Przesunięty przez: sIaj 2009-10-17, 10:23 |
Pompa hamulcowa - demontaż tłoczka |
Autor |
Wiadomość |
luqasss
Motocykl: MZ 251e '89
Pomógł: 3 razy Wiek: 36 Dołączył: 19 Sie 2005 Posty: 299 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2005-10-30, 14:58
|
|
|
poszukaj na forum było cos o przeróbce pompy a raczej jej uszczelnienie !! Zrzesta masz tu pozwoliłem sobie skopiowac ze strony www Mysle za autor nie bedize miał to za złe >>>>>
Zabierając się do naprawy stwierdzieliśmy oczywiście, że cieknie nam płyn hamulcowy z uszczelniacza. Co teraz zrobić, skoro w 80% przypadków zakup nowego uszczelniacza w sklepie z częściami do MZ nic nie daje. Jeśli mieszkamy w większym mieście udajemy się do sklepu z łożyskami i innymi podobnymi wynalazkami. Jeśli nie to udajemy się do większego miasta (innej rady nie ma, chyba, że zakup na przesyłkę). W Gdańsku polecam 2 punkty: "KULKA" ul. Toruńska 10 tel. (058) 305-17-14 oraz "ASMUS" ul. Narwicka 2b tel. (058) 343-28-00. Stojąc przy okienku ładnie mówimy: Poproszę simmering (czytaj zimering) 10x20x7. (oryginalny jest: o-ring 10x20x8 ale takich nie produkują, simmering jest lepszy, a pozatym trzeci wymiar to tylko grubość, która nie ma nic do problemu uszczelniania) Simmering taki kosztuje około 1.50 zł, także kupmy ich kilka bo ktoś niewprawiony może kilka zniszczyć przy montażu. Nie kupujcie simmeringów dwuwargowych firmy SIMBO, bo się nie sprawdzają i płyn leci tak samo jak przez zwykły o-ring. Skoro mamy już uszczelniacz to wypadałoby przygotować tłoczek. (w dalszej części pominę typową naprawę i czyszczenie pompy, a przedstawię jedynie inowacje niespoykane w instrukcjach obsług i napraw). Tłoczek wnikliwe oglądamy i stwierdzamy czy nie ma za dużych rys. Jeśli nie to wkładamy go tą częścią gdzie wchodzi sprężyna w wiertarkę i rozpoczynamy proces zwany polerowaniem powierzchni ślizgowej tłoczka. Polega to na przyłożeniu papieru ściernego do obracającej się powierzchni bocznej tłoczka i ściśnięciu go palcami (oczywiście tak aby zarówno tłoczek i palce przeżyły tę operację!). Startujemy od papieru wg. uznania. Im większe rysy ma tłoczek tym mniejsza ziarnistość papieru (najczęściej startujemy od 100). Stopniowo "zwiększamy" papier i kończymy na około 1000. Następnie przykładamy flanelę (lub zwykłą szmatę) z pastą polerską (do zębów od biedy też może być) i wykańczamy dzieło. Po operacji (czyli wtedy kiedy zrobi nam się bardzo ciepło w palce) powinniśmy się przeglądnąć w tłoczku jak w lustrze. Cały ten proces reanimacji tłoczka, przy pewnej wprawie, nie trwa więcej niż 10-20 min. Mając już wszystkie części zabieramy się do procesu montażu. W tym celu na tłoczek nakładamy gumkę roboczą (pchającą płyn) wargą ostrą skierowaną do środka pompy. Do pompy wpuszczamy trochę płynu wkładamy sprężynę. Tłoczek z gumką roboczą "smarujemy" płynem i zakładamy simmering skierowany napisami na zewnątrz pompy. Przygotowujemy klamkę hamulca i bolec. Następnie wkładamy tłoczek do pompy, wkładamy klamkę i przetykamy bolec. Jest to bardzo ważne, aby tak właśnie to wykonać. W danej chwilii mamy złożoną pompę oraz simmering który jeździ po tłoczku. Stawiamy pompę tłoczkiem pionowo, bierzemy młotek i pobijak (długa śruba M4-M5 z płaskim końcem) i równomiernie wbijamy simmering. Powinien wejść tak, żeby została 1 milimetrowa odległość, między simmeringiem a rowkiem pierścienia zabezpieczającego, choć nie jest to konieczne czy też wymagane. Następnie wkładamy pierścień zabezpieczający. Tutaj następuje koniec przeróbek i dalsze czynności jak w książkach, czyli montaż pompy, odpowietrzanie.
