» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Rożnice w budowie silnika 17,5 KM a 19 KM MZ ES 250/2 Trophy
Autor Wiadomość
rastuch 
Młody tata


Motocykl: Es 250/1; Tophy+kosz
Pomógł: 58 razy
Wiek: 39
Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 2669
Skąd: Poznań/Koło
Wysłany: 2014-11-11, 22:01   Rożnice w budowie silnika 17,5 KM a 19 KM MZ ES 250/2 Trophy

W związku z wciąż pojawiającymi się pytaniami odnośnie różnic miedzy silnikami

MZ ES TROPHY 250/2 17,5KM

i

MZES TROPHY 250/2 19KM


oraz jedynie zdawkowymi informacjami dotyczącymi powyższego problemu postanowiłem się nad tym tematem lekko pochylić wykorzystując do tego celu informację zdobyte na forach zagranicznych, własne doświadczenia oraz zdjęcia jednego z użytkowników, który właśnie boryka się z problemem przekładki 17,5 na 19KM


Od początku produkcji modelu MZ ES 250/2 (1967r) motocykl wyposażony był w jednostkę napędową o mocy 17,5KM. Na przełomie 1969/1970roku dokonane zmiany pozwalały uzyskać moc maksymalną 19 KM.
Zmiany techniczne w silnikach dla wersji 17,5Km i 19KM opierały się na zmianach w poszczególnych podzespołach, tj

- cylinder
- głowica
- króciec
- gaźnik
- wydech
- prawdopodobnie również kartery (tego tematu jeszcze do końca nie zgłębiłem ale opisze co nieco na końcu posta)

Ponieważ ciężko jest określić konkretną datę wprowadzenia zmian konstrukcyjnych poszczególnych podzespołów (np. wydech, śruby blokowania skrzyni) nie jestem w stanie określić czy dana zmiana miała miejsce jeszcze w silniku 17,5KM czy już 19KM w związku z czym ograniczam się do opisu „we wcześniejszych modelach” i „modelach późniejszych”.




CYLINDER


Głównym elementem odróżniającym oba cylindry jest wlot do cylindra znajdujący się od strony króćca gaźnika. W cylindrze 17,5KM wlot ten ma kształt okrągły z charakterystycznym dzyndzlem wystającym od góry (tak jak jest w ludzkim gardle :smile: )
Cylinder 19KM ma wejście trapezowe bez niniejszego dzyndzla.
Tym samym rozstaw skrub mocujących króciec się różni ale o tym więcej w dalszej części (przy króćcach).






Cylindry te posiadają także inne różnice zaznaczone na zdjęciach, jednakże nie jest pewne czy różnice te są charakterystyczne dla cylindra danej mocy czy wynikają jedynie ze zmian konstrukcyjnych w etapie produkcji. Mowa tu o różnej ilości gum wyciszających (2 umieszczone w tylnej części cylindra albo 4 w każdym narożniku ) oraz naddatku materiału zaznaczonym na zdjęciach.




GŁOWICA


Tak jak w przypadku cylindrów głowice także posiadały pewne różnice.
Główną różnicą po której można rozpoznać czy dana głowica jest od wersji słabszej czy mocniejszej jest symbol „ε” umieszczony przy komorze spalania. Symbol ten oznajmiał stopień sprężania dla danej głowicy. Zgodnie z instrukcją obsługi, która rzecze, iż dla starszych modeli MZ ES 250/2 ww. stąpień wynosił 8,5:1 zaś dla nowszych 250/2 9,5-10:1
Głowice 17,5konne mają więc nabite ε=8,5 zaś 19konne ε=10.



Niestety jak widać na poniższym zdjęciu nie zawsze symbol ten jest nabity na głowicy. I co wówczas??




Proponuje ze spokojem podejść do lodówki, wziąć zimne piwko, suwmiarkę i zasiąść do mierzenia racząc się złocistym trunkiem. Ale do konkretów.

Zarówno głowica 17,5 czy też 19 konna posiada jednakowa średnice komory spalania


Gdy natomiast zmierzymy jej wysokość


okazuje się, że wysokość w głowicy od modelu 17,5KM jest równa 31mm natomiast 19KM – 26mm. Z prostej matematyki mamy tutaj 5mm różnicy.
To jest jedyny i najbardziej konkretny pomiar, dzięki któremu możemy stwierdzić z jaką głowica mamy do czynienia.


Należy tez wspomnieć o różnicach w użebrowaniu głowicy - nie zawsze są te 2 żebra równoległe w samym środku.



