaby moment maksymalnego rozwarcia styków - to definiuje wartość stała, czyli kształt samej krzywki, której zmienić nie możemy. Punkt ten będzie zawsze ten sam, bo sama krzywka jest na stałe połączona z wałem. Wartość ta więc nas nie interesuje. Z kolei prawidłowa odległość między stykami przerywacza definiuje jednocześnie całkowity czas ich otwarcia, co z kolei zapewnia prawidłową pracę cewki. Jeśli pojawiają się problemy z mocą iskry, to najprawdopodobniej oznacza nic innego jak wytartą krzywkę, z czym nie poradzimy sobie inaczej, jak zmniejszając przerwę na platynkach (skracając jednocześnie czas rozwarcia styków) lub wymieniając krzywkę.
tomzam - 2016-04-17, 21:15

Właśnie jestem w trakcie sprawdzania przed sezonem wszystkich ważnych elementów mojej MZki i jak się okazało miałem niewłaściwie ustawiony zapłon.
Nie wiem czy to jedyna przyczyna ale pewnie tez miała wpływ na zbyt wysokie zużycie paliwa. Przeczytałem cały wątek i jest tu kilka nieścisłości jak i tez wzajemnie się wykluczających. Posiadam instrukcję obsługi jak i kilka fachowych (mniej lub bardziej) książek obsługi, dla zebrania podstawowych informacji przytoczę te dane i które we wszystkich publikacjach są takie same:
Cytaty:
1. " Odstęp między stykami przerywacza w najwyższym położeniu krzywki powinien wynosić 0,3 + 0,1mm. Trzeba go sprawdzać co 5000km przebiegu"
2. "W układzie zapłonowym z przerywaczem regulacja obejmuje:
- nastawienie odstępu styków przerywacza we wszystkich motocyklach MZ (0,3+0,1mm)
- nastawieniepunktu zapłonu we wszystkich motocyklach MZ (2,5 + 0,5 mm przed GMP) ; iskra musi przeskoczyć w dokładnie określonej odległości od tego punktu.
W elektronicznym układzie zapłonowym jest potrzebna tylko regulacja punktu zapłonu - metoda regulacji taka sama jak przy zapłonie z przerywaczem
3. " Punkt zapłonu silników MZ znajduje się 2,5 + 0,5mm przed GMP to znaczy iskra musi przeskoczyć wówczas, gdy tłok jest oddalony jeszcze o 2,5 ,,, 3 mm od GMP.
UWAGA - W żadnym wypadku wartość ta nie może być mniejsza niż 2,5mm gdyż może to spowodować przegrzanie silnika"
- wcześniej ktoś pisał że może być mniejsza aby nie większa - wszelka dostępna mi literatura zaznacza aby nie było mniej

tyle z fachowej prasy
w moim przypadku zapłon był ok 7mm przed GMP i motocykl jeździł, zapalał i prawie wszystko było OK - świeca wyglądała ładnie (elektroda w kolorze ceglanym, żadnych nalotów) - prawidłowe spalanie, jedynie zużycie paliwa w granicach 12-15l/100km i czasem gasła przy schodzeniu z obrotów.
Przy skoku tłoka 58mm (w przypadku ETZ150) 1mm to ponad 3stopnie obrotu wału więc miałem zapłon przestawiony o ponad 12stopni a to bardzo dużo
Nie zweryfikuję jednoznacznie czy była to jedyna przyczyna dolegliwości bo od razu wymieniam, świecę, przewód wys nap, przerywacz i co tam jeszcze się da, czyszczę i reguluje gaźnik i mam nadzieję że to wszystko pozwoli mi normalnie i komfortowo użytkować motocykl

Dodam tylko, że w celu prawidłowego ustalenia GMP i określenia punktu zapłonu zdecydowałem się na zdjęcie głowicy - w silniku dwusuwowym jest to tak prosty i nieinwazyjny zabieg że zajmuje mniej czasu niż dorabianie jakiś przyrządów pomiarowych a daje wyraźny obraz i łatwy do ustalenia i pomiaru punkt zapłonu

januszj23 - 2016-04-17, 22:40

tomzam, Twój post nie wnosi nic do tematu poza przytoczeniem informacji z instrukcji obsługi, zresztą ze wzajemnie wykluczającymi się stwierdzeniami:
tomzam napisał/a:
3. " Punkt zapłonu silników MZ znajduje się 2,5 + 0,5mm przed GMP to znaczy iskra musi przeskoczyć wówczas, gdy tłok jest oddalony jeszcze o 2,5 ,,, 3 mm od GMP.
- to jest prawda.
tomzam napisał/a:
- nastawieniepunktu zapłonu we wszystkich motocyklach MZ (2,5 + 0,5 mm przed GMP) ; iskra musi przeskoczyć w dokładnie określonej odległości od tego punktu.
- tego nie rozumiem, iskra musi wystąpić albo w tym punkcie albo w dokładnie określonej (jakiej?) od tego punktu. To jest błąd.
Opis kolegi emzetkowicz, po uwzględnieniu uwagi kosior30 jest prawidłowy.
tomzam napisał/a:
zdecydowałem się na zdjęcie głowicy - w silniku dwusuwowym jest to tak prosty i nieinwazyjny zabieg że zajmuje mniej czasu niż dorabianie jakiś przyrządów pomiarowych a daje wyraźny obraz i łatwy do ustalenia i pomiaru punkt zapłonu

