» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Nowe Zasady relacji Sprzedawca-Konsument, STAN po 25.12.14
Autor Wiadomość
Hvil 
Żółtodzub

Motocykl: ES250/0(DED) i 250/1
Pomógł: 33 razy
Wiek: 37
Dołączył: 27 Kwi 2011
Posty: 2429
Skąd: Lublin
Wysłany: 2015-01-26, 17:59   Nowe Zasady relacji Sprzedawca-Konsument, STAN po 25.12.14

Swojego czasu zamieściłem tu małe co nieco o wzajemnych prawach i obowiązkach Konsumenta i Sprzedawcy. W obliczu nowej ustawy o Prawach Konsumenta z 30 maja 2014, oraz zmianie Kodeksu Cywilnego z tego samego dnia, wchodzących w życie z dniem 25.12.2014 roku, większość poprzednich informacji można sobie wsadzić....między kartery zamiast uszczelki.

NA WSTĘPIE PODKREŚLAM, ŻE INFORMACJE TE MAJĄ ZASTOSOWANIE WYŁĄCZNIE DO SPRZEDAŻY PO 25.12.2014, wszystkie zakupy wcześniejsze, podlegają zasadom z przed zmiany przepisów.


Chciałem przeprosić również z góry ale jest to bardzo pobieżnie określony temat. Materiał ten będzie rozwijany, aktualnie wrzucam absolutne minimum, jakie kiedyś opracowałem dla swoich klientów - sklepów detalicznych.

Nowa ustawa o prawach konsumenta wymusza wprowadzenie szeregu zmian przez osoby prowadzące sklepy internetowe. Dotyczą one nie tylko treści regulaminu, ale też informacji w trakcie procesu składania zamówienia oraz dostarczanych razem z towarem. Zmieniają się też zasady odpowiedzialności za wady towaru. Nowe przepisy wejdą w życie 25 grudnia 2014 r.

Jasne i czytelne informacje

Nowa ustawa wymaga, aby na stronach internetowych służących do prowadzenia handlu elektronicznego wskazywać w sposób wyraźny, najpóźniej na początku składania zamówienia, jasne i czytelne informacje o ograniczeniach dotyczących dostarczania oraz akceptowanych sposobach płatności.
Przedsiębiorca musi zapewnić, aby konsument w momencie składania zamówienia wyraźnie potwierdził, iż wie, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. Jeżeli do złożenia zamówienia używa się przycisku lub podobnej funkcji, muszą być one oznaczone w łatwo czytelny sposób słowami "zamówienie z obowiązkiem zapłaty" lub innego równoważnego jednoznacznego sformułowania.


Zmiany w procedurze reklamacyjnej


Sprzedawcy będą odpowiadali wobec konsumentów za wady rzeczy na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego o rękojmi. Znika więc pojęcie "niezgodności towaru z umową". Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od wydania rzeczy kupującemu.

Z nowych przepisów (wchodzących w życie 25 grudnia) wynika, że jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady. Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady. Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna.

Jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.

Odstąpienie od umowy przez konsumenta


Nowa ustawa wydłuża z 10 do 14 dni termin, w jakim konsument ma prawo odstąpić od umowy zawartej na odległość, bez konieczności podawania przyczyny. Sama zmiana terminu w regulaminie nie będzie jednak wystarczająca. Przepisy o odstąpieniu od umowy są rozbudowane, szeroka jest liczba wyjątków i informacji, które należy przekazać konsumentom na temat tego uprawnienia. Przedsiębiorcy mogą wykorzystać pouczenie według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do ustawy. To najlepsze rozwiązanie, bo formularz zawiera gotowe sformułowania.

Dodatkowo przedsiębiorca powinien poinformować konsumenta o braku prawa odstąpienia od umowy na podstawie art. 38 ustawy lub okolicznościach, w których konsument traci prawo odstąpienia od umowy. Te informacje nie są zamieszczone w pouczeniu z załącznika. Można więc przekopiować do regulaminu katalog umów z art. 38, od których prawo do odstąpienia nie przysługuje.

