To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Napęd - Gotowanie tłoka.

kwaq - 2014-08-26, 12:01
Temat postu: Gotowanie tłoka.
Witam! Robię generalny remont silnika w mojej eMZetce. Już mam prawie wszystko zrobione tylko zakładać górę silnika. Czytając forum natknąłem się na coś takiego jak pieczenie tłoka w piekarniku czy też gotowanie we frytkownicy :D przed założeniem. Jaki jest cel tego przedsięwzięcia? Jak dokładnie trzeba to zrobić? Ile stopni? Jak długo trzymać? Z termoobiegiem czy bez? (nie no z tym ostatnim to żarcik :P )
kadetm-780 - 2014-08-26, 12:25

Chodzi o to, że przez takie działanie tłok w wysokiej temperaturze puchnie, zwiększa się jego średnica. Po ostygnięciu jego średnica zmniejsza się ale nie do poprzedniego rozmiaru. Po ostygnięciu tłoka jego średnica jest troszeczkę większa niż przed gotowaniem (taki sam efekt jest podczas zatarcia tłoka w cylindrze, że nie da się ruszyć wałem). I pod ten spuchnięty tłok wtedy robisz szlif. Gotowanie tłoka to tak jakby sztuczne jego zatarcie, pod taki ,,zatarty tłok'' robisz szlif.
Trochę chaotycznie to opisałem, ale mam nadzieję, że zrozumiałeś.

kwaq - 2014-08-26, 12:28

Aha czyli wszystko jasne :D Dla mnie jest za późno, bo już mam tłok i zrobiony szlif. Może następnym razem... :D

P.S leci pomógł :)

kadetm-780 - 2014-08-26, 12:38

Ja jak 1 raz robiłem remont to też po fakcie już było, ale była sytuacja, że musiałem gar wymienić, więc kupiłem nowy tłok, wygotowałem go i do szlifu. Po remoncie praktycznie cały czas pałowałem i żadnych defektów nie zauważyłem.
kwaq - 2014-08-26, 13:01

Musze przyznać, że to ciekawy zabieg. Tylko czy tłok nie traci wtedy jakiś swoich wartości? Jego wytrzymałość nie zmienia się?
kadetm-780 - 2014-08-26, 13:04

Nie wyczytałem nic o tym, żeby to jakoś ujemnie wpływało na trwałość tłoka.
kwaq - 2014-08-26, 13:13

Kurcze teraz mi trochę szkoda :D no ale cóż wszystkiego się nie przewidzi :neutral: Jest to mój pierwszy taki konkretny remont. Następnym razem będę mądrzejszy nie tylko w tej kwestii :P
czochu - 2014-08-26, 13:50

Najważniejsze jest grube honowanie , pałowanie pałowaniem ale spróbuj jechać z prędkością maxymalną powiedzmy ok nawet 30km i nawet na chwile nie odpusć manetki. wtedy będziesz pewny czy jest ok. moja robiła po 100km bez odpuszania gazu i nic nie puchnie, a obecnego tłoka nie gotowałem ani nie trzymałem w piekarniku
kadetm-780 - 2014-08-26, 15:26

W okolicy nie mam takiej długiej prostej, żeby to sprawdzić a dalej na większe drogi nie mam jak wyjechać bo na razie etka nie jest zarejestrowana.
Czochu, a skąd tłoka kupowałeś?

czochu - 2014-08-26, 16:10

Tłok to prawdopodobnie Almot albo i nie, ostatnio z intrem o tym rozmawialiśmy ,rzecz jasna 300 ( wszystkie 300 u nas dostępne są z jednej parafi )
Z reszta jak ma spuchnąć to złapie ci go po chwili jadąc z maxymalną prędkością, walnij sobie testa i jedź tak z 5km to się dowiesz czy masz wsio ok , tylko trzymaj ręke na spuście sprzęgła :lol:

Pavel - 2014-08-27, 17:13

To tylko taki ceremonial na poprawienie samopoczucia,podobny do ostatniej mody na zawodach strzeleckich(wiatrowkowych)-
oliwienie srutow,wyglada to calkiem egzotycznie ,podobnie jak i Guru ktory te zaklecia czyni...

kosior30 - 2014-08-27, 17:22

Pavel, poczytaj o odpuszczaniu aluminium, a dopiero wysnuwaj jakieś wnioski. Możesz też zajrzeć do mojego tematu, aby dowiedzieć się o ile rozszerzył się tłok po odpuszczeniu naprężeń.
mczmok - 2014-08-28, 20:33

czochu,
300 -nie puchą bo mają mniejszą temperaturę pracy przez to, że 2 pierścienie obniżają opory tarcia, co za tym temperaturę pracy układu tłokowo-cylindrowego.
W 300-tka z tego powodu zrezygnowano z 3 pierścienia.

mczmok - 2014-08-28, 20:41

A co do wygrzewania tłoka - to po raz kolejny piszę, że tłoki z Almotu zmieniają swoje wymiary po obróbce termicznej.
Sprawdziłem osobiści- zresztą Intr podczas szlifu również zauważył różnicę pasując mój tłok wygrzewany i nie wygrzany.
Mój po wygrzaniu miał większą średnicę niż tłok niewygrzany o większej średnicy - oczywiście wg oznaczeń producenta na denku tłoka.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group