To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Usprawnienia/modyfikacje & akcesoria - Introwy projekt ETZ 200

intr - 2015-01-28, 10:15
Temat postu: Introwy projekt ETZ 200
Trochę już skompletowałem, park maszynowy stoi więc zakładam temat, żeby sam siebie zmotywować do roboty :mrgreen: Po moim zdaniem udanej przeróbce silnika na 175 i objechaniu go na zlotach i w oranym u Stefana zacząłem myśleć nad jeszcze większym zwiększeniem pojemności i użytecznych obrotów, gdzie tłok shl wprowadza dosyć istotne ograniczenie. Żeby nie przedłużać podam tylko założenia, wstępnie już przemyślane i które stopniowo będą wprowadzane do realizacji.

Pojemność około 200 ccm, tłok średnicy 65,55 od piaggo hexagon 180.
Cylinder z nową tuleją, 1 wydech, dwa płuczące, boost port, membrana.
Głowca ze stosunkiem powierzchni squish do właściwej komory spalania 60/40.
Wał korbowy oryginalny ale o zmienionym skoku z korbowodem od yamahy yz 250 lub suzuki rm 250 (wymusza to inny sworzeń tłokowy)
Gaźnik dellorto 28 mm.
Wydech z inną komorą rezonansową.
Sprzęgło albo inne, albo zmieniony docisk jeszcze nie zdecydowałem.


Planowany rezultat. 120 km/h na przelocie autostradą bez względu na warunki atmosferyczne z możliwością rozpędzenia się do 140 przy bezpiecznych 10 tyś obrotów. Żeby to uzyskać przy masie 150'tki trza będzie uzyskać minimum 25 km. Obroty użyteczne w zakresie 2 - 7 tyś. Reszta wyjdzie w praniu.

Jakieś pytania, wnioski sugestie - zapraszam w temacie.

motomaciey - 2015-01-28, 10:41

Jak chcesz zmienić skok tłoka na oryginalnym wale? :shock:
sIaj - 2015-01-28, 10:51

intr napisał/a:
Jakieś pytania, wnioski sugestie - zapraszam w temacie.
Co z układem zapłonowym? Fabryczny tzn. cewka nie pociągnie Ci do 10 tys.
Iskra co prawda pojawia się nawet przy 12 tys. ale energia iskry dla 10 tys. osiągnie tylko 50% przy emzetowskim elektronicznym układzie.

Mario-150 - 2015-01-28, 10:51

poprzez zmiane długości korby. :wink:
Projekt na prawde ciekawy , śledząc twoje poczynania ze 175'tka jestem pewien , że będzie to wykonane na prawde profesjonalnie i juz żadna 250 tka nie będzie miała szans :D
Zwiększenie pojemnosci wiec i wiekszy moment obrotowy będzie generowany , czy jakies modyfikacje łancuszka sprzęgła będziesz robił ?

motomaciey - 2015-01-28, 10:53

Przez zmianę długości korby nie zmienia się skok tłoka.
intr - 2015-01-28, 10:58

Mario-150 napisał/a:
poprzez zmiane długości korby. :wink:

motomaciey napisał/a:
Przez zmianę długości korby nie zmienia się skok tłoka.

Dokładnie, przy innej długości zmieni się conajwyżej położenie tłoka względem cylindra ;)
sIaj napisał/a:
Co z układem zapłonowym? Fabryczny tzn. cewka nie pociągnie Ci do 10 tys.

Wiadomo, ale tym porozmawiamy jak już silnik odpali. Może się okazać, że nie będzie potrzeby. 120 na 16z 150'tka osiąga przy 7 tyś obrotów. Jeżeli udało by się zasadzić 17z. To nie będzie potrzeby grzebania przy cewce. Do 10 tyś obrotów silnik w założeniu ma bezpiecznie ciągnąć np na wyprzedzanie kolumny tirów na trasie na 3-4 biegu. Użytkowe nie mają być tak wysokie. W turystycznej jeździe to musi być też trwałe.
motomaciey napisał/a:
Jak chcesz zmienić skok tłoka na oryginalnym wale? :shock:

Poprzez przeosiowanie położenia otworu. Korby od crossówek mają sworznie 24 mm., więc i tak trzeba dorobić odpowiednie tulejki, dodatkowo zmieniając położenie otworu mogę zniwelować różnicie wysokości tłoka i bardziej go przypasować do oryginalnego gara.

Mario-150 - 2015-01-28, 11:03

Przemyślałem to co napisałem i faktycznie długością korby nie zmieni sie skoku tloka , zmieni sie wtedy tylko wysokość tloka przez co trzeba bedzie podnosić lub obniżać cylek.
Chyba , że mozna inny rozmiar dolnego łożyska korbowodu zastosować , ale to taka luźna mysl tylko.
Intr był szybszy ;)

intr - 2015-01-28, 11:08

Mario-150 napisał/a:
czy jakies modyfikacje łancuszka sprzęgła będziesz robił ?

Nie łańcuszek ma wytrzymałość aż nadto. Taki sam masz w jawie 350. Co prawda trwałość będzie odpowiednio niższa, ale nie ma obaw, że go rozerwie. Prędzej całe sprzęgło na wałku urwie niż łańcuszek pęknie wykluczając wadę fabryczną.