Rozliczenie po odstąpieniu od umowy

Jeśli konsument skorzysta z prawa odstąpienia od umowy, przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy. Zasadą jest zatem, że konsument powinien otrzymać nie tylko zwrot zapłaconej ceny za towar, ale też zwrot zapłaconych kwot za przesłanie towaru ze sklepu do konsumenta. Jest jednak istotne ograniczenie. Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów (art. 33 ustawy). Jeśli więc np. sklep oferował tanią wysyłkę przesyłką ekonomiczną i droższą kurierem, klient wybrał przesyłkę kurierską, a następnie po otrzymaniu towaru odstąpił od umowy, to sklep powinien mu zwrócić koszty przesyłki jak za przesyłkę ekonomiczną.

Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.

Koszty odesłania rzeczy do sklepu ponosi konsument. W dwóch przypadkach koszty odesłania rzeczy może ponieść sklep internetowy. Pierwszy - gdy sklep zgodził się ponieść te koszty. Drugi, na który wszystkie sklepy internetowe powinny zwrócić uwagę - gdy nie poinformowano konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów. Taką informację konsument powinien otrzymać jeszcze przed zawarciem umowy. Można w tym celu wykorzystać wzór pouczenia o odstąpieniu od umowy, stanowiący załącznik do nowej ustawy.

W regulaminach nie można zapisywać, że zwracany towar nie może nosić śladów używania. Konsument ma bowiem prawo rozpakować towar i sprawdzić, czy spełnia jego oczekiwania (np. przymierzyć, wypróbować). Z ustawy wynika, że konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy, chyba że
przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy zgodnie z wymaganiami z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Potwierdzenie zawarcia umowy


Zmiany w regulaminie i na stronie internetowej nie wystarczą. Trzeba też zaktualizować informacje dostarczane klientowi razem z towarem (art. 21 ustawy). Przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi potwierdzenie zawarcia umowy na trwałym nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu, najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.

Z ustawy wynika zatem, że informacje z art. 12 ust. 1 ustawy (patrz: ramka) muszą być konsumentom przekazywane dwa razy. Pierwszy raz - najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość, a więc przy składaniu zamówienia. Na tym etapie informacje mogą być przekazane "w sposób odpowiadający rodzajowi użytego środka porozumiewania się na odległość, w sposób czytelny i wyrażonych prostym językiem" (art. 14 ust. 2 ustawy). Mogą być więc przekazane w formie elektronicznej, w tym w treści regulaminu, z którym konsument musi się zapoznać przed złożeniem zamówienia. Za drugim razem te same informacje konsument powinien otrzymać "na trwałym nośniku" najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy. Może to być wydruk dostarczany z zamówionym towarem.

Obowiązkowe informacje dla konsumentów (art. 12 ustawy) Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:

1) głównych cechach świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;
2) swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został zarejestrowany;
3) adresie przedsiębiorstwa, adresie poczty elektronicznej oraz numerach telefonu lub faksu, jeżeli są dostępne, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą;
4) adresie, pod którym konsument może składać reklamacje, jeżeli jest inny niż adres, o którym mowa w pkt 3;
5) łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie ich wysokości - sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za transport, dostarczenie, usługi pocztowe oraz innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości tych opłat - o obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy, a gdy umowa przewiduje stałą stawkę - także łącznych miesięcznych płatności;
6) kosztach korzystania ze środka porozumiewania się na odległość w celu zawarcia umowy, w przypadku gdy są wyższe niż stosowane zwykle za korzystanie z tego środka porozumiewania się;
7) sposobie i terminie zapłaty;
8) sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;
9) sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy na podstawie art. 27 ustawy o ochronie praw konsumenta, a także wzorze formularza odstąpienia od umowy, zawartym w załączniku nr 2 do ustawy o prawach konsumenta;


Podstawa prawna Ustawa z dnia 30.05.2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. poz. 827) Źródło Gazeta Podatkowa nr 83 (1124) z dnia 16.10.2014

To by było na tyle na dzisiaj.
Najważniejsze konkluzje z punktu widzenia konsumenta, nie do końca dobre dla sprzedawcy/importera:

