» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Elektroniczny Zapłon i przerywacz
Autor Wiadomość
parafka 

Motocykl: ETZ 150
Wiek: 49
Dołączył: 18 Lip 2005
Posty: 8
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2005-07-21, 14:11   Elektroniczny Zapłon i przerywacz

Witam.
Po trzeciej wymianie kondensatora tej wiosny postanowiłem założyć
zapłon tranzystorowy w mojej etz150.
Narysowałem schemacik, zmontowałem i działa.
Zapłon nie wymaga już kondensatora i w każdej chwili można wrócić do oryginału.
Schemat i zdjęcie w załącznikach.
Układ zmontowałem na kawałku płytki uniwersalnej + mały radiatorek.
W końcówce jest IRF840F, który zawiera w sobie diodę Zenera zabezpieczającą
przed przepięciami pow. 500V i wg. mnie dodatkowe zabezpieczenia nie są konieczne.
Literka F w symbolu oznacza tranzystorek w obudowie izolowanej ta więc
odpada problem izolowania od radiatorka.
Rezystorki 470Ohm troszkę się grzeją ale tak musi być.
Dioda Zenera 12V zabezpiecza bramkę IRFa przed przepięciami mogącymi pojawić się
w instalacji naszego motorka.
Instalacja:
Układzik zmieścił mi się w szczelinie pomiędzy akumulatorem a obudową filtra.
Odkręcamy zielony przewód z cewki (1) i podłączamy do sterowania układu.
Pozostałe przewody podłączamy do zacisków cewki i masy (ja podł. do - w akum)
Zdejmujemy dekielek prawej pokrywy i zdejmujemy zielony przewód z kondziorka.
Podłączamy go przygotowanym kabelkiem bezpośrednio do przerywacza (zdjęcie)
Blaszka idąca z kondensatora musi być odłączona.
Na razie układ mi działa bez zastrzeżeń. Na świecy zapł. mam przerwę 0,9mm.
Elektronikę testowałem w zakresie napięć 5-15V.
Zalety:
-mniejszy prąd na stykach przerywacza (ok.50mA)
-nie potrzeba kondensatora
-powinien motorek lepiej jeździć ale ja nie zauważam tego

Paweł :roll:
Ostatnio zmieniony przez sIaj 2009-08-14, 21:21, w całości zmieniany 4 razy  
 
     
Krzych_Olsztyn 
mod_team
czas na Baghire


Motocykl: Supermoto
Wiek: 41
Dołączył: 01 Gru 2004
Posty: 137
Skąd: OLSZTYN city
Wysłany: 2005-07-21, 14:33   

widze ze Kumasz dobrze zaplony w wtkach :D

Ja i LUK tez jestesmy z Olsztyna i chcemy w etkach przerobic zaplon na elektronika.

To nasze GG jak bys chcial pogadac:

Krzych_Olsztyn: 4899057 - dzielnica Dajtki

LUK: 3328800 - dzielnica Zatorze

LUK wlasnie jest w srodku robienia zaplonu i troche jest " w kropce" jakies iskrzenie ma , pomozesz? bo etka unieruchomiona 8) :roll: :|
_________________
"Olsztyn mym miastem, Dajtki mą dzielnicą" :)

FotkiEtuli :
www.bikepics.com/members/krzycholsztyn/
pracuje w UK na MZ Baghira 660 :) MZ 4 life
 
 
     
parafka 

Motocykl: ETZ 150
Wiek: 49
Dołączył: 18 Lip 2005
Posty: 8
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2005-07-21, 15:13   

Co do przeróbek to polecam moje rozwiązanie bo w razie awarii elektroniki mamy
do dyspozycji przerywacz i kondensatorek a przełączenie kabelków jest proste.
Nie neguję rozwiązania fabrycznego zap. el. ale naprawa w trasie jest chyba niemożliwa.
Jak mi przyjdą chęci i pieniądze to popróbuję coś z reg. wyprzedzenia zrobić.

Paweł
 
     
eMZetkowicz 


Motocykl: MZ ETZ 251e / 250A
Pomógł: 15 razy
Wiek: 39
Dołączył: 09 Gru 2004
Posty: 706
Skąd: Sanok
Wysłany: 2005-07-21, 21:46   

parafka, ggarulacje, pomysł jak najbardziej trafiony, poza tym schemat bardzo podobny tylko że bardziej rozbudowany byl stosowany w oryginalnym zaplonie, próbowałem go rozrysować patrząc na płytke i to jest ta sama zasada, tyle że tam jeszcze przerywacz odpada. Poza tym MosFet będzie zawsze lepszy niż tranzystor bipolarny...

