|
Budowa hamowni motocyklowej z czego się da. |
Autor |
Wiadomość |
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 470 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
|
|
|
|
Pavel
Motocykl: 5x etz 250
Wiek: 56 Dołączył: 14 Gru 2012 Posty: 112 Skąd: Dania-wielkopolska
|
Wysłany: 2017-02-13, 08:44
|
|
|
Retarder Telma to nie urzadzenie do odzysku energii tylko hamulec dzialajacy na zasadzie elektromagnesu (wirujaca stalowa tarcza jest zatrzymywana poprzez pole magnetyczne wytwarzane przez prostopadle umiejscowione elektromagnesy.Potrafi skutecznie przyhamowac rozpedzona ciezarowke (bo i w TIR-ach byly stosowane, ale zostaly wyparte przez Intardery olejowe zabudowane wewnatrz skrzyn biegow) Pobor pradu max w Bova to okolo 30 amper.
https://www.google.dk/sea...&tbm=isch&sa=X& |
_________________ Istnieje realne zagrozenie ze zobacze Wasze profile na NK. |
|
|
|
|
intr
Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy Wiek: 40 Dołączył: 01 Lut 2006 Posty: 2022 Skąd: Międzychód
|
Wysłany: 2017-02-13, 08:52
|
|
|
Każdy chyba o tym samym mówi, niemniej w idei chodzi o wykorzystanie pola magnetycznego do hamowania. To o czym Pavel mówi to retarder czyli hamuje wał napędowy i raczej nic z odzyskiwaniem energii nie ma wspólnego a więc do hamowni idealny. Ani nie miałem świadomości, że istnieje takie cudo a tu proszę Generalnie najprostsze rozwiązania są najlepsze, więc wszystko musi empiria wykazać.
Z tą ilością prądu to też pytanie, bo i tarczą hamujesz na jakimś ramieniu, wiec jeżeli ramię jest dostatecznie duże, to siły do hamowania potrzeba niewiele. Moment na kole to też wielokrotność momentu jaki generuje silnik, bo po drodze jest skrzynia biegów jeszcze.
Niemniej to takie teoretycznie rozważania, które tutaj nic nie wnoszą aktualnie i można przyjąć, że ewentualnie można o czymś takim pomyśleć przy wersji V2 tej hamowni Na razie to i tarcza styknie i ja myślę, że da cenne doświadczenie na przyszłość. |
_________________ Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr) |
Ostatnio zmieniony przez intr 2017-02-13, 09:26, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
intr
Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy Wiek: 40 Dołączył: 01 Lut 2006 Posty: 2022 Skąd: Międzychód
|
Wysłany: 2017-02-13, 08:53
|
|
|
Widzę, kolega Pavel był pierwszy
ktoś już widzę to nawet wykorzystał. https://www.youtube.com/watch?v=pwPP0Ex238M
a tutaj w akcji. https://www.youtube.com/watch?v=hS66WBEeNrs
Jak widać, nie trzeba elektrowni, żeby hamować moment samochodu na tylnej osi. Kabelki raczej symboliczne.
A tutaj nawet na allegro: http://allegro.pl/retarde...6696578961.html
2000 kzł, to faktycznie na zachodzie to w cenie złomu by poszło, a jak ktoś nie wie ile tam miedzi siedzi to nawet za darmo Widać, że to na samym wale napędowym siedzi akurat w tym przypadku, gdzie momenty względem takiej etzy są gigantyczne. Jeżeli to daje radę, to z całą pewnością taka roleczka jak u Ciebie w hamowni dęba stanie jak się poda odpowiedni prąd. Ja na początku myślałem po prostu o wykorzystaniu elektromagnesu, który hamuje odpowiednio dużą tarczę poruszającą się w jego polu magnetycznym należnym od prądu. ale tutaj już gotowe rozwiązanie, więc nie ma nad czym dumać.
elektryk111 napisał/a: | do częściowego odzysku energii w czasie hamowania, |
To też nie wiem do końca, ale do tego służą chyba silniki elektryczne, które normalnie wspomagają jazdę, a jak hamujesz lub jedziesz z górki to zmieniają tryb pracy na prądnice. |
_________________ Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr) |
|
|
|
|
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 470 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
|
|
|
|
intr
Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy Wiek: 40 Dołączył: 01 Lut 2006 Posty: 2022 Skąd: Międzychód
|
Wysłany: 2017-02-13, 23:53
|
|
|
Pomijając koszty większe niż minimalne to jest to na mój gust fajna idea i dobry pomysł. Kto wie, czy jak nie opanujesz tego zestawu i będziesz kasował 50 zł za pomiar, to w ramach rozwoju projektu, który zarobi na swoją rozbudowę nie zaadaptujesz czegoś takiego Na początek taki retarder, to moim zdaniem trochę szeroka woda. |
_________________ Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr) |
|
|
|
|
Adax
DODAJ GAZU NA WIRAZU
Motocykl: etz 250 1988r.
