» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: wojtek.mz
2017-12-09, 23:20
Obrotomierz elektroniczny ETZ301
Autor Wiadomość
GRU ETZ 125 


Motocykl: Ciągle za mało
Pomógł: 6 razy
Wiek: 51
Dołączył: 08 Kwi 2016
Posty: 124
Skąd: Londyn/Wroclaw
Wysłany: 2017-12-07, 10:00   Obrotomierz elektroniczny ETZ301

Witam wszystkich.

Niedawno odbudowałem ETZ301 z 1992 roku (wersja NRD).
Po uruchomieniu pojawił się problem z obrotomierzem. W moto jest użyty obrotomierz elektroniczny (prostokątne zegary) jak w moim oryginale, prostownik zespolony z regulatorem (chyba takie były używane pod koniec produkcji).
Jedyna zmiana od oryginału to elektroniczny przerywacz zapłonu z Węgier.
Po uruchomieniu obrotomierz działa do momentu zgaśnięcia kontrolki ładowania, potem jest martwy. Okablowanie sprawdziłem ze 3 razy z ksiązką i wygląda, że jest OK. Ładowanie jest na poziomie 14V.
Obrotek reaguje na napięcie wzbudzenia a nie liczy impulsy z cewki.
Może ktoś miał podobny problem pomóżcie.

Dołączam kilka zdjęć żeby zilustrować opis.

Pozdrawiam Grzegorz.
 
     
Szymon__1992 

Motocykl: ETZ 150
Dołączył: 28 Lis 2017
Posty: 11
Skąd: Lubuskie
Wysłany: 2017-12-11, 09:45   

Z tego co piszesz wynika że obwód obrotomierza zamyka się poprzez żaróweczkę ładowania, najprościej będzie w celach testu zasymulować brak ładowania, teraz nie jestem pewien jak to było i nie wiem czy u Ciebie jest tak samo jak w innych ETZ z kontrolką ładowania, ale przewód na tą kontrolkę jeśli dobrze pamiętam wychodzi z regulatora napięcia jeśli go wypniesz kontrolka powinna się świecić cały czas i wtedy sprawdzisz czy obrotomierz na pewno działa :) później będzie można myśleć co dalej zrobić :) Najlepiej gdybyśmy mieli schemat elektryczny Twojej instalacji :)
_________________
ETZ 150 86' było
Gs 500 E 96' było
Bandit 600N 99' było
SV 650S 04' było
ER6F 07' było
Z750R 14' aktualnie
ETZ 150 87' aktualnie
 
     
romanETZ 


Motocykl: ETZ150e,250, TS250/1
Pomógł: 10 razy
Wiek: 57
Dołączył: 24 Cze 2016
Posty: 409
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-12-11, 09:53   

Wyjmij bezpiecznik 2A (szklany- od ładowania), jeżeli obrotomierz będzie działał - znajdż przewód od obrotomierza i napisz gdzie jest podłączony ?
_________________
Marzenia się spełniają, dzięki Forum - MZety jeżdżą i "wyglądają" (coraz lepiej).
 
     
GRU ETZ 125 


Motocykl: Ciągle za mało
Pomógł: 6 razy
Wiek: 51
Dołączył: 08 Kwi 2016
Posty: 124
Skąd: Londyn/Wroclaw
Wysłany: 2017-12-11, 11:59   

Dzięki za podpowiedzi. Dzisiaj wieczorem sprawdzę i zamieszczę schemat żeby było wszystko jasne.
_________________
ETZ125/ETZ150/ETZ301/ES250JASKÓŁKA/SAXON251/SAXON 301/SHL M-17 GAZELA/HONDA TRANSALP 600/HONDA NT700VA DEAUVILLE/MOTO GUZZI V85TT/
 
     
GRU ETZ 125 


Motocykl: Ciągle za mało
Pomógł: 6 razy
Wiek: 51
Dołączył: 08 Kwi 2016
Posty: 124
Skąd: Londyn/Wroclaw
Wysłany: 2017-12-11, 22:29   

Witam ponownie.

