To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Usprawnienia/modyfikacje & akcesoria - Gaznik Jikov od Jawy 350 Ts w etz 150

dawid1119 - 2014-07-24, 16:18

Jestem ciekaw czy to zda egzamin, gdyż sam zamierzam taki gaźnik zamontować.
Adi.G. - 2015-04-02, 01:35

Chciał bym napisać kilka porad dla potomnych chcących zastosować jikova w silniku 150, w moim przypadku gaźnik znalazł zastosowanie w TS 150.

Na samym poczatku omówie zasadnicze różnice jikowa:
1. Dysza rozruchowa o wartości 75
2. Power jet
3. Średnica gardzieli 28mm.
4. Dysza główna 95 (w przypadku TS 150 jest taka sama jak w bvf24n1-1)

Aby przystosować owy gaźnik do współpracy z naszym silnikiem mz kilka moich porad:
1. Zaślepiamy dyszę rozruchową, ja zrobiłem kulkę z folii aluminiowej, wlozylem w gniazdo dyszy i ją potem wkręciłem tym samym skutecznie zatykając przepływ paliwa.
2. Zaślepiamy power jeta, przy pełnym otwarciu przepustnicy silnik dostaje dodatkową dawkę paliwa, w jawie to może przydatne ale z naszych MZ rakiety to nie uczyni a tylko będzie powodować zalewanie silnika i podwójne spalanie. Rozwiazalem to w ten sposób ze wygrzebalem z mojego organizera nit który kupowalem do mocowania tabliczki znamionowej simsona i tak sie złożyło ze idealnie pasuje na wcisk po puknieciu młotkiem.
Na foto wbity nit i obok w szczypcach taki sam.


Następnym krokiem będzie zmiana średnicy gardzieli naszego czeskiego przyjaciela.
Do tego użyłem kawałek rurki (peszla?) które się używa w elektryce do chowania przewodów w ziemi czy scianach. Średnica zewnętrzna ma idealnie 28 mm tak ze wchodzi w gardziel z lekkim oporem redukując ja do około 25,5 mm. Mocujac org krociec w ten sposób ze `wpuszczamy` go do gardzieli jikova trochę go skrocilem ze część wchodząca w jikowa miała około 1 cm tym samym powiększając jego średnice do zbliżonej do naszego peszla bo krociec w środku rozszerza się ( otwór ma stożkowy kształt). Co do montażu kawałków naszej redukcji musimy wszystko ładnie dopasować i porobic otwory. Rurka się ładnie poddaje pod nozykiem- klinga tak wiec można się pobawic w rzeźbiarza. Na końcu osadzilem elementy na sylikonie by mieć pewność ze się nie obluzuja, choć i tak ich możliwość przemieszczenia się w stronę silnika jest niemożliwa. Poniżej kilka fotel gotowca:









Ostatnią rzeczą jest dobór dyszy głównej.
Z moich obliczeń wynikło ze do mojej TSki przy tym rozmiarze gardzieli najbardziej optymalna będzie dysza około 103, wiec zastosowaniem 105. Oryginalnie dysza głowna ma osadzenie na gwint M6 mi się udało dokupić dysze na gwint M4 i wkrecilem ja przy pomocy redukcji wykonanej z na gwintowanej gwintownikiem M6 wykręcalnej końcówki świecy zapłonowej. Zgrało się idealnie. Poniżej foto gaźnika z wkeecona redukcja:


W razie czego bez problemu idzie ja wykecic ostrym śrubokrętem.

Z racji ze kiepska pogoda dziś była odbylem tylko kilka jazd próbnych i silnik współpracuje z gaźnikiem idealnie. Nie ma jakichkolwiek `turbodziur` idzie od dołu do góry równo i wykręca się na pełne obroty. Gaźnik ten bardzo fajnie idzie wyregulowac na obroty biegu jałowego co w moim 24n1-1 było niemożliwe.

Jakieś pytania? Sugestie? Jak będzie ładnie nagram krotki filmik z tą finalną wersją Jikowa.

motocyklista - 2015-04-02, 14:49

Zmniejszyłeś średnicę gardzieli od strony filtra powietrza i od strony cylindra. tak ?
studefix - 2015-04-02, 15:35

Adi.G. napisał/a:
Z moich obliczeń wynikło ze do mojej TSki przy tym rozmiarze gardzieli najbardziej optymalna będzie dysza około 103

Możesz przedstawić tutaj sposób "obliczania" dyszy głównej?
Adi.G. napisał/a:
Oryginalnie dysza głowna ma osadzenie na gwint M6 mi się udało dokupić dysze na gwint M4 i wkrecilem ja przy pomocy redukcji wykonanej z na gwintowanej gwintownikiem M6 wykręcalnej końcówki świecy zapłonowej.