1. Towar zakupiony poza punktem działalności (przez internet) przed zwróceniem może być użytkowany w sposób standardowego jego przeznaczenia celem oceny jego cech i walorów. Co skutkuje tym, że możemy sobie po testować rzecz i oddać jak stwierdzimy, że to nie to. Proszę tylko nie wyinterpretowywać tego przepisu! Ustawodawca podkreśla, że zużycie towaru ma być związane wyłącznie z nieuniknionymi efektami testowania produktu. Czyli np. w mojej branży dziecięcej, wózek można rozpakować, użytkować na dworze, co spowoduje zużycie opon, łożysk ew. odpryski na zawieszeniu, ale już poplamienie tapicerki czy podarcie materiału wózka, stawia możliwość odmowy zwrotu, lub obniżenia wartości zwrotu gotówki za wózek.

2. Na oddanie towaru mamy 14 a nie 10 dni.

3. Rękojmia została jasno i wyraźnie określona w KC i może w końcu szary kowalski skuma, że mu się nie opłaca reklamację zgłaszać do gwaranta tylko rękojmię.

4. W gwarancji W KOŃCU określonej w KC nie można więcej jak raz naprawiać gwarancyjne tej samej wady. Przy drugiej przysługuje prawo odstąpienia od umowy lub wymiany na nowy produkt.

5. Na towary używane (o zgrozo dla handlowców używkami) przysługuje rękojmi rok.

6. Przysługuje nam zwrot za przesyłkę sklep-konsument, jeśli towar nam się nie spodoba.


Edit:
7. Ustawa i nowelizacja nie dotyczy produktów o wartości poniżej 50 zł.


Nie mam czasu ale pochylenia się nad tematem wymaga kwestia zwrotu kasy za przesyłki łączone. (gdy zamawiamy 5 rzeczy, a jedną zwracamy) oraz kwestia sposobu rozwiązywania roszczeń o wymianę/naprawę/odstąpienie od umowy. Ale to kiedy indziej.


P.s. Mam nadzieję, że pomogłem.
P.s.2 Nie zadawajcie pytań:-)
P.s.3 Wybacz Wojtku za kolorowy tekst, ale chyba najważniejsze rzeczy wymagają podkreślenia.
_________________
Pomożecie?.... Pomożemy!!!!:)
Dzięki temu forum, moje pierwsze moto prezentuje się tak:

http://pokazywarka.pl/ghqf1v/
 
     
bartek 
MZETZ 150


Motocykl: MZ ETZ 150
Wiek: 44
Dołączył: 04 Sie 2004
Posty: 118
Skąd: Opole
Wysłany: 2015-01-26, 19:10   

Nie wiem jak Wy ale dla mnie te zmiany to bicie piany. Oczywiście ktoś powie że wydłużenie terminu z 10 do 14 dni jest bardzo istotne ale co do zasady to termin ten od początku mógł wynosić (jak zawsze) 14 dni i nie było by problemu. Poza tym czytelność i przejrzystość (patrz wprowadzenie w błąd) to tylko estetyka, która i tak w szanujących się sklepach internetowych już jest od dawna. Jeśli ktoś będzie chciał oszukiwać to zawsze oszuka - patrz: OLX`y itp. Zamiast tego nasi ustawodawcy powinni wprowadzić zmiany do procedury karnej na nierzetelnych / nie uczciwych sprzedawców. I ich wybryki traktować jako przestępstwo a nie wykroczenie albo odesłanie do sądu cywilnego, bo policji się nie chce. Po zwrocie towaru i nie zwróceniu pieniędzy, konsument wraz z dowodem nadania powinien mieć możliwość zgłoszenia takiego zachowania organom ścigania a te powinny ścigać delikwenta z art. zwykłej kradzieży. I tyle w temacie. Nie wiem jak wy ale ja nigdy nie miałem problemu z zakupami przez internet w dużych sieciówkach (np. moto-akcesoria, 4bike, itp). Problem pojawia się właśnie tam gdzie sprzedawca jest nie uczciwy. Zachowuje się jak z filmu Barei (dla nie wiedzących - tak: https://www.youtube.com/watch?v=2zJFhdZ6Ox4) i pozostaje co najwyżej proces cywilny. Który jest długi i czasochłonny. Poza tym po wygranej taki "uczciwy inaczej" i tak może się wypiąć.
P.S. Modeka jak i wielu innych rękojmię stosuje już od dekady chyba. Zawsze uszkodzenia wymienia na towar nowy. Naprawdę nie rozumiem po co taki pic prawny się robi...chyba że to wszystko dla zwrotu "ogromnych sum pieniędzy" za przesyłkę przy zwrocie towaru :grin:
_________________
MZ ETZ 150 później NT 650 Deauville później NT 700 V, teraz Triumph Tiger 1200
 
