To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Motocykle inne - Nietypowy silnik Dezamet 010

Seba_830 - 2018-10-24, 20:10
Temat postu: Nietypowy silnik Dezamet 010
Witam. Pytanie głównie dla osób obracających się w produktach Rometa, trafił do mnie dziwny silnik o oznaczeniu 010. Jest to tak jakby połączenie silnika 010 i 017, z 010 ma cylinder, głowicę i pedała, a z 017 sprzęgło oraz mechanizm zmiany biegów. Na początku myślałem, że ktoś może przełożył karter od strony zapłonu, ale numery na obu są takie same i nie ma on otworu pod przykręcenie koła zębatego, które w zwykłym 017 wprawia w ruch silnik po naciśnięciu startera. Silnik nie wygląda na kombinowany, był złożony na oryginalne uszczelki i widać po nim, że nie był w rękach wielu mechaników. Na podstawie zapłonu wybity jest rok 1977. Na przeróbkę to nie wygląda, aczkolwiek nie wykluczam tego faktu, tylko czy ktoś zrobiłby to aż tak umiejętnie? Co o nim myślicie?
ETZ_PRORIDER - 2018-10-24, 21:01

http://www.motomaniacy.com/viewtopic.php?t=23146
Seba_830 - 2018-10-24, 21:13

Wszystko z podanego przez Ciebie tematu o tym silniku wiem, spokoju nie daje mi możliwość zmiany biegów, której w tym silniku być nie powinno.
Mario-150 - 2018-10-24, 21:32

To silnik z Romet 750.
Seba_830 - 2018-10-24, 21:59

Tam był 017, który był odpalany ze startera, a w tym nie ma miejsa pod koło zębate startera, które jest przykręcane i zabezpieczone od strony zębatki zdawczej.
kosior30 - 2018-10-24, 22:09

Przeróbka, 010 miał sprzęgło odśrodkowe i stały wałek w komorze skrzyni, aczkolwiek nie miałem nigdy tych karterów w rękach i nie wiem, czy otwory technologiczne miały takie same, jak 017. Być może były w miarę "uniwersalne" i dało się je łatwo przerobić. Na jakiej podstawie twierdzisz, że uszczelki były fabryczne?
Seba_830 - 2018-10-25, 08:40

Cytat:
Na jakiej podstawie twierdzisz, że uszczelki były fabryczne?


Nie wiem czy były fabryczne, czyli założone jeszcze w fabryce, ale na pewno były oryginalne lub starej produkcji. Widać po prostu, że pasowały idealnie na przylgnię karterów, co we współczesnych jest nie możliwe, dodatkowo materiał był inny niż w tych robionych obecnie.
Mam drugi silnik 010, dzisiaj go rozbiorę i zobaczę, czy kartery są bliźniacze do tych z 017 i można było je przerobić na możliwość zamontowania dwubiegowej skrzyni biegów.

ETZ_PRORIDER - 2018-10-25, 10:25

Seba a po skręceniu tych karterów przylgnię pod cylindrem jest równa i bez uskoku?
Seba_830 - 2018-10-25, 11:55

ETZ_PRORIDER, ślady po obróbce się zgadzają.
Rozebrałem ten drugi silnik i odlew jest identyczny, dodatkowo otwór, w którym prowadzony jest wodzik w prawym karterze jest już zrobiony, a w karterze od strony zapłonu jest wstępnie wywiercony. Wystarczy zatem przewiercić go do końca i powiększyć delikatnie średnicę obu, bo wodzik wchodzi w nie z dużym oporem. Wnioski z tego są takie, że silnik ktoś sobie przerobił. Temat można zamknąć, chyba, że moderatorzy uznają, że jest warty zostawienia dla potomnych.

Mario-150 - 2018-10-25, 13:04

Takie silniki są najciekawsze :piwo: . A jeździło to to ?
Seba_830 - 2018-10-25, 14:46

Dostałem sam silnik, ale jakoś musiało to jeździć.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group