To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Usprawnienia/modyfikacje & akcesoria - Gaznik Jikov od Jawy 350 Ts w etz 150

kamil51022 - 2009-10-11, 18:49
Temat postu: ETZ 150 gaźnik od jawy 350 TS
http://www.youtube.com/watch?v=IWgsfRV7xuo chce się was zapytać czy instalacja tego gaźnika do silnika jest jakaś kłopotliwa ?? czy warto inwestować w taki gaźnik??
Cena takiego gaźnika jest bardzo przystępna http://allegro.pl/item773...v_oryginal.html

Wiktor Trophy - 2009-10-11, 18:57

Co do instalacji w ETZ 150 to nie mam pojęcia jak to ma przebiegać, ale wiem że gaźnik z linka który podałeś na pewno nie jest oryginalny czeski. Po 1 oryginalna nazwa to JIKOV a nie IKOV, na allegro jest mnóstwo tego typu aukcji, no a po drugie oryginal na pewno by nie kosztowal 70zł.
kamil51022 - 2009-10-11, 19:09

Z tym się zgodzę że gaźnik nie jest oryginalny. Mój gaźnik już woła o wymianę jest wyeksploatowany i mimo zmiany przepustnicy dalej gaśnie na wolnych obrotach i mocno się poci tzn zawsze silnik jest mokry a podczas hamowania praktycznie leci ciurkiem z niego przez taki mały otworek z przodu (poziom paliwa ustawiony wg książki)
I dlatego chciałbym przy okazji kupić nowy ale jeszcze nie wiem jaki (oryginalny MZ czy oryginalny Od Jawy 350 TS) do montażu tego od jawy potrzebny jest kawałek rury żeby połączyć go z króćcem

gGaźnik ETZ 150
WYMIARY:
ŚREDNICA ZEWNĘTRZNA KRÓĆCA WLOTOWEGO OD FILTRA POWIETRZA 40mm
ŚREDNICA WEWNĘTRZNA WYLOTU OD STRONY CYLINDRA 28,5mm
ŚREDNICA GARDZIELI 24mm

Gaźnik JAWA 350 TS
WYMIARY:
ŚREDNICA ZEWNĘTRZNA KRÓĆCA WLOTOWEGO OD FILTRA POWIETRZA 37mm
ŚREDNICA ZEWNĘTRZNA WYLOTU OD STRONY CYLINDRA 35mm
ŚREDNICA GARDZIELI 28mm

nicek27 - 2009-10-12, 16:35

Tak się składa, że filmik z etką jest mój. Do montażu użyłem dwóch opasek zaciskowych i kawałek odpowiednio dociętego szlaufa? od układu chłodzenia z samochodu. Iglice ustawiłem na najniższy poziom(paliwo). Żeby go ustawić nie było wielkiego problemu. Dodało jej to trochę momentu obrotowego i do tego po zmianie z normalnego gaźnika na ten mój silnik zaczął płynniej pracować.
kamil51022 - 2009-10-12, 19:10

A jak ze spalaniem??
Czy linkę ssania zlikwidowałeś czy jakiś podłączyłeś pod ten gaźnik?/
Gaźnik masz oryginalny czy podróbkę z allegro ??

nicek27 - 2009-10-13, 07:34

Spalanie sie zmniejszyło. Linke od ssania wywalilem całą,bo w jawoskim jest taki dzyndzel przy gaźniku. Gazior mam oryginalny, używka, ale w idealnym stanie.
Tomek21 - 2009-10-20, 17:34

nicek27- to ile ci spala mz 150 na tym gazniku?
nicek27 - 2009-10-21, 18:36

Szczerze to nie potrafię powiedzieć ile pali. Od kiedy założyłem ten gaźnik mało nią jeżdżę, bo kupiłem inne moto. Nie patrze na spalanie. Zawsze tankuje tak po 5l i tyle tylko, że po kilku przejażdżkach zauważyłem, iż ubywa mi dużo mniej paliwa niż wcześniej. Niebawem ma być lepsza pogoda to zaleje wyliczoną ilość wachy i spisze z licznika przebieg. Jak będę coś wiedział to napiszę.
dzagerow - 2014-07-20, 11:56
Temat postu: Gaznik Jikov od Jawy 350 Ts w etz 150
Witam. Jak niektórzy wiedzą Ci co śledzą mój temat w pamiętnikach, mam zamontowany gaźnik od Jawy 350 TS. Z tego co się tam można dowiedzieć pisałem, że motor fajnie jeździ i przyśpiesza lecz spalanie jest tragiczne. Swój problem opisałem również na forum Jawerów szukając pomocy u znawców tego gaźnika.

