Elektroniczny Zapłon i przerywacz |
Autor |
Wiadomość |
parafka
Motocykl: ETZ 150
Wiek: 49 Dołączył: 18 Lip 2005 Posty: 8 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 2005-07-21, 14:11 Elektroniczny Zapłon i przerywacz
|
|
|
Witam.
Po trzeciej wymianie kondensatora tej wiosny postanowiłem założyć
zapłon tranzystorowy w mojej etz150.
Narysowałem schemacik, zmontowałem i działa.
Zapłon nie wymaga już kondensatora i w każdej chwili można wrócić do oryginału.
Schemat i zdjęcie w załącznikach.
Układ zmontowałem na kawałku płytki uniwersalnej + mały radiatorek.
W końcówce jest IRF840F, który zawiera w sobie diodę Zenera zabezpieczającą
przed przepięciami pow. 500V i wg. mnie dodatkowe zabezpieczenia nie są konieczne.
Literka F w symbolu oznacza tranzystorek w obudowie izolowanej ta więc
odpada problem izolowania od radiatorka.
Rezystorki 470Ohm troszkę się grzeją ale tak musi być.
Dioda Zenera 12V zabezpiecza bramkę IRFa przed przepięciami mogącymi pojawić się
w instalacji naszego motorka.
Instalacja:
Układzik zmieścił mi się w szczelinie pomiędzy akumulatorem a obudową filtra.
Odkręcamy zielony przewód z cewki (1) i podłączamy do sterowania układu.
Pozostałe przewody podłączamy do zacisków cewki i masy (ja podł. do - w akum)
Zdejmujemy dekielek prawej pokrywy i zdejmujemy zielony przewód z kondziorka.
Podłączamy go przygotowanym kabelkiem bezpośrednio do przerywacza (zdjęcie)
Blaszka idąca z kondensatora musi być odłączona.
Na razie układ mi działa bez zastrzeżeń. Na świecy zapł. mam przerwę 0,9mm.
Elektronikę testowałem w zakresie napięć 5-15V.
Zalety:
-mniejszy prąd na stykach przerywacza (ok.50mA)
-nie potrzeba kondensatora
-powinien motorek lepiej jeździć ale ja nie zauważam tego
Paweł |
Ostatnio zmieniony przez sIaj 2009-08-14, 21:21, w całości zmieniany 4 razy |
|
|
|
|
Krzych_Olsztyn
mod_team czas na Baghire
Motocykl: Supermoto
Wiek: 41 Dołączył: 01 Gru 2004 Posty: 137 Skąd: OLSZTYN city
|
Wysłany: 2005-07-21, 14:33
|
|
|
widze ze Kumasz dobrze zaplony w wtkach
Ja i LUK tez jestesmy z Olsztyna i chcemy w etkach przerobic zaplon na elektronika.
To nasze GG jak bys chcial pogadac:
Krzych_Olsztyn: 4899057 - dzielnica Dajtki
LUK: 3328800 - dzielnica Zatorze
LUK wlasnie jest w srodku robienia zaplonu i troche jest " w kropce" jakies iskrzenie ma , pomozesz? bo etka unieruchomiona |
_________________ "Olsztyn mym miastem, Dajtki mą dzielnicą"
FotkiEtuli :
www.bikepics.com/members/krzycholsztyn/
pracuje w UK na MZ Baghira 660 MZ 4 life |
|
|
|
|
parafka
Motocykl: ETZ 150
Wiek: 49 Dołączył: 18 Lip 2005 Posty: 8 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 2005-07-21, 15:13
|
|
|
Co do przeróbek to polecam moje rozwiązanie bo w razie awarii elektroniki mamy
do dyspozycji przerywacz i kondensatorek a przełączenie kabelków jest proste.
Nie neguję rozwiązania fabrycznego zap. el. ale naprawa w trasie jest chyba niemożliwa.
Jak mi przyjdą chęci i pieniądze to popróbuję coś z reg. wyprzedzenia zrobić.
Paweł |
|
|
|
|
eMZetkowicz
Motocykl: MZ ETZ 251e / 250A
Pomógł: 15 razy Wiek: 39 Dołączył: 09 Gru 2004 Posty: 706 Skąd: Sanok
|
Wysłany: 2005-07-21, 21:46
|
|
|
parafka, ggarulacje, pomysł jak najbardziej trafiony, poza tym schemat bardzo podobny tylko że bardziej rozbudowany byl stosowany w oryginalnym zaplonie, próbowałem go rozrysować patrząc na płytke i to jest ta sama zasada, tyle że tam jeszcze przerywacz odpada. Poza tym MosFet będzie zawsze lepszy niż tranzystor bipolarny...
