Stożek sprzegła silnik 250ccm |
Autor |
Wiadomość |
mar09
Motocykl: ES300/TROPHY/ETZ250
Pomógł: 23 razy Wiek: 42 Dołączył: 01 Wrz 2012 Posty: 390 Skąd: Krasnystaw/Lublin
|
Wysłany: 2017-12-22, 23:29
|
|
|
Nie ma takiego stożka, którego się nie da osadzić, ale na wszystko potrzeba znać sposób. Jeden z nich dobrze opisał kosior30, lub wymianą piasty. Jeśli wał ma zdrową korbę/łożyska oraz skrzynia także jeszcze lata to tylko szkoda rwać kartery.
Piasty z oznaczeniem (WK) obecnie trochę "podupadły" na jakości ...nowe wersje z brązowego pudełka są słabiej wykonane ale przy odrobinie kontroli wciąż bez problemów można je osadzać na zajechanych stożkach.
|
_________________ Aktualna oferta części: http://sprzedajemy.pl/oferty-uzytkownika-1981282
Foto-relacje z remontów: http://www.fotosik.pl/u/marcink46/albumy
marii-tech - serwis/części/usługi |
|
|
|
|
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy Wiek: 33 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5274 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2017-12-22, 23:32
|
|
|
Mar ale na zdjęciu pokazałeś piastę od 4 biegowego który ma inny kąt stożka |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
|
mar09
Motocykl: ES300/TROPHY/ETZ250
Pomógł: 23 razy Wiek: 42 Dołączył: 01 Wrz 2012 Posty: 390 Skąd: Krasnystaw/Lublin
|
Wysłany: 2017-12-22, 23:37
|
|
|
ETZ_PRORIDER napisał/a: | ar ale na zdjęciu pokazałeś piastę od 4 biegowego który ma inny kąt stożka |
OJ bzdura, bzdura Miałem pod ręką kilka sztuk z białego opakowania jeszcze tej starszej produkcji i jakby nie pucować to na starcie lepiej trzyma ...żadna Jaskółka się raczej nie obraziła
|
_________________ Aktualna oferta części: http://sprzedajemy.pl/oferty-uzytkownika-1981282
Foto-relacje z remontów: http://www.fotosik.pl/u/marcink46/albumy
marii-tech - serwis/części/usługi |
|
|
|
|
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy Wiek: 33 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5274 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2017-12-23, 17:29
|
|
|
Gdzie widzisz bzdurę? Ja na pierwszym Twoim zdjęciu widzę piastę od 4 biegowego silnika, mam kilka takich i mają inne kąty pochylenia stożka. Rozumiem, że mogą być zajechane ale wszystkie? Żaden nie pasuje na wał od 5 biegowego silnika i efekt jest taki, że piasta się kolebie na wale. |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
|
mar09
Motocykl: ES300/TROPHY/ETZ250
Pomógł: 23 razy Wiek: 42 Dołączył: 01 Wrz 2012 Posty: 390 Skąd: Krasnystaw/Lublin
|
|
|
|
|
mczmok
Na 2 kołach od 1984
Motocykl: etz 250
Pomógł: 15 razy Wiek: 53 Dołączył: 09 Kwi 2007 Posty: 1914 Skąd: śląskie-Radzionków
|
Wysłany: 2017-12-23, 21:00
|
|
|
Jeżeli mogę polecić kupno wału to u Intra, bo zaraz sprawdzi centrowanie. Ważny parametr jeżeli chodzi o żywotność łożysk wału 😀 |
_________________
|
|
|
|
|
mczmok
Na 2 kołach od 1984
Motocykl: etz 250
Pomógł: 15 razy Wiek: 53 Dołączył: 09 Kwi 2007 Posty: 1914 Skąd: śląskie-Radzionków
|
Wysłany: 2017-12-23, 21:14
|
|
|
mar09 napisał/a: | ie ma takiego stożka, którego się nie da osadzić, |
Z tym się zgadzam (najlepiej przyspawać), ale w tym przypadku da się ją osadzić bez podkładek bo widać gołym okiem jak daleko spadła piasta po śladach zatarcia.
