To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Napęd - zablokowana skrzynia biegów - etz 150

wojciech944 - 2007-06-29, 16:01
Temat postu: zablokowana skrzynia biegów - etz 150
dziś wracając do domu, jadąc na 5 biegu około 85 km/h // 5 tys. obr
nagle wkreciłsie na maxa tak jak by był na luzie, szybko odjełem gazu, zniknoł 5 bieg, i zaczeło cos w skrzyni rzęzić, zyby jechać dalej mogłem zredukować tylko na 4, i to z wielkim trudem, nizej dźwignia jest twarda jak kamień, zatrzymując sie na skrzyzowaniu musiałem męczyć sprzęgło zeby ruszyć z 4 biegu, cudem dojechałem do domu, by juz mi sie silnik przegrzewał i przerywał (1000km po remoncie), ale chodzi tu o skrzynie, od czego mogło to sie stać? czy kumus przytrafiło sie cos podobnego?
dodam ze do tego czasu skrzynia chodziła bdb, chociaz zdazyło sie za wskoczył luz miedzy 3 a4 lub 4 a5 biegiem, ale to pewnie dlatego ze za lekko nacisnołem dzwignie...
w dodatku musze mieć motor zeby dojezdzać do pracy, bo w niedziele nie mam innej mozliwosci... :???: :roll: :cry: :sad:

hubertbaran - 2007-06-29, 16:50

wojciech musisz na szybkiego rozpoławiac ja stawaim na jakiś pierudł zwiazany z samym mechanizmem zmiany biegu, w 150 jest kilka takich własnie, jesli nie to porostu stało sie tobie to co mi, wyskoczył seger z któregoś gniazda skrzynia sie zbuntowała;]
Poszy150 - 2007-07-01, 00:30

skoro mówisz, zę nie da się biegów zmieniać (tak to przynajmniej zrozumiałem) to ja bym stawiał na wodziki :D
mati1700 - 2007-07-01, 23:49

tak jak mowi hubertbaran, mi wyskoczył seger chyba od tryba 4 biegu i tez skrzynie zablokowalo tyle ze ja juz nie pojechalem :)
wojciech944 - 2007-07-02, 17:35

no dzis rozebrałem silnik i jedyne zniszczenia to wygiety i wyszlifowany wodzik 015, reszta skrzyni wyglada idealnie, tylko teraz co było tego przyczyną? jak zapobiec powtózeniu tego jak kupie nowy wodzik?
hubertbaran - 2007-07-02, 19:52

wojciuech złóz skrzynie do lewego karteru i sprawdź co sie dzieje jak przełaczasz bieg... pamietaj zeby dokonać przełozenia skrzynia musi sie obracac... najlepiej robić to we 2;)
Poszy150 - 2007-07-02, 21:11

Ja bym rozebrał obydwa wałki z biegami, poosprawdzał czy wszystko ilealnie chodzi, czy może wielofrez po którym chodzą tryby nie jest uszkodzony i złożył. możliwe że poprostu wodzik już był mocno zużyty. myślę, zę jak wszystko będzie lekko się składało i chodziło to nie masz się co martwić, że historia się powtórzy ;)

aha skoro już o skrzyni mowa to podłącze się :P ... odkąd mam moją 150 to 4 bieg tak jakby słychać inaczej niż inne. tzn reszty biegów nie słychać a 4 bieg słychać tak jakby 1 bieg w maluchu. Czy jest to już oznaka zużycia jakiejś cześci?

dario81 - 2018-12-18, 12:35

Poszy150 napisał/a:
Ja bym rozebrał obydwa wałki z biegami, poosprawdzał czy wszystko ilealnie chodzi, czy może wielofrez po którym chodzą tryby nie jest uszkodzony i złożył. możliwe że poprostu wodzik już był mocno zużyty. myślę, zę jak wszystko będzie lekko się składało i chodziło to nie masz się co martwić, że historia się powtórzy ;)

aha skoro już o skrzyni mowa to podłącze się :P ... odkąd mam moją 150 to 4 bieg tak jakby słychać inaczej niż inne. tzn reszty biegów nie słychać a 4 bieg słychać tak jakby 1 bieg w maluchu. Czy jest to już oznaka zużycia jakiejś cześci?

Prawdopodobnie masz lużny tryb 4 biegu na wałku sprzegłowym - tzn kolebie się on na boki dlatego na tym biegu skrzynia głośno pracuje, ja tak mam właśnie przez to.Moje pytanie brzmi -czy jest to niebezpieczne dla skrzyni biegów , czy można tak jeżdzić?, sporo ludzi ma tak samo.
Prosze o odpowiedz kompetentnych ludzi w tym temacie.

lipton - 2018-12-18, 17:38

:cool: :piwo:
dario81 - 2018-12-19, 11:09

lipton napisał/a:
:cool: :piwo:

Nie wiem co ten gest ma oznaczać ale moje pytanie jest skierowane do ludzi którzy znają temat ,jeżdzą ETZ 150 i na 4 biegu właśnie motocykl głośno pracuje.

ETZ_PRORIDER - 2018-12-19, 11:15

To, że odgrzewasz kotleta sprzed 11lat.
dario81 - 2018-12-19, 11:23

ETZ_PRORIDER napisał/a:
To, że odgrzewasz kotleta sprzed 11lat.

Odgrzewam ponieważ włąsnie nie została udzielona jasna i wyczerpująca odpowiedz na pytanie w temacie pomimo upływu 11 lat...

ETZ_PRORIDER - 2018-12-19, 13:19

Najpierw przyjrzyj się bieżni łożyska igiełkowego wałka pośredniego w skrzyni i samej bieżni wałka pośredniego po którym biega łożysko igiełkowe. Sprawdź jaki tam występuje luz promieniowy.
dario81 - 2018-12-20, 10:25

ETZ_PRORIDER napisał/a:
Najpierw przyjrzyj się bieżni łożyska igiełkowego wałka pośredniego w skrzyni i samej bieżni wałka pośredniego po którym biega łożysko igiełkowe. Sprawdź jaki tam występuje luz promieniowy.

Bieżnia łożyska igiełkowego stan nówka ponieważ kupiłem nowe kartery ze Stolmotu te za 299zł,łożysko igiełkowe również nowe i pasowałem je z bieżnią -siedzi ładnie.Nie wiem dlaczego akurat to może mieć wpływ wg Ciebie na to że tylko 4 bieg wyje podczas pracy silnika (silnik na 4 biegu).Jak już pisałem wcześniej ten tryb 4 biegu stały na filmie na minucie 14:05:
https://www.youtube.com/watch?v=2dsCeRDOd8s
u mnie siedzi na wałku tak że się kolebie nieco na boki (seger jest). Niestety podczas remontu nieco to zbagatelizowałem -dzwoniłem w tej sprawie do Intra , powiedział mi że nie widząc trybu nie jest w stanie określić czy taki luz na wałku jest dopuszczalny, przestrzegł też przez kupnem nowego trybu ponieważ te współczesnej produkcji są słabej jakości w porównaniu do oryginałów i najlepiej jest możliwie jak tylko się da zostawić tryb oryginalny więc go zostawiłem.Teraz skoro wyje mi właśnie na tym tylko 4 biegu to stwierdziłem że to przez ten tryb, posiada on kły dzięki którym zazębia się on z kołem przesuwnym 4-5 biegu za pośrednictwem tych kłów. Nie wiem czy te kły nie będą się tępić przez to że ten tryb stały 4 biegu się nieco kolebie na wałku(być może podczas pracy się już nie kolebie???).Bieg 4 nie wyskakuje nawet jak zwiększa się na nim obciążenie i obroty - tylko te wycie (podobne do malucha na 1 biegu).Można tak jeżdzić bez obaw? Dziękuję za odp

ETZ_PRORIDER - 2018-12-20, 11:14

Ano ma to łożysko i bieżnia bardzo duży wpływ na wycie. Na 4 biegu wałek pośredni ma najwyższe obroty i generuje najwięcej hałasu. Po włączeniu 5 biegu wszystko cichnie bo wałek pośredni nie jest obciążony i piątka łączy bezpośrednio wałek sprzęgłowy z wałkiem zdawczym. Na 1,2,3 też skrzynia wyje ale nie słyszysz tego tak bardzo jak na 4 biegu bo nie ma jeszcze tak wysokich obrotów. Kolebiący się tryb może mieć również wpływ na hałaśliwość skrzyni bo ta zębatka przenosi moc na zewnętrzną zebatkę trybu zdawczego. Źle zdystansowana skrzynia tj za bardzo dobity tryb zdawczy może mieć kontakt z inną częścią obrotową gdy wałek pośredni wiruje w przeciwnym kierunku niż on sam. Jest dużo opcji do wyboru. Może nawet być takie coś jak kartery nie do pary choć nowe nie wiadomej produkcji.
dario81 - 2018-12-20, 11:38

"Źle zdystansowana skrzynia tj za bardzo dobity tryb zdawczy"
myślałem też nad tym choć dystansowałem skrzynię tak jak na filmie serwisowym zostawiając 0,3 mm luzu między łożyskiem a dekielkiem z podkładkami - być może musze to jeszcze raz zmierzyć i skorygować choć mierzyłem to kilka razy suwmiarką.Nie sądzę by Stolmot sprzedawał kartery nie do pary - są to kartery z MZ 150 Saxon, u mnie skrzynia biegów jest z 86 roku oryginalna- szerokość wodzików jest ta z wcześniejszej produkcji czyli nie 3,2 mm a 3,5mm - wszystko mierzone i sprawdzane było. W MZ 150 Saxon wodziki były już pewnie szerokości 3,2mm ale chyba można zamontować skrzynię starą z szerszymi wodzikami do Saxona...dziękuję za odpowiedzi i mile widziane jeszcze inne jakby ktoś miał coś do powiedzenia kompetentnego w tym temacie.

ETZ_PRORIDER - 2018-12-20, 13:45

A tryb zdawczy też oryginalny? Tulejka już w nim była naprawiana?
dario81 - 2018-12-21, 10:43

Tryb zdawczy oryginalny, w starych karterach tuleja była padnięta jak i łozysko igiełkowe, teraz są w nowych karterach oba nowe.
intr - 2018-12-25, 18:29

W 150 po ustaleniu luzu między deklem a łożyskiem, ważne jest jeszcze odbicie trybu zdawczego od wałka głównego, gdyż musi być tam luz rzędu 0,2 mm. Spalone wałki i tryby zdawcze to jest prawie norma w tych silnikach.

Generalnie samo wycie jest nieszkodliwe, ale jak z lekami dawka czyni truciznę, tak z wyciem, wycie wyciu nie równe :P

Są "Wycia" wskazujące na rychłą eksplozję i a są "Wycia" normalne. To że 4 wyje to normalne w nienowym silniku, gdyż "wycie" jest powodowane przez zwiększony luz międzyzębny kół zębatych o zębach prostych, w przeciwieństwie do świstu jaki generują zęby skośne znane z 250'tek.

W 150'tce jest to wyraźnie słyszalne właśnie z powodu bezpośredniej piątki, która rozłącza wałek pośredni. Gdyby piątka była pośrednia jak w 250, pewno nie zwróciłbyś na to takiej uwagi.

Zatem pozostaje powiedzieć tylko, jak się zwykło w crosówkach gadać :

JEŹDZIĆ, OBSERWOWAĆ :P

intr - 2018-12-25, 18:34

dario81 napisał/a:
kolebie się on na boki dlatego na tym biegu skrzynia głośno pracuje, ja tak mam właśnie przez to

Przez to tylko pośrednio, gdyż kolebanie wskazuje na duzy luz koła względem wałka, zatem podczas obciążenia jest możliwość odsunięcia się kół od siebie o te luzy w skrzyni, tym samym powodując inne od idealnego zazębienie kół. A koła zębate o zębach prostych, przy zużyciu zazębienia wyją. Można tak jeździć, przy czym duzo zależy od skali wycia. Jak się silnik podjedzie trochę i będzie głośniejszy, nie będziesz tego słyszał ;)



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group