Jak byś coś potrzebował w dlaszej przygodzie z elektroniką to chętnie pogadam :) Moje gg jest w profilu pod spodem :)

Pozdrawiam
Janek
_________________
eine Melodie auf alle Strassen: MZ!!!
MOTORRADWERK ZSCHOPAU
 
 
     
grabek1993 

Motocykl: simson s51
Dołączył: 07 Gru 2008
Posty: 2
Skąd: Kępice (POMORSKIE)
Wysłany: 2008-12-27, 18:19   

Witam. Zrobiłem ten moduł i nie ma iskry. Jak mogę sprawdzić co jest w nim nie tak?
 
     
rogal.150 


Motocykl: 251,ts,gsx750
Wiek: 39
Dołączył: 08 Paź 2007
Posty: 58
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 2008-12-28, 10:30   

sprawdz kilka raazy połaczenia szczegolnie przy trazystorach i wez pod uwage to ze któryś element mogłes przegrzac lutujac
_________________
TS
http://forum.mz-klub.pl/v...t=11880&start=0
 
     
grabek1993 

Motocykl: simson s51
Dołączył: 07 Gru 2008
Posty: 2
Skąd: Kępice (POMORSKIE)
Wysłany: 2009-01-04, 17:51   

Już rozwiązałem problem. źle podłączyłem moduł. :razz:
 
     
Andrzej T 
MZ - semper fidelis

Motocykl: mz etz 250 z koszem,
Pomógł: 3 razy
Wiek: 70
Dołączył: 04 Lip 2007
Posty: 71
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 2009-06-07, 20:41   

Cześć,
sądzę , że elektroniczxy zapłon w dwusuwach to dobre rozwiąanie, odpada sporo problemów, ja mam el zapłon w etz 250 iskra 10 mm stabilna praca, równiez na wolnych obrotach. w najbliższym czasie zakładam zapłon bezstykowy na hallotronie kupiony od kolegi z forum , sądzę że będzie OK.
Pozdrawiam Wszystkich mzetkowiczów
Andrzej
_________________
Andrzej T
 
     
masa777 

Motocykl: TS/ETZ 251_Simson73c
Dołączył: 23 Cze 2009
Posty: 23
Skąd: Radcze
Wysłany: 2009-06-26, 20:23   

Witam, tak szukałem schematów zapodanych przez parafka w 1 poście ale nie mogę ich ściągnąć. Prosiłbym kogoś kto ma te schematy o wrzucenie ich.
DZIĘKUJĘ, POZDRAWIAM!
 
     
Mati910807 

Motocykl: MZ250
Wiek: 32
Dołączył: 02 Lut 2008
Posty: 19
Skąd: Lublin
Wysłany: 2009-06-27, 08:47   

Witam
Mam taki problem kupilem nowy wirnik do mojej ETZ 250 i mi lapie lewe obroty Jakbym zalozyl el zaplon z impulsatorem to by tego nie bylo ??
Prosze o odpowiedz
Pozdrawiam
_________________
MATI
 
     
Xargo 


Motocykl: ETZ251,Cagiva Raptor
Pomógł: 52 razy
Wiek: 35
Dołączył: 24 Sty 2006
Posty: 977
Skąd: Olsztyn / Ostrołęka
Wysłany: 2009-06-27, 12:32   

Mati910807 napisał/a:
Witam
Mam taki problem kupilem nowy wirnik do mojej ETZ 250 i mi lapie lewe obroty Jakbym zalozyl el zaplon z impulsatorem to by tego nie bylo ??
Prosze o odpowiedz
Pozdrawiam


Ustaw porządnie zapłon...
 
     
masa777 

Motocykl: TS/ETZ 251_Simson73c
Dołączył: 23 Cze 2009
Posty: 23
Skąd: Radcze
Wysłany: 2009-06-27, 19:50   

Mógłby ktoś wrzucić ten schemat który dał parafka w 1 poście ?
DZIĘKUJĘ :roll:

[ Dodano: 2009-06-28, 20:53 ]
Pomoże ktoś???... :neutral:

