To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Elektryka/elektronika - Obrotomierz elektroniczny ETZ301

Luke Skywalker - 2024-04-09, 11:35

TheMZman napisał/a:
Nie mam pojecia ale moge do 301 wlozyc obrotomierz z rotaxa i Ci powiem jakie jest przeklamanie.


Jeśli to nie problem dla Ciebie, to będę wiedział coś więcej! I z góry dziękuję za chęć pomocy!

Wolf napisał/a:
Były dwa typy obrotomierzy kwadratowych. Jedne były pod fazę alternatora (PVL) , drugie natomiast pod cewkę (zwykły alternator) Ale ciężko jest mi dokładnie coś na ten temat powiedzieć bo pod zwykły jak pod DF podłączysz to też będzie działać. Co do zawyżania obrotów połowa saxonów oszukuje na oryginalnych CEV. Ty masz podjebki można poznać po normalnym ułożeniu cyferki 2 na obrotomierzu gdzie w oryginale 2 omija śrubkę cyferblatu, plus czcionka bardziej pełna np. Na napisie MZ. W podróbie z tego co pamiętam jest jakiś potencjometr ale trzeba sprawdzić, czy czasami nie jest od napięcia a nie sygnału. W oryginale nie pamiętam.


Podpowiesz proszę, jak najłatwiej rozpoznać po instalacji, którą mam wersję?

Dziękuję Panowie!
Luke

TheMZman - 2024-04-09, 20:44

W weekend postaram sie cos ogarnac, bede rotaxa nrx rozbieral na czeaci to akurat bedzie obrotomierz do sprawdzenia.
Luke Skywalker - 2024-04-09, 21:49

Wielkie dzięki!
Luke

sIaj - 2024-04-10, 13:36

Luke Skywalker napisał/a:
Zmierzam do tego, czy w środku jest jakaś zworka / mikroprzełącznik, który przestawia tryb pomiaru ze względu na zastosowanie obrotomierza (model silnika)?
Nie, to nie jest układ cyfrowy. Trzeba go stroić na nowo. "Oryginalne" cev są jednakowe, różnią się kilkoma pierdołami nieistotnymi i da się przeskoczyć. Natomiast są też wersje późniejsze jak i mocno późniejsze które mają środek "chiński".
Luke Skywalker - 2024-04-10, 15:53

Dzięki za tę informację! Tym samym nie będę demontować obrotomierza w poszukiwaniu zworki :)

Natomiast wczoraj znalazłem pewną zależność i być może to jest trop:
- na starym (ale działającym) prostowniku DDR-owskim obroty wskazywane na biegu jałowym miały rozsądną wartość (~1700 obr./min wg CEV)
- od "prewencyjnej" wymiany prostownika na współczesny, obroty na biegu jałowym wzrosły o około 700.

Czy fakt, że CEV bierze sygnał z fazy prostownika może mieć znaczenie dla dokładności pomiaru? Czy powodem może być np. inny rodzaj diod prostowniczych użytych we współczesnym zamienniku itp?

Dziękuję, pozdrowienia!
Luke

elektryk111 - 2024-04-12, 18:27

Luke Skywalker napisał/a:
Mój działa, ale zawyża wskazania o kilkaset obrotów (prawie 1000). Stąd podejrzenie, że poprzedni właściciel mógł użyć wersji od silnika 4-suwowego...


nie znam sie na tych licznikach ale powiązał bym fakt że wskazówka obr. nie opadai jednocześnie licznik zawyża obroty z tym że może wskazówka przekręcona jest na swojej ośce?

sIaj - 2024-04-13, 14:38

elektryk111 napisał/a:
nie znam sie na tych licznikach ale powiązał bym fakt że wskazówka obr. nie opadai jednocześnie licznik zawyża obroty z tym że może wskazówka przekręcona jest na swojej ośce?
Jeżeli nie ma tam sprężynki to po za ogranicznikiem w tarczy to nie ma to większego znaczenia bo oś nie ma ustalonego położenia bez napięcia, czasami robią dodatkowy magnes aby zatrzymywała się w jednej pozycji ale w MZ tego raczej nie ma.

Luke Skywalker napisał/a:
Czy fakt, że CEV bierze sygnał z fazy prostownika może mieć znaczenie dla dokładności pomiaru? Czy powodem może być np. inny rodzaj diod prostowniczych użytych we współczesnym zamienniku itp?
Ma znaczenie o tyle że przy braku ładowania zależnie skąd go zasilisz może pokazywać głupoty albo nic. Same diody mają o tyle znaczenie że spadek napięcia zmienia punkt startu.
kosior30 - 2024-04-13, 23:22

sIaj napisał/a:
Jeżeli nie ma tam sprężynki to po za ogranicznikiem w tarczy to nie ma to większego znaczenia bo oś nie ma ustalonego położenia bez napięcia, czasami robią dodatkowy magnes aby zatrzymywała się w jednej pozycji ale w MZ tego raczej nie ma.


