» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: MZ Maxi Perwers
2006-10-07, 23:46
Zapłon mikroprocesorowy V1.0
Autor Wiadomość
klima_ltd 
klima.ltd

Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 39
Dołączył: 02 Lut 2012
Posty: 43
Skąd: Polkowice
Wysłany: 2014-11-23, 15:08   

Zbudowałem zapłon elektroniczny z wszelkimi możliwymi bajerami, oprogramowałem w C oraz wstawkami ASM na AVR Atmega8 powiem, że lepiej zainwestować w dobry moduł wykonawczy niż w te wszystkie bzdety, czasu, czasu, czasu na testy, wdrażanie znów testy, resety procka, jazda z oscyloskopem, szukanie szpilek od zapłonu wszelakie kombinacje z dławieniem zakłóceń.

Naładowałem w to funkcji, działa dobrze, po prostu dobrze.

https://www.youtube.com/w...J4&spfreload=10

Obecnie na procku najechałem ok 12000km, bez awarii, impulsator Jankowy ;) niezawodny.

Zawsze worze ze sobą nieprocesorową wersje z samym blokiem wykonawczym odizolowanym od wszystkiego transoptorem.

Życzę sukcesów :)
 
     
DAAD 


Motocykl: ETZ Volusia Honda
Pomógł: 4 razy
Wiek: 70
Dołączył: 16 Sie 2014
Posty: 185
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-11-23, 15:32   

Bardzo ciekawa zabawa.
Zastanawiam się jedynie jak z niezawodnością, odporność na przepięcia, spadki napięć i inne zakłócenia elektroenergetyczne.
Ważny jest również koszt realizacji takiego modułu.
 
     
elektryk111 
agroturysta


Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy
Wiek: 48
Dołączył: 04 Mar 2014
Posty: 470
Skąd: żarnowiec n/pilicą
Wysłany: 2014-11-23, 17:41   

DAAD napisał/a:
Zastanawiam się jedynie jak z niezawodnością, odporność na przepięcia, spadki napięć i inne zakłócenia elektroenergetyczne.

Odporność taka jak w przypadku każdej inej elektroniki,czyli w dłuższą drogę platynki i krzywkę trzeba brać ze sobą. :wink:
_________________
To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2014-11-23, 19:28   

Pracę z oscyloskopem mam już dawno za sobą w końcu musiałem jakoś udowodnić działanie układu na obronie pracy magisterskiej ;) . Pomiary długości wyładowania; napięcie w uzwojeniu pierwotnym i wtórnym cewki oraz jego przebiegi a także zestawienie sygnału prostokątnego z czujnika Halla z sygnałem wyzwolenia zapłonu przez mikroprocesor. Ja w swoim układzie wykorzystuję większego i bardziej rozbudowanego brata Atmegi 8 a mianowicie 328. Program napisany jest również w języku C. Podstawowe funkcje to odcięcie zapłonu przy dowolnie wybranych obrotach oraz odcięcie zasilania cewki w momencie gdy silnik nie pracuje.

Mój układ jak widać na stanowisku badawczym pracuje bezpośrednio przy świecy zapłonowej co nie będzie miało miejsca w motocyklu. Mimo to nie wpływa to w ogóle na jego pracę. Zasługą tego jest dobra filtracja napięcia zasilania mikroprocesora. Układ zabezpieczony jest przed odwrotnym podłączeniem zasilania czy też zbyt wysokim napięciem. Można podłączyć go po instalację 24V i nic się nie stanie ;)
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
dex 


Motocykl: Toffik, XTZ 850 ST
Pomógł: 28 razy
Wiek: 39
Dołączył: 13 Cze 2008
Posty: 1053
Skąd: Wawa - Zamość
Wysłany: 2014-11-23, 20:03   

Qbol50, ładuj to do ETki i czekamy na testy drogowe.
Oczywiście seria pomiarów przyśpieszeń na starym module i seria na Twoim ;)
_________________
Toffik czeka na więcej uwagi, Tenera wybiera się do makijażystki, a DEXFALIA bryka i co jakiś czas nóżkę złamie...
 
