To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Napęd - TS 250/1, współczesny tłok, korba i łożysko

Marconi - 2023-09-17, 12:45
Temat postu: TS 250/1, współczesny tłok, korba i łożysko
Cześć,
witajcie, to mój pierwszy post choć forum już od wielu miesięcy intensywnie eksploruje.


Odnowiłem TS'ke 250/1 i od kilku tygodni bez skutku próbuję wyjaśnić co stuka w silniku. Metaliczne stuki dochodzące z cylindra, słychać to na tym filmiku pod koniec.

https://photos.app.goo.gl/fb6Kaoi8QUzfgEcy7

Słyszalne przy dodawaniu gazu na luzie, podczas jazdy przy przyśpieszaniu do ~3.5 tys. obrotów i przy odjęciu gazu.

Silnik po remoncie, zrobione 400km, stukało od początku, tłok Almot, korba Yoko, łożysko MZA albo to co było korbowodem(nie pamiętam)

Stuki słychać też przez chwilę po wyłączeniu zapłonu więc podejrzewam że to ani nie jest
szczelina pod głowicą, na pewno też nie przepustnica.
Szlif zrobiony w Poznaniu (p. Mostowy), kanały fazowane.

Moje poszukiwania problemu obecnie skupiłem na łożysku górnym.
I tu zastanawiają mnie duże luzy osiowe między łożyskiem, głowką korbowodu a przestrzenią w tłoku.

W tłoku 25.45mm szerokości
Łożysko ma 23.67 mm
Korbowód 20 mm

Z tego łatwo policzyć że łożysko może się swobodnie przemieszczać ~1.8mm !

W starym tłoku (nie znam pochodzenia) dostępnej szerokości jest 24.4 mm czy dużo ciaśniej.


Z tego co rozumiem korbowód jest centrowany na stopie przy współczesnych tłokach i tak mam zrobione. W stopie korbowodu jest 0.3mm luzu osiowego czyli w granicach normy podanej w serwisówce od ETZ.

Ale ten luz na górze wydaje się ogromny.

Czy to może być przyczyną stuków ?

Nie mam tłoka od ETZ czy ktoś może pi powiedzieć jaki tam jest "prześwit w tłoku ?
Czy nie jest tak że tłok Almotu do TS jest zrobiony pod korbę starego typu o szerokości 24mm ?

Jakieś inne pomysły ?
Może łożysko jednorzędowe od Proxa albo Wossnera kupić ale one są jeszcze węższe ?

ETZ_PRORIDER - 2023-09-17, 12:51

Może warto sprawdzić osiowość korbowodu względem kraterów? Może być, że korba jest przekrzywiona, podobnie miał czochu w swojej MZ.
Rozumiem, że squish jest prawidłowy?

Marconi - 2023-09-17, 15:13

ETZ_PRORIDER napisał/a:

Rozumiem, że squish jest prawidłowy?


A o tym zapomniałem napisać, mam szczelinę na 1 mm czyli w dolnym zakresie tolerancji. Ale dosłownie wczoraj uważnie przeczytałem serwisówke od TS250 i tam podają zakres 1.2mm do 1.6mm. Wcześniej myślałem i wszyscy tak pisali że min 0.9mm musi być.
Wygląda, że w TS ma być więcej ?
Nie bardzo wiem jak to ustawić, musiałem włożyć 2 podkładki pod głowicę 0.4 i 0.6mm (pod cylindrem mam papierową). Dawanie dwóch podkładek 0.6mm wydaje się już grubo.

ETZ_PRORIDER - 2023-09-17, 16:17

Pod cylindrem powinna być około 0.5mm żeby z górą wyjść.
Marconi - 2023-09-17, 17:36

ETZ_PROVIDER, a wracając do tego łożyska to nie widzisz z tym problemu że ma 1.8mm luzu na sworzniu ? To jest normalne ? Czy w ETZ też tak jest, że główka jest wąska 20mm a odległość między ściankami gniazd tłoka ponad 25 mm ?
Może warto to łożysko od razu też wymienić na jednorzędowe, firmowe ?

ETZ_PRORIDER - 2023-09-17, 18:41

Raczej tutaj bym się nie doszukiwał problemu ale zmieniłbym na wossnera.
evil866 - 2023-09-17, 19:27

ETZ_PRORIDER, A łożysko Prox od Kawasaki może tez by się nadało? Wymiar ten sam, a z tego co czytałem pare osób na nim jeździło.
kosior30 - 2023-09-17, 20:01

Luz między tłokiem a sworzniem może mieć i kilometr - wszystko jest kasowane na dole. Na górze ważny jest luz promieniowy. Zdejmij głowicę i poszukaj dokładnie śladów na tłoku/głowicy. Jeśli nie ma śladów uderzeń, to idź tropem sprawdzenia osiowości wszystkiego. Aha, ważne są też luzy pierścieni w rowkach - pomierzyłeś to przed założeniem?
Marconi - 2023-09-19, 20:37

Cytat:
Aha, ważne są też luzy pierścieni w rowkach - pomierzyłeś to przed założeniem


Pierścienie były w zestawie z tłokiem Almotu. Mierzyłem tylko luz na zamkach po włożeniu do tulei po szlifie, było ok.

