Przesunięty przez: MZ Maxi Perwers 2006-10-07, 23:46 |
Zapłon mikroprocesorowy V1.0 |
Autor |
Wiadomość |
klima_ltd
klima.ltd
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 39 Dołączył: 02 Lut 2012 Posty: 43 Skąd: Polkowice
|
Wysłany: 2014-11-23, 15:08
|
|
|
Zbudowałem zapłon elektroniczny z wszelkimi możliwymi bajerami, oprogramowałem w C oraz wstawkami ASM na AVR Atmega8 powiem, że lepiej zainwestować w dobry moduł wykonawczy niż w te wszystkie bzdety, czasu, czasu, czasu na testy, wdrażanie znów testy, resety procka, jazda z oscyloskopem, szukanie szpilek od zapłonu wszelakie kombinacje z dławieniem zakłóceń.
Naładowałem w to funkcji, działa dobrze, po prostu dobrze.
https://www.youtube.com/w...J4&spfreload=10
Obecnie na procku najechałem ok 12000km, bez awarii, impulsator Jankowy niezawodny.
Zawsze worze ze sobą nieprocesorową wersje z samym blokiem wykonawczym odizolowanym od wszystkiego transoptorem.
Życzę sukcesów |
|
|
|
|
DAAD
Motocykl: ETZ Volusia Honda
Pomógł: 4 razy Wiek: 70 Dołączył: 16 Sie 2014 Posty: 185 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2014-11-23, 15:32
|
|
|
Bardzo ciekawa zabawa.
Zastanawiam się jedynie jak z niezawodnością, odporność na przepięcia, spadki napięć i inne zakłócenia elektroenergetyczne.
Ważny jest również koszt realizacji takiego modułu. |
|
|
|
|
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 470 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2014-11-23, 19:28
|
|
|
Pracę z oscyloskopem mam już dawno za sobą w końcu musiałem jakoś udowodnić działanie układu na obronie pracy magisterskiej . Pomiary długości wyładowania; napięcie w uzwojeniu pierwotnym i wtórnym cewki oraz jego przebiegi a także zestawienie sygnału prostokątnego z czujnika Halla z sygnałem wyzwolenia zapłonu przez mikroprocesor. Ja w swoim układzie wykorzystuję większego i bardziej rozbudowanego brata Atmegi 8 a mianowicie 328. Program napisany jest również w języku C. Podstawowe funkcje to odcięcie zapłonu przy dowolnie wybranych obrotach oraz odcięcie zasilania cewki w momencie gdy silnik nie pracuje.
Mój układ jak widać na stanowisku badawczym pracuje bezpośrednio przy świecy zapłonowej co nie będzie miało miejsca w motocyklu. Mimo to nie wpływa to w ogóle na jego pracę. Zasługą tego jest dobra filtracja napięcia zasilania mikroprocesora. Układ zabezpieczony jest przed odwrotnym podłączeniem zasilania czy też zbyt wysokim napięciem. Można podłączyć go po instalację 24V i nic się nie stanie |
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
dex
Motocykl: Toffik, XTZ 850 ST
Pomógł: 28 razy Wiek: 39 Dołączył: 13 Cze 2008 Posty: 1053 Skąd: Wawa - Zamość
|
Wysłany: 2014-11-23, 20:03
|
|
|
Qbol50, ładuj to do ETki i czekamy na testy drogowe.