Zródło: Moto - Gar

Jednakże użebrowanie to nie klasyfikuje mocy głowicy.



KRÓCIEC


Króciec do MZ 17,5 konnej jest dłużyszy, posiada szerszy rozstaw na śruby którymi przykręcany jest do cylindra. Posiada także owalny otwór. Krociec 19KM widoczny na foto jest lekko ścięty od góry (strzałka) jednakże jest to Tuning, a nie posiadałem innego oryginalnego do zrobienia zdjęć. W związku z tym proszę nie zwracać uwagi na owe ścięcie.




Szczegółowe foty króćca 19KM






Zestawienie obu króćców – wymiary na kartce sa nieaktualne – dot. wcześniejszych fot.






GAŹNIK



W modelach wcześniejszych występował gaźnik BVF 28 N 1-1 natomiast w modelach późniejszych BVF 28 N 1-3. Różnice polegały głownie na zastosowaniu innego rozmiaru dyszy głównej. Więcej różnic można zauważyć weryfikując poniższa tabelę





Ze względu na różną długość króćca gaźnika osłony gaźnika (wg kolegów z Niemiec) także są inne. Prosiłbym o sprawdzenie u siebie na stanie i zwymiarowanie w celu wzbogacenia danych w niniejszym poście i unikniecie pomyłek dla przyszłych szukających – kupujących.





WYDECH


Jak widac z poniższych zdjęć tłumik we wczesnych modelach to typowe cygaro. Później stosowano tłumik ze ściętym końcem. Porównując wkłady tłumiące widac ze są one takie same. Nie wiem jednak jak wygląda sprawa wielkości dziur w tłumiku itp. Niestety nie sprawdziłem tego. Może ktoś ma taki tłumik na warsztacie i mógłby pomierzyć.








KARTERY


Podejrzewam, że w związku ze zmianą długości króćca kartery także mogą się różnic (jakies przetłoczenie albo coś przez co króciec musial być dłuższy). Jednakże nie jest to w 100% pewne.
Wiadome jest iż w starszych modelach Tropików była dodatkowa dziura – przewietrzanie prądnicy.




W starszych modelach istniało też więcej śrub od spodu silnika (chodzi o śrubę nr 3 – ograniczniki przełączania biegów)





W późniejszych modelach już tego nie było


W związku z ilością powyższych śrub walki krzywkowe także się różnią. Ten na dwie śruby (po prawej stronie zdjęcia) jest dłuższy



Inne też był odlew pod mocowaniem prądnicy.
W silnikach wcześniejszych istnieją 4 ramiona pod prądnicą. W późniejszych jest ich o wiele więcej.


W katalogu części do Tropika (rok 1970) widnieje poniższe zdjęcie na którym widac owe 4 przetloczenia.
Co ciekawe katalog dotyczy motocykli powyżej nr silnika 4644824 (czyli powyżej 1969roku produkcji). W związku z czym owe odlewy mogły wystepować w silnikach 17,5KM jak i 19KM





INNE RÓŻNICE



Jednym z elementów który także odróżnia "starszego" Tropika od "nowszego" jest podnóżek kierowcy. Starsze motocykle miały skręcany z 3 elementów,
(półokrągła rurka do której przykręcono poniższy podnóżek)



a nowsze z jednego kawałka (półokrągła rurka).



Tylny błotnik także się delikatnie różnił. Różnica ta polegała na przesunięciu dziury znajdującej się u jego boku -tej jajowatej- gdzie przepuszczano wiązkę kabli do tylnej lampy.
Błotnik starszej wersji


i nowszej (winieniem mieć zamontowany ten drugi ale z lenistwa nie chciało mi sie szlifowac tego magicznego spawu z którym on jest)






Temat jest otwarty w związku z czym jeżeli możecie uzupełniajcie go o kolejne foty spostrzeżenia itp.
_________________
Tropiciel w zaprzegu=> http://www.borntoride.pl/...b_l_1%20143.jpg
Część stadka => http://forum.mz-klub.pl/v...ghlight=rastuch i tu=> http://forum.mz-klub.pl/v...ight=rastuchowa
Niunia => http://forum.mz-klub.pl/v...ghlight=syrenki
Ostatnio zmieniony przez rastuch 2015-06-27, 10:08, w całości zmieniany 3 razy  
 
     
kosior30 
Klubowicz
Łysy JWP


Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 138 razy
Wiek: 37
Dołączył: 24 Maj 2009
Posty: 7478
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2014-11-11, 22:32   