 
     
DAAD 


Motocykl: ETZ Volusia Honda
Pomógł: 4 razy
Wiek: 70
Dołączył: 16 Sie 2014
Posty: 185
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-11-23, 20:30   

Qbol50 napisał/a:

Mój układ jak widać na stanowisku badawczym pracuje bezpośrednio przy świecy zapłonowej co nie będzie miało miejsca w motocyklu.


Czekam na wersję komercyjną.
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2014-11-23, 21:15   

Czekam na wycenę robocizny przez jedną z firm zajmujących się masowym wytwarzaniem płytek PCB. Chcę aby były one wysokiej jakości. Co prawda urządzenie wykonane przeze mnie własnoręcznie również działa ale na pewno nie będzie tak niezawodne. Do motocykla zamontuję w pełni zabezpieczoną i uszczelnioną wersję. Testy na postoju są mało miarodajne.
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
DAAD 


Motocykl: ETZ Volusia Honda
Pomógł: 4 razy
Wiek: 70
Dołączył: 16 Sie 2014
Posty: 185
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-11-23, 21:31   

Qbol50 a czy masz jakąś wyrysowaną charakterystykę zmiany kąta wyprzedzenia zapłonu od prędkości obrotowej wału?
 
     
studefix 

Motocykl: es i ets 250 etz 301
Pomógł: 22 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sty 2009
Posty: 661
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2014-11-23, 22:45   

Jedyne co znalazłem.
_________________
http://www.polskajazda.pl...MZ/ES-250/58759
http://www.polskajazda.pl/Motocykle/CZ/350/120470
http://polskajazda.pl/Mot...77-Sport/143467
 
     
mczmok 
Na 2 kołach od 1984


Motocykl: etz 250
Pomógł: 15 razy
Wiek: 53
Dołączył: 09 Kwi 2007
Posty: 1914
Skąd: śląskie-Radzionków
Wysłany: 2014-11-24, 07:37   

Qbol50,
Od kilku lat jeżdżę na module robinsona00, który też ma wczytana mapę zapłonu-wielkiej różnicy w pracy i osiagach silnika nie ma...
_________________

 
 
     
DAAD 


Motocykl: ETZ Volusia Honda
Pomógł: 4 razy
Wiek: 70
Dołączył: 16 Sie 2014
Posty: 185
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-11-24, 09:41   

studefix dziękuję.


mczmok ale to można dopiero ocenić po badaniach zmęczeniowych silnika. Możliwe a nawet pewne jest zwiększenie czasu międzyremontowego takiego silnika.
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2014-11-24, 10:20   

DAAD na tej charakterystyce się wzorowałem. Innej nie znalazłem w internecie.
mczmok Tego typu zapłon wpływa na wytrzymałość silnika. Odpowiednio dobrany zapłon zmniejsza obciążenia dynamiczne układu korbowo-tłokowego. Zatem korzystnie wpływa na jego trwałość. Mapa mapie nie równa. Pytanie jak owy robinson00 zaprogramował mapę i na ile przedziałów ją podzielił. Zapłon mikroprocesorowy niesie ze sobą znacznie więcej korzyści niż poprawa pracy silnika czy jego osiągów. Montaż takiego urządzenia ma na celu poprawę procesów spalania. Mniejsze ilości odkładającego się nagaru czy łatwiejsze odpalanie silnika to tylko dwa z wielu. Ja swoją mapę zaprogramowałem już od 200 obr/min tak aby odpalanie przebiegało możliwie jak najłatwiej.

Dla przykładu, motocykle wyczynowe wyposaża się często w dwie lub więcej map zapłonowych. Na przykład Yamaha WR 450 (oczywiście wersja z gaźnikiem). Zmiana wpływa bardzo wyraźnie na sposób oddawania mocy. Mapa robinsona00 na pewno jest zestrojona bardzo łagodnie i przystosował ją do jazdy codziennej. Nie zaszkodzi pokusić się o stworzenie bardziej agresywnej mapy do MZ ;) .
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
mczmok 
Na 2 kołach od 1984


Motocykl: etz 250
Pomógł: 15 razy
Wiek: 53
Dołączył: 09 Kwi 2007
Posty: 1914
Skąd: śląskie-Radzionków
Wysłany: 2014-11-24, 19:41   