Seba_830 - 2015-01-28, 11:24

Projekt ciekawy. Nie myślałeś o sprzęgle z mz ts. Stalowy zabierak tam zastosowany na pewno więcej wytrzyma niż aluminiowy z Etz i do tego można dorobić twardsze sprężynki sprzęgła.
intr - 2015-01-28, 11:38

Nie, gdyż ciężej to przerobić na więcej tarcz. 6 tarcz nie wytrzymało już silnika 175. Zwiększenie nacisku ma swoje granice a u mnie przy zwiększonym nacisku tarcze po 3 tyś wytarły na metalowych przekładkach rowy. (co prawda jeździłem tym jak waryjot na kostkach w terenie i na autostradzie, ale...) Siłą musi być rozłożona na większą powierzchnię inaczej od momentu wysprzęglenia do uzyskania pełnej sprawności tarcie jest tak duże, że sprzęgło "schodzi w oczach".
Zuh - 2015-01-28, 16:23

Aluminiowy zabierak też będzie szybko do wymiany.Jeśli chcesz mieć kształt seryjnego z ETZ to może warto pomyśleć o dorobieniu nowego.
Chcesz tylko dołożyć więcej tarcz, czy może jeszcze masz inne pomysły na sprzęgło?
Skrzynia zostaje seryjna?

intr - 2015-01-28, 21:14

No to jedziemy z tym koksem :mrgreen: Będę wrzucał sporo obrazków i mało gadał, żeby było widać, co i jak jest robione po kolei. Jakby jakieś pytanie co, czemu i dlaczego to walić.

Pacjent:


Wystającą część tulei liznąłem na tokarce. Cała tuleja idzie to wytoczenia, ale wytaczanie tulei na zero zawsze wiąże się przy końcu ze złapaniem jakiegoś listka żeliwa, wyrwaniem całości i wzium po nożu/płytce.

Była tuleja:


Nie ma tulei ;)


Następny etap to wytaczanie precyzyjne na wytaczarce z zachowaniem prostopadłości płaszczyzny styku z karterem i z zachowaniem środka otworu względem oryginalnego środka cylindra.


Cylinder wytoczyłem na wymiar tłoka z luzem parę setek, abym mógł to założyć na blok i zobaczyć bez tulei jak wychodzą czasy. Wycięcia tłoka dobrze zgrywają się z oryginalnym wyprowadzeniem kanału płuczącego.

Wewnątrz cylindra tłok wygląda tak:


Słuszny gabaryt jak na ten cylinder. :twisted:

I na koniec jeszcze porównanie tłoków. Od lewej, 150'tka, hexagon. 250'tka

elektryk111 - 2015-01-28, 21:21

Chłodzenie cylindra też trzeba będzie poprawć.
kwaq - 2015-01-28, 21:22

Nie wczytuje mi ostatniej fotki z porównaniem tłoków :klnie: Możesz wrzucić jeszcze raz?
Mario-150 - 2015-01-28, 21:31

Nie no , nie spodziewałem sie tak szybkiego działania , ledwo zobaczyłem temat , przemyślenia a tu bach juz wytaczanie tulei. Fachowe podejście do tematu ;)
Czasy pozostawisz oryginalne czy będziesz cos kombinował ?

mczmok - 2015-01-28, 21:41

intr,
Moim zdaniem:
1.zmiana tłok cylindra do zrobienia przy tych założeniach, korbowodu też,
2. Zmiana wydechu-też nie problem,
3. Skrzynia wytrzyma na 100%
4. Cewki zmieni się na odpowiednią o małej redukcji jak będzie problem,
Ale konstrukcja sprzęgła do całkowitej zmiany, nie tylko z powodu zwiększenia mocy. Moment i moc to zmiana w mechanizmie tarcz sprzęglowych. Ale znaczne zwiększenie obrotów przy tej konstrukcji przeniesienia mocy za pomocą lancuszka może stanowić problem-pojawiają się drgania harmoniczne, które przy tych obrotach po prostu go mogą rozerwać. Przemyśl właśnie ten aspekt.

grajko91 - 2015-01-28, 21:58

No pełno fotek i to mi się podoba :wink: Duże ułatwienie dla Ciebie, ze względu na to, że posiadasz urządzenia i robisz to sam.
Więc na tym etapie wytoczyłeś cylinder pod wymiar tłoka, a masz zamiar jeszcze go wytoczyć do tulejowania tak? Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale jeśli tak to czy zmieścisz się z tuleją? Bo do otworów szpilek nie wiele brakuje :razz:

motomaciey - 2015-01-28, 22:11

Chciałem poprosić intra żeby podał wymiary tłoka ale sam znalazłem:



D - 65,56

C - 30

H - 2,5

L - 64,5

Ød - 16


Cena oscyluje w granicach 270zł

intr - 2015-01-28, 22:18

grajko91 napisał/a:
Więc na tym etapie wytoczyłeś cylinder pod wymiar tłoka, a masz zamiar jeszcze go wytoczyć do tulejowania tak?

Dokładnie tak. Tuleja juz czeka:D

Scianka 2 mm na gotowo. Bez przestawienia szpilek nic wiecej tam nie wejdzie.

Marcin W. - 2015-01-28, 22:35

intr, w końcu premiera na forum... :piwo:
Poniżej kilka interesujących mnie zagadnień:
1.Wspominasz o membranie jak dobrze pamiętam mówiłeś :piwo: mi że można zastosować ją jakiegoś cylindra 70cm?
2.Tak się zastanawiam czy dobrym rozwiązaniem jest tutaj dodatkowo w tym przypadku zastosowanie gazboxu? :piwo:
3.Zastosowałeś tłok firmy Meteor czyli można sądzić że starczy taki do tuningu MZ ETZ 150 i nie koniecznie trzeba się porywać na coś lepszego i droższego? ( np.Wossner)
4. Czy lepsze rezultaty można by uzyskać stosując tłok jedno pierścieniowy lub/i wycięciami na płaszczu tłoka co pewnie poprawiło by myślę napełnianie jeśli ma się membranę? :piwo:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group