To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Usprawnienia/modyfikacje & akcesoria - Przeniesienie sprzęgła by Edd

Hagi - 2011-04-22, 22:11
Temat postu: Przeniesienie sprzęgła na wałek skrzyni biegów! TUTORIAL!
Witam. Po długim okresie prac nad tym projektem udało mi się dokonać takiej modyfikacji.

Mały tutorial.

1.Najpierw musimy wytoczyć sobie taką tulejkę, która będzie przedłużeniem naszego wałka.
http://bikepics.com/pictures/2193473/
Tulejkę musimy wkręcić na wałek, a następnie utwierdzić. Można zrobić klin lub coś podobnego, ale ja przyspawałem przedłużenie do wałka i wszystko jest jedną całością. Spokojnie przechodzi przez łożysko, więc bez obaw o remont. Tulejka powinna wystawać poza sprzęgło abyśmy mogli przykręcić mocno sprzęgło na stożku. Stożek nie jest regułą, dla tych, którzy mają dostęp do frezarki - można zrobić wieloklin, który o niebo lepiej się sprawdzi.

2.Musimy z dwu-trybu, czyli zabieraka sprzęgła rozdzielić dwa tryby. W ten sposób przecinamy jak na załączonym obrazku. Wybijamy nity z większego trybu, po czym powiększamy otwory po nitach do M6, a następnie do połowy grubości od środka wiertłem M10, aby zrobić dołki, dzięki którym schowają się łebki śrub. Teraz musimy duże koło zębate od środka przetoczyć tak, aby zlikwidować z niego wieloklin. Teraz musimy przewiercić duże koło zębate w takich miejscach, aby przykręcić wcześniej przygotowany zabierak sprzęgła. MUSI BYĆ TO ZROBIONE DOKŁADNIE, aby nie było bicia, wszystko musi być osiowo. Mi się udało. Wymaga to ogromnej cierpliwości. Od drugiej strony dużego koła zębatego nawiercamy podobnie jak w zabieraku - Dołki wiertłem M12, do połowy głębokości. Skręcamy to ze sobą i powstaje nam zabierak złożony z trybu wchodzącego w tarcze sprzęgła oraz dużego koła zębatego. Teraz musimy wszystko założyć, aby można było zdystansować tryby od siebie w taki sposób, aby po wciśnięciu sprzęgła, sprzęgło nie tarło o duże koło zębate..
Skręcamy wszystko do kupy.
http://bikepics.com/pictures/2193475/

3.Mniejszy tryb, który został nam z rozciętego zabieraka sprzęgła będzie jak dawniej przenosił obroty wału na duże koło zębate. Jednak sam ten tryb będzie wpadał na wał, więc trzeba wytoczyć do niego tulejkę redukcyjną, która będzie powodowała bardzo ciasne wchodzenie trybu na wał. Jej wewnętrzna średnica musi być taka, aby baardzo ciasno wchodziła na wał, a zewnętrzna średnica musi bardzo ciasno wchodzić w tryb. Do tego dobrze jest wyfrezować w wale rowek na klin i sklinować to dla pewności. Tak zrobiłem ja.

