To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Usprawnienia/modyfikacje & akcesoria - 300 na sterydach. Koncepcja i realizacja numer 2.

intr - 2018-09-10, 11:33

Jest i film:

https://youtu.be/7Uhx6SqT2P8

intr - 2018-09-10, 13:29

I na zakończenie już dla lepszego oglądu na jednej skali seryjne/fabryczne charakterystyki i na tym moja:





Niestety na inercji nie da się zebrać efektywnie zakresu od 2000, a przy seryjnych charakterystykach to ta nasza "wyrywa z butów" Całość się przesunęła w stronę dołu i do tego urosła w górę. Jestem bardzo zadowolony z takiego obrotu sprawy, takie parametry szacowałem już na początku przy prostych wyścigach z 500, która zyskiwała tylko na szerszym zakresie obrotów i większej mocy, tj 34 km. Chyba jasne też, dlaczego ten silnik jest wstanie szarpać etą na 21z przy tak dobrym przyspieszeniu.

Podsumowując na ten moment już więcej z tego silnika nie wycisnę wg mojej wiedzy przy pozostawieniu całego osprzętu w oryginale. Teraz mając zajebistą efektywność dołem, można by trochę poświęcić tych niutonów i pozwolić się silnikowi bujać na wyższe obroty, żeby moc maksymalną przesunąć kawałek wyżej, tak na 6000 a moment tak na 5500. Wtedy moim zdaniem 28-30 KM i 40Nm jest w zasięgu dla tego seta przy bardzo dobrej charakterystyce. Niemniej to już ingerencja w tłumik, dolot i pytanie czy Adax poświęci swoją lubą na pocięcie ;)

Generalnie, silnik trzyma, robi trasy, nic nienaturalnie się nie zużywa, trwałość cylindra jest bardzo dobra. W moim guście naprawdę udany turystycznie set i do tego sprawdzony w każdych warunkach. Po prawie 10 kkm, zrobionych można już pewne wnioski wyciągnąć.

To na tyle :) dziękuję za uwagę, kibicom za wiarę w możliwości, wątpiącym za motywacje ;)

:lol2: :lol2: :lol2:

kosior30 - 2018-09-10, 13:56

Przebieg momentu jest miażdżący, jakby benzynę wolnossącą z tfsi porównywał. Ta 300ta "zwykła", to czyja?
intr - 2018-09-10, 14:04

Fabryczna 301, charakterystyki były w temacie ale wklejam raz jeszcze jak kto nie ma. Ja zdjąłem odczyty z wykresów i wrzuciłem do arkusza, zęby wykres wygenerować na jednej skali.
wojtek.mz - 2018-09-10, 16:19

intr, :piwo: :piwo: :piwo: :piwo:
elektryk111 - 2018-09-10, 16:53

Szkoda że nie pojechaliście na hamownie która ma jakiś certyfikat który potwierdzałby prawdziwość wyników pomiarów.
Obejrzałem film i widzę że po właściwym pomiarze brakuje pomiaru oporów toczenia dla Twojej etki.
Czyli albo w program ma wpisane jakieś uniwersalne wartości procentowe które wprowadzają korektę do "surowego"pomiaru,albo operator wpisuje Typ,model motocykla a program przyporządkowuje odpowiednią korektę do typu i modelu motocykla.
Zauważyłeś może czy wpisywał typ,model motura?
Drugi powód dla którego warto zapłacić kasę za pomiar na hamowni z certyfikatem to to że sztuczne zawyżanie wyników na zlotowo-imprezowych hamowniach jest praktycznie standardem,żeby wyniki robiły dobre wrażenie na klientach a nie złe :wink: .
Najlepiej podjedźcie w takim komplecie w jakim byliście u mnie i tylko na wiarygodną hamownię a nie zabawkę zrobioną pod show.

intr - 2018-09-10, 17:09

Za pomiar było płacone, a hamownia była profesjonalna p4, popularne wśród niemieckich tunerów. Żadna samoróbka. Na wykresie podana jest norma DIN, wg której zdjęto pomiar.