Oczywiście seria pomiarów przyśpieszeń na starym module i seria na Twoim |
_________________ Toffik czeka na więcej uwagi, Tenera wybiera się do makijażystki, a DEXFALIA bryka i co jakiś czas nóżkę złamie... |
|
|
|
|
DAAD
Motocykl: ETZ Volusia Honda
Pomógł: 4 razy Wiek: 70 Dołączył: 16 Sie 2014 Posty: 185 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2014-11-23, 20:30
|
|
|
Qbol50 napisał/a: |
Mój układ jak widać na stanowisku badawczym pracuje bezpośrednio przy świecy zapłonowej co nie będzie miało miejsca w motocyklu. |
Czekam na wersję komercyjną. |
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2014-11-23, 21:15
|
|
|
Czekam na wycenę robocizny przez jedną z firm zajmujących się masowym wytwarzaniem płytek PCB. Chcę aby były one wysokiej jakości. Co prawda urządzenie wykonane przeze mnie własnoręcznie również działa ale na pewno nie będzie tak niezawodne. Do motocykla zamontuję w pełni zabezpieczoną i uszczelnioną wersję. Testy na postoju są mało miarodajne. |
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
DAAD
Motocykl: ETZ Volusia Honda
Pomógł: 4 razy Wiek: 70 Dołączył: 16 Sie 2014 Posty: 185 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2014-11-23, 21:31
|
|
|
Qbol50 a czy masz jakąś wyrysowaną charakterystykę zmiany kąta wyprzedzenia zapłonu od prędkości obrotowej wału? |
|
|
|
|
studefix
Motocykl: es i ets 250 etz 301
Pomógł: 22 razy Wiek: 33 Dołączył: 20 Sty 2009 Posty: 661 Skąd: Nowy Sącz
|
|
|
|
|
mczmok
Na 2 kołach od 1984
Motocykl: etz 250
Pomógł: 15 razy Wiek: 53 Dołączył: 09 Kwi 2007 Posty: 1914 Skąd: śląskie-Radzionków
|
Wysłany: 2014-11-24, 07:37
|
|
|
Qbol50,
Od kilku lat jeżdżę na module robinsona00, który też ma wczytana mapę zapłonu-wielkiej różnicy w pracy i osiagach silnika nie ma... |
_________________
|
|
|
|
|
DAAD
Motocykl: ETZ Volusia Honda
Pomógł: 4 razy Wiek: 70 Dołączył: 16 Sie 2014 Posty: 185 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2014-11-24, 09:41
|
|
|
studefix dziękuję.
mczmok ale to można dopiero ocenić po badaniach zmęczeniowych silnika. Możliwe a nawet pewne jest zwiększenie czasu międzyremontowego takiego silnika. |
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2014-11-24, 10:20
|
|
|
DAAD na tej charakterystyce się wzorowałem. Innej nie znalazłem w internecie.
mczmok Tego typu zapłon wpływa na wytrzymałość silnika. Odpowiednio dobrany zapłon zmniejsza obciążenia dynamiczne układu korbowo-tłokowego. Zatem korzystnie wpływa na jego trwałość. Mapa mapie nie równa. Pytanie jak owy robinson00 zaprogramował mapę i na ile przedziałów ją podzielił. Zapłon mikroprocesorowy niesie ze sobą znacznie więcej korzyści niż poprawa pracy silnika czy jego osiągów. Montaż takiego urządzenia ma na celu poprawę procesów spalania. Mniejsze ilości odkładającego się nagaru czy łatwiejsze odpalanie silnika to tylko dwa z wielu. Ja swoją mapę zaprogramowałem już od 200 obr/min tak aby odpalanie przebiegało możliwie jak najłatwiej.
Dla przykładu, motocykle wyczynowe wyposaża się często w dwie lub więcej map zapłonowych. Na przykład Yamaha WR 450 (oczywiście wersja z gaźnikiem). Zmiana wpływa bardzo wyraźnie na sposób oddawania mocy. Mapa robinsona00 na pewno jest zestrojona bardzo łagodnie i przystosował ją do jazdy codziennej. Nie zaszkodzi pokusić się o stworzenie bardziej agresywnej mapy do MZ . |
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
mczmok
Na 2 kołach od 1984
Motocykl: etz 250
Pomógł: 15 razy Wiek: 53 Dołączył: 09 Kwi 2007 Posty: 1914 Skąd: śląskie-Radzionków
|
Wysłany: 2014-11-24, 19:41
|
|
|
Qbol50,
Myślę, że konstruktorzy MZ mieli jakieś powody że zrezygnowali z mechanizmów zmiany kąta przyspieszenia zapłonu w ostatnich modelach.