4.Część "silnikowa" skończona. Teraz trzeba zająć się deklem. Odcinamy z jakiegoś starego dekla od ETZ 250 lub TS 250/1 "kółko" w które wkładamy regulację sprzęgła (to do czego przykręca się dekielek na 3 śruby M6). Wycinamy w deklu otwór większy od tego kółka, tak aby można było nim poruszać we wszystkie strony celem ustawienia go IDEALNIE OSIOWO względem wałka, na którym znajduje się sprzęgło. To trudna kwestia, ale mnie się udało. Przykleiłem to izolacją, a następnie oddałem do zespawania. Następną rzeczą jaką będziemy musieli zmodyfikować w deklu, to trzeba wyciąć całe wgłębienie przy wałku od biegów, ponieważ będzie ocierało sprzęgło. Miejsce te trzeba zaślepić. Ja wykorzystałem w tym celu kawałki żeberek od głowicy, które kiedyś ułamałem. Oddałem to wszystko do spawania i gość wiedział co robić. W środku dekla jest jeszcze parę drobiazgów, które trzeba spiłować, aby nie wadziły o sprzęgło, ale to już zależy od dekla, więc sami musicie badać co u was wadzi.
Dekiel po spawaniu prezentuje się tak:
http://bikepics.com/pictures/2193478/
http://bikepics.com/pictures/2193479/
Potem trzeba jeszcze delikatnie przerobić nóżkę od biegów, ale to już zależy jak kto sobie to pospawa.
Otwór po starym sprzęgle, też trzeba zaślepić, wiadomo, ja jeszcze do tego nie doszedłem, ale to już drobiazg ;) .
Plusy:
+niemiłosierne wkręcanie się na obroty względem oryginału!!!!
+o wiele, wiele, wiele szybsze schodzenie z obrotów!!!
+w trakcie jazdy przyspieszenie odczuwalne momentalnie!!
+silnik osiąga wyższe obroty
+DUŻA REDUKCJA WIBRACJI!!!
Minusy:
-póki co nie ma :)

Podsumowując... Motor o niebo lepiej wkręca się na obroty. Przyspieszenie nie jest "lekko" odczuwalne, czuć je wyraźnie i czuć na prawdę przeogromną zmianę podczas odkręcania manetki. Nie ma już takich wibracji, to fakt. Wyżej się wkręca, co daje nam logicznie większy V-max, co dla niektórych pociesza :) . Schodzenie z obrotów również o niebo szybsze. Osobiście odczułem tak wielką różnicę jak bym o ładnych "kilka" ząbków na zębatkach dał na moc. Co tu dużo mówić. Katowałem to sprzęgło dziś na wszelkie sposoby, aby sprawdzić trzymanie podzespołów i trzymanie na stożku i stwierdzam, że na prawdę sprzęt ciężko będzie zajechać, ale będę jeszcze zdawał sprawozdanie.
http://bikepics.com/members/peki16/p17/
Modyfikacja przyda się na pewno wielu osobom.

Jak znajdę rysunki techniczne tej tulejki oraz redukcji, to wrzucę tu. Niebawem jak wszystko porobię (bo mam małe problemy z napędem [łańcuch]) to dam filmik z jazdy.

Dzięki i powodzenia!! :piwo:

ZAPOMNIAŁEM NAPISAĆ O JEDNYM WAŻNYM SZCZEGÓLE!!
Otóż sprzęgło po dokręceniu na max NIE MOŻE dociskać dużego koła zębatego do łożyska! A czemu? Ponieważ łożysko chodzi z wałkiem, a koło ma chodzić osobno. Musi zostać troszkę luzu.

ETZ_PRORIDER - 2011-04-22, 22:25

ładnie ładnie :) mam drugi silnik na stanie i wem co z nim zrobie :twisted: rozwiert na 300 ccm, zapłon elektronik, bing no oczywiście twoje sprzęgło ale jeszcze je odchudze jak w innym poście :) daj filmik jak sie zbiera :)
Hagi - 2011-04-22, 23:18

Filmik już niebawem. Przed chwilą nabyłem nowy olej do silnika, więc jutro czeka mnie kończenie tego. Może jutro coś nagram.

W mojej MZ nie ma kompresji, jest złożona tak na sztukę, a i tak mimo to zbiera się jak nie wiem co. Również czeka ją szlif na 300ccm ;) z tym, że ja mam zapłon z jawki 50

[ Dodano: 2011-04-22, 23:19 ]
No i co do odchudzenia, to pewnie po przeniesieniu na wałek skrzyni biegów nie odczujesz jakichś zmian po odchudzeniu bo i tak już będzie super :)

ETZ_PRORIDER - 2011-04-23, 10:15

no też możliwe ale ja chce iść na całość ;P
Sławuch - 2011-04-23, 15:52

hmmmm a jak uruchamiasz to sprzęgło :?: :?: :?:
szakul123 - 2011-04-23, 17:39

Swego czasu też miałem plan takowej przeróbki lecz sprzęgło miało być zastosowane z cz 350. No niestety skończyło się tylko na planach. Mam kilka pytań co do twojej modyfikacji:
1. Czy liczyłeś jakoś wielkość wpustu na wał czy zrobiłeś go na „oko” (pod małą zębatką)
2. Czym wycinałeś miejsce pod ten wpust
3. Jak ta mała zębatka trzymie na wale czy jest tylko wciśnięta i nic więcej
4. Czy mógłbyś zrobić fotkę tej zębatki (dużej) po obtoczeniu??

