» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Jak Rasowac Silniki 2T- troche teori na temat dwutakta
Autor Wiadomość
amper 
ExtR3mE


Motocykl: MZ ETZ 251
Wiek: 33
Dołączył: 31 Gru 2010
Posty: 285
Skąd: łódź
Wysłany: 2011-01-31, 13:32   Jak Rasowac Silniki 2T- troche teori na temat dwutakta

Witam... temat założyłem już wcześniej we wakacje mając jeszcze simsona na forum: http://www.forum.ogar200....w-2t-t5490.html pare kolegów napisało do mnie już z tego forum na Mail w sprawie tych zabiegów podałem link ale postanowiłem także umieścic ten temat tutaj... zaby nikt sie nie krecił i nie wystawiał nowych tematów o co w tym chodzi... Miłego czytania...

Tak jak w temacie po wyżej^ czyli co trzeba wiedzieć na temat podstaw przeróbek i jakie efekty mogą temu towarzyszyć i dlaczego tak a nie inaczej... Większość kierowców motocyklów zawsze myśli jak by usprawnić swoją jednostkę żeby na przykład osiągała prędkość max. w krótszym czasie... a ci bardziej ambitni oprócz tego chcą być szybsi od dźwięku;D tak żeby zanim ktoś ich usłyszy to już obok przejedzie;d Aby to osiągnąć muszą jak zapewne każdy wie zwiększyć MOC!!! niestety jak się okazuje spora część tych samobójców nie wie co to tak naprawdę MOC;) wiec postaram się wam to przekazać w jak najłatwiejszy sposób!!! tak by każdy zrozumiał;) A wiec:


pojecie MOC SILNIKA- jest to podawana wartość energij wygenerowanej w pewnym czasie przez silnik w formie MOMENTU OBROTOWEGO na wale korbowym silnika!!! zapisując to matematycznie: (MOC)=(MOMENT OBROTOWY)*(PRĘDKOŚĆ OBROTOWA)
teraz trochę praktyki;) P(KM)=M(Nm)*N(obr/min)\7022 P-MOC silnika w koniach-mechanicznych (KM); M-moment obrotowy silnika w Niutono-metrach (Nm) ; N-prędkość obrotowa w obrotach na minutę(obr/min) a ta wartość stała (7022) przez którą dzielimy to jest jeśli chcemy uzyskać wynik w KM;) jeżeli chcemy uzyskać wynik w kW musimy wstawić inny współczynnik (9549).
jak widzimy Moc jest to iloczyn momentu obrotowego i prędkości obrotowej!!! a wiec miedzy mocą a każda z tych wartości jest ścisłe matematycznie powiązanie!!!


Pojecie MOMENT OBROTOWY SILNIK-jest to siła z jaką obraca się wał korbowy... najczęściej podawany w niutonometrach (Nm)
matematycznie wygląda to tak: MOMENT OBROTOWY(M)=SIŁA(F)*DŁUGOŚĆ RAMIENIA(r) to wam ułatwi http://pl.wikipedia.org/wiki/Moment_si%C5%82y


Pojecie PRĘDKOŚĆ OBROTOWA-to każdy na pewno wie... jest to ilość obrotów w pewnym czasie! i wystarczy;d;d


Pojęcie POJEMNOŚĆ SKOKOWA- jest to objętość(przestrzeń) nad tłokiem wyznaczona od jego dolnego położenia(DMP) do Górnego(GMP) by ją obliczyć wystarczy mięć skok tłoka oraz średnice cylindra(wewnętrzna średnice tulei cylindra!)
matematycznie wygląda to tak: Vs(cm3)=pi*d(cm)^2*s(cm)\4*n Vss-pojemność skokowa ; pi-stała matematyczna (niewymierna) jej wartość to 3,1415927..... w przybliżeniu;) ; d-średnica cylindra ; s-skok tłoka ; jak ktoś woli może też z wzoru V=pi*r^2*h i chyba wystarczy na ten temat...;)


Pojęcie STOPIEŃ SPRĘŻANIA- jest to stosunek objętości całkowitej nad tłokiem do objętości komory sprężania! matematycznie wygląda to tak: Vs(cm3)+Vk(cm3)\Vk Vs-pojemność skokowa; Vk-pojemność komory sprężania. stopień sprężania wychodzi w razach... czyli ile razy została zaciśnięta...


Ktoś kiedyś mnie zapytał co daje więcej mocy... przy tej samej pojemności silnika.... czy lepiej by było zastosować większą średnice cylindra czy większy skok tłoka??? odpowiedź jest prosta.... to, to samo...ta sama pojemność skokowa da nam taki sam moment obrotowy. Przy większym skoku a mniejszej średnicy czy na odwrót!!! wiec dostałem kolejne pytanie... Dlaczego??
Dlatego, że przy krótszym skoku tłoka jest krótsze ramie wału korbowego a wiec będzie trzeba przyłożyć większego nacisku na tłok by wytworzył się taki sam moment obrotowy, i wytworzy się... taki sam.. dlatego, że powierzchnia denka tłoka jest większa bo średnica jest większa wiec wyjdzie to samo, co przy większym skoku a mniejszej średnicy... ponieważ zwiększy się ramie wychylenia wału ale zmniejszy się powierzchnia tłoka wiec moment będzie wygenerowany identyczny!!!


To dlaczego pojemność wpływa na moc nie będę pisał... bo każdy już to wie... że silnik w skrócie mówiąc ma więcej mieszanki paliwowo-powietrznej no i do tego dochodzi to co pisałem powyżej^ czyli rami skoku wału i średnica!!!


Ktoś też zapytał mnie skoro moc to moment obrotowy razy te obroty przy których występuje...to co się zwiększa przy zwiększeniu pojemności skokowej...bo przy większej pojemności jest większa moc! to pytanie było banałem;d Przy zwiększeniu pojemności zwiększa się moment obrotowy! czy zwiększymy tą ja przez zwiększenie skoku tłoka tłoka czy poprzez zwiększenie średnicy cylindra.. to zwiększy się moment obrotowy....np. weźmy silniki o takich samych katach otwarcia okien oraz stopniach sprężania i wszystkim dobranym do pojemności tak samo! osiągniemy różnice równą różnicy pojemności. np. silnik o pojemności 250ccm ma moc 50KM przy 9.000obr/min. max moment obrotowy 55Nm przy 4000obr/min. a drugi 500ccm 100KM przy 9.000obr/min. max moment 110Nm przy 4000obr/min;) oczywiście to tylko przykład bo osobiście nie widziałem silnika 2T o pojemności 500ccm;d hehehe;)



Ktoś kiedyś też mnie zapytał czemu stopień sprężania ma wpływ na MOC... odpowiedz jest prosta zwiększa się ciśnienie użyteczne silnika.... mimo to że przy większym stopniu sprężania potrzebne jest więcej energii by sprężyć mieszankę paