To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Nadwozie/podwozie - Pompa KANUNI - spuchły uszczelki

Bambek1 - 2018-09-03, 22:45
Temat postu: Pompa KANUNI - spuchły uszczelki
Witam.
W kwietniu tego roku (2018) zakupiłem nową pompę hamulcową KANUNI "kwadratową". Wymieniłem płyn na nowy DOT-4, nowe klocki, rozbierałem zacisk wszystko złożone na nowo, czysto, nowy płyn, tłoczki pracują luźno bez zacięć.

Od pewnego czasu obserwowałem rosnący luz na dźwigni hamulca, sądziłem, że wszystko się układa i delikatnie go kasowałem.
Aż do wczoraj gdy po hamowaniu pompa się zablokowała, tłoczek nie wrócił a hamulec trzymał. Odkręciłem pokrywę pompy i co się mym oczom ukazało: w płynie pływał fragment uszczelniacza, uszczelka pokrywy pompy ta poprzetłaczana dosłownie wyskoczyła z pompy, jej wymiary zwiększyły się o około 1/3 a w dotyku jak galareta jakby miała się rozpłynąć w palcach ewidentnie weszła w reakcję z płynem.

Dziś z wielkim trudem udało mi się wyjąć tłoczek (wydmuchnęło go dopiero 8 barów) i jeden z uszczelniaczy ma widoczny na zdjęciu uszczerbienie na krawędzi (ten kawałek pływający w zbiorniczku pompy) poza tym jest spuchnięty i w dotyku podobny do galarety tak jak uszczelka pokrywy pompy także obstawiam, że materiał wszedł w reakcje z płynem. NA pewno byłby problem aby go ponownie zamontować.

Drugi uszczelniacz jest organoleptycznie w porządku.

Teraz pytanie czy ktoś miał taki numer z pompą po kilku miesiącach użytkowania?
Druga sprawa u mnie oba uszczelniacze są kątowe natomiast wiele zestawów naprawczych ma w zestawie jeden uszczelniacz kątowy i jeden zwykły oring, poza tym nieco różni się sam tłoczek.
Macie jakiś sprawdzony namiar na uszczelniacze do pomp hamulcowych MZ zrobione nie z gównolitu? Bo wolę za 20zł kupić zestaw - byle sprawdzony - i to naprawić niż szarpać sobie nerwy z reklamacjami.

ETZ_PRORIDER - 2018-09-04, 00:13

Ostatnio DOT-4 zrobił to u mnie na oryginalnej pompie która była świeżo po regeneracji. Rozpuściło mieszek i uszczelniacz zewnętrzny. Objawy te same co u Ciebie. Rozmiary o 30% więcej i dziwna praca. Stało się to po dwóch tygodniach od zalania świeżym płynem DOT-4. Na oryginalnej pompie jest wyraźnie bapisane, żeby stosować tylko i wyłącznie płyn DOT-3.
Marcin W. - 2018-09-04, 00:40

ETZ_PRORIDER, Taki artykuł znalazłem i porównanie poszczególnych na rynku ale wychodzi że DOT-4 ma większą temperaturę wrzenia od DOT-3 i to cała różnica. W latach 1980- 90 widać nie było nawet DOT-4. a tylko DOT-3.
http://www.auto-swiat.pl/...mulcowych/24j5z
Myślę że te uszczelniacze nie były zrobione z myślą o kontakcie z płynem hamulcowym i przez to uległy uszkodzeniu... :piwo:
Co do płynu hamulcowego to u siebie mam taki VALVOLINE BRAKE&CLUTCH FLUID DOT4 koszt 21zł za 0,5l.
https://www.valvolineeuro...tch_fluid_dot_4

Bambek1 - 2018-09-04, 07:27

Uważam, że gdyby materiał uszczelek w pompie był zrobiony z tego z czego powinien być zrobiony to ani DOT-3 ani DOT-4 nie zaszkodziły by mu.

MZ posiadam od 22 lat i na starej okrągłej pompie był zalewany zarówno stary "żółty" płyn hamulcowy jaki też później "zielony" ala polonez i duży fiat (bo taki był pod ręką) i nic się nigdy nie rozpuszczało i nie puchło.
Kiedyś podobną sytuację miałem w dużym fiacie wymienione uszczelniacze pompy hamulcowej spuchły i pompa stanęła jak ta "kanuni" zrobiona gdzieś pod krzakiem na Tajwanie.

Kiedys na pompie kanuni (made in italy) nie z Tajwanu na pokrywie napisane było "ONLY DOT-4"
Jakby ktoś miał sprawdzone uszczelniacze to ponawiam próśbę o namiar.

ETZ_PRORIDER - 2018-09-04, 13:34

Poprzedni uszczelniacz miałem ten sam co teraz. Wytrzymał równe 10 lat na dot 3 a na dot 4 jak wyżej ;)
mczmok - 2018-09-04, 14:30

Ogólnie elementy w motoryzacji mają inny skład niż kilkanaście lat temu- dotyczy to wszystiego od gumy poprzez szyby.
Pod przykrywką ekologii realizuje się proces planowego postarzania produktu.
Mam w domu oryginalne elementy gumowe w wieku 40 lat, które nie mają pęknięć.
Co zdarza się obecnie produkowanym po niespełna miesiącach!

Bambek1 - 2018-09-04, 15:57

mczmok napisał/a:
Ogólnie elementy w motoryzacji mają inny skład niż kilkanaście lat temu- dotyczy to wszystiego od gumy poprzez szyby.
Pod przykrywką ekologii realizuje się proces planowego postarzania produktu.
Mam w domu oryginalne elementy gumowe w wieku 40 lat, które nie mają pęknięć.
Co zdarza się obecnie produkowanym po niespełna miesiącach!


Zgadzam się w 101%. Jeszcze na pierwszy montaż to części idą w miarę ale już części zamienne to istna rewia dziadostwa i tandety razem wzięte. Nawet te tzw. "oryginały" co to tylko znaczka nie mają można się porządnie zdziwić, przyklad klocki lub szczęki hamulcowe. Ale dobra temat rzeka, nie chcę śmiecić we własnym wątku...

Kupię zestaw naprawczy i zobaczymy a uszczelkę pod przykrywkę pompy dorobię z gumy olejoodpornej może dłużej wytrzyma jak "oryginał" :twisted:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group