Hagi - 2011-04-23, 20:30

Sławuch co do uruchamiania to zapomniałem dopisać. Zrobiłem u góry dekla małą dziurkę i zamontowałem w niej kawałek śruby regulacji linki od klamki.

Szakul:

1.Liczyłem ze wzoru na wpust, mam to gdzieś w zeszycie ten wzór.
2.Dremelem wszystko wykonałem.
3.Ona jest na klin (wpust)
4.Pojutrze.

[ Dodano: 2011-04-23, 20:50 ]
Mam parę fotek z dziś :

http://bikepics.com/pictures/2194087/
http://bikepics.com/pictures/2194086/
http://bikepics.com/pictures/2194083/
http://bikepics.com/pictures/2194082/
http://bikepics.com/pictures/2194080/

Jest tu chyba foto o które prosiłeś

CrystalDrill - 2011-04-24, 22:22

Dawaj więcej fotek i umawiamy się na przejażdżkę :D nakręcę wtedy jak to chodzi :)
Hagi - 2011-04-25, 13:58

http://www.youtube.com/watch?v=76-vzW0tiCc
Krótki filmik

motocyklista - 2011-04-25, 14:23

nawet to popierdziela a próbowałeś w terenie??? to ma oryginalne zebatki ???
Hagi - 2011-04-25, 14:34

Przełożenia 13 - 57. W terenie też jeździłem

[ Dodano: 2011-04-25, 14:50 ]
W terenie daje sobie radę spokojnie na 5 biegu, z tym, że tylko raz czy dwa go na polu wrzuciłem, a tak to max 3 bieg, bo nie ma gdzie wrzucić reszty

Binladen - 2011-04-26, 11:00

No ładny kop to ma , Pozdrawiam
Ogar - 2011-04-26, 17:23

Hagi napisał/a:
Przełożenia 13 - 57


w jaki sposob zalozyles zembatke 13z? sa takie dostepne czy sam ja wykonales?

motocyklista - 2011-04-26, 19:51

Nie wiem jaki 250 ma wałek zdawczy bo do mz etz/ts 150 zębatka pasuje od wsk 125 :piwo:
Ogar - 2011-04-26, 19:58

no tak... ale w etz 250 jest jeszcze taka smieszna tulejka ktora wchodzi w uszczelniacz... nie wiem po co taka glupota no ale ok
motocyklista - 2011-04-26, 20:11

zaraz nam tu wujek hagi pojaśni od czego załozył zebatkę :grin:
Ogar - 2011-04-26, 20:11

czekam z niecierpliwoscia :piwo:
Hagi - 2011-04-26, 21:07

:D zębatka jest od WSK. Pasuje idealnie na frez, a co do tej tulejki, to wyciąłem ją ze starej zębatki i po prostu włożyłem i przycisnąłem zębatką. Ot cała filozofia :)

[ Dodano: 2011-04-26, 21:12 ]
misq125 napisał/a:
Hagi napisał/a:
Przełożenia 13 - 57


w jaki sposob zalozyles zembatke 13z? sa takie dostepne czy sam ja wykonales?


No aż takim hardcorem to nie jestem, żeby ładnie wykonać zębatkę do motocykla ;)

Ogar - 2011-04-26, 21:36

no w sumie mozna bylo na to wpasc :mrgreen: dzieki za info

[ Dodano: 2011-04-26, 21:39 ]
jeszcze jedno pytanie. przez ta dostawiana tulejke nie masz problemow z cieknacym olejem?

Hagi - 2011-04-26, 21:57

Nie, ponieważ ona jest tak ucięta, że wystaje poza simmering, więc działa identycznie jak byłaby oryginalnie w zębatce ;)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group