Wykonując szereg pomiarów jeżdżąc tym motorem spalanie oscyluje w granicy 7-8 litrów.
Spalanie 8 litrów wyniosło kręcąc motor na każdym biegu do ponad 5-6 tyś. przy oryginalnych ustawieniach.
Spalanie 7 litrów wyniosło przy jeździe przy prędkościach 70-90 km/h i obniżeniu poziomu paliwa o 2 mm

----------------------

Dane :
Wyprzedzenie zapłonu - 2,75 mm przed GMP, ustawione zegarem
Zapłon elektroniczny od golfa
Dysza główna - 92
Dysza rozruchowa - 72
Dysza biegu jałowego - 40
Świeca - F95 Super
Kolor - Kawa z mlekiem
Położenie iglicy - najniższe (1 rowek od góry)
Mokre kolanko przy nakrętce



------------------------

Poziom paliwa mam obniżony względem oryginału o 2 mm, oraz zaślepiony tzw. Power Jet.

Dziś rozkręciłem cały gaźnik i natchnęło mnie po długich przemyśleniach, że dysza rozruchowa (72) jest bezpośrednio połączona z komory pływakowej do gardzieli. Więc jeśli dobrze myślę przy dużym podciśnieniu z niej wydobywa się paliwo ograniczone jedynie przez rozmiar dyszy a nie tak jak w dyszy głównej (92) przez iglicę. Swoje spostrzeżenia opieram na zasadzie działania oryginalnego gaźnika etz gdzie tam jest tylko dysza główna, a brak jest rozruchowej.

Jeśli dobrze myślę przy maksymalnej wysokości przepustnicy paliwo leci z 2 dysz rozruchowej (72) oraz głównej (92) co w sumie daje przepustowość dyszy (164). Oryginalnie w bvf'ie jest dysza o rozmiarze 120.


----------------------------------


Podsumowując, wykręciłem dyszę rozruchową i zaślepiłem otwór śrubą M6.

Motor odpaliłem bez problemu, lecz były problemy z obrotami na średnich i wyższych obrotach, spowodowane było to niewłaściwym składem mieszanki paliwowo-powietrznej. Silnik dostawał za mało paliwa a za dużo powietrza.

Ściągnąłem gumę od filtra powietrza i zacząłem przytykać dużą podkładką dopływ powietrza. W pewnym momencie silnik zaczął reagować na manetkę, lecz poprzez zaubogą w paliwo mieszankę motor wkręcał się do niecałych 5 tyś obr.

-------------------------------------------

Teraz pytanie do was. Czy moje myślenie jest zgodne z prawdą ?? Oraz jakie dobrać teraz dysze. Np. Rozruchową 30/40 a główną 90/80 czy zostawić zaślepioną rozruchową a kupić główną pokroju 110/120 ??


Pozdrawiam i liczę na pomoc od bardziej doświadczonych. :P

motocyklista - 2014-07-20, 12:11

Ja jeździłem na dyszy głównej 72 i rozruchowej 72. Chwilę jeździło dobrze, lecz później coś się poknociło, nie dostawała paliwa i powróciłem do oryginalnych dysz. Oczywiście poziom paliwa mam dużo niższy od oryginalnego. Ja mam ogólnie muła na niskich obrotach na tym gaźniku.
dzagerow - 2014-07-20, 12:56

A jak było wtedy ze spalaniem ?? Bo pamiętam że raz do Ciebie Motocyklista pisałem na PW gdy przymierzałem się do zakupu tego gaźnika.
motocyklista - 2014-07-20, 13:53

Spalanie ogólnie mam 5l na 100km przy jeździe 70km/h na 10 kilometrowych odcinkach, gdzie praktycznie cały czas jadę równym gazem. Na tamtych dyszach chyba było mniejsze, ale niewiele. U mnie jest tak, że nie mogę zubożyć mieszanki więcej niż pół obrotu, bo nie dostaje wtedy na wolnych obrotach.
dzagerow - 2014-07-20, 20:39

Dziś przy przypływie wolnego czasu spowodowanego chorobą, zasiadłem do literatury i poczytałem http://telewizor.eu/forum/viewforum.php?f=9 o silniku 2T oraz o gaźnikach i ich dokładnej zasadzie działania. Przemyślałem sobie wszystko na spokojnie i doszedłem do wniosku, że najmniejsza średnica przepływu mieszanki musi być pod przepustnicą aby wlatujące powietrze miało jak największą prędkość. A u mnie najmniejszą średnicę mam na oryginalnym króćcu i dalej aż do tulei cylindra.

