To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Napęd - MZ es250/2 podkładki-dystanse skrzyni

Maniak06 - 2012-02-05, 15:13
Temat postu: MZ es250/2 podkładki-dystanse skrzyni
Witam,
mam rozebrany silnik w moim tropiku i chciałem się was spytać.
1).
Czy nie powinno być jakiejś podkładki nad zębatką na wierzchu wałka pośredniego?? Załączam niżej foto pomocnicze:

Według jakiegoś katalogu od es250/1 były wyszczególnione 4 grubości(0,1;0,2;0,3 i 0,5) z kolei na innym katalogu nie było nic podane, nie pamiętam jaki był ten drugi katalog.
2).
Czy po zdjęciu wierzchniej zębatki powinna być tam podkładka jak na zdjęciu:

3).
Dystansowanie wałka krzywkowego, czy od strony lewej(od sprzęgła) powinna być podkładka na tym wałku, jeśli tak to jak gruba, w karterze jest jakby większe wytoczenie od wałka, może właśnie na jakąś podkładkę. A na tym cieńszym końcu powinna być tylko nie wiem jakiej grubości, bo ta stara widać, że już się wytarła?? Zdjęcie z podkładką dużą trochę za szeroką na obwodzie i tą małą wytartą:

Dodam, że skrzynia od TS-ki 4 biegowa jest taka sama, ale nie wiem czy es250/1 też.
Mam nadzieję, że nie zawile i zdjęcia coś pomogą, nigdzie nie mogę znaleźć informacji na ten temat i nie daje mi to zasnąć, wszystko już przygotowane do złożenia tylko te podkładki nieszczęsne... Jak ktoś wie to proszę o pomoc.

herrq666 - 2012-02-05, 18:07

1. Nie powinno
2. Powinna, czyli jest dobrze
3. Co do tej małej podkładki, to dobierałem ją metoda prób i błędów, czyli zapodawałem podkładkę, wkładałem wałek i patrzyłem jak sie zazębiaja sprzęgła kłowe na poszczególnych biegach. Sprzęgła kłowe powinny sie zazębiac co najmniej 3/4 wysokości zęba. Żeby to zrobić trzeba całą skrzynie przełożyć w drugi karter. Takim sposobem skrzynia działa u mnie bez zarzutu.

Maniak06 - 2012-02-05, 18:33

Ok dzięki, to dwa punkty mam z głowy :smile:
Ja sprawdzam jak się zazębia skrzynia przez złożenie silnika "na sucho" i skręcenie go na 2 śruby i patrzę przez tą dziurę w dekielku od góry na 4 śrubki przełączając biegi i kręcąc wałkiem sprzęgłowym, trzeba jeszcze lekko trzymać wałek zdawczy żeby zębatki mogły się sówać. Wg mnie wałek krzywkowy ma za duży luz osiowy, jakieś 1,5mm może nawet 2mm. Jak włączę 4 bieg i wałek dopchnę w prawo (na zębatkę zdawczą) to widzę, że lepiej się zazębiają tryby te 2 od góry na wałku pośrednim, ale chyba moment nie jest przenoszony akurat na nich??
herrq666 a tą dużą podkładkę na wałku miałeś i z kąd dopasowałeś tą małą podkładkę i jakiej grubości założyłeś??

herrq666 - 2012-02-05, 18:41

Po skręceniu karterów niewiele zobaczysz, przełóż całą skrzynie w prawy karter i wtedy będziesz miał wszystko na widelcu. Tej duzej podkładki nie miałem w żadnym silniku jaki rozbierałem, a przewaliłem tego trochę. Nikt nigdy z reklamacją nie przyjechał, wiec wszystko gra bez tej podkładki. Ale jak sprawdzałem luz wałka to wcale jej nie było trzeba. Jeżeli u Ciebie jest duzy luz to dobierz jakąś. Grubości tej małej podkładki nie mierzyłem, znalazłem kilka pasujących podkładek w klamotach i po prostu dopasowałem.
Maniak06 - 2012-02-06, 10:53