Zamiast robić jakieś dziwne rzeczy to trzeba było kupić sobie dyszę od dellorto phbh, główna jest tam m6.

Adi.G. - 2015-04-02, 15:53

Cytat:
Zmniejszyłeś średnicę gardzieli od strony filtra powietrza i od strony cylindra. tak ?

Dokładnie tak
motocyklista napisał/a:
Możesz przedstawić tutaj sposób "obliczania" dyszy głównej?

Z proporcji średnica gardzieli/ dysza główna

Co do dysz z dellorto może i masz rację ale moją M4 dostałem od ręki za 2 zł, a ceny tych z dellorto są chyba trochę wyższe, więc po co przepłacać.

Dziś nagralem filmik z zimnego i ciepłego odpalania niebawem filmik onboard jak przeloze z sima statyw na kiere.
Pojeździłem trochę po mieście i jest OK podczas jazdy silnik zachowuje się poprawnie jak na starym bvf-ie. Co do spalania jeszcze nie wiem.

MZ TS 150 Jikov vergaser cold start: http://youtu.be/tOm32DqseuM

MZ TS 150 z gaźnikiem Jikov odpalanie na ciepłym: http://youtu.be/vQpZynunNxw

motocyklista - 2015-04-02, 16:07

Mnie jedynie w tym gaźniku cieszyły wolne obroty, gdzie utrzymuje je pięknie, silnik chodzi równo i można ustawić bardzo niskie obroty, no ale szkoda wału na takie niskie. Co do jazdy to masakra, silnik dusi się niemiłosiernie, już nie miałem pomysłu jak to wykombinować żeby działał jak powinien. Co do spalania to 5 litrów spokojnej jazdy na 100 km w jedną osobę, trochę dużo. Powiedz mi co się dzieje u ciebie kiedy na wolnych obrotach dasz energicznie gazu do spodu? U mnie łapał muła cały czas, a kiedy jechałem pierwszym biegiem mając tak około 3000 obr/min i dając mu od razu full gaz, ksztusił się i nie mógł jechać. Działo się to tak na każdym biegu. Teraz na bvf-ie pierwszym biegiem jak tak zrobię to mz wyrywa na koło, ale spalanie mam takie same jak na tamtym, ale to napisze o tym w innym temacie zaraz.
Adi.G. - 2015-04-02, 16:31

Tak jak wczesniej pisalem nie czuć różnicy w sposobie działania w porównaniu do bvf`a. Na każdym biegu zbierze się od dołu do gory bez zamuły przy pełnym otwarciu przepustnicy. Może jak jutro nie będzie padać to nagram podcas jazdy jak to pracuje. Wczesniej bez zwężenia średnicy gardzieli i bez zatkanego power jeta miałem objawy o jakich piszesz.
motocyklista - 2015-04-02, 16:33

Aha, będę musiał spróbować jutro to wykombinować i będzie jako zapasowy gaźnik jak będzie działać ok. :mrgreen:
skalpel9977 - 2015-04-04, 02:02

Jak miałem jeszcze etz 150 i też zrobiłem taką przeróbke :mrgreen: ja zamiast dyszy głównej 92 jak dobrze pamiętam wkręciłem dysze 72 taką sama co jest obok, po dobrym ustawieniu zapłon/gaźnik etka paliła bardzo mało a kręciła sie jak nie jeden cross :razz:
Adi.G. - 2015-04-05, 10:42

Nagrałem dwa filmiki podczas jazdy jeden z zimnego startu, drugi z letniego silnika

Na tym od 5:20 dobrze widać i słychać jak się zbiera od niskich obrotów na wysokie przy gwałtownym otwarciu przepustnicy:
MZ TS 150 z gaźnikiem Jikov ONBOARD HD: http://youtu.be/ezCKr-kX2NY
I drugi z zimnego startu
MZ TS 150 mit jikov vergaser cold start+onboard HD: http://youtu.be/GL0FkGCOtQ8

I jeszcze jedna uwaga dotycząca samego gaźnika a raczej sylikonu. Na łączeniu króciec- redukcja spuchł sylikon i zrobiła się taka falbana, lecz wystarczyło ja wydlubac palcem i wszystko ok. Jak będziecie to składać uzyjcie jakiegoś lepszego sylikonu, który nie wchodzi w reakcje z benzyna.