Wracam właśnie z garażu. Po odpięciu kontrolka ładowania gaśnie, po wyjęciu bezpiecznika ładowania nie żyje ani kontrolka ani obrotomierz.
Zamieszczam skan schematu wg którego wszystko jest połączone.
Wg mnie kontrolka ładowania zachowuje się poprawnie, gaśnie po odłączeniu, zapala się przy zwarciu odpiętego kabla do masy.
 
     
romanETZ 


Motocykl: ETZ150e,250, TS250/1
Pomógł: 10 razy
Wiek: 57
Dołączył: 24 Cze 2016
Posty: 409
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-12-12, 09:42   

W mojej ETZ150e 89r. jest całkiem inna instalacja. Ja mam bezpiecznik 2A w obwodzie wzbudzenia alternatora ( DF ) po jego wyjęciu świeci się kontrolka braku ładowania. Na schemacie który zamieściłeś dopatrzyłem się tylko dwóch bezpieczników - od migaczy i na plusie aku. Ale to nie o to chodzi - nie działa obrotomierz - znajdż miejsce jego podłączenia. Piszesz że obrotomierz działa gdy nie ma ładowania - więc odepnij wzbudzenie (DF), powinna się zaświecić kontrolka i wtedy zobaczysz czy będzie działał obrotomierz.
 
     
ETZ_PRORIDER 
mod_team
MZ ETZ 250 GKS TEAM


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy
Wiek: 33
Dołączył: 09 Sie 2009
Posty: 5266
Skąd: Kościerzyna
Wysłany: 2017-12-12, 11:43   

romanETZ, U kolegi jest inaczej rozwiązany układ ładowania. Tam jest zamontowany układ podobny do PVL ale zamontowany pod siedzeniem.
_________________
Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij ;) -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji.
 
 
     
sIaj 


Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy
Wiek: 37
Dołączył: 14 Paź 2004
Posty: 2016
Skąd: okolice Zakopanego
Wysłany: 2017-12-12, 12:26   

Obrotomierz nie jest sterowany ze wzbudzenia tylko z fazy alternatora. Skoro nie reaguje po pojawi się ładowania to znaczy że albo jest walnięty albo zanika gdzieś przebieg na prostowniku w co wątpię bo inaczej nie byłoby ładowania. Wystarczyłoby odpiąć przewód sygnałowy i podać na niego sygnał o jakimkolwiek kształcie i częstotliwości wynoszącej np. 66,4 Hz co odpowiada 1000 obr. Sygnał dobrze aby był symetryczny bo nie wiem z którego przebiegu jest sterowany obrotomierz. To pozwoli ustalić przyczynę. Jeżeli nie jesteś w stanie sobie z tym poradzić to wyślij to do mnie.
_________________
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!

SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek
 
 
     
romanETZ 


Motocykl: ETZ150e,250, TS250/1
Pomógł: 10 razy
Wiek: 57
Dołączył: 24 Cze 2016
Posty: 409
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-12-12, 17:52   

ETZ_PRORIDER, Dzięki , ciągle się uczę :mrgreen:
GRU ETZ 125, Kolega sIaj, jest specjalistą w tym temacie - pomógł wielu MZeciarzom (mnie też) :piwo: .
_________________
Marzenia się spełniają, dzięki Forum - MZety jeżdżą i "wyglądają" (coraz lepiej).
 
     
GRU ETZ 125 


Motocykl: Ciągle za mało
Pomógł: 6 razy
Wiek: 51
Dołączył: 08 Kwi 2016
Posty: 124
Skąd: Londyn/Wroclaw
Wysłany: 2017-12-12, 23:50   

Witam ponownie.

Dzisiaj udało mi się ożywić obrotomierz. :smile:
Mam stary egzemplarz, który podłączyłem do mojej ETZ125, która ma zapłon PVL z dedykowanym do obrotomierza konektorem. Rzeczywiście obrotomierz jest sterowany z fazy alternatora a nie wzbudzenia jak pisałem wcześniej (dzięki sIaj).
Tak czy siak ożyło i chyba pokazuje prawdę. Cała tajemnica w tym, że zamiast napięcia z 61 powinno być podane 12V . Na schemacie wystarczy podłączyć 61 obrotomierza przed kontrolką i powinno być OK. Jutro zmienię instalację i potwierdzę.
 
     
GRU ETZ 125 


Motocykl: Ciągle za mało
Pomógł: 6 razy
Wiek: 51
Dołączył: 08 Kwi 2016
Posty: 124
Skąd: Londyn/Wroclaw
Wysłany: 2017-12-13, 23:50   

Wszystko gra. Obrotomierz działa. Niniejszym mogę ogłosić zakończenie odbudowy ETZ301. Dzięki wszystkim za pomoc.

Pozdrawiam.
 
     
ETZ_PRORIDER 
mod_team
MZ ETZ 250 GKS TEAM


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy
Wiek: 33
Dołączył: 09 Sie 2009
Posty: 5266
Skąd: Kościerzyna
Wysłany: 2017-12-14, 17:32   

Co w końcu było?
_________________
Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij ;) -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji.
 
