Usprawnienia/modyfikacje & akcesoria - Introwy projekt ETZ 200
intr - 2015-01-28, 10:15 Temat postu: Introwy projekt ETZ 200 Trochę już skompletowałem, park maszynowy stoi więc zakładam temat, żeby sam siebie zmotywować do roboty Po moim zdaniem udanej przeróbce silnika na 175 i objechaniu go na zlotach i w oranym u Stefana zacząłem myśleć nad jeszcze większym zwiększeniem pojemności i użytecznych obrotów, gdzie tłok shl wprowadza dosyć istotne ograniczenie. Żeby nie przedłużać podam tylko założenia, wstępnie już przemyślane i które stopniowo będą wprowadzane do realizacji.
Pojemność około 200 ccm, tłok średnicy 65,55 od piaggo hexagon 180.
Cylinder z nową tuleją, 1 wydech, dwa płuczące, boost port, membrana.
Głowca ze stosunkiem powierzchni squish do właściwej komory spalania 60/40.
Wał korbowy oryginalny ale o zmienionym skoku z korbowodem od yamahy yz 250 lub suzuki rm 250 (wymusza to inny sworzeń tłokowy)
Gaźnik dellorto 28 mm.
Wydech z inną komorą rezonansową.
Sprzęgło albo inne, albo zmieniony docisk jeszcze nie zdecydowałem.
Planowany rezultat. 120 km/h na przelocie autostradą bez względu na warunki atmosferyczne z możliwością rozpędzenia się do 140 przy bezpiecznych 10 tyś obrotów. Żeby to uzyskać przy masie 150'tki trza będzie uzyskać minimum 25 km. Obroty użyteczne w zakresie 2 - 7 tyś. Reszta wyjdzie w praniu.
Jakieś pytania, wnioski sugestie - zapraszam w temacie.
motomaciey - 2015-01-28, 10:41
Jak chcesz zmienić skok tłoka na oryginalnym wale?
sIaj - 2015-01-28, 10:51
intr napisał/a: | Jakieś pytania, wnioski sugestie - zapraszam w temacie. | Co z układem zapłonowym? Fabryczny tzn. cewka nie pociągnie Ci do 10 tys.
Iskra co prawda pojawia się nawet przy 12 tys. ale energia iskry dla 10 tys. osiągnie tylko 50% przy emzetowskim elektronicznym układzie.
Mario-150 - 2015-01-28, 10:51
poprzez zmiane długości korby.
Projekt na prawde ciekawy , śledząc twoje poczynania ze 175'tka jestem pewien , że będzie to wykonane na prawde profesjonalnie i juz żadna 250 tka nie będzie miała szans
Zwiększenie pojemnosci wiec i wiekszy moment obrotowy będzie generowany , czy jakies modyfikacje łancuszka sprzęgła będziesz robił ?
motomaciey - 2015-01-28, 10:53
Przez zmianę długości korby nie zmienia się skok tłoka.
intr - 2015-01-28, 10:58
Mario-150 napisał/a: | poprzez zmiane długości korby. |
motomaciey napisał/a: | Przez zmianę długości korby nie zmienia się skok tłoka. |
Dokładnie, przy innej długości zmieni się conajwyżej położenie tłoka względem cylindra
sIaj napisał/a: | Co z układem zapłonowym? Fabryczny tzn. cewka nie pociągnie Ci do 10 tys. |
Wiadomo, ale tym porozmawiamy jak już silnik odpali. Może się okazać, że nie będzie potrzeby. 120 na 16z 150'tka osiąga przy 7 tyś obrotów. Jeżeli udało by się zasadzić 17z. To nie będzie potrzeby grzebania przy cewce. Do 10 tyś obrotów silnik w założeniu ma bezpiecznie ciągnąć np na wyprzedzanie kolumny tirów na trasie na 3-4 biegu. Użytkowe nie mają być tak wysokie. W turystycznej jeździe to musi być też trwałe.
motomaciey napisał/a: | Jak chcesz zmienić skok tłoka na oryginalnym wale? |
Poprzez przeosiowanie położenia otworu. Korby od crossówek mają sworznie 24 mm., więc i tak trzeba dorobić odpowiednie tulejki, dodatkowo zmieniając położenie otworu mogę zniwelować różnicie wysokości tłoka i bardziej go przypasować do oryginalnego gara.
Mario-150 - 2015-01-28, 11:03
Przemyślałem to co napisałem i faktycznie długością korby nie zmieni sie skoku tloka , zmieni sie wtedy tylko wysokość tloka przez co trzeba bedzie podnosić lub obniżać cylek.
Chyba , że mozna inny rozmiar dolnego łożyska korbowodu zastosować , ale to taka luźna mysl tylko.
Intr był szybszy
intr - 2015-01-28, 11:08
Mario-150 napisał/a: | czy jakies modyfikacje łancuszka sprzęgła będziesz robił ? |
Nie łańcuszek ma wytrzymałość aż nadto. Taki sam masz w jawie 350. Co prawda trwałość będzie odpowiednio niższa, ale nie ma obaw, że go rozerwie. Prędzej całe sprzęgło na wałku urwie niż łańcuszek pęknie wykluczając wadę fabryczną.