A mogłbyś opisać jak te luzy pomierzyć domowym sposobem ?

Boberson - 2023-09-19, 22:42

Wkładasz pierścień do cylindra, popychasz tłokiem (masz pewność że będzie pierścień równo ustawiony) na głębokość 10 mm, następnie używasz szczelinomierza, żeby określić szczelinę na zamku. Nowy zestaw ma mieć 0,2 mm, 1,6 mm to granica zużycia.
kosior30 - 2023-09-19, 22:59

Boberson, nie piszę o luzie na zamkach, tylko luzie pierścieni w rowkach tłoka. Mierzysz to szczelinomierzem, z tego co pamiętam (zweryfikuj wartości w serwisówce, bo piszę z głowy) górny pierścień ma mieć 0,1mm, dolne 0,05mm.
Boberson - 2023-09-20, 09:27

kosior30, czytanie ze zrozumieniem się kłania u mnie :piwo:

Link do serwisówki ETZ 250:
https://drive.google.com/file/d/1ZOroRUOQiy6dbDSPao3VLyrbWTb9L3Sd/view?usp=sharing

Marconi - 2023-09-23, 11:01

Dzięki za rady, plan w zasadzie już miałem taki:

- nieco grubsza uszczelka pod cylinder z Gambitu 0.5mm, wyciąłem sam, bo dobrych do TS nie idzie kupić
- zwiększenie szczeliny cylinder-głowica
- mam już łożysko Wossnera, które jest znacznie krótsze od standardowego

Zanim to zacznę składać do kupy po raz kolejny cały czas mam wątpliwość co do łożyska korbowodu w tłoku.

Dokładnie ten problem co opisany tu:
https://forum.mz-klub.pl/viewtopic.php?t=36881

No przecież to łożysko (Wossnera jest jeszcze krótsze) będzie miało kilka milimetrów osiowego luzu na sworzniu i będzie swobodnie się po nim przesuwać nie podpierając korbowodu w pewnych położeniach.

Czy na pewno tak ma być ?
Może ktoś mi napiszę jakie wymiary mają tłoki od ETZ z główką korby 20mm ?
Ma ktoś jakiś zdemontowany oryginalny tłok żeby to zmierzyć ?
Będę wdzięczny.


Dodatkowo zmierzyłem luz pierścienia w górnym rowku, i wchodzi szczelinomierz 0.1mm bez problemu. 0.15mm już nie. Nie wiem co o tym myśleć czy to może być przyszyną stukania?

evil866 - 2023-09-23, 19:59

Marconi, mam oryginalny tłok od ETZ 250. O jakie wymiary Ci konkretnie chodzi? Najwcześniej mogę Ci je zapodać na przyszłą niedzielę jak wrócę do domu.
Marconi - 2023-09-23, 20:10

Chodzi mi o przestrzeń w której lozysko igielkowe może się swobodnie poruszać na sworzniu między ściankami tłoka. U mnie te wymiar podałem w pierwszym poście i wynosi 25.45mm mi się wydaje że to bardzo duży luz i chce zweryfikowac czy w etz 250 też jest taki luz. Korby w etz maja 20mm szerokości a w ts i wcześniejszych korby miały 24mm w główce. Takich się już nie dostanie.

Koledzy może ktoś jeszcze by mi podał ten wymiar bo cały tydzień nie wytrzymam, słabo śpię przez ten problem :)

ETZ_PRORIDER - 2023-09-23, 20:38

W moim oryginalnym tłoku między płaszczyznami o które może oprzeć się łożysko jest równe 25mm, korba yoko ma 21mm a łożysko z kompletu korby yoko ma 23.6mm.
Marconi - 2023-09-23, 20:53

Dzięki wielkie, luzy duże prawie jak u mnie, jutro składam wszystko i odpalam.
czochu - 2023-09-24, 08:26

Nie wiem jak wy , ale prócz tego sprzęgła to na końcu filmu słyszę tylko Napier. Przepustnice w gaźniku
Marconi - 2023-09-24, 09:25

To na pewno nie jest przepustnica. Mam też nowy gaznik współczesnej produkcji (ifa ale pewnie chinol) i jest to samo.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group