Już mam co chciałem :cool: SofCHJanek bezinteresownie wysłał mi ten schemat. Spoko gość :okok:
 
     
zavciu 


Motocykl: MZ ETZ 251
Dołączył: 23 Cze 2009
Posty: 25
Skąd: łódzkie
Wysłany: 2009-07-04, 20:43   

Witam Kolegów. mam pytanie, które może zabrzmieć głupio, ale niestety mam taki problem. Nie potrafię z tego schematu zrozumieć jak połączyć rezystor z irf840 (tzn. która z 3 nóżek), a także czy tam jest jakiś mostek dwóch nóżek koło będących koło siebie i idących do masy. Na moim irfie widzę oznaczenia (2P lewa nóżka), (c2 środkowa) i (oc lub 0c prawa) patrząc od strony z napisem irf. Proszę o pomoc :cry:
 
     
masa777 

Motocykl: TS/ETZ 251_Simson73c
Dołączył: 23 Cze 2009
Posty: 23
Skąd: Radcze
Wysłany: 2009-07-05, 13:09   

Witam!
Tutaj masz notę katalogową IRF 840 : http://elenota.pl/search....&ile=50&start=0
A co do tego "mostka" to on jest już w środku IRF. Poprostu podłączasz te 3 nóżki tranzystora wg schematu i już... nic nie musisz mostkować... :smile:
 
     
zavciu 


Motocykl: MZ ETZ 251
Dołączył: 23 Cze 2009
Posty: 25
Skąd: łódzkie
Wysłany: 2009-07-05, 14:51   

Dziękuje za pomoc.:)
 
     
Jokers 
Joker


Motocykl: MZ ETZ 250
Wiek: 39
Dołączył: 29 Lip 2006
Posty: 39
Skąd: Tyszowce
Wysłany: 2009-07-06, 21:38   

Witam!
Czy mógłby mi ktoś z własnej nieprzymuszonej woli przysłać ten schemat parafki z 1 posta bo nie mogę go ściągnąć.
Jak by ktoś miał to z góry dziękuję ;)
_________________
AB
 
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2009-07-15, 14:22   

W sumie to ja też nie mogę ściągnąć ,ale tych schematów jest mnóstwo w necie.
Ja nie zadałem sobie trudu i kupiłem na allegro :roll: . Jestem zachwycony - eta po podłączeniu modułu odpaliła od pierwszego obrotu wału . Trzeba uważać bo jak się za słbo kopnie to nieźle odbija . Iskra jest niebieściutka i mocna. Teraz utrzymanie wolnych obrotów to nie problem. Jestem przekonany że pracowłaby na obrotach dużo poniżej 1000 na minutę - ale wole nie ryzykować . Polecam i życzę miłej zabawy z lutownicą.
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
MrdieselOS 

Motocykl: Mz etz 150
Wiek: 34
Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 3
Skąd: Kielce
Wysłany: 2010-02-11, 16:03   

Witam wszystkich.Otóż chce sobie zmontować taki układzik.W tym celu zakupiłem potrzebne elementy i poskładałem według schematu.I co się okazuje napięcie na styku przerywacza wynosi 3,5V!!!układ po podłączeniu do motocykla nie działa dlaczego??
Sprawdziłem wszystko odwracałem PNP i nic
Prosiłbym o pomoc.Pozdrawiam
 
 
     
Wolf 


Motocykl: 150 301 Orzeł1
Pomógł: 14 razy
Wiek: 32
Dołączył: 16 Sty 2009
Posty: 749
Skąd: Ostrów Wlkp.
Wysłany: 2010-02-11, 16:17   

Na stykach płynie tylko impuls "mówiący" modułowi kiedy ma dawać iskrę dzięki temu jest zlikwidowane iskrzenie na platynkach i brak kondka dalej są zniwelowane najczęstsze straty prądu co przekłada się na sporą iskrę na świecy.
Co do problemu możliwe że przegrzałeś jakiś element (lutowaniem) albo nie ten sam kupiłeś co na schemacie.
 
     
MrdieselOS 

Motocykl: Mz etz 150
Wiek: 34
Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 3
Skąd: Kielce
Wysłany: 2010-02-11, 19:03   

Generalnie nie przegrzałem ponieważ napięcie wychodzi tranzystorem,a co do tego podłączenia styków czy czasami przewody wyjściowe przerywacza i cewki(1) nie muszą być połączone razem??
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 15