W ten sposób prawidłowo złożona pompa powinna przetrwać około 10 tyś. kilometrów. Moje dwie pompy mają "przejechane" ponad 10 tyś. km i nie widać objawów zużycia simmeringów, także patent się sprawdza |
_________________ NiE Ma PrZecIe, JaK jaZda nA EtEzECiE
http://www.bikepics.com/members/luqasss/06etz251/
http://www.polskajazda.pl...s&idpojazd=7135
http://forum.mz-klub.pl/viewtopic.php?t=8228
|
|
|
|
|
matisl
Motocykl: MZ ETZ 150
Pomógł: 1 raz Wiek: 35 Dołączył: 27 Paź 2005 Posty: 295 Skąd: Olkusz
|
|
|
|
|
maeko
AlphaART
Motocykl: MZ ETZ 250/88
Pomógł: 2 razy Wiek: 35 Dołączył: 04 Wrz 2005 Posty: 418 Skąd: Sokółka
|
Wysłany: 2005-10-31, 15:05
|
|
|
Poxipol! Poxilina |
_________________ Moja MZ ETZ 250
Sztuka to odnaleźć to czego się szuka.
Wiem że na tym się nie oszukam
|
|
|
|
|
matisl
Motocykl: MZ ETZ 150
Pomógł: 1 raz Wiek: 35 Dołączył: 27 Paź 2005 Posty: 295 Skąd: Olkusz
|
Wysłany: 2005-12-14, 21:55
|
|
|
Witam, mam taki problem z pompką, a mianowicie cieknie mi między simeringiem, a obudową i na simeringu(tłoczek). Kupiłem nowy tłoczek i dalej jest to samo, powiedzcie mi co zrobić?? Znacie może jakie tam jeszcze simeringi podejdą(większe ciutkę) może to y rozwiązało problem, ale nie mogę takiego simeringa dostać. Nie wiecie może gdzie na internecie można taki kupić? |
_________________ Oto moje moto
Moja galeria: http://www.mzclub.delfine...php?user_id=505
http://www.bikepics.com/members/matisl/
http://www.mz-etz.prv.pl
|
|
|
|
|
maeko
AlphaART
Motocykl: MZ ETZ 250/88
Pomógł: 2 razy Wiek: 35 Dołączył: 04 Wrz 2005 Posty: 418 Skąd: Sokółka
|
Wysłany: 2005-12-14, 22:02
|
|
|
możesz prubować z koszulką termokurczliwą, na tłoczek i na simeringjeśli istnieje taka potrzeba |
_________________ Moja MZ ETZ 250
Sztuka to odnaleźć to czego się szuka.
Wiem że na tym się nie oszukam
|
|
|
|
|
dawid482
Motocykl: Honda CBR F2
Wiek: 38 Dołączył: 31 Paź 2005 Posty: 265 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 2006-09-16, 20:46
|
|
|
nie znalazłem tego w tematach, więc sie podczepię pod ten mianowicie od 3 dni jak jeżdżę to klamka hamulca przedniego (tarczowy) raz chodzi bardzo miękko do końca i nie ma skuteczności hamowania a raz normalnie-ja stawiam na rozszczelnienie pompy i chyba trzeba zrobić wymianę simeringów. Jeśli miał ktoś podobny problem to proszę o wypowiedź. |
_________________ Oto moja skromna galeria
http://www.polskajazda.pl...88&opcja=detail
|
|
|
|
|
Allu
only 250
Motocykl: ETZ 250
Pomógł: 80 razy Wiek: 33 Dołączył: 08 Paź 2005 Posty: 2833 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 2006-09-16, 21:10
|
|
|
Ja miałem tak kiedyś jak był odwrotnie założony oring pchający płyn hamulcowy do zacisku . |
_________________ *1922-1982* 60 Jahre Motorrader Aus Zschopau*
|
|
|
|
|
Qba
mod_team VIP
Motocykl: brak
Pomógł: 27 razy Wiek: 38 Dołączył: 04 Mar 2006 Posty: 1383 Skąd: Orzechówka/Langley
|
Wysłany: 2006-09-16, 21:25
|
|
|
Allu w zacisku?? a może w pompie hamulcowej. Powinien być w pompie zalożony ostrą krawędzią do przodu czyli w tą strone co się wpycha tłoczek |
_________________ Ja tu tylko sprzątam... |
|
|
|
|
dawid482
Motocykl: Honda CBR F2
Wiek: 38 Dołączył: 31 Paź 2005 Posty: 265 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 2006-09-16, 21:28
|
|
|
postaram się jutro sprawdzić ale najlepsze jest to że cały czas było dobrze, a 3 dni temu zączęło sie to robić a nic nie grzebałem przy Etce :-/ |
_________________ Oto moja skromna galeria
http://www.polskajazda.pl...88&opcja=detail
|
|
|
|
|
Allu
only 250
Motocykl: ETZ 250
Pomógł: 80 razy Wiek: 33 Dołączył: 08 Paź 2005 Posty: 2833 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 2006-09-16, 21:29
|
|
|
Nie zrozumiałeś - oring na tłoczku w pompie który popycha płyn hamulcowy - do zacisku , warto też zbadać ORING widoczny po rozkręceniu zacisku na pół .