Qbol50,
Myślę, że konstruktorzy MZ mieli jakieś powody że zrezygnowali z mechanizmów zmiany kąta przyspieszenia zapłonu w ostatnich modelach.
Co było przyczyną trudno mi powiedzieć... Może to być zbyt płaska charakterystyka właśnie mapy w porównaniu do innych silników :-) :-):-)
W dzisiejszych czasach największym problemem trwałości naszych MZ tek jest niska jakość niektórych części a jeszcze gorsza jest zła regulacja układu dowodowego, gdzie np. zbyt uboga mieszanka może w skrajnym przypadku w kilka chwil uszkodzić 2T.
_________________

 
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2014-11-24, 22:37   

Dlatego fajnie byłoby się przekonać o co chodzi w tej sprawie. Wtedy elektronika nie była tak bardzo rozwinięta i ogólno dostępna. Teraz mamy do dyspozycji mikrokontrolery wielkości paznokcia o częstotliwości taktowania ówczesnych komputerów klasy PC :wink:
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
halcik 

Motocykl: ES 250/2 i TS 250/1
Pomógł: 21 razy
Wiek: 39
Dołączył: 12 Mar 2010
Posty: 597
Skąd: Kutno
Wysłany: 2014-11-25, 08:11   

Zmienne wyprzedzenie zapłonu jeśli nawet nie poprawi kultury pracy silnika to na pewno nie będzie gorszym rozwiązaniem niż oryginał
_________________
Moje zabawki
MZ ES 250/2 68, MZ TS 250/1 76
OSA M50 59, OSA M52 65
WSK KOS 85
 
     
dex 


Motocykl: Toffik, XTZ 850 ST
Pomógł: 28 razy
Wiek: 39
Dołączył: 13 Cze 2008
Posty: 1053
Skąd: Wawa - Zamość
Wysłany: 2014-11-25, 09:39   

mczmok napisał/a:
Co było przyczyną trudno mi powiedzieć...


Przede wszystkim jakość paliw.
Przyśpieszacz miał za zadanie ułatwić rozruch silnika na niskooktanowym paliwie niskiej jakości.

W latach 70 i 80 na rynku były już łatwo dostępne paliwa Pb85 i wyżej, dla których zwiększony stopień sprężania silnika nie stanowił problemu, więc i rozruch był dużo łatwiejszy.
Przyśpieszacz stał się zbędnym i kłopotliwym gadżetem...
_________________
Toffik czeka na więcej uwagi, Tenera wybiera się do makijażystki, a DEXFALIA bryka i co jakiś czas nóżkę złamie...
 
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2014-11-25, 11:01   

Nie bez powodu stosuje się to dziś w praktycznie wszystkich produkowanych obecnie pojazdach. Po co i w jaki sposób to już napisałem wcześniej. Polecam literaturę fachową oraz informatory techniczne Boscha do zapoznania się z tematem.
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
dex 


Motocykl: Toffik, XTZ 850 ST
Pomógł: 28 razy
Wiek: 39
Dołączył: 13 Cze 2008
Posty: 1053
Skąd: Wawa - Zamość
Wysłany: 2014-11-25, 14:22   

Qbol50, w dobie elektroniki, precyzyjnych czujników, obliczeń komputerowych i EKO nagonki, to kazdy 1% sprawności silnika się liczy i jest stosunkowo łatwy do uzyskania.
W latach produkcji MZ wybrano mniejsze zło :)
_________________
Toffik czeka na więcej uwagi, Tenera wybiera się do makijażystki, a DEXFALIA bryka i co jakiś czas nóżkę złamie...
 
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2014-11-25, 16:45   

dex trudno mi się z Tobą nie zgodzić. Z tym, że ekologia niesie też ze sobą bardzo często ubytki w mocy silnika. Tego aspektu ekologii nie popieram ;) .
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
DAAD 


Motocykl: ETZ Volusia Honda
Pomógł: 4 razy
Wiek: 70
Dołączył: 16 Sie 2014
Posty: 185
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-11-25, 16:58   

Qbol50, może i niesie ale ja pamiętam czasy, kiedy jeździłem na niebieskiej benzynie pojazdem o zawrotnej pojemności 175 ccm. Byłem młody i szczęśliwy. Dzisiaj 250ccm traktuję jak motorower bo stoi obok motocykl 800ccm.
" Tego aspektu ekologii nie popieram " ;) .
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 15