Jak byś coś potrzebował w dlaszej przygodzie z elektroniką to chętnie pogadam Moje gg jest w profilu pod spodem
Pozdrawiam
Janek |
_________________ eine Melodie auf alle Strassen: MZ!!!
MOTORRADWERK ZSCHOPAU
|
|
|
|
|
grabek1993
Motocykl: simson s51
Dołączył: 07 Gru 2008 Posty: 2 Skąd: Kępice (POMORSKIE)
|
Wysłany: 2008-12-27, 18:19
|
|
|
Witam. Zrobiłem ten moduł i nie ma iskry. Jak mogę sprawdzić co jest w nim nie tak? |
|
|
|
|
rogal.150
Motocykl: 251,ts,gsx750
Wiek: 39 Dołączył: 08 Paź 2007 Posty: 58 Skąd: mazowieckie
|
|
|
|
|
grabek1993
Motocykl: simson s51
Dołączył: 07 Gru 2008 Posty: 2 Skąd: Kępice (POMORSKIE)
|
Wysłany: 2009-01-04, 17:51
|
|
|
Już rozwiązałem problem. źle podłączyłem moduł. |
|
|
|
|
Andrzej T
MZ - semper fidelis
Motocykl: mz etz 250 z koszem,
Pomógł: 3 razy Wiek: 70 Dołączył: 04 Lip 2007 Posty: 71 Skąd: Dąbrowa Górnicza
|
Wysłany: 2009-06-07, 20:41
|
|
|
Cześć,
sądzę , że elektroniczxy zapłon w dwusuwach to dobre rozwiąanie, odpada sporo problemów, ja mam el zapłon w etz 250 iskra 10 mm stabilna praca, równiez na wolnych obrotach. w najbliższym czasie zakładam zapłon bezstykowy na hallotronie kupiony od kolegi z forum , sądzę że będzie OK.
Pozdrawiam Wszystkich mzetkowiczów
Andrzej |
_________________ Andrzej T
|
|
|
|
|
masa777
Motocykl: TS/ETZ 251_Simson73c
Dołączył: 23 Cze 2009 Posty: 23 Skąd: Radcze
|
Wysłany: 2009-06-26, 20:23
|
|
|
Witam, tak szukałem schematów zapodanych przez parafka w 1 poście ale nie mogę ich ściągnąć. Prosiłbym kogoś kto ma te schematy o wrzucenie ich.
DZIĘKUJĘ, POZDRAWIAM! |
|
|
|
|
Mati910807
Motocykl: MZ250
Wiek: 32 Dołączył: 02 Lut 2008 Posty: 19 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2009-06-27, 08:47
|
|
|
Witam
Mam taki problem kupilem nowy wirnik do mojej ETZ 250 i mi lapie lewe obroty Jakbym zalozyl el zaplon z impulsatorem to by tego nie bylo ??
Prosze o odpowiedz
Pozdrawiam |
_________________ MATI |
|
|
|
|
Xargo
Motocykl: ETZ251,Cagiva Raptor
Pomógł: 52 razy Wiek: 35 Dołączył: 24 Sty 2006 Posty: 977 Skąd: Olsztyn / Ostrołęka
|
Wysłany: 2009-06-27, 12:32
|
|
|
Mati910807 napisał/a: | Witam
Mam taki problem kupilem nowy wirnik do mojej ETZ 250 i mi lapie lewe obroty Jakbym zalozyl el zaplon z impulsatorem to by tego nie bylo ??
Prosze o odpowiedz
Pozdrawiam |
Ustaw porządnie zapłon... |
|
|
|
|
masa777
Motocykl: TS/ETZ 251_Simson73c
Dołączył: 23 Cze 2009 Posty: 23 Skąd: Radcze
|
Wysłany: 2009-06-27, 19:50
|
|
|
Mógłby ktoś wrzucić ten schemat który dał parafka w 1 poście ?
DZIĘKUJĘ
[ Dodano: 2009-06-28, 20:53 ]
Pomoże ktoś???...