[ Dodano: 2006-09-16, 21:30 ]
http://hoth.amu.edu.pl/%7...lec/hamulec.htm |
_________________ *1922-1982* 60 Jahre Motorrader Aus Zschopau*
|
|
|
|
|
dawid482
Motocykl: Honda CBR F2
Wiek: 38 Dołączył: 31 Paź 2005 Posty: 265 Skąd: Katowice
|
|
|
|
|
Allu
only 250
Motocykl: ETZ 250
Pomógł: 80 razy Wiek: 33 Dołączył: 08 Paź 2005 Posty: 2833 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 2006-09-17, 19:04
|
|
|
Mam taki : |
_________________ *1922-1982* 60 Jahre Motorrader Aus Zschopau*
|
|
|
|
|
SOVIETVW
Zlotowicz 'nas niedogoniat...
Motocykl: ETZ 251/ DR 800 S
Pomógł: 6 razy Wiek: 38 Dołączył: 27 Sty 2006 Posty: 1309 Skąd: Meseritz
|
Wysłany: 2006-09-17, 19:50
|
|
|
nic niekleic zadnym poxipolem ani sylikonem,wystarczy przejsc sie do sklepu z czesciami do pralek i dopasowac ospowiedni uszczelniacz lub simmering,ja tak zrobilem,kupilem se gumowy uszczelniacz (koszt ok 1.50 zł) o srednicy wewnetrznej nie co mniejszej niz srednica zewnetrzna tloczka na powierzchni roboczej to gwarantuje dobre uszczelnienie,dodatkowo zeby uniknac wyciekow miedzy uszczelnuiaczem a korpusem pompki, miedzy uszczelniacz a segera wlozylem podkladke ze swiecy bo idealnie sie nadawała,aby uszczelniacz byl bardziej docisniety do korpusu pompy,oprucz tego wziołem tłoczek w wiertarke potraktoralem delikatnie papierem sciernym 2.500 nasaczonym olejem, pozniej pasta lekko sciarną Tempo tak ze wypolerowal sie na lustro i swiety spokoj mam z pompka az do dzis czyli od ok poł roku,dodam tylko ze wczesniej kupilem komplet uszczelniaczy przeznaczonych wlasnie do pompy w MZ i po ich zalozeniu było jeszcze gorzej niz na starych wiec nie ma sensu. |
_________________ Obecnie w mojej stajni stoją:
MZ ETZ 251
SUZUKI DR 800
VW GOLF III 1.9 TDI
VW GOLF GTI 20 Jahre
MERCEDES-BENZ GE-280 (niedługo 300 TD)
http://www.tagworld.com/Soviet/World/MyWeb.aspx |
|
|
|
|
Klima
Motocykl: Yamaha yzf 600r
Pomógł: 17 razy Wiek: 35 Dołączył: 01 Maj 2006 Posty: 994 Skąd: suwałki
|
Wysłany: 2006-09-17, 20:21
|
|
|
a mie sie trafila taka pompka ze wógóle nie cieknie a jezdze juz ponad rok! A jesli klamka jest miekka to moze to byc wina przewodu, ktory przez te kilkanascie lat zaczal truchlec. ta sam skombinowale przewód z poloneza chyba okolo 15 cm gumowego i reszta to metalowy. I jest OK |
_________________ Moja była etka http://www.polskajazda.pl...&idpojazd=10835
|
|
|
|
|
dawid482
Motocykl: Honda CBR F2
Wiek: 38 Dołączył: 31 Paź 2005 Posty: 265 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 2006-09-17, 21:09
|
|
|
nie wiem czy to przewód, bo jak jest szczelny to klamka nie ma powodu sie tak zachowywać, muszę zmienić te uszczelniacze i wtedy zobacze czy coś pomaga. |
_________________ Oto moja skromna galeria
http://www.polskajazda.pl...88&opcja=detail
|
|
|
|
|
SOVIETVW
Zlotowicz 'nas niedogoniat...