Świetny pomysł - szkoda, że nie mamy pochwał na forum :piwo:
_________________
Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" :) ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem"
 
 
     
Alan74 


Motocykl: Trophy 68r, Vs 1400
Wiek: 49
Dołączył: 11 Sty 2011
Posty: 177
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-11-11, 23:52   

do usług :razz: zawsze gotów :piwo:
_________________
motorowery Żak i Ryś, SHL, BMW R-35, na stanie MZ ES - Trophy 68 r i VS 1400
tel. 501 - 483 - 559
 
     
borgi 
Zlotowicz
Borgi


Motocykl: ES 250/0 '59
Pomógł: 20 razy
Dołączył: 13 Maj 2010
Posty: 659
Skąd: Kraków/Zabrnie
Wysłany: 2014-11-12, 10:13   

rastuch, jesteś debeściak. Powinieneś dostać złoty medal za nieocenioną i bezinteresowną pomoc nie tylko w tym ale i innych tematach niniejszego zacnego forum ludzi skupiających się przy marce MZ. A przynajmniej browara od każdego kto z twoich rad skorzysta :piwo:
_________________
--
Borgi
http://www.motor.eu.org/gallery/
Ostatnio zmieniony przez borgi 2014-11-12, 15:52, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
starszy-mz-4 

Motocykl: MZ
Pomógł: 11 razy
Wiek: 65
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 325
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-11-12, 11:49   

rastuchWitam.Świetna robota!!!!!!
_________________
MZ TS 250 1975r
http://fotoo.pl/show.php?...ts-250.jpg.html

MZ ES 250/2
http://zapodaj.net/53da62432f610.jpg.html
 
     
rastuch 
Młody tata


Motocykl: Es 250/1; Tophy+kosz
Pomógł: 58 razy
Wiek: 39
Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 2669
Skąd: Poznań/Koło
Wysłany: 2014-11-12, 18:15   

Niech powyższe informacje służą :piwo:



Dziękuję serdecznie koledze Allu za przesłanie swych spostrzeżeń. :piwo: I Koledze Alan74 za zdjecia.
W związku z czym post został uaktualniony :wink:


Jeszcze dziś postaram się wrzucić inne ważne info pozyskane z sieci dot. różnic w głowicach MZ serii ES
_________________
Tropiciel w zaprzegu=> http://www.borntoride.pl/...b_l_1%20143.jpg
Część stadka => http://forum.mz-klub.pl/v...ghlight=rastuch i tu=> http://forum.mz-klub.pl/v...ight=rastuchowa
Niunia => http://forum.mz-klub.pl/v...ghlight=syrenki
 
     
Adam 

Motocykl: mz ts 250
Dołączył: 23 Wrz 2010
Posty: 50
Skąd: podkarpacie
Wysłany: 2014-12-19, 22:04   

rastuch, mam pytanko do Ciebie i w ogóle do kolegów z forum. Czy obie wersje, tzn. 19 i 17 konna posiadają te ukształtowane żeberka przy wlocie, które służą do "dopasowania" pokrywy gaźnika?
A może ktoś wie czym różniły się cylindry z tropika 19 km od cylindra z ts 250? Spotkałem się z opinią, że wszystkie cylindry z ts 250 czterobiegowej miały u góry występ do ustalania głowicy. I tylko tym detalem różniły się od cylindra tropika 19 konnego.
 
     
rastuch 
Młody tata


Motocykl: Es 250/1; Tophy+kosz
Pomógł: 58 razy
Wiek: 39
Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 2669
Skąd: Poznań/Koło
Wysłany: 2014-12-20, 09:24   

Adam, Wyszukiwarka nie gryzie :wink: - to po pierwsze
http://forum.mz-klub.pl/v...ice+cylindr%F3w


A to po drugie - znajdź różnice miedzy obrazkami. :wink:


Fiolet ma 80.
Turkus 58,5











Nie pozostalo nic innego jak zakończyc TSkowo/ESkowe dywagania cytując klasyka :wink:
_________________
Tropiciel w zaprzegu=> http://www.borntoride.pl/...b_l_1%20143.jpg
Część stadka => http://forum.mz-klub.pl/v...ghlight=rastuch i tu=> http://forum.mz-klub.pl/v...ight=rastuchowa
Niunia => http://forum.mz-klub.pl/v...ghlight=syrenki
 
