» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: sIaj
2012-05-11, 14:36
Niedomagania elektronicznego układu zapłonowego
Autor Wiadomość
sIaj 


Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy
Wiek: 37
Dołączył: 14 Paź 2004
Posty: 2016
Skąd: okolice Zakopanego
Wysłany: 2010-11-03, 15:02   Niedomagania elektronicznego układu zapłonowego

Temat pojawia się na forum dosyć często, dlatego powstał ten wątek. Postaram się zebrać w nim wszystko i opisać w miarę przejrzyście. Chciałbym zawrzeć tutaj jak najwięcej informacji o objawach i możliwych przyczynach usterek "czarnych puszek" oraz jak to naprawić w domowych warunkach :wink:

[ Dodano: 2010-11-03, 15:20 ]
Od czego trzeba zacząć? Otóż od identyfikacji jaki rodzaj zapłonu posiadamy, poszczególne typy są przedstawione tutaj -> http://forum.mz-klub.pl/viewtopic.php?t=3949

Pierwszą czynnością jest dokładne upewnienie się czy wszystkie połączenia są w dobrym stanie, jeżeli jakiś konektor już ledwo co się trzyma lub jest czarny jak smoła to na pewno nie zapewnia dobrego połączenia elektrycznego. Konektor można wymienić na nowy lub wyczyścić za pomocą chemii (np. soda). To samo tyczy się przewodów, przetarcie i twardość przewodu kwalifikuje już do wymiany. Tyczy się to szczególnie typu A, gdzie przewody do nadajnika są cieniutkie z lutowanymi konektorami (przekrój 0,35).
W przypadku wymiany kabli wymieniać trzeba całe wiązki, wyciągnięcie pojedynczego przewodu z koszulki jest mało realne. Długości wiązek dla typu A to: 75 cm do nadajnika oraz 55 cm do cewki. Przekroje przewodów do nadajnika można spokojnie zwiększyć do 0,5mm a do cewki na 1mm (oryginalnie 0,75). Wiązka krótsza (do cewki) jest zakończona konektorami oczkowymi z otworami 4mm (przewód czarny i zielony) i 6mm (przewód brązowy). Wiązka dłuższa jest zakończona konektorami żeńskimi, dla typu A 6,3mm dla typu B 2,8mm. Konektory radzę zaciskać profesjonalnym narzędziem, mamy wtedy pewność połączenia. Można jeszcze później wykonać dodatkowe lutowanie ale musi ono być szybkie aby nie przegrzewać przewodu.

Na trwałość modułu wpływ ma sposób jego zamocowania, układ nie może być luźno przykręcony. Wstrząsy podczas jazdy mogą doprowadzić do pękania połączeń lutowanych.
Typ A jest elastycznie podwieszony (za pomocą gumek) do plastikowej półki obok akumulatora, w typie tym możliwe jest wyjęcie całej płytki laminatowej z elektroniką i ewentualne sprawdzenie połączeń.
Typ B jest całkowicie zalany masą i praktycznie nie rozbieralny bez uszkodzenia wnętrza, przykręcany jest pod siedzeniem. Opis naprawy będzie tyczył się typu A, gdyż typ B jest nienaprawialny.

Schemat typu A jest dostępny tutaj -> http://forum.mz-klub.pl/viewtopic.php?t=7226
a typu B tutaj -> http://forum.mz-klub.pl/viewtopic.php?t=11120

Co robić gdy moduł pomimo dobrego wyglądu na "oko" nie działa?
Jeżeli wizualnie wygląda dobrze, tj. przewody całe i ścieżki na płytce też to pewne jest że padła elektronika.
Szybka diagnoza polega na odłączeniu przewodów od nadajnika i zwieraniu zielonego przewody do masy ewentualnie do brązowego. W typie A iskra winna pojawić się w momencie rozwierania przewodów, w typie B w momencie zwarcia przewodów. Spowodowane jest to różnym działaniem układów. Brak iskry oznacza uszkodzenie modułu analogicznie pojawienie się iskry oznacza uszkodzenie nadajnika. Odsyłając do tekstu wyżej oceniamy stan wizualny przewodów i połączeń. Znaczenia ma też przewód WN i cewka. Warto też sprawdzić czy na zacisku 15 cewki zapłonowej jest napięcie względem masy, brak napięcia = przyczyna leży w instalacji elektrycznej motocykla a nie w elektronice zapłonowej.

Jeżeli jednak wszystko jest w porządku a iskry brak zostaje odłączenie modułu i wyjęcie z motocykla.
Wyjęty moduł podłączamy pod dobrze naładowany akumulator, brązowy przewód do zacisku ujemnego czarno-czerwony do dodatniego. Dołączamy też żarówkę od zielonego przewodu (ten który idzie do cewki) i do dodatniego zacisku akumulatora.
Uprzedzam że podłączenie pod nie stabilizowany zasilacz zamiast akumulatora może powodować trudności w pomiarach przez tętnienia.

Gdy wszystko już podłączone, bierzemy miernik do ręki i dokonujemy kilku pomiarów.
Zakres jaki trzeba ustawić na mierniku to 20V DC. Śledząc czarno-czerwony przewód szukamy ścieżki zasilającej. Sprawdzić trzeba czy moduł ma zasilanie, czyli czerwony kabel miernika do ścieżki z przewodem zasilającym a czarny do ścieżki masowej, identyfikujemy ją tak samo jak zasilającą. Miernik powinien pokazać napięcie ok. 12V, w dowolnym punkcie pomiarowym na wspomnianych ścieżkach. Jedna uwaga, ścieżki są pokryte lakierem ochronnym, trzeba go zdrapać w miejscach gdzie mamy zamiar dokonać sprawdzenia. Brak napięcia sygnalizuje uszkodzone przewody bądź ścieżki. Przerwane połączenia miedziane na laminacie można doraźnie naprawić przez dolutowanie kawałka drutu, duże ubytki kwalifikują już tylko do wymiany. W temacie ze schematem modułu zamieściłem rysunek PCB dla typu A, można wykonać sobie takową płytkę w domu metoda termotransferu. Zalecam użyć laminatu FR4 o grubości warstwy miedzi 0,70µm.

Następnym punktem do sprawdzenia jest zasilanie nadajnika, w miejscach gdzie przylutowane są kable podłączane do nadajnika sprawdzamy napięcia względem masy (przewodu białego):
- w punkcie lutowania przewodu czerwonego ma być ok. 12V
- w punkcie lutowania przewodu zielonego ma być ok. 5V
Mierzymy też napięcia na konektorach wiązki aby wykluczyć przerwania w przewodach.
Brak napięcia napięcia na czerwonym przewodzie, może oznaczać uszkodzenie rezystora zasilającego R1, dokonujemy wymiany. Przyczyną problemu może być też kondensator C1, jeżeli jest on napuchnięty tj. ma wybrzuszenie w miejscu nacięć z wierzchu może powodować zwarcie. Trzeba go wtedy koniecznie wymienić.
Wspomnieć trzeba jeszcze o możliwych ewentualnych zimnych lub "urwanych" lutach, połączenie takie wygląda dobrze jednak nie zapewnia dobrego przewodzenia elektrycznego. Naprawić można je przez rozgrzanie i ponowne lutowanie z dodatkiem niewielkiej ilości świeżej cyny z kalafonią. Pamiętajmy że wszystkie lutowania należy wykonywać w miarę szybko aby nie przegrzewać niepotrzebnie elementów.

Z usterkami z jakimi się spotkałem często to padnięcie diody D3 i tranzystora mocy, przy naprawie drobnych elementów np. wspomnianej diody D3 warto wymienić wszystko wkoło tj. D2, D3, Q1. Unikniemy wtedy problemu z dalszym szukaniem usterek.
Prze poprawnym działaniu układu w czasie nasycenia tranzystora mocy (zwarcie zielonego przewodu do masy) napięcie na jego bazie względem masy powinno wynosić ok. 1,4V a w czasie zatkania blisko 0V.
Przy wymianie tranzystora mocy warto zastosować się do uwag jakie podałem w temacie ze schematem. Po wykonaniu wszystkich napraw trzeba oczyścić płytkę z nadmiaru kalafonii pozostałej na druku po lutowaniu, najprościej zeskrobać delikatnie za pomocą małego śrubokręta. Na końcu pokrywamy druk i elementy lakierem ochronnym, polecam plastik 70 ale może być też żywica np. epidian 5.

Tematy o problemach z zapłonem elektronicznym itp:

Ciągła iskra na świecy - zapłon elektroniczny
Czy warto? Zapłon z przerywaczem a elektronik - porównanie
Zapłon/przerywacz/moduł ?
Zapłon elektroniczny - powrót do klasycznego
Cewka zapłonowa
Naprawa modułu zapłonowego typu A
zapłon elektroniczny / tulejka dystansująca
Kilka pytań odnośnie instalacji MZ ETZ 150 zapłon typu B.
Moduł, impulsator i dławienie na wysokich obrotach
Zapłon typu B - jak podłączyć?
Zapłon elektroniczny - koło z magnesem

Napisane dla: MZ klub Polska
Autor: sIaj
Nie wyrażam zgody na rozpowszechnianie, modyfikowanie, powielanie w całości lub w części bez mojej zgody!
_________________
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!

SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek
Ostatnio zmieniony przez sIaj 2013-01-03, 14:14, w całości zmieniany 10 razy  
 
 
     
Yasiec65 
amator/hobbysta


Motocykl: MZ TS 250/1 1981r.
Pomógł: 33 razy
Wiek: 58
Dołączył: 07 Kwi 2010
Posty: 170
Skąd: Grajewo
Wysłany: 2010-11-04, 23:52   

Do sprawdzenia zapłonu elektronicznego A lub B (chyba najpopularniejsze :wink: ) będzie potrzebny miernik i lampka. Na początek wykręcić świecę i włożyć do fajki. Przy alternatorze na nadajniku są trzy kabelki. Włączyć zapłon. Na czerwonym i białym (przewody "zewnętrzne") powinno być napięcie ok 12V. Dotknąć zielonym kabelkiem po obudowie (masie) silnika. Na elektrodach świecy powinna przeskoczyć iskra. Jeżeli nie ma iskry lub brak napięcia, uszkodzony moduł.Podłączyć miernik (woltomierz) pod przewód zielony("środkowy") i masę. Kręcąc wałem napięcie powinno się zmieniać co pół obrotu w granicach bodajże 0-5V. Jeżeli napięcia brak (a napięcie zasilające nadajnik z modułu jest oki) lub jest cały czas uszkodzony nadajnik.Jeżeli napięcie podawane na nadajnik jest oki, impulsy są też oki a iskry nie ma to należy sprawdzić napięcie na cewce.w tym celu odłączamy cewkę i podłączamy lampkę. Jeżeli podczas kręcenia wałem lampka zapala się i gaśnie to uszkodzona jest cewka, jeżeli pali się cały czas lub w ogóle się nie pali to uszkodzony moduł.Nie wiem czy możliwe przy zapłonie typu B ale w typie A jeżeli moduł jest sprawny to awaryjnie można podłączyć pod zielony przewód przerywacz.Pozostałe przewody zaizolować. Tak jeździłem chyba ze trzy miesiące zanim dostałem drugi nadajnik. Mam nadzieję że nic nie pokręciłem jak cóś to prosiłbym poprawić.
Pozdrawiam :piwo:
_________________
Y@$&€c
Najważniejsze są drobiazgi.
Na odległość leczyć potrafił chyba tylko Kaszpirowski.
Prawidłowo użytym młotkiem i przecinakiem możemy naprawić nawet zegarek ;-) .
 
 
     
sIaj 


Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy
Wiek: 37
Dołączył: 14 Paź 2004
Posty: 2016
Skąd: okolice Zakopanego
Wysłany: 2010-11-28, 14:54   

Uzupełniłem :wink:
_________________
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!

SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 14