Ok zrobię jak mówisz, dobiorę jakąś podkładkę tylko tą małą żeby skasować luz, tylko nie całkowicie aby wałek się nie zacierał po skręceniu silnika.
Skoro mówisz, że tej dużej nie potrzeba to zdam się na twoje doświadczenie i jej nie założę. O efektach złożenia silnika na pewno wspomnę.

herrq666 - 2012-02-06, 16:52

To nie tak, źle mnie zrozumiałeś. Dając podkładkę pod wałek podnosisz go lub opuszczasz w zaleznosci od tego czy dasz grubszą podkładkę, czy cieńszą. Co za tym idzie podnosisz też, lub opuszczasz wodziki i zmienia sie zazębianie sprzęgieł kłowych. Nie mozesz kasować luzu ta podkładką, tylko ustawiasz nią wałek na odpowiedniej wysokości, po czym sprawdzasz zazębianie sie sprzęgieł kłowych na poszczególnych biegach. Ewentualny luz, jeżeli jakiś zostanie kasujesz tą dużą podkładką.
Maniak06 - 2012-02-09, 22:58

Skrzynia zrobiona, po złożeniu na sucho biegi wskakują idealnie, zrobiłem tak jak mówisz wszystko przełożyłem na prawy karter i musiałem podłożyć tylko jedną cienką podkładkę(akurat miałem stalową) na wałek pośredni, bo 4-ty bieg nie zazębiał się do końca gdyż zębatka 4 biegu(na tulejce z brązu) na wałku pośrednim miała luz osiowy, reszta pozostała bez zmian, daję oczywiście pomógł :wink:
12Marek - 2013-02-04, 14:21

Masz wymiary tych podkładek na 2 zdjęciu na wałek krzywkowy?
Nie mam ich wcale :(
Pozdrawiam

borgi - 2013-02-12, 13:35

ebro, dawaj podkładki - mają tam być.
ebro - 2013-02-19, 09:09

Witam przełożyłem skrzynie w prawy karter w mojej es 250/2 ,podłożyłem podkładki i ładnie się zazębia ,ale nie zawsze.To znaczy, że niekiedy wodziki chcą dopchnąć zęby kłowe do siebie żeby się zazębiły, ale one ustawiają się na przeciw i za cholere nie można wbić biegu nawet jak kręcę wałkami.Boje się, że jak po złożeniu silnika np. zgaszę motor na trójce to nie będę mógł wbić luzu.
borgi - 2013-02-19, 09:52

No synchronizatorów to ta skrzynia nie ma :-)
ebro - 2013-02-21, 18:22

Witam
Po złożeniu skrzyni i dystansowaniu zauważyłem ,że jak dokręcę na wałek pośredni te duże koło co idzie na zbierak, to wałek pośredni się przemieszcza[w stronę koła] i 2 bieg nie zazębia się dobrze.Więc rozebrałem skrzynie i podłożyłem podkładkę na wałek pośredni od strony sprzęgła.To znowu była 2 a zato nie zazębia się 4.Znowu rozebrałem i podłożyłem jeszcze jedną podkładkę z drugiej strony tryby zazębiają się dobrze, ale teraz skrzynia chodzi ciężko.Nie wiem czy tam można dawać podkładki :? ?Zwróciłem też uwagę ,że jest jakby luz osiowy na wodzikach[wodziki są w dobrym stanie] po wrzuceniu biegu wodziki na tym pręcie mają luz jakiś 1 może 1,5 mm, mogę śrubokrętem dopchnąć wodzik i tryby lepiej się zazębiają.Próbowałem podkładać różne podkładki pod wałek krzywkowy jak dałem grubszą to nie zazębiała się 4 , cieńszą to 2 jak wypośrodkowałem to ani 2 ani 4 nie zazębiały sie do końca :klnie: .Chyba ustawię 1 2 i 3 a czwórkę sobie odpuszczę i zrobię 3 biegową skrzynie :lol:

12Marek - 2013-02-21, 19:03

Masz tak jak ja :roll: :?:
http://forum.mz-klub.pl/v...=27357&start=40

Może jakieś foto?