Ale faktycznie znam jeden sposób (potrzebna usługa tokarza) aby to naprawić z tym, że bardzo osłabia się piastę, więc nie polecam tego sposobu.
1mm przesunięcia piasty w kierunku karteru powoduje niemożliwość dokręcenia, bo podkładka sprężysta jest całkowicie wyprostowana - w handlu są dwie ich grubości. A docieranie tak grubych wżerów będzie trwało wieki nie mówiąc o wyrobieniu otworu piasty i zebraniu stożka.
Pastą można ew dopasować lekko nie pasujące powierzchnie a nie zbierać takie głębokie rysy.
Bardzo często przerabiam ten temat gdy zabierak opiera się o piastę bez podkładek, partactwo, partactwo i jeszcze raz partactwo.
Mogę się założyć o dwie skrzynki wódki że ten wał się do niczego nie nadaje.
Mało tego stożek w etz 250 w pewnych jeszcze bardzie warunkach da się zerwać, mi się to udało kilka razy w tym na nowym, fabrycznym silniku w 1986 roku- ale trzeba się postarać. Jeżdżąc normalnie - nie do zużycia. Jest obliczony powiedzmy nie z dużym zapasem. I tutaj staranność o to połączenie jest bardzo ważna.
Najlepiej jak się w temacie wypowiadają ludzie którzy złożyli silnik że dwa razy w życiu i mądrują się.
Przykład przeróbka na 300 którą kupił Tomek, jak jeździła po 10 km nic się nie działo, ale na Mazury już nie dała rady. |
_________________
|
|
|
|
|
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy Wiek: 33 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5274 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2017-12-23, 22:03
|
|
|
Zatem musze sprawdzić te piasty raz jeszcze, tym razem z niemal nowym wałem. Teraz to mi dałeś do myślenia mar09, |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
|
kosior30
Klubowicz Łysy JWP
Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 138 razy Wiek: 37 Dołączył: 25 Maj 2009 Posty: 7503 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: 2017-12-24, 11:22
|
|
|
mczmok napisał/a: | Jest obliczony powiedzmy nie z dużym zapasem. |
No to w takim razie wytłumacz fenomen połączenia stożkowego w rajdowych 50-kilku konnych MZtach |
_________________ Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem" |
|
|
|
|
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy Wiek: 33 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5274 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2017-12-24, 13:38
|
|
|
kosior30 Też chciałem się o to pytać, ale gdzieś widziałem, że rajdówki mają na frezie sprzęgła choć nie jestem pewny, musiałbym sprawdzić w moich archiwach |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
|
jannex
Motocykl: mz ts 250/1
Pomógł: 22 razy Wiek: 39 Dołączył: 18 Mar 2007 Posty: 1121
|
Wysłany: 2017-12-24, 14:57
|
|
|
Jak znajdę wzory to policzę ile to wytrzyma ten stożek, gdzieś widziałem w poradniku mechanika. |
|
|
|
|
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 37 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2023 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2017-12-24, 16:42
|
|
|
Rajdowe tylko te początkowe miały takie same silniki, i tam był tak samo stożek jak tutaj bez wieloklina.
Późniejsze silniki to już inna bajka, tam sprzęgło było na wałku skrzyni.
Chyba swego czasu zamieszczałem tutaj zdjęcia środka tych jednostek. |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
|
mczmok
Na 2 kołach od 1984
Motocykl: etz 250
Pomógł: 15 razy Wiek: 53 Dołączył: 09 Kwi 2007 Posty: 1914 Skąd: śląskie-Radzionków
|
Wysłany: 2017-12-24, 22:22
|
|
|
kosior30 napisał/a: | No to w takim razie wytłumacz fenomen połączenia stożkowego w rajdowych 50-kilku konnych MZtach
_________________ |
Każda konstrukcja rajdowa przypomina seryjną przeważnie z obudowy i wyglądu zewnętrznego.