Pomógł: 22 razy Dołączył: 09 Maj 2010 Posty: 1249 Skąd: Międzychód
|
Wysłany: 2017-02-14, 00:05
|
|
|
intr napisał/a: | Kto wie, czy jak nie opanujesz tego zestawu i będziesz kasował 50 zł za pomiar, |
Do celów zarobkowych najlepszym rozwiązaniem była by hamownia mobilna. Podczepiasz do auta i jeździsz po zlotach co by chłopaki mogli potestować swoje maszyny. |
_________________ Najlepsza na świecie jest jazda na ETZ-cie!
=================================================
MZ ES 250/1-1966r / MZ ES 125 / MZ ETZ 250-1988r(obecnie w wersji 300, boost port, 5 canal by INTR) MZ ETZ 250 Gespann "ZŁOMEK" -1986r / MuZ Skorpion TRAVELLER - 1996r / MZ 1000S - 2004r |
|
|
|
|
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 470 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
Wysłany: 2017-03-05, 09:41
|
|
|
Myślę żeby zastosować dodatkowo jakiś sterownik,który zautomatyzował by przyhamowywanie rolki,żeby nie trzeba było ręcznie/nożnie naciskać dźwigni wciskającej tłok pompki hamulcowej.
Spokojnie mógłby to robić elektromagnes.Musi mieć on jednak jakiś sterownik,który będzie płynnie regulował napięcie płynące przez cewkę tego elektromagnesu.
Przychodzi mi do głowy sterownik do pieca centralnego,który steruje pracą wentylatora i pompki wodnej.
I tu prośba do Was,bo wśród setek(może nawet tysięcy) różnych typów sterowników do pieca,są takie które regulują pracą wentylatora lub pompki w sposób PŁYNNY,czyli zwiększają obroty pompki w miarę zbliżania się temperatury wody do zaprogramowanego poziomu.
Albo może ktoś ma taki,który zwiększa PŁYNNIE obroty wentylatora gdy temperatura "na piecu"spada i coraz bardziej zbliża się do zaprogramowanego poziomu temperatury.
Jeśli ktoś ma takie cudo,to prosił bym o podanie typu/modelu.
Zamiast czujnika temperatury podłączył bym przetwornik częstotliwość/napięcie i dzięki temu hamowanie rolki przy określonej wcześniej prędkości obrotowej mogło by się odbywać automatycznie.
A jakby ten regulator sterownik miał do ustawiania temperatury potencjometr,a nie przyciski,to byłby to już totalny full wypas.
|
_________________ To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY |
Ostatnio zmieniony przez elektryk111 2018-03-18, 18:24, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Xargo
Motocykl: ETZ251,Cagiva Raptor
Pomógł: 52 razy Wiek: 35 Dołączył: 24 Sty 2006 Posty: 977 Skąd: Olsztyn / Ostrołęka
|
Wysłany: 2017-03-07, 09:19
|
|
|
Dobrze kombinujesz, ale w złą stronę. Sterowniki takie nie będą tanie, a i wbudowania w nie charakterystyka regulacji PID będzie z góry zadana, zapewne z niezłą histerezą i jestem niemal pewny, że nie będzie do końca pasowała do Twoich założeń. Na Twoim miejscu zainteresowałbym się typowymi, programowalnymi regulatora PID jak np. tutaj:
http://allegro.pl/regulat...2,2&bi_c=269103
Masz tam wejście na czujnik temperatury Pt100, czyli termistor, który ma 100 Ohm w 0 stC (więc żaden problem podstawić potencjometr), wyjście konfigurujesz jako SSR czyli z regulacją fazową, dodajesz tylko przekaźnik SSR odpowiedniej wielkości, zadajesz w ustawieniach tylko odpowiednie wartości PID (choć zapewne wystarczy sam człon P), usuwasz histerezę i tyle, musi chodzić |
|
|
|
|
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 470 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
|
|
|
|
jaroquest
Motocykl: ETZ 251 i 250/300
Pomógł: 2 razy Wiek: 35 Dołączył: 25 Mar 2010 Posty: 511 Skąd: Zawiercie
|
Wysłany: 2017-03-29, 23:33
|
|
|
Hamownia już oficjalnie została "ochrzczona" spirytusem marki Amundsen przezemnie i Elektryka i Mecenasa tak ,że na pewno bedzie dobrze mierzyła moc naszych MZ , oczywiście wszelkie japońce i Jawy wstęp wzbroniony !