     
Adam 

Motocykl: mz ts 250
Dołączył: 23 Wrz 2010
Posty: 50
Skąd: podkarpacie
Wysłany: 2014-12-20, 21:53   

rastuch, gdybym ja umiał pisać to byłbym księgowym w Hucie Warszawa, że też zacytuję klasyka. Przeczytałem temat i w zasadzie jestem równie mądry po jak przed. To możliwe by szkopy tak zamieszały, że tylu facetów wypowiada się w jednym temacie i do końca nie wiadomo o co chodzi? Byłem przekonany, że wszystkie cylindry do tropika mają występ przy gaźniku. Miałem też mniemanie, że cylindry do ts czterobiegowej nie mają u góry tego rantu do ustalania głowicy, wydawało mi się, że tenże rant występuje tylko w ts pięciobiegowej. Założyłem cylinder do swoje ts 5b, który nie posiadał właśnie tego występu u góry i motorek ledwo wyciągnie 105 km na godzinę. Jeden z fachowców stwierdził, że ten cylinder, skoro nie miał występu o góry, pochodzi z tropika i stąd problem. Inne fazy rozrządu. Natomiast o co biega z tymi fazami rozrządu, kompletnie nie kumam. Niby w serwisówce jest wzmianka o ustawianiu faz rozrządu ale mimo to nie mam pojęcia o co w tym wszystkim chodzi. Wiem, że jest wyszukiwarka ale czasem znaleźć to co człowiek potrzebuje, mając na głowie szkodniki, które żądają dopuszczenia ich do netu przerasta moją cierpliwość i umiejętności.
 
     
rastuch 
Młody tata


Motocykl: Es 250/1; Tophy+kosz
Pomógł: 58 razy
Wiek: 39
Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 2669
Skąd: Poznań/Koło
Wysłany: 2014-12-21, 16:36   

Załóż temat o swojej MZ w Pamiętnikach klubowiczów i tam opisz swoją przypadłość związaną z moto. Tutaj (w tym watku skupmy się bardziej na różnicach miedzy MZ Trophy wynikającymi z lat produkcji a nie różnicach miedzy ES a TS.
Tym samym aby nie pozostawić
Cie bez odpowiedzi stosowne me wypociny przesłałem Ci na PW.
_________________
Tropiciel w zaprzegu=> http://www.borntoride.pl/...b_l_1%20143.jpg
Część stadka => http://forum.mz-klub.pl/v...ghlight=rastuch i tu=> http://forum.mz-klub.pl/v...ight=rastuchowa
Niunia => http://forum.mz-klub.pl/v...ghlight=syrenki
 
     
Allu 
only 250


Motocykl: ETZ 250
Pomógł: 80 razy
Wiek: 33
Dołączył: 08 Paź 2005
Posty: 2833
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2015-06-29, 05:09   

Małe pytanie do znawców tematu, wyczytałem w książce, że w ES 250/1 stopień sprężania winien wynosić 8,5 : 1, remontowałem ostatnio silnik i odstęp tłoka w GMP od głowicy wyniósł mi 1,5mm , czy to nie za dużo? W ES 250/2 TS czy ETZ powinno być od 0,9 do 1,2 a tutaj brak informacji, serwisówka jest nieco uboga o pewne miary.

Niestety nie mam na wyposażeniu manometra do pomiaru ciśnienia.
_________________
*1922-1982* 60 Jahre Motorrader Aus Zschopau*
 
 
     
kosior30 
Klubowicz
Łysy JWP


Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 138 razy
Wiek: 37
Dołączył: 24 Maj 2009
Posty: 7478
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2015-06-30, 12:49   

Wystarczy Ci strzykawka, woda i trochę matematyki :)
_________________
Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" :) ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem"
 
 
     
rastuch 
Młody tata


Motocykl: Es 250/1; Tophy+kosz
Pomógł: 58 razy
Wiek: 39
Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 2669
Skąd: Poznań/Koło
Wysłany: 2015-07-01, 21:10   

kosior30 napisał/a:
Wystarczy Ci strzykawka, woda i trochę matematyki :)

Albo znajomość z kimś kto ma odpowiednie materiały :wink:
http://forum.mz-klub.pl/viewtopic.php?t=34859

A uszczelke pod cylinder/kartery dał?
_________________
Tropiciel w zaprzegu=> http://www.borntoride.pl/...b_l_1%20143.jpg
Część stadka => http://forum.mz-klub.pl/v...ghlight=rastuch i tu=> http://forum.mz-klub.pl/v...ight=rastuchowa
Niunia => http://forum.mz-klub.pl/v...ghlight=syrenki
 
     
Allu 
only 250


Motocykl: ETZ 250
Pomógł: 80 razy
Wiek: 33
Dołączył: 08 Paź 2005
Posty: 2833
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2015-07-01, 21:39   

rastuch napisał/a:


A uszczelke pod cylinder/kartery dał?