Twoja hamowania fajnie mierzy ale tym porównaniem normowanej hamowni p4 do swojej samoróby i zarzucanie błędów facetowi co się tylko tym zajmuje to pojechałeś kierownik po całej linii...

http://www.amerschlaeger.de/

a firma która udostępniała hamownię to:

http://www.zweirad-tuning.de/

Pomiary oporów toczenia koleś robi na samym początku, tak samo jak po pomiarach oporów toczenia koleś ustawia ratio automatycznie, które u Ciebie jest wpisywane z ręki. Gdybyś patrzył na ekran to byś widział, że ona wydaje komendy co koleś ma robić.

Profesjonalna hamownia rysuje kreskę w trakcie mierzenia, że ją widać na ekranie jak się rysuje, żeby wyłapać np uślizg sprzęgła, więc albo tego nie wiesz albo na takiej pro nie byłeś.

Niestety na takim komplecie jak u Ciebie to pomiar jest już niemożliwy, bo ten puszczający tłok już zutylizowałem... ;)

Dodek - 2018-09-10, 17:26

elektryk111, szkoda że nie hamujesz wiekszych mocy, moja mzta była schamowana tutaj http://mar-mot.eu/tuning.html i pokazuje idealnie fabryczne wartości - porównalibyśmy wykresy
intr - 2018-09-10, 17:41

Elektryk hamował Wojtkową 250 razem z moją wtedy, pokazuje naprawdę dobrze i wykres wyszedł jak fabryczny tak samo wartości mocy i momentu maksymalnego, więc pomiary jak najbardziej wiarygodne są na niej.
elektryk111 - 2018-09-10, 21:27

intr,
DIN 70020 to jest tylko informacja że program uwzglednia wpływ temperatury,ciśnienia i wilgotności na wynik pomiaru i automatycznie dokonuje korekcji.Mają to nawet najtańsze programy do pomiarów spalinowych zabawek.
Ale poza tym nawet nie mam wątpliwości że program jest całkowicie profesjonalny i wyręczający operatora całkowicie w obsłudze,w końcu dla niego czas to EURO.
Przykład ceny podobnego programu:
https://allegro.pl/hamownia-podwoziowa-oprogramowanie-program-nowosc-i7515714381.html
Na to mnie nie stać więc wole wpisywać ręcznie parametry do programu.

kosior30 - 2018-09-10, 21:39

A w ogóle opatentował już ktoś hamownię drogową do motocykla?
intr - 2018-09-10, 22:09

elektryk111 napisał/a:
to jest tylko informacja że program uwzglednia wpływ temperatury,ciśnienia i wilgotności na wynik pomiaru i automatycznie dokonuje korekcji.Mają to nawet najtańsze programy do pomiarów spalinowych zabawek.

Żeby program coś uwzględniał, to musi być jakiś czujnik, co będzie jakieś sygnały dostarczał i ten czujnik też musi być jakieś sensownej klasy. Niemniej mniejsza oto, jeżeli P4 nie jest dla kogoś wiarygodny, gdzie prawie 30 lat całe hamownie robią to polski Vtech i inne mniejsze firmy to już w ogóle dziadostwo i chyba w polsce nie ma hamowni, która będzie dla wszystkich wiarygodna. Sam program to nie wszystko, jest jeszcze mechanika, wyważenie, bezwładność tego walca całego, jego jednorodność i pewnie cała masa innych kryteriów o których nie mam pojęcia.

Jak Adax oopowiadał, raczej posądzali o zaniżanie wyników, gdy zmoty po tuningu miały mniej mocy niż seryjne, które wskazywały poprawnie fabryczne moce ;)

Myślę, że zawet jakbym silnik zapiął w taki sprzęt https://youtu.be/a3cT2Oz1V6w?t=1m20s
to znajdzie się maruda, której coś nie przypasuje albo zwietrzy spisek.

kosior30 napisał/a:
A w ogóle opatentował już ktoś hamownię drogową do motocykla?