Co było przyczyną trudno mi powiedzieć... Może to być zbyt płaska charakterystyka właśnie mapy w porównaniu do innych silników :-):-)
W dzisiejszych czasach największym problemem trwałości naszych MZ tek jest niska jakość niektórych części a jeszcze gorsza jest zła regulacja układu dowodowego, gdzie np. zbyt uboga mieszanka może w skrajnym przypadku w kilka chwil uszkodzić 2T. |
_________________
|
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2014-11-24, 22:37
|
|
|
Dlatego fajnie byłoby się przekonać o co chodzi w tej sprawie. Wtedy elektronika nie była tak bardzo rozwinięta i ogólno dostępna. Teraz mamy do dyspozycji mikrokontrolery wielkości paznokcia o częstotliwości taktowania ówczesnych komputerów klasy PC |
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
halcik
Motocykl: ES 250/2 i TS 250/1
Pomógł: 21 razy Wiek: 39 Dołączył: 12 Mar 2010 Posty: 597 Skąd: Kutno
|
Wysłany: 2014-11-25, 08:11
|
|
|
Zmienne wyprzedzenie zapłonu jeśli nawet nie poprawi kultury pracy silnika to na pewno nie będzie gorszym rozwiązaniem niż oryginał |
_________________ Moje zabawki
MZ ES 250/2 68, MZ TS 250/1 76
OSA M50 59, OSA M52 65
WSK KOS 85 |
|
|
|
|
dex
Motocykl: Toffik, XTZ 850 ST
Pomógł: 28 razy Wiek: 39 Dołączył: 13 Cze 2008 Posty: 1053 Skąd: Wawa - Zamość
|
Wysłany: 2014-11-25, 09:39
|
|
|
mczmok napisał/a: | Co było przyczyną trudno mi powiedzieć... |
Przede wszystkim jakość paliw.
Przyśpieszacz miał za zadanie ułatwić rozruch silnika na niskooktanowym paliwie niskiej jakości.
W latach 70 i 80 na rynku były już łatwo dostępne paliwa Pb85 i wyżej, dla których zwiększony stopień sprężania silnika nie stanowił problemu, więc i rozruch był dużo łatwiejszy.
Przyśpieszacz stał się zbędnym i kłopotliwym gadżetem... |
_________________ Toffik czeka na więcej uwagi, Tenera wybiera się do makijażystki, a DEXFALIA bryka i co jakiś czas nóżkę złamie... |
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2014-11-25, 11:01
|
|
|
Nie bez powodu stosuje się to dziś w praktycznie wszystkich produkowanych obecnie pojazdach. Po co i w jaki sposób to już napisałem wcześniej. Polecam literaturę fachową oraz informatory techniczne Boscha do zapoznania się z tematem. |
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
dex
Motocykl: Toffik, XTZ 850 ST
Pomógł: 28 razy Wiek: 39 Dołączył: 13 Cze 2008 Posty: 1053 Skąd: Wawa - Zamość
|
Wysłany: 2014-11-25, 14:22
|
|
|
Qbol50, w dobie elektroniki, precyzyjnych czujników, obliczeń komputerowych i EKO nagonki, to kazdy 1% sprawności silnika się liczy i jest stosunkowo łatwy do uzyskania.
W latach produkcji MZ wybrano mniejsze zło |
_________________ Toffik czeka na więcej uwagi, Tenera wybiera się do makijażystki, a DEXFALIA bryka i co jakiś czas nóżkę złamie... |
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2014-11-25, 16:45
|
|
|
dex trudno mi się z Tobą nie zgodzić. Z tym, że ekologia niesie też ze sobą bardzo często ubytki w mocy silnika. Tego aspektu ekologii nie popieram . |
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
DAAD
Motocykl: ETZ Volusia Honda
Pomógł: 4 razy Wiek: 70 Dołączył: 16 Sie 2014 Posty: 185 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2014-11-25, 16:58
|
|
|
Qbol50, może i niesie ale ja pamiętam czasy, kiedy jeździłem na niebieskiej benzynie pojazdem o zawrotnej pojemności 175 ccm. Byłem młody i szczęśliwy. Dzisiaj 250ccm traktuję jak motorower bo stoi obok motocykl 800ccm.
" Tego aspektu ekologii nie popieram " . |
|
|
|
|
|