Więc muszę przerobić mocowanie gaźnika i rozwiercić dolot w cylindrze. Idealnie nadaje się do tego oryginalne mocowanie gaźnika Jikov które posiada prawie identyczny rozstaw śrub co w cylindrze.

Czytałem również o gaźnikach motocyklowych i w większości z opisanych tam nie ma zastosowanej dyszy rozruchowej. Tylko dysza główna oraz dysza biegu jałowego.

O tym pisałem już w wcześniejszym poście że zaślepiłem tą dyszę. Przy wizycie w sklepie zakupię zestaw kilku dysz i będę próbował dalej coś działać nad tematem by móc w pełni być zadowolonym z tego gaźnika.

Liczę na wasze sugestie

kosior30 - 2014-07-21, 00:24

dzagerow napisał/a:
najmniejsza średnica przepływu mieszanki musi być pod przepustnicą aby wlatujące powietrze miało jak największą prędkość.


To jest podstawa i dobry trop.

dzagerow - 2014-07-21, 09:21

Tylko Kosio30 wtedy jak dobrze myślę doprowadzę do silnika więcej powietrza co zuboży mieszankę i by wyrównać stosunek paliwa do powietrza trzeba będzie zwiększyć dyszę czyli pójdziemy dalej nie w zamierzonym kierunku.. :klnie:

Dlatego trzeba by jakoś zmniejszyć ilość wpadającego powietrza pod przepustnicę..

motocyklista - 2014-07-21, 14:28

Zmniejszyć zasysanie na dolocie powietrza to chyba jedyne rozwiązanie.
kosior30 - 2014-07-21, 15:48

dzagerow, nie do końca. Mniejszy przelot nad dyszą daje więcej wyssanej benzyny (większe podciśnienie nad dyszą), ale przede wszystkim daje lepsze zmieszanie paliwa z powietrzem, co poprawi Ci wydajność silnika. To tak samo, jak mój wujek sknerus przykręcał kurek z gazem w swoim escorcie. Dziwił się, że on mu już prawie całkowicie zakręcił śrubę, a on pali 13 a w dodatku nie chce jechać szybciej jak 70. Jest jakieś ekstremum spalania i tyle - zmniejszaniem przelotu i tym podobnym zabiegami nie można uzyskać coraz mniejszego zużycia paliwa.
dzagerow - 2014-07-21, 18:55

No w sumie kosior30, dobrze mówisz bo takjakby to że mam większą gardziel nic nie zmienia ponieważ silnik i tak będzie pobierał tyle samo powietrza co przy oryginalnym gaźniku. Teraz pozostaje kwestia tego czy dobrze robię że zaślepię tą dyszę rozruchową a zwiększę dyszę główną ??
kosior30 - 2014-07-22, 00:05

Z dyszami możesz kombinować, ale najlepiej jakbyś sobie ogarnął colortune, bo możesz przez eksperymenty szybko wał zarżnąć.
dzagerow - 2014-07-22, 21:50

byłem dziś w Rzeszowie, celem zakupu dysz do gaźnika. Jak się okazało dysze gaźnika Jawy mają gwint M6 a każde inne dysze posiadają drobniejszy gwint. Będąc u jednego z bardziej znanych sprzedawców części do motocykla - nie będę wymieniał nazwy sklepu ale na pewno każdy z tych okolic go zna :D Stwierdził iż ktoś musiał przegwintować otwory w gaźniku :roll: . Poszedłem więc do innego, który też nie miał dysz pod ten gwint jedynie co mi zaproponował to to bym samemu rozwierciał dysze. Zakupiłem więc u niego cały zestaw regeneracyjny bo samej jednej dyszy nie chciał mi sprzedać i w elektroniku kupiłem wiertełko 1.1 mm. Rozwierciłem to i porównywałem do dyszy z bvf. Jest delikatnie mniejsza od oryginału. Zamontowałem, zauważyłem dużą różnicę pomiedzy rozwierconą a 92 oczywiście na + lecz na wysokich obrotach dalej mu brakuje o czym przekonałem się podczas jazdy. Na dniach będę nadal lekko próbował rozwiercić tą dyszę do uzyskania żądanego efektu.. Lecz najpierw przy chwili wolnego czasu muszę rozwiercić kanał dolotowy na 28 mm.

Teraz głównie opisuje to dla potomnych bo sam mam już zarys w głowię, a czy to wypali zobaczymy :D



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group