Ja wg patentu mierzenia rozwijanej prędkości na stałym odcinku drogi ;)

to-mecz-q - 2018-09-11, 13:33

intr, kiedy twoje 300 wchodzi do oferty? :piwo:
intr - 2018-09-11, 14:12

Jak to opanujemy na cacy :) , ciągle nie ma 140 stałej prędkości autostradą ;)
Dodek - 2018-09-11, 17:51

intr napisał/a:
Myślę, że zawet jakbym silnik zapiął w taki sprzęt

zapnij w taki
https://youtu.be/RBCYS4tK-5c?t=45 - jak na 2t nie kreci się wysoko ale jebniecie ma niesamowite
:twisted: :twisted: :twisted:

intr - 2018-09-11, 18:32

Ciekawe, czy da się tym w ogóle jechać... Bo mi to wygląda na sprzęt, który kręci całym motocyklem dookoła koła zamiast kołem jak się tylko z lekka manetka omcknie ;)
mczmok - 2018-09-12, 05:44

intr,
Do tego wszystkiego trzeba jeszcze ogarnąć lepsze chłodzenie przy znacznym wzroście mocy.
Osobiście myślę że 300 ma niewielki zapas w bilansie cieplnym, szczególnie kiedy są założenia wykorzystywania pełnej mocy przez dłuższy okres.

elektryk111 - 2018-09-12, 17:03

intr napisał/a:
Sam program to nie wszystko, jest jeszcze mechanika, wyważenie, bezwładność tego walca całego, jego jednorodność i pewnie cała masa innych kryteriów

Dokładnie tak.
Zwróć uwagę że rolka hamowni to jest ledwie wałeczek o średnicy nogi operatora.
Nigdy nie widziałem oryginalnej hamowni z taką mini rolką,chociaż widziałem ich mnóstwo.Wymiary rolek nie schodzą poniżej 40cm,a tu taki zonk.
Prawdopodobnie tak mała rolka została zastosowana żeby ten wóz drzymały się nie rozpadł w czasie transportu na zlot czy inną imprezę. :lol:
Podstawą obliczania mocy w hamowni inercyjnej jest masa rolki i jej obroty.Jeśli rolka tej masy ma mało to musi się kręcić kilkakrotnie szybciej żeby inercja była na rozsądnym poziomie.Taka rolka o średnicy Np.15cm musi kręcić się co najmniej do 8 tys obr w przypadku ETZ a pomiaru motocykla rozpędzającego się do 200 km/h można nie przeżyć na tej hamowni.
Temat średnicy rolki i jej wpływu na pomiar jest ujęty w fachowej literaturze na temat hamowni i stąd wiem że ma duży wpływ na pomiar.
Dlatego zaleca się stosowanie dwóch rolek dla zmniejszenia ugięcia gumy poprzez zwiększenie powierzchni styku opony z rolkami.

PS nie twierdzę że pomiar jest nieprawdziwy.
Pisząc że "szkoda że nie podjechaliście na hamownię w tym samym komplecie co do mnie"chodziło mi o to żebyście podjechali tymi samymi etkami co do mnie.
Wtedy wyniki pomiaru etki wojtka były by punktem odniesienia dla wyników Twojej etki.
I można było by porównać do pomiarów u mnie.