na dobry start otrzymała też błogosławieństwo od ETZProridera i Pauliny z Kościerzyny za co serdecznie dziekujemy
|
|
|
|
|
intr
Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy Wiek: 40 Dołączył: 01 Lut 2006 Posty: 2022 Skąd: Międzychód
|
Wysłany: 2017-03-29, 23:37
|
|
|
Nie no Panowie klasa sama w sobie |
_________________ Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr) |
|
|
|
|
kosior30
Klubowicz Łysy JWP
Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 138 razy Wiek: 37 Dołączył: 25 Maj 2009 Posty: 7501 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: 2017-03-30, 12:36
|
|
|
Czyli zlot 2018 u Elektryka? |
_________________ Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem" |
|
|
|
|
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 470 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
Wysłany: 2017-03-30, 18:19
|
|
|
Oj działo się działo .To była prawdopodobnie pierwsza grillowa impreza w całej gminie żarnowiec w 2017r.Przez chwilę nawet śnieg sypał na kiełbaski
kosior30, Organizacja zlotu-cel wart wysiłku,ale boję się że takie wyzwanie mogło by mnie przerosnąć,chyba że wespół wzespół z kimś jeszcze.Temat do rozważenia.
Póki co to brakuje czasu na ostatnie szlify przy hamowni a najgorzej z tłumaczeniem instrukcji do programu.Tłumaczenie googla wypluwa takie wiązanki słów że teksty ze starego testamentu są przy nich jakby rodem z elementarza dla pierwszoklasisty.
Myślę że pomimo wszstko sprzęt najdalej w miesiac będzie pokazywał to,do czego został stworzony. |
_________________ To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY |
|
|
|
|
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy Wiek: 33 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5274 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2017-03-30, 19:12
|
|
|
Oficjalnie ochszczona mundkiem na pewno będzie działać! |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
|
PawełSim
Motocykl: Simson S51, Ogar 205
Wiek: 22 Dołączył: 13 Gru 2016 Posty: 2 Skąd: Żarnowiec
|
Wysłany: 2017-04-05, 19:38
|
|
|
Gratuluje ukończenia hamowni niedługo i ja wpadnę z kolegami pomierzyć simsonki |
_________________ Dobra modyfikacja to taka, którą od A do Z przemyślała i skonstruowała jedna osoba |
|
|
|
|
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 470 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
|
|
|
|
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 470 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
Wysłany: 2017-04-16, 10:08
|
|
|
Wczoraj wreszcie udało mi się uruchomić część programu,która zapisuje na dysku sygnały z czujnika rolki i umożliwia graficzną analizę tego zapisu.
Oto kilka zrzutów:
Test Rometa Z150.
Linie koloru niebieskiego i brązowego (moment i moc)pokazują te wartości bez uwzględnienia oporów toczenia koła,strat na skrzyni biegów i oporów łożysk rolki i tarcia klocków tarczy hamulcowej.
A linie czerwona i zielona pokazują te wartości po korekcie.
Te wartości są pokazane w funkcji czasu(dolna podziałka),ale zawsze można to zmienić i pokazać w funkcji prędkości obrotowej.
W tym przypadku wykres zaczyna się około 3000 obr/min a kończy przy9000 obr/min.
Test etz 150
Wykresy mocy i momentu po korekcie.
Jeszcze nie wiem dlaczego program obcina końcówki wykresów mocy i momentu które przecież powinny opadać w dół gdy silnik jest już na maksymalnych obrotach i przestaje generować moc i moment.
Ale pewnie i to opanuję,tylko trochę głowa poboli i już
Ogólnie mogę stwierdzić że choć choć przyswajanie wiedzy z zakresu nauki zwanego Fizyką przychodziła mi z łatwością,to w przypadku hamowni doskonale pasuje powiedzenie "Im głębiej w las,tym więcej drzew" |
_________________ To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY |
Ostatnio zmieniony przez elektryk111 2017-04-16, 12:17, w całości zmieniany 13 razy |
|
|
|
|
wojtek.mz
Ekipa PMI
Motocykl: MZ
Pomógł: 86 razy Wiek: 50 Dołączył: 14 Gru 2010 Posty: 2941 Skąd: powiat PMI
|
Wysłany: 2017-04-16, 11:00
|
|
|
elektryk111, Nie widać zdjęć. |
_________________ ES 250/2-1970r,ETZ 250-1989r MILICYJNA, ETZ 250-1981r, ETZ 250-1984r GESPANN, ETZ 250-1988r, ETZ 150-1989r teraz 125, SKORPION TOUR-1996r |
|
|
|
|
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy Wiek: 33 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5274 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2017-04-16, 11:50
|
|
|
No nie widać |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
|
|
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
|
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 16 |
|
|
|