To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Napęd - MZ ES/ETS/TS 250 skrzynia biegów...raz jeszcze

motomw - 2019-03-18, 21:47
Temat postu: MZ ES/ETS/TS 250 skrzynia biegów...raz jeszcze
Witam po długiej nieobecności na forum...
Problem polega na tym, że w skrzyni 4 biegowej po założeniu łożyska na wałek od zębatki pierwszego biegu zębatka ta nie może się obracać swobodnie na tulejce bo jest dociśnięta przez łożysko. Zrobię zdjęcia, pomierzę i może wspólnie rozwiążemy problem ale pewnie niektórzy już teraz wiedzą o czym mówię. Może tulejka jest za wąska lub zębatka za szeroka...

motomw - 2019-03-19, 18:01

Wałek od końca do wieloklinu ma 31.6, tuleja 17,7, zębata 18 podkładka ma 2mm, po założeniu wszystkiego na wałek zębatka jest dociśnięta przez łożysko do podkładki i nie może się swobodnie obracać.
motomw - 2019-03-19, 18:03

A tu z łożyskiem
slawek76 - 2019-03-19, 18:47

motomw "cudowne" są te Twoje zdjęcia, zawsze mnie zastanawiało, co autor ma na myśli wrzucając takie fotki bez ostrości !!! :evil:

Nie znam odpowiedzi na Twoje pytanie, ale podpiąłem fotki problemu, o który Ci chodzi.
Może ktoś pomoże, może nie, ale przynajmniej nie ogarnie go irytacja w kwestii jakości zdjęć.

herrq666 - 2019-03-19, 21:11

Skoro koło zębate ma 18mm, a tuleja 17.7mm to......
motomw - 2019-03-19, 21:44

slawek76 zdjęcia robione były telefonem na szybko, przepraszam za jakość...
herrq666 rozumiem co napisałeś, ale czy tulejka na której pracuje zębatka powinna także "pływać" na wałku? czy może tulejka powinna być oparta o podkładkę oporową i łożysko? jeśli tak to zębatka jest za szeroka co najmniej o 0,5mm lub zjadło tulejkę na długości - skrzynia była mocno wybrakowana i składam ją z kilku. Nasuwa się kolejne pytanie - jakiej grubości powinna być podkładka oporowa pomiędzy tą zębatką a zębatką przesuwną? Podkładkę dorabiałem samemu ale niestety pierwszy bieg szarpał tak jak by chciał wyskoczyć pewnie przez za grubą podkładkę choć wodziki są w nie najlepszej kondycji...

herrq666 - 2019-03-19, 22:24

Cytat:
czy tulejka na której pracuje zębatka powinna także "pływać" na wałku? czy może tulejka powinna być oparta o podkładkę oporową i łożysko?

No i teraz zadajesz właściwe pytania. Tego nie pamiętam, o ile nikt nie odpowie wcześniej to sprawdzę w sobotę.

slawek76 - 2019-03-20, 22:26

motomw napisał/a:
... czy tulejka na której pracuje zębatka powinna także "pływać" na wałku?



Uważam, że tak. Jak najbardziej to jest tulejka pływająca i powinna mieć luz. Dlatego tak jak zmierzyłeś jest węższa od koła zębatego IV biegu. Pomiędzy tulejką "pływającą" a łożyskiem kulkowym (tym 6203) musi być luz 0,2mm. Z tego wynika, że pomiędzy łożyskiem, a kołem zębatym IV nie musi być luzu. Koło zębate ma "nacięcie" smarujące i nic mu nie będzie.


motomw napisał/a:
... czy może tulejka powinna być oparta o podkładkę oporową i łożysko?


Nie, tak nie może być, to jest za miękki materiał i się "spali" - zetrze. Poza tym jak z opisu wyżej ta tulejka jest węższa i nie istnieje taka fizyczna możliwość.

motomw napisał/a:
... Nasuwa się kolejne pytanie - jakiej grubości powinna być podkładka oporowa pomiędzy tą zębatką a zębatką przesuwną?...