Już mam co chciałem SofCHJanek bezinteresownie wysłał mi ten schemat. Spoko gość |
|
|
|
|
zavciu
Motocykl: MZ ETZ 251
Dołączył: 23 Cze 2009 Posty: 25 Skąd: łódzkie
|
Wysłany: 2009-07-04, 20:43
|
|
|
Witam Kolegów. mam pytanie, które może zabrzmieć głupio, ale niestety mam taki problem. Nie potrafię z tego schematu zrozumieć jak połączyć rezystor z irf840 (tzn. która z 3 nóżek), a także czy tam jest jakiś mostek dwóch nóżek koło będących koło siebie i idących do masy. Na moim irfie widzę oznaczenia (2P lewa nóżka), (c2 środkowa) i (oc lub 0c prawa) patrząc od strony z napisem irf. Proszę o pomoc |
|
|
|
|
masa777
Motocykl: TS/ETZ 251_Simson73c
Dołączył: 23 Cze 2009 Posty: 23 Skąd: Radcze
|
Wysłany: 2009-07-05, 13:09
|
|
|
Witam!
Tutaj masz notę katalogową IRF 840 : http://elenota.pl/search....&ile=50&start=0
A co do tego "mostka" to on jest już w środku IRF. Poprostu podłączasz te 3 nóżki tranzystora wg schematu i już... nic nie musisz mostkować... |
|
|
|
|
zavciu
Motocykl: MZ ETZ 251
Dołączył: 23 Cze 2009 Posty: 25 Skąd: łódzkie
|
Wysłany: 2009-07-05, 14:51
|
|
|
Dziękuje za pomoc.:) |
|
|
|
|
Jokers
Joker
Motocykl: MZ ETZ 250
Wiek: 39 Dołączył: 29 Lip 2006 Posty: 39 Skąd: Tyszowce
|
Wysłany: 2009-07-06, 21:38
|
|
|
Witam!
Czy mógłby mi ktoś z własnej nieprzymuszonej woli przysłać ten schemat parafki z 1 posta bo nie mogę go ściągnąć.
Jak by ktoś miał to z góry dziękuję |
_________________ AB
|
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2009-07-15, 14:22
|
|
|
W sumie to ja też nie mogę ściągnąć ,ale tych schematów jest mnóstwo w necie.
Ja nie zadałem sobie trudu i kupiłem na allegro . Jestem zachwycony - eta po podłączeniu modułu odpaliła od pierwszego obrotu wału . Trzeba uważać bo jak się za słbo kopnie to nieźle odbija . Iskra jest niebieściutka i mocna. Teraz utrzymanie wolnych obrotów to nie problem. Jestem przekonany że pracowłaby na obrotach dużo poniżej 1000 na minutę - ale wole nie ryzykować . Polecam i życzę miłej zabawy z lutownicą. |
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
MrdieselOS
Motocykl: Mz etz 150
Wiek: 34 Dołączył: 10 Lut 2010 Posty: 3 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 2010-02-11, 16:03
|
|
|
Witam wszystkich.Otóż chce sobie zmontować taki układzik.W tym celu zakupiłem potrzebne elementy i poskładałem według schematu.I co się okazuje napięcie na styku przerywacza wynosi 3,5V!!!układ po podłączeniu do motocykla nie działa dlaczego??
Sprawdziłem wszystko odwracałem PNP i nic
Prosiłbym o pomoc.Pozdrawiam |
|
|
|
|
Wolf
Motocykl: 150 301 Orzeł1
Pomógł: 14 razy Wiek: 32 Dołączył: 16 Sty 2009 Posty: 749 Skąd: Ostrów Wlkp.
|
Wysłany: 2010-02-11, 16:17
|
|
|
Na stykach płynie tylko impuls "mówiący" modułowi kiedy ma dawać iskrę dzięki temu jest zlikwidowane iskrzenie na platynkach i brak kondka dalej są zniwelowane najczęstsze straty prądu co przekłada się na sporą iskrę na świecy.
Co do problemu możliwe że przegrzałeś jakiś element (lutowaniem) albo nie ten sam kupiłeś co na schemacie. |
|
|
|
|
MrdieselOS
Motocykl: Mz etz 150
Wiek: 34 Dołączył: 10 Lut 2010 Posty: 3 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 2010-02-11, 19:03
|
|
|
Generalnie nie przegrzałem ponieważ napięcie wychodzi tranzystorem,a co do tego podłączenia styków czy czasami przewody wyjściowe przerywacza i cewki(1) nie muszą być połączone razem?? |
|
|
|
|
|