intr - 2018-09-12, 18:20

kończmy temat bo to nic nie wnosi ;)

https://www.youtube.com/watch?v=TG7Y7Sbc9a0

tutaj dobrze widać tę rolkę, jest kawałek o większej średnicy a koło stoi na mniejszej średnicy, czyli obroty są duże tego wałka. Masa, ja wiem... Nie pamiętam ile Twoje koło wazyło gdzieś 300 kilo z tego co pamiętam ale mogę się mylić. A jeżeli wałek jest toczony z pełnego materiału a tak wygląda, to z gęstości można oszczacowac masę. Niech będzie 35x15 to da nam jakieś 110 kg + ten kawałek niech ma 15 cm i długi na 30 to będzie jakieś 40 kg, czyli w sumie masa 150 kg, czyli połowa Twojej (o ile to było te 300 kg), niemniej jak sam mówisz ta rolka rozwija 8 tyś obrotów... i co takiego strasznego w takich obrotach jak np rolka jest wyważona dynamicznie, to nawet nie poczujesz wibracji... Co to jest też 150 kg na zabudowany profesjonalnie wóz. 150 kg to ja w taczkę biorę a 100 kg w przysiadzie... :mrgreen:

Po prostu zarzucasz, producentowi, co robi 30 lat hamownie, że się nie zna, a wcale jak widać, tak źle to nie wygląda jak Ci się wydaje. To jest hamownia przygotowana do testowania małych mocy, simsonów itp, bo tym się ten koleś jak czytam zajmuje i ma jak wyczytasz na stronie ograniczenia mocy. 100PS maks.

intr - 2018-09-12, 18:54

mczmok napisał/a:
intr,
Do tego wszystkiego trzeba jeszcze ogarnąć lepsze chłodzenie przy znacznym wzroście mocy.


Jak będzie tak potrzeba, to kupimy nakładkę od kudłatego i damy MZ luft system brazil ;)

Niestety apetyt rośnie w miarę jedzenia i czyniąc długą historię krótką - mamy za mało mocy i momentu :) Pytanie ile fizycznie ten silnik wytrzyma ;) Niestety przy budowie silnika turystycznego wiele aspektów trzeba brać pod uwagę, a głównie sprawne przemieszczanie się w tempie autostradowym :)

Każdy kto jeździ etą 250 w serii wie, że w ekstremalnych warunkach, z etą załadowaną w maksa nie można utrzymać prędkości na piątym biegu i prędkość podróżna spada do 90 na 5 biegu. Z kolei w dobrych warunkach silnik rozwinie ok 6 obrotów i prędkość +/- 130 km/h

Gdy się jedzie z innymi etami, to ujdzie, ale jak samemu to by się chciało, żeby ta prędkość w ekstremalnych warunkach była większa.

Policzyłem i z prostych wzorów co mamy dla 250

maks moment przy 27,4/5200 daje na 19z - 114 km/h i na kole w tym czasie mamy 146 Nm.

Do utrzymania tej prędkości pod wiatr to jest za mało, co wiadomo z praktyki

steryd natomiast:

maks moment przy 36,8/4600 daje na 21z - 113 km/h i na kole 177 Nm a i to okazuje się na totalny styk do utrzymania tej prędkości, nawet trochę mało...

Chciałoby się utrzymywać te 120 w każdych warunkach... Zmieniając przełożenie zatem na 20z zyskamy przy tych obrotach 186 Nm z mnożenia przy prędkości 107 km/h.

Bezpieczną granicą stałych obrotów silnika jest 6 tyś, zatem założenie na dalszy etap jest takie, aby przesunąć moc maksymalną tego zestawu własnie w te okolice przy poświęceniu części momentu na dole. Niemniej my go tam mamy tyle, że jak spadnie te 5 Nm, to się wiele krzywdy nie wydarzy ;)

Wtedy np jeżeli maks moment wejdzie na 5600 i nawet utrzyma wartość to przy 37 Nm i możliwym wtedy powrocie na 19z uzyskamy na kole 197 Nm. A jest szansa, że nam moment i moc jeszcze wzrośnie przy tłumiku zaprojektowanym wg dzisiejszej wiedzy w tym zakresie... Wtedy 120 w zasięgu zawsze i w każdych warunkach... no i te 140 w dobrych ;)

Taki jest plan...

ps: moc seryjnej baghiry na tej samej hamowni na tym samym zlocie. Producent deklarował 49,6 - 50 km...



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group