 
     
Hvil 
Żółtodzub

Motocykl: ES250/0(DED) i 250/1
Pomógł: 33 razy
Wiek: 37
Dołączył: 27 Kwi 2011
Posty: 2429
Skąd: Lublin
Wysłany: 2015-01-26, 20:06   

bartek, jaki koszt jest przesłania cewki do mz....a przesłania lodówki???
Weź pod uwagę, że wcześniej nie można było użyć produktu przed zwrotem...co znacznie ułatiwa nam konsumentom życie.

I utrudnia nam, importerom... Mowa w tej ustawie jest o prawach konsumenta, a nie o nadużyciach... to inna dziedzina.

Zamieściłem, bo widziałem, że jest w śród ludzi zapotrzebowanie to pewnie i na forum takie info się komuś przydadzą.
_________________
Pomożecie?.... Pomożemy!!!!:)
Dzięki temu forum, moje pierwsze moto prezentuje się tak:

http://pokazywarka.pl/ghqf1v/
 
     
Reich 
Jawer's back


Motocykl: ETZ 250
Pomógł: 24 razy
Wiek: 34
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 1676
Skąd: Sieradz
Wysłany: 2015-01-26, 21:13   

Hvil napisał/a:
7. Ustawa i nowelizacja nie dotyczy produktów o wartości poniżej 50 zł.

Czyli wszystkie moje reklamacje części telefonicznych (za kilka, kilkanaście zł) są niezgodne z przepisami? Zawsze zgłaszam niezgodność towaru z umową (a od teraz Rękojmię), ponieważ koszt odesłania ich jest czasami większy niż koszt elementów.
_________________
Wino, konserwy, muzyka bez przerwy heavy

Strachliwi zostali w domu, słabi zginęli po drodze, przetrwali eMZeciarze.

Gdzie kończy się asfalt, zaczyna się przygoda.
 
 
     
Hvil 
Żółtodzub

Motocykl: ES250/0(DED) i 250/1
Pomógł: 33 razy
Wiek: 37
Dołączył: 27 Kwi 2011
Posty: 2429
Skąd: Lublin
Wysłany: 2015-01-26, 22:02   

Art. 3. 1. Przepisów ustawy nie stosuje się do umów:
10) zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa, jeżeli konsument jest zobowiązany do zapłaty kwoty nieprzekraczającej
pięćdziesięciu złotych.

Odnosi się to jednak do zapisów ustawy "O Prawach Konsumenta". Przepisy Kodeksu Cywilnego nadal są do nich ważne.
_________________
Pomożecie?.... Pomożemy!!!!:)
Dzięki temu forum, moje pierwsze moto prezentuje się tak:

http://pokazywarka.pl/ghqf1v/
 
     
Reich 
Jawer's back


Motocykl: ETZ 250
Pomógł: 24 razy
Wiek: 34
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 1676
Skąd: Sieradz
Wysłany: 2015-01-26, 23:08   

Hvil, dzięki, a tak poza tym to kawał dobrej roboty :piwo:
_________________
Wino, konserwy, muzyka bez przerwy heavy

Strachliwi zostali w domu, słabi zginęli po drodze, przetrwali eMZeciarze.

Gdzie kończy się asfalt, zaczyna się przygoda.
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 13