Ja mówię o mojej praktyce, za da się zerwać stożek podczas normalnej jazdy, mi się to udało w górach w dwie osoby na oryginalnym silniku.
I jeszcze kilka razy, raz przy złapaniu tłoka.
Ja piszę tylko o mich doświadczeniach z perspektywy 30lat jazdy na MZ.
A większość nawet ty Krzysztof zrobiła mz tyle co ja za trzy, cztery sezony. Z tym że jak byłem młody była to inna jazda. Np pod ponad dwumetrowe schody w domu kultury - rok1988 😁 i wtedy najczęściej zrywalo się piaste.
Każdy może podważyć jakimś stwierdzeniem moje doświadczenie, bo forum wszytko przyjmie.
Moim celem jest tylko opisać, pomóc kolegom aby ich MZ nie jeździły w stylu albo się uda, albo nie.... |
_________________
|
|
|
|
|
mczmok
Na 2 kołach od 1984
Motocykl: etz 250
Pomógł: 15 razy Wiek: 53 Dołączył: 09 Kwi 2007 Posty: 1914 Skąd: śląskie-Radzionków
|
Wysłany: 2017-12-24, 22:41
|
|
|
jannex,
Co do obliczeń, to też weźmy trochę poprawki. Bo w motoryzacji ostatnie lata dużo się liczy. A bubli wychodzi coraz więcej. W teorii miały działać, w praktyce nie.
Informatyką zajmuje się od 25 lat a coraz mniej wierzę w obliczenia.
Brałem udział w jednych z największych projektów IT w naszym kraju, założenia projektu super, testy wydajnosciowe bingo.
Przychodzi do produkcji a tu du... Pa.
BMW GS1200 uchodzi na niezniszczalny po wyprawie do Gruzji całe sprzęgło zużyte włącznie z wałkiem sprzęgłowym-przebieg tego motocykla 60 000 km, koszt naprawy ok 5000 zł.
Moja honda deauville przebieg 90000km ta sama wyprawa zero problemów technicznych z silnikiem, pękła,
rozpadła sie owiewka przednia, koszt 800zl.
Żeby nie było, zrobione drogi (off pełny 2800npm, dystans 500km moje zawieszenie dobija średnio co minutę, jazda 80procet na stopkach ) do Shatili i Omalo w czołówce najtrudniejszych tras w Gruzji, dla mnie jak do tej pory w życiu.
Porównanie bmw motocykl liczony w teren, enduro!
Honda turystyk na asfalt... |
_________________
|
|
|
|
|
jannex
Motocykl: mz ts 250/1
Pomógł: 22 razy Wiek: 39 Dołączył: 18 Mar 2007 Posty: 1121
|
Wysłany: 2017-12-24, 23:53
|
|
|
Jak liczysz różnego rodzaju połączenia na wałach to dodaje się współczynnik zawsze.
A masz możliwość go pomierzyć? Średnica większa, mniejsza, długość połączenia, kąt nachylenia stożka i twardość wału i piasty? Tak z dokładnością do 0,05? Ale z tego co pamiętam treść książki napraw to minimalna powierzchnia styku stożków to 60 % czyli liczone były na około 40 kuca. |
|
|
|
|
mczmok
Na 2 kołach od 1984
Motocykl: etz 250
Pomógł: 15 razy Wiek: 53 Dołączył: 09 Kwi 2007 Posty: 1914 Skąd: śląskie-Radzionków
|
Wysłany: 2017-12-26, 00:06
|
|
|
jannex,
W którym opracowaniu mowa o 60 procentach, bo jakoś nie umiem sobie przypomnieć.