Niemniej trzeba wstępnie to ustawić. Na obrotomierzu od Ciebie gdy spadła mi wskazówka musiałem dobrać "organoleptycznie" zczytując wskazanie gps - znając przełożenia byłem w stanie doprowadzić to do ładu. Wprawdzie widzę, że zawyża mi o jakieś 100-150 obrotów, ale nie jestem w stanie na tyle precyzyjnie wcisnąć tej wskazówki :)

Natomiast po zgaszeniu silnika wskazówka zatrzymuje się losowo między "0" a 2000 obr./min. Włączenie zapłonu przywołuje ją do porządku i wraca na "0" :)

Luke Skywalker - 2024-04-14, 17:51

Czyli czeka mnie rozbiórka obrotomierza… :roll:
Pozdrowienia!
Luke

Luke Skywalker - 2024-04-19, 09:59

sIaj napisał/a:
Ma znaczenie o tyle że przy braku ładowania zależnie skąd go zasilisz może pokazywać głupoty albo nic. Same diody mają o tyle znaczenie że spadek napięcia zmienia punkt startu.


Chciałbym jakoś zamknąć ten temat i moje pytanie... @sIaj - reasumując, czy jest jakaś "cywilizowana" metoda skalibrowania obrotomierza poza przestawieniem wskazówki? Chodzi o obniżenie wskazań o jakieś 700 - 1000 obr./min.

Dzięki, zdrówka!
Luke

kosior30 - 2024-04-19, 10:08

Luke Skywalker napisał/a:
czy jest jakaś "cywilizowana" metoda skalibrowania obrotomierza poza przestawieniem wskazówki?


Wtrącę się, ale sIaj swoją drogą może odpowiedzieć jak najbardziej :)

Ja obrotomierz kalibruję w ten sposób, że najpierw sprawdzam w próbie drogowej dokładność wskazań prędkościomierza względem gps, ustalam sobie trzy kontrolne prędkości, np. 60, 80, 100km/h i spisuję sobie dokładność wskazań. Następnie obliczając przełożenia ustalam jakie obroty silnika powinny być przy jakiej prędkości jazdy. A na koniec próba garażowa - na stopce centralnej rozpędzam tylne koło do prędkości kontrolnych i sprawdzamy prędkości jazdy vs obroty.

Aby to zrobić "elektrycznie", to potrzebny by był chyba generator impulsów do obrotomierza - ale niech sie specjalista wykaże ;)

sIaj - 2024-04-19, 12:26

Tutaj jakby są dwie sprawy, tj. pierwsza ustawienie wskazówki przy braku sygnału na samym zasilaniu, wtedy wskazówka musi wskazywać 0 absolutne, zazwyczaj jest to taka kreseczka na cyferblacie - nie pamiętam jak jest w tych CEV ale też będzie coś w ten deseń.
Druga: Ustawienie zgodnie częstotliwości wejściowej z tym co wskazuje wskazówka, robi się to zazwyczaj na prawie maksymalnym możliwym wskazaniu tutaj 10x1000.
W etz częstotliwość alternatora to 66,64Hz na 1000 obr., czyli przy 10 tys. masz x10.
Na płytce powinien być potencjometr którym można sobie dostroić wskazówkę z cyferblatem.
Ponieważ scalak jaki tam siedzi nie jest układem precyzyjnym na innych wartościach mogą pojawić się jakieś odchyłki od wskazań.

Luke Skywalker - 2024-04-19, 21:57

sIaj napisał/a:
Na płytce powinien być potencjometr którym można sobie dostroić wskazówkę z cyferblatem.Ponieważ scalak jaki tam siedzi nie jest układem precyzyjnym na innych wartościach mogą pojawić się jakieś odchyłki od wskazań.


Masz może jakieś zdjęcie wnętrza CEV-a?

@kosior30 - ja nie mam problemu z ustaleniem, ile obrotów jest przy danej prędkości na danym biegu, tylko z samym skalibrowaniem obrotomierza. Jak masz jakieś zdjęcia wnętrza CEV-a to oczywiście jestem wielkie zobowiązan! 🤩

Miłego weekendu!
Luke

kosior30 - 2024-04-19, 22:22

Luke Skywalker napisał/a:
Jak masz jakieś zdjęcia wnętrza CEV-a to oczywiście jestem wielkie zobowiązan! 🤩


Ja mam elektroniczny w ETZcie przerobiony przez szanownego przedmówcę-eksperta :mrgreen:

Co do kalibracji - skalibrował mi go Janek, ale spadła wskazówka i musiałem samemu ją ponownie umieścić na osi, więc powyższa metoda była mi pomocna. Jeśli Ci zaniża o tyle samo w całym zakresie obrotów możesz to rozwiązać właśnie w ten sposób.

Luke Skywalker - 2024-04-19, 22:57

No właśnie chciałbym uniknąć wyrywania wskazówki z ośki, skoro można kulturalnie skorygować wskazania potencjometrem… ;)
Luke



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group