To nie jest dobry sposób gdyż, o ile cylinder nie będzie dociśnięty za pomocą tulejek do karterów, pomiar suwmiarką ( o ile używasz tego przyrządu do pomiaru) nie będzie wiarygodny. Tłok może unosić lekko cylinder. Do pomiarów nie stosuje się jakiś przyrządów lecz czujnika zegarowego, który mierzy do 0,01 mm. Można też użyć tarczy ze skalą kątową.
Punkt zapłonu ma minimalny wpływ na zużycie paliwa. Za tak ogromne zużycie paliwa odpowiedzialny jest gaźnik, gdyż to on tworzy mieszankę paliwowo-powietrzną. Powodzenia w regeneracji i ustawieniu gaźnika. :piwo:

TT600 - 2016-10-20, 20:55

Witam witam to znowu ja :D Znowu odkopuje i znowu mam pytanie :D
Kupiłem okazyjnie cały zapłon do MZ wirnik krzywkę platynki i resztę bajerów . No i przystąpiłem do składania okazało się ze krzywka obraca się wokół tej blaszki na wirniku. Tam powinien być taki klin czy wycięcie. Nie wiem jak to fachowo nazwać. W drugiej MZ mam taki rowek i krzywkę mogę włożyć tylko w odpowiedni sposób.
Kiedyś kupiłem nowa krzywkę zapłonowa i tak leżała nie używana. No wiec dobra zakładam siedzi ciasno mówię jest dobrze :) ustawiam zapłon i nie da się tego ustawić wiec zobaczyłem mniej więcej gdzie ta iska występuje i nadciąłem krzywkę po przeciwnej stronie. BO wychodziło na to ze zamiast na górze iska była na dole. Dobra wbijam krzywkę no i pękła mi tam gdzie nadcinałem. I teraz mam pytanie
Gdzie mogę kupić dobra krzywkę?
I w jaki sposób poprawić to wycięcie na krzywkę w wirniku?
Czytałem gdzieś na forum ktoś pisał żeby to blaszkę napawać i zeszlifować pilnikiem ale wydaje mi się to dość desperackie :)

Marcin W. - 2016-10-20, 21:20

TT600, jeśli chcesz mieć to dobrze zrobione to wirnik proszę wyślij go do mnie. ( wybaczcie za reklamę) Możesz go uszkodzić rzeźbiąc w nim tak że nie będzie dało się później nic już zrobić, do dość precyzyjna robota jak źle zrobisz to iskra będzie w innym miejscu... Wyślij zdjęcia bo mam takie przypuszczenie że masz chiński wirnik... :piwo:
TT600 - 2016-10-21, 15:22

Oto zdjęcia.
Marcin W. - 2016-10-21, 21:32

Da się go uratować choć widzę po znacznikach że zapłon ustawiałeś w trzech nieprawidłowych położeniach... Zatem nie kalecz go już bardziej a jak co to wiesz jak mnie znaleźć to ci go "uzdrowię".
Pozbędziesz się kłopotu jak i dylematu jak ustawić krzywkę w wirniku tak aby prawidłowo ustawić zapłon... Reszta na PW jak by co... :piwo:

TT600 - 2016-10-22, 00:30

JA nie ustawiałem. Takiego go kupiłem. Wiec to nie jest chińskie? Napisałem CI wiadomość na PW:)
Seba_830 - 2016-10-22, 07:45

TT600, chiński nie jest, widać to choćby po tym, że ma wybitą datę produkcji.
Marcin W. - 2016-10-31, 09:07

Wirnik kolegi TT600, już uzdrowiony brak wpustu na krzywkę to dopiero połowa problemu. Inny to już ktoś wymieniał w nim pierścień który można było kręcić jak zewnętrzną bieżnia łożyska kulkowego przez to już na zdjęciu widać że doczepy są w powietrzu od naprężenia i mogły w każdej chwili się urwać... Izolacja te coś białego to taśma teflonowa używana powszechnie do uszczelniania rur... Czasem dostaje takie wirniki to muszę im znacznie więcej czasu poświecić niż gdy dostaje wirnik którego nikt wcześniej nie dotykał... ale najważniejsze że już zrobiony... :piwo:
Maciekka1 - 2018-04-03, 14:31
Temat postu: Platynki
Witam. Mam małe pytanko odnośnie platynek.. Jestem w trakcie wymiany tej części i razem z platynkami dostałem taką podkładkę filcową. W oryginale u mnie jej nie było albo się kiedyś zgubiła. :sad: . Czy ona jest niezbędna czy nie? Gdyby ktoś znał odpowiedź byłbym wdzięczny.
romanETZ - 2018-04-03, 14:47

Bez filcu po prawidłowym ustawieniu zapłonu i przerwy na platynkach, wszystko będzie działać - tyle że szybciej wycierać się będzie element platynek ślizgający się po krzywce i będziesz częściej regulował przerwę. Zamontuj filc, nasącz go kilkoma kroplami oleju i będzie jak oryginale :grin:
Maciekka1 - 2018-04-03, 14:51

Dzięki tak zrobię 😊


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group