Jedno jest pewne nie mamy danych o jakości produkowanych współcześnie części. |
_________________
|
|
|
|
|
Stefa_no1
Regulator
Motocykl: MZ 251, Jawasaki
Pomógł: 9 razy Wiek: 34 Dołączył: 28 Wrz 2008 Posty: 791 Skąd: Grodzisk Mazowiecki
|
Wysłany: 2017-12-26, 01:56
|
|
|
Ad. za głęboko osiadającej piasty - kiedyś (w 2008r) nabyłem u Kniaźa http://sklep.phusimson.pl/ (na allegro chyba Kniazw, głównie części do Simsonów wtedy miał), źle wykonaną piastę sprzęgła- ten egzemplarz osiadał na wale zbyt płytko (piasta jak piasta - wszystko niby ok, kąt stożka się zgadzał, ale był za małej średnicy). Na tyle płytko, że jedna tarcza siedziała poza zabierakiem.
Do czego zmierzam- jeśli na rynku są nadal tego typu buble, to dało by się za ich pomocą zmusić do współpracy nawet mocno zaorany wał. |
_________________ -Stefan zajeździł Jawę!
-Znowu?!
http://picasaweb.google.pl/Stefanojeden |
|
|
|
|
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 470 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
|
|
|
|
Patafil65
Motocykl: ES 250/2
Dołączył: 19 Lip 2017 Posty: 19 Skąd: Okolice Torunia
|
Wysłany: 2017-12-26, 17:07
|
|
|
elektryk111 napisał/a: |
A co do odporności połączenia czop-stożek,to powinno się go podawać w postaci momentu obrotowego jaki jest w stanie wytrzymać (Nm albo w kgm) bo moc zależy jeszcze od obrotów. |
To prawda w połączeniach stożkowych i wciskowych używamy momentu obrotowego do określenia zdolności do przeniesienia w.w. przez dane połączenie. Docieranie stożka jest dobrą drogą poprawy zdolności do przeniesienia momentu, ale po pierwsze stożek musi pozostać stożkiem, a nie baryłką jak to jest widoczne na powyżej zamieszczonych zdjęciach. Po drugie docieramy miejscowo stożek aby zwiększyć powierzchnię przylegania, a nie po całości. Docieramy GRUBOZIARNISTĄ pastą nakładając ją w miejscach "wypukłych", czyli trzymających stożek, do poziomu miejsc nie dających przylegania. Tak więc nakładany grubą pastę w miejscach wypukłych i robimy kilka ruchów, UWAGA: tylko w jednym kierunku z lekkim naciskiem , w stronę powrotną zwalniamy ten nacisk całkowicie. Kilka ruchów (powiedzmy 4-5) i myjemy stożki, sprawdzamy przyleganie (np pisakiem) i nakładamy znowu pastę, ale w miejscach gdzie pisak jest zmazany, tam gdzie pozostał nie nakładamy. Docieramy do uzyskania max przylegania stożka. To pracochłonna zabawa i bardzo żmudna. Ważne aby docierać tylko grubą pastą, drobna pogłębia jedynie wadę stożka. Po spasowaniu stożka i sprawdzeniu dystansowania można przystąpić do końcowego montażu. Tu warto podgrzać stożek zewnętrzny (powiedzmy 150 stC) i osadzić z odpowiednim momentem dokręcania. Gwarantuje, że nie spadnie . Pewnie będą pytania czemu gruba pasta, bo nie pogłębia wady stożka przy docieraniu i daje chropowatą powierzchnię zwiększającą współczynnik tarcia. Uwaga: trzeba mieć sporo doświadczenia, aby posługiwać się tą metodą, gdyż można przedobrzyć i zepsuć połączenie stożkowe. Stosuję tę metodę od lat w regeneracji wałów do H-D, oczywiście tylko gdy tego wymagają i dzięki niej udało mi się naprawić już niejeden, a tam cały wał trzyma się na połączeniach stożkowych. |
|
|
|
|
Wietrzanin
Motocykl: ....
Pomógł: 8 razy Wiek: 28 Dołączył: 02 Sty 2007 Posty: 504 Skąd: Wietrzno
|
Wysłany: 2017-12-28, 18:04 Mz
|
|
|
A Was proszę o ocenę(nadaje się wał),podpinam się pod temat.
Dzięki z góry. |
_________________ ?
Kiedyś,będą i zdjęcia:) |
|
|
|
|
|