 
     
GRU ETZ 125 


Motocykl: Ciągle za mało
Pomógł: 6 razy
Wiek: 51
Dołączył: 08 Kwi 2016
Posty: 124
Skąd: Londyn/Wroclaw
Wysłany: 2017-12-14, 22:09   

ETZ_PRORIDER Tak jak mówiłem wcześniej, obrotomierz potrzebuje stałego napięcia 12V na zacisku 61 a nie napięcia z kontrolki, które się zmienia. Wydaje się że w schemacie jest błąd. Po podłączeniu 61 przed kontrolkę wszystko ożyło.
 
     
ETZ_PRORIDER 
mod_team
MZ ETZ 250 GKS TEAM


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy
Wiek: 33
Dołączył: 09 Sie 2009
Posty: 5266
Skąd: Kościerzyna
Wysłany: 2017-12-14, 22:43   

No więc jasność :) taka błachostka a tyle zagadnień :)
_________________
Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij ;) -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji.
 
 
     
Luke Skywalker 


Motocykl: MZ ETZ 125
Dołączył: 05 Lip 2023
Posty: 21
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-08-04, 16:29   

Cześć!

Z cyklu wykopalisk… ;) Taki fenomen w moim elektronicznym obrotomierzu: jak wolne obroty spadną na tyle nisko, że zatli się lampka ładowania, obrotomierz spada na zero. Lampka gaśnie, obrotomierz wstaje. Jak rozumiem, to dokładnie opisany przypadek z zasilaniem obrotomierza z kontrolki ładowania?

I drugie pytanie z rozpędu: na tylnej (spodniej) ściance obudowy obrotomierza jest szczelina oznaczona 1 - 2 - 3 Co to za cudo??? Kalibracja obrotomierza? Zworka do różnych modeli motocykli?

Dzięki, pozdrowienia!
Luke
_________________
Jasna Strona Mocy
 
     
sIaj 


Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy
Wiek: 37
Dołączył: 14 Paź 2004
Posty: 2016
Skąd: okolice Zakopanego
Wysłany: 2023-08-04, 18:57   

Luke Skywalker napisał/a:
Z cyklu wykopalisk… Taki fenomen w moim elektronicznym obrotomierzu: jak wolne obroty spadną na tyle nisko, że zatli się lampka ładowania, obrotomierz spada na zero. Lampka gaśnie, obrotomierz wstaje. Jak rozumiem, to dokładnie opisany przypadek z zasilaniem obrotomierza z kontrolki ładowania?
Rozumiem że masz obrotomierz CEV? Jeżeli tak to tak ma być, specjalnie żeby wskazówka nie szalała.
_________________
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!

SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek
 
 
     
ETZ_PRORIDER 
mod_team
MZ ETZ 250 GKS TEAM


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy
Wiek: 33
Dołączył: 09 Sie 2009
Posty: 5266
Skąd: Kościerzyna
Wysłany: 2023-08-04, 19:18   

Obrotomierz bierze sygnał z garażu alternatora, jeśli zapalają się kontrolka ładowania to tym samym ns żadnej z faz nie masz wystarczającego potencjału, żeby obrotomierz ruszył.
_________________
Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij ;) -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji.
 
 
     
Luke Skywalker 


Motocykl: MZ ETZ 125
Dołączył: 05 Lip 2023
Posty: 21
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-08-04, 19:22   

Cześć,
Tak, mam wersję z zegarami od Saxona (foto poniżej).
Wracając: tak ma być? No dobra, to nie grzebię, bo już chciałem przepiąć zasilanie pod 12V odpinając od kontrolki ładowania (jak wskazuje schemat z tego wątku).

Zdrówka!
Luke
_________________
Jasna Strona Mocy
 
     
sIaj 


Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy
Wiek: 37
Dołączył: 14 Paź 2004
Posty: 2016
Skąd: okolice Zakopanego
Wysłany: 2023-08-04, 19:32   

Jak przepniesz to też będzie działał tyko w momencie "fałszywych sygnałów" będziesz miał dziwne zachowanie obrotomierza.
_________________
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!

SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek
 
 
     
Luke Skywalker 


Motocykl: MZ ETZ 125
Dołączył: 05 Lip 2023
Posty: 21
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-08-04, 19:33   

Dziękuję, zostawiam!
Zdrówka!
Luke

PS.: A ktoś coś w sprawie tajemniczej szczeliny 1 - 2 - 3 od spodu?? :)
_________________
Jasna Strona Mocy
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 15