Motocykl: ETZ 251/ DR 800 S
Pomógł: 6 razy Wiek: 38 Dołączył: 27 Sty 2006 Posty: 1309 Skąd: Meseritz
|
Wysłany: 2006-09-18, 00:59
|
|
|
dawid482, masz zapowietrzony hamulec,gdyby to byla nieszczelnosc pompy to by zygalo plynem na prawo i lewozobacz czy niemasz zamalo plynu.Klima, do czasu i na twoja przyjdzie czas. |
_________________ Obecnie w mojej stajni stoją:
MZ ETZ 251
SUZUKI DR 800
VW GOLF III 1.9 TDI
VW GOLF GTI 20 Jahre
MERCEDES-BENZ GE-280 (niedługo 300 TD)
http://www.tagworld.com/Soviet/World/MyWeb.aspx |
|
|
|
|
dawid482
Motocykl: Honda CBR F2
Wiek: 38 Dołączył: 31 Paź 2005 Posty: 265 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 2006-09-18, 23:38
|
|
|
tylko ciekawi mnie jak się zapowietrzył jeśli nic nie ruszałem a jakieś 3 tygodnie temu był odpowietrzany i chodzil bardzo dobrze-sprawdzę to jutro bądź pojutrze.Odpowietrze i zobaczę. |
_________________ Oto moja skromna galeria
http://www.polskajazda.pl...88&opcja=detail
|
|
|
|
|
SOVIETVW
Zlotowicz 'nas niedogoniat...
Motocykl: ETZ 251/ DR 800 S
Pomógł: 6 razy Wiek: 38 Dołączył: 27 Sty 2006 Posty: 1309 Skąd: Meseritz
|
Wysłany: 2006-09-19, 16:40
|
|
|
wystarczy ze miales malo plynu albo przechyliles ostro moto,albo sama pompe np niewiem odkrecales kierownice albo cos.
[ Dodano: 2006-09-19, 16:41 ]
ale w sumie dziwne bo powinien sie odpowietrzyc sam ale polukaj roznie to bywa. |
_________________ Obecnie w mojej stajni stoją:
MZ ETZ 251
SUZUKI DR 800
VW GOLF III 1.9 TDI
VW GOLF GTI 20 Jahre
MERCEDES-BENZ GE-280 (niedługo 300 TD)
http://www.tagworld.com/Soviet/World/MyWeb.aspx |
|
|
|
|
dawid482
Motocykl: Honda CBR F2
Wiek: 38 Dołączył: 31 Paź 2005 Posty: 265 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 2006-09-19, 17:27
|
|
|
płynu miałem wystarczająco tzn tyle ile nalałem na początku tyle było i nic mniej, ale wymieniłem z zewnątrza uszczelniacz (simering) i jest ok-nic nie puszcza,klamka twarda,tłoczek suchy, więc dlaj nie wiem co to mogło być. |
_________________ Oto moja skromna galeria
http://www.polskajazda.pl...88&opcja=detail
|
|
|
|
|
daniel1621
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 16 razy Wiek: 33 Dołączył: 14 Kwi 2006 Posty: 987 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: 2006-09-22, 23:53
|
|
|
mam pytanie. Ile tam powinno byc tego płynu. Widziałem tam jakieś MINI i MAX i moj płyn nie do sięga do tych napisów ale niewiem czy dolewać bo jak nacicne klamke to wtedy stan się podnosi.Czy tak powinno być |
_________________ http://www.polskajazda.pl...08&opcja=detail |
|
|
|
|
|