motocyklista - 2015-04-08, 08:06

Wczoraj mając chwilę wolnego czasu, zacząłem tworzyć projekt kolegi Adi.G.. Wykonałem zmniejszenie średnicy gardzieli, na resztę zabrakło czasu niestety. W gaźniku od strony cylindra nie wkładałem rurki na silikonie, bo siedzi na amen, musiałem ją młotkiem wbijać. Z drugiej strony było luźniej i tam dałem silikon. Nie wyszło mi nacięcie na otwór od strony filtra i chyba uciąłem za krótko rurkę. Błąd w obliczeniach :mrgreen: .
Mam pytanie do autora tematu. Kupiłem tą rurkę, tylko że nigdzie nie mogłem dostać rurki fi 24 w środku, tylko były 26mm. Adi.G., też masz taką założoną ? I jeszcze jedno, Jak masz połączony gaźnik z króćcem? przyłożony do króćca i zaciśnięty wężem gumowym?
dałem fotki z prac, sorry za jakość ale tylko w telefonie mam aparat :cool:

Adi.G. - 2015-04-09, 01:30

Taki rysuneczek na szybko


Czyli chodzi o to żeby wpuscic mztowski króciec w gardziel jikova. Musisz troszkę skrocic org krociec i go oszlifowac zeby wszedl w jikova i zmodyfikować nieco redukcje czyli ja skrócić by zrobić miejsce na kroviec w gardzieli

motocyklista - 2015-04-09, 17:18

Jeśli wpuścisz oryginalny króciec do gardziela gaźnika jawowskiego to zrobi się próg w dolocie, nie będzie to nic przeszkadzać?
Seba_830 - 2015-04-09, 17:43

Będzie zakłócał przepływ mieszanki
Adi.G. - 2015-04-09, 20:48

U mnie ten próg jest niewyczuwalny może jest z 0,5 mm różnicy


motocyklista - 2015-04-10, 07:16

U mnie niestety progu będzie więcej, ze 2mm.
Zrobiłem wszystko tak jak opisałeś, tylko miałem inne połączenie gaźnika. Zatkałem rower jeta i tą drugą dyszę. Jako dysze główną wkręciłem z nowego zestawu rozwierconą dysze, miała otwór taki sam jak dysza 105. Odpalić odpaliłem bez problemu, ale ciężko było z regulacją. Obroty trzymał silnik ale dusił się podczas jazdy, a jak się rozgrzał, to sam wchodził na obroty. Miałem jeszcze taki dziwny przypadek, że jak zawracałem mz przechylając motor na lewą stronę, zaczął gasnąć i nie mógł się zebrać na obroty.

Adi.G. - 2015-04-10, 22:51

Jak sam rozwieracles dysze to tez może być przyczyna ze będzie pracować nieprawidłowo. Dysze są produkowane z wysoką precyzją i nawet przetkanie takiej zatkanej metalowym drutem będzie powodowało rozkalibrowanie. Spróbuj na innej fabrycznie nie ruszanej dyszy. Ja raz przetkalem dyszew komarze drutem to na wysokich zamulał jak kupoilem nowe to problem ustał.
motocyklista - 2015-04-11, 17:45

No to trzeba będzie założyć dyszę coś koło 120.
21tehace21 - 2016-04-28, 21:16

Witam, ja mam zalozony org gaznik z jawy 350 i u mnie dysza glowna to 60 a dysza rozruchowa 70 albo odwrotnie nie pamietam nawet, zaslepilem tylko ten power jet i nie przerabialem srednic gardzieli a motor chodzi bardzo dobrze.

https://www.youtube.com/watch?v=ElOhuNqIxWI

marek1991 - 2016-05-29, 18:46

Panowie opiszę wam jak wygląda moja przygoda z gaźnikiem Jikov, zacznijmy od tego, że stosowałem go w dwóch motocyklach:
W mz 150 z 4 płukami oraz wyższym strojeniem
Mz 150 Etz z 4 płukami
oraz w mz 150 ze standardowym cylindrem
mz 150 standardowy cylinder
Później zastosowałem go w mz 150 z membraną ale tam już był za mały, więc pominę to.
Do mz z 4 płukami nadawał się idealnie, nic nie muliło nic nie pierniczyło, nie zaślepiałem power jet-a działała przepięknie. Wolne obroty nie spadały i nie rosły, jak ustawiłem raz tak przejeździłem cały sezon.
W MZ 150 ze standardowym cylindrem troszkę było już problematyczniej, ponieważ power jet już trzeba było zaślepić. Po tym zabiegu moto miało fajne obroty, ale niestety wyciągało jakieś 80-90 km/h max i zalewało ją. Świeca po wykręceniu zawsze była wilgotna. Postanowiłem zaślepić dyszę obciążenia pośredniego, oraz rozwiercić dyszę główną do 110. Zabieg ten przyniósł zamierzony efekt, mz zaczęła jechać normalnie powyżej 100 km/h. Nic jej nie dusiło ani nie zalewało, świeca widać że jest lekko wilgotna, ale to może być też moja wina bo mogłem niedostatecznie nagrzać silnik. Iglicę mam ustawioną na 2 rowku od góry. Gardzieli nie zmniejszałem.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group