Niestety jeszcze nie jestem w stanie powiedzieć czy moje biegi działają jak trzeba :(

ebro - 2013-02-21, 19:29

Aparat mi się spierd... :cry: nie mam zdjęć .Przełożyłem skrzynie w prawy karter i wszystko grało a po skręceniu robią się jaja :evil: nie wiem może to wina wodzików?Jak założe wodziki na ten pręcik to mają delikatny luz na boki nie wiem czy tak ma być
12Marek - 2013-02-21, 19:46

Czytałeś mój wątek?
Jak miałem złożone do jednego karteru to też było ok. Dopiero jak się zmontuje połówki to rozłazi się to po całości i lata jak ....
Pewien luz na wodzikach też mam.
Doginałem wodziki i regulowałem podkładkami wałek krzywkowy tak aby kły maksymalnie się zazębiały. Dodatkowo wałki można też ustawiać podkładkami dystansowymi tak aby nie miały zbyt dużego luzu.
Wg mnie wałek pośredni jest dociągany do lewej strony przez zębatkę, wałek zdawczy jest ustalany przez dystansowanie łożyska i to trzeba brać pod uwagę podczas prób.
Składałem i rozbierałem te kartery tyle razy i nadal nie jestem pewny jak wyjdzie...
Ale najpierw muszę ją odpalić i odblokować sprzęgło :klnie:
Powodzenia

ebro - 2013-02-21, 20:01

Czytałem, wałek krzywkowy regulowałem chyba ze 100 razy jak podłoże grubszą podkładkę to jest 2 i 1 a nie ma 3i4 jak cieńszą to jest 3i4 a nie ma 1i2 jak to wyregulować nie wiem już mnie szlak trafia :evil:
Może ma, ktoś może na zbyciu podkładki do dystansowania wałka zdawczego i wału te pod dekielki,podkładki które idą między zbierak a sprzęgło i śrubę którą przykręca się zębatkę tą na łańcuch.

herrq666 - 2013-02-21, 20:15

Ja robię tak:
Wkładam skrzynię w prawy karter, podkładką pod wałkiem krzywkowym reguluję tak, żeby na każdym biegu kły zazębiały się co najmniej 3/4 wysokości kła.
Jeszcze nigdy nie było problemów, skrzynia chodzi jak marzenie.

12Marek - 2013-02-21, 21:58

ebro napisał/a:
Czytałem, wałek krzywkowy regulowałem chyba ze 100 razy jak podłoże grubszą podkładkę to jest 2 i 1 a nie ma 3i4 jak cieńszą to jest 3i4 a nie ma 1i2 jak to wyregulować nie wiem już mnie szlak trafia :evil:

może trzeba "popracować" wodzikami?
Cytat:

Może ma, ktoś może na zbyciu podkładki do dystansowania wałka zdawczego

dostałem w Agromie

Cytat:
i wału
tu nie doczytałem że trzeba dystansować :roll:

Cytat:
podkładki które idą między zbierak a sprzęgło

ja miałem (i tak założyłem ponownie) tylko tę falistą

Cytat:
i śrubę którą przykręca się zębatkę tą na łańcuch.

masz chyba na myśli nakrętkę ?

Allu - 2013-02-21, 23:30

Cytat:
pod wałkiem


Napisz jaśniej o jaki wałek Ci chodzi bo tak czytam i się trzeba domyślac.

12Marek - 2013-02-21, 23:51

herrq666 napisał/a:
Ja robię tak:
Wkładam skrzynię w prawy karter, podkładką pod wałkiem reguluję tak, żeby na każdym biegu kły zazębiały się co najmniej 3/4 wysokości kła.

chodzi o wałek krzywkowy nieprawdaż?



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group