Seba_830 - 2015-01-28, 11:24
Projekt ciekawy. Nie myślałeś o sprzęgle z mz ts. Stalowy zabierak tam zastosowany na pewno więcej wytrzyma niż aluminiowy z Etz i do tego można dorobić twardsze sprężynki sprzęgła.
intr - 2015-01-28, 11:38
Nie, gdyż ciężej to przerobić na więcej tarcz. 6 tarcz nie wytrzymało już silnika 175. Zwiększenie nacisku ma swoje granice a u mnie przy zwiększonym nacisku tarcze po 3 tyś wytarły na metalowych przekładkach rowy. (co prawda jeździłem tym jak waryjot na kostkach w terenie i na autostradzie, ale...) Siłą musi być rozłożona na większą powierzchnię inaczej od momentu wysprzęglenia do uzyskania pełnej sprawności tarcie jest tak duże, że sprzęgło "schodzi w oczach".
Zuh - 2015-01-28, 16:23
Aluminiowy zabierak też będzie szybko do wymiany.Jeśli chcesz mieć kształt seryjnego z ETZ to może warto pomyśleć o dorobieniu nowego.
Chcesz tylko dołożyć więcej tarcz, czy może jeszcze masz inne pomysły na sprzęgło?
Skrzynia zostaje seryjna?
intr - 2015-01-28, 21:14
No to jedziemy z tym koksem Będę wrzucał sporo obrazków i mało gadał, żeby było widać, co i jak jest robione po kolei. Jakby jakieś pytanie co, czemu i dlaczego to walić.
Pacjent:
Wystającą część tulei liznąłem na tokarce. Cała tuleja idzie to wytoczenia, ale wytaczanie tulei na zero zawsze wiąże się przy końcu ze złapaniem jakiegoś listka żeliwa, wyrwaniem całości i wzium po nożu/płytce.
Była tuleja:
Nie ma tulei
Następny etap to wytaczanie precyzyjne na wytaczarce z zachowaniem prostopadłości płaszczyzny styku z karterem i z zachowaniem środka otworu względem oryginalnego środka cylindra.
Cylinder wytoczyłem na wymiar tłoka z luzem parę setek, abym mógł to założyć na blok i zobaczyć bez tulei jak wychodzą czasy. Wycięcia tłoka dobrze zgrywają się z oryginalnym wyprowadzeniem kanału płuczącego.
Wewnątrz cylindra tłok wygląda tak:
Słuszny gabaryt jak na ten cylinder.
I na koniec jeszcze porównanie tłoków. Od lewej, 150'tka, hexagon. 250'tka
elektryk111 - 2015-01-28, 21:21
Chłodzenie cylindra też trzeba będzie poprawć.
kwaq - 2015-01-28, 21:22
Nie wczytuje mi ostatniej fotki z porównaniem tłoków Możesz wrzucić jeszcze raz?
Mario-150 - 2015-01-28, 21:31
Nie no , nie spodziewałem sie tak szybkiego działania , ledwo zobaczyłem temat , przemyślenia a tu bach juz wytaczanie tulei. Fachowe podejście do tematu
Czasy pozostawisz oryginalne czy będziesz cos kombinował ?
mczmok - 2015-01-28, 21:41
intr,
Moim zdaniem:
1.zmiana tłok cylindra do zrobienia przy tych założeniach, korbowodu też,
2. Zmiana wydechu-też nie problem,
3. Skrzynia wytrzyma na 100%
4. Cewki zmieni się na odpowiednią o małej redukcji jak będzie problem,
Ale konstrukcja sprzęgła do całkowitej zmiany, nie tylko z powodu zwiększenia mocy. Moment i moc to zmiana w mechanizmie tarcz sprzęglowych. Ale znaczne zwiększenie obrotów przy tej konstrukcji przeniesienia mocy za pomocą lancuszka może stanowić problem-pojawiają się drgania harmoniczne, które przy tych obrotach po prostu go mogą rozerwać. Przemyśl właśnie ten aspekt.
grajko91 - 2015-01-28, 21:58
No pełno fotek i to mi się podoba Duże ułatwienie dla Ciebie, ze względu na to, że posiadasz urządzenia i robisz to sam.
Więc na tym etapie wytoczyłeś cylinder pod wymiar tłoka, a masz zamiar jeszcze go wytoczyć do tulejowania tak? Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale jeśli tak to czy zmieścisz się z tuleją? Bo do otworów szpilek nie wiele brakuje
motomaciey - 2015-01-28, 22:11
Chciałem poprosić intra żeby podał wymiary tłoka ale sam znalazłem:
D - 65,56
C - 30
H - 2,5
L - 64,5
Ød - 16
Cena oscyluje w granicach 270zł
intr - 2015-01-28, 22:18
grajko91 napisał/a: | Więc na tym etapie wytoczyłeś cylinder pod wymiar tłoka, a masz zamiar jeszcze go wytoczyć do tulejowania tak? |
Dokładnie tak. Tuleja juz czeka:D
Scianka 2 mm na gotowo. Bez przestawienia szpilek nic wiecej tam nie wejdzie.
Marcin W. - 2015-01-28, 22:35
intr, w końcu premiera na forum...
Poniżej kilka interesujących mnie zagadnień:
1.Wspominasz o membranie jak dobrze pamiętam mówiłeś mi że można zastosować ją jakiegoś cylindra 70cm?
2.Tak się zastanawiam czy dobrym rozwiązaniem jest tutaj dodatkowo w tym przypadku zastosowanie gazboxu?
3.Zastosowałeś tłok firmy Meteor czyli można sądzić że starczy taki do tuningu MZ ETZ 150 i nie koniecznie trzeba się porywać na coś lepszego i droższego? ( np.Wossner)
4. Czy lepsze rezultaty można by uzyskać stosując tłok jedno pierścieniowy lub/i wycięciami na płaszczu tłoka co pewnie poprawiło by myślę napełnianie jeśli ma się membranę?
|
|
|