2 mm w oryginale.

motomw - 2019-03-21, 22:23

Dzięki za odpowiedź slawek76, podkładkę dorobiłem dobrej grubości

slawek76 napisał/a:
Uważam, że tak. Jak najbardziej to jest tulejka pływająca i powinna mieć luz. Dlatego tak jak zmierzyłeś jest węższa od koła zębatego IV biegu. Pomiędzy tulejką "pływającą" a łożyskiem kulkowym (tym 6203) musi być luz 0,2mm. Z tego wynika, że pomiędzy łożyskiem, a kołem zębatym IV nie musi być luzu. Koło zębate ma "nacięcie" smarujące i nic mu nie będzie.


Zakładając po kolei podkładkę dystansową, tulejkę , zębatkę i na koniec łożysko na wałek, właśnie to łożysko dopycha zębatkę do podkładki która opiera się o wieloklin i zębatka nie może się obracać czyli nie ma luzu pomiędzy podkładką a łożyskiem a przecież zębatka ta musi się swobodnie obracać jeśli nie jest zazębiona z kołem przesuwnym. W momencie ściśnięcia zębatki cały wałek chce się obracać z tą zębatką i skrzynia zaczyna się kleszczyć bo pracują tak jakby dwa biegi :sad:

herrq666 - 2019-03-21, 23:02

Po włożeniu w kartery i zdystansowaniu skrzyni nic nie będzie ściśnięte, włóż w kartery, zdystansuj a zobaczysz że to koło zębate obrócisz paluszkiem.
motomw - 2019-03-22, 23:03

Niestety po włożeniu skrzyni na swoje miejsce i przejechaniu powiedzmy kilometra skrzynia zakleszczała się i były tak jakby dwa biegi, pomijając fakt efektu wyskakiwania "jedynki" to przy ponownym demontażu silnika właśnie ta zębatka była ściśnięta czyli wałek przemieścił się w stronę sprzęgła i ścisnęło zębatkę. Przy demontażu silnika wystarczyło dosłownie puknąć w wałek od strony sprzęgła żeby zębatka zaczęła się swobodnie obracać.
slawek76 - 2019-03-31, 20:58

motomw napisał/a:
Niestety po włożeniu skrzyni na swoje miejsce i przejechaniu powiedzmy kilometra skrzynia zakleszczała się i były tak jakby dwa biegi, pomijając fakt efektu wyskakiwania "jedynki" to przy ponownym demontażu silnika właśnie ta zębatka była ściśnięta czyli wałek przemieścił się w stronę sprzęgła i ścisnęło zębatkę. Przy demontażu silnika wystarczyło dosłownie puknąć w wałek od strony sprzęgła żeby zębatka zaczęła się swobodnie obracać.


Cały czas zastanawiam się, co mogłeś zrobić źle, że ta skrzynia Ci się blokuje.
Jeżeli masz te dwie podkładki 2mm na I i IV biegu to powinno być ok.

Ale skoro mówisz, że wyskakuje Ci I bieg i do tego masz luz na wałku głównym, bo po "puknięciu" całość obraca się swobodnie, to znaczy, że nie masz zdystansowanego tego wałka, bo może się on przesuwać.

Wkleiłem zdjęcia zazębienia trybów dla poszczególnych biegów, może ktoś się jeszcze wypowie.

herrq666 - 2019-04-01, 00:21

Nawet bez dystansowania nie powinno zakleszczać tego koła zębatego, coś tam jest namieszane, może wałek krzywy? Szukaj przyczyny która wpycha wałek do łożyska.
motomw - 2019-04-01, 22:15

Kurcze chłopaki dziękuję za wasze zaangażowanie i pomoc.
Tulejka pod zębatką pierwszego biegu była tak wyrobiona, że ta bujała się na lewo i prawo stąd prawdopodobnie wyskakiwanie pierwszego biegu do tego dochodzą wytarte wodziki i mamy problem z pierwszym biegiem - dotoczyłem tuleję pod zębatkę o 0,1 mm szerszą od zębatki i w ten sposób zębatka ma luz aby się obracać - taki sam luz jest na kole IV biegu, wodziki będą napawane i obrobiona na oryginalną szerokość, podkładka dystansowa jest wyszlifowana na 1,98mm więc jest ok.

Tak więc tulejka nie obraca się na wałku z założonym łożyskiem !!! tak samo jest od strony IV biegu - łożysko po założeniu na wałek ma oprzeć się właśnie o tę tulejkę a zębatki czy to od I czy IV biegu mają pracować na tulejce a w moim przypadku gdy tulejka była za wąska łożysko ściskało zębatkę i działy się głupoty dlatego po puknięciu w wałek zębatka znowu się obracała.

Na przyszłość jeśli ktoś będzie dorabiał tulejki:
- materiał brąz B101
- szerokość tulejki 18,1mm (zębatka od I biegu ma 18mm)
- średnica wewnętrzna (na wałek) - max 0,02 większa względem wałka
- średnica zewnętrzna (na zębatkę) - max 0,02 mniejsza względem otworu zębatki
- tulejka po włożeniu na wałek i po założeniu zębatki ma się obracać.
Nie podaję konkretnych wymiarów bo stopień zużycia skrzyń biegów może być różny.

Jeżeli mylę się to proszę o sprostowanie.

Postaram się nie długo poskładać ponownie silnik i zobaczymy czy będzie ok.
W między czasie porobię zdjęcia i powrzucam to ocenicie czy robię wszystko poprawnie.

herrq666 - 2019-04-01, 22:49

Byłem na wiosce i zapomniałem sprawdzić czy ta tulejka wystaje czy pływa, skłaniałbym się do tego co napisał Sławek że pływa, ale teraz zabiłeś mi ćwieka i aż z ciekawości specjalnie przejadę się do garażu.
slawek76 - 2019-04-02, 17:20

NIE,
NIE dajmy się zwariować.
Oczywiście, że ja i herrq666 mamy rację, ta tulejka na 100% musi być węższa od koła zębatego I i IV biegu.

Oba te tryby mają po 18mm, a obie tulejki są identyczne i muszą być węższe od trybu. Mają po 17,5 mm.
Tulejki nie mogą wystawać poza koło zębate.

Dorobić tulejki zawsze warto :piwo: , ale wg mnie interpretacja przyczyn Twoich kłopotów ze skrzynią jest chyba nietrafiona. Jak ją złożysz na powrót to się okaże. Obyś miał rację.

motomw - 2019-04-02, 21:57

slawek76, jak założę starą tulejkę to po założeniu łożyska na wałek zębatka nie obraca się na nim bo właśnie łożysko dociska zębatkę do tej dwumilimetrowej podkładki... już tego nie kumam :sad:

jutro zrobię zdjęcia i zobaczycie czy to jest dobrze poskładane

herrq666 - 2019-04-03, 21:07

U mnie tulejki 17,7mm, zębatki 18mm.
motomw - 2019-04-03, 22:36

Wrzucił krótkie filmy przedstawiające moją skrzynię na yt.
Proponuję oglądać po kolej skrzynia 1, skrzynia 2.....

https://youtu.be/vRxAev8wFhY

https://youtu.be/Gzoy8eG3is8

https://youtu.be/5mCErHpEbrE

https://youtu.be/x6f0QhS96SA

https://youtu.be/ecZ9b1NB0O8

https://youtu.be/sM9N9n0oDPU

https://youtu.be/KCsvwMr1uqE

Piszcie co robię nie tak lub co jest nie tak.

herrq666 - 2019-04-06, 17:10

No i jak złożysz połówki razem i prawidłowo zdystansujesz wałek to nie powinno tam nic blokować. Chyba że naprawdę dowalisz wałek na głucho do łożyska.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group