Nie rozbrajaj mnie :torba":

dzięki za tabelę :piwo:
_________________
*1922-1982* 60 Jahre Motorrader Aus Zschopau*
 
 
     
rastuch 
Młody tata


Motocykl: Es 250/1; Tophy+kosz
Pomógł: 58 razy
Wiek: 39
Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 2669
Skąd: Poznań/Koło
Wysłany: 2015-07-09, 15:24   

Oj wolałem spytać :torba":
Proszę :mrgreen:
_________________
Tropiciel w zaprzegu=> http://www.borntoride.pl/...b_l_1%20143.jpg
Część stadka => http://forum.mz-klub.pl/v...ghlight=rastuch i tu=> http://forum.mz-klub.pl/v...ight=rastuchowa
Niunia => http://forum.mz-klub.pl/v...ghlight=syrenki
 
     
krzysztof53 

Motocykl: MZ
Dołączył: 03 Cze 2013
Posty: 54
Skąd: Piastów
Wysłany: 2015-07-12, 06:10   Spręzanie Mz 250 Trophy

Dzięki za pomoc Młody Człowieku
 
     
rastuch 
Młody tata


Motocykl: Es 250/1; Tophy+kosz
Pomógł: 58 razy
Wiek: 39
Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 2669
Skąd: Poznań/Koło
Wysłany: 2015-07-19, 08:51   

krzysztof53, Już nie taki młody :mrgreen:
_________________
Tropiciel w zaprzegu=> http://www.borntoride.pl/...b_l_1%20143.jpg
Część stadka => http://forum.mz-klub.pl/v...ghlight=rastuch i tu=> http://forum.mz-klub.pl/v...ight=rastuchowa
Niunia => http://forum.mz-klub.pl/v...ghlight=syrenki
 
     
matys1977 

Motocykl: MZ es250/2
Wiek: 47
Dołączył: 18 Lip 2016
Posty: 4
Skąd: Cieszyn
Wysłany: 2018-12-02, 10:17   Ròżnice

Witam, a jak te 2 konie różnicy przekladaja sie na osiagi MZ ? Wieksza predkosc maksymalna, lepsze przyspieszenie? Czy czuć tą różnicę podczas jazdy? Pozdrawiam Mateusz
 
     
herrq666 
Grupa podlasie


Motocykl: MZ x4
Pomógł: 91 razy
Wiek: 41
Dołączył: 23 Mar 2010
Posty: 1122
Skąd: Dudki
Wysłany: 2018-12-02, 10:47   

Ja tam nie odczuwam jakichś większych różnic, może 19stka jest ciut "silniejsza".
_________________
Roses are gay, violets are gayer.
Fuck this poem, and listen to SLAYER.
 
 
     
Micius 


Motocykl: MZ ES250/1, ES250/2
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 21 Gru 2013
Posty: 76
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 2020-03-14, 21:40   

1. Rastuch: jeszcze różnice w sposobie wykonania przerywacza: wcześniejsza wersja była z ciężarkami czyli dynamiczną zmianą kąta zapłonu. Fabryka zmianę na późniejszy tłumaczyła dobrem użytkownika czyli łatwiejszą regulacją kąta zapłonu. Osobiście wolę wersje z kątem zmiennym czyli wykonanie starsze.
2. Ja odczuwam różnice pomiędzy 16KM ( jaskółka ), 17,5KM i 19KM. Ta ostatnia zapier..... najlepiej ale trzeba wprowadzić ją na obroty. Wersje z przerywaczem o zmiennym kącie zapłonu według mojego odczucia oprócz braku ryzyka "odbicia" podczas rozruchu i regulacji wolnych obrotów tak jakby "ciągnęły" bardziej od samego dołu.
3. Zmniejszanie komory spalania możliwe było min. także w wyniku dostępu na rynku do paliwa o coraz większej liczbie oktanowej. Po zastosowaniu głowicy E 8,5 ( 17,5KM ) do silnika 19KM i wyregulowaniu pracy ( gaźnik + przerwa na przerywaczu + kąt zapłonu ) nie odczuwałem różnicy pomiędzy mocami silników.
_________________
Bo wozić się też trzeba ze smakiem
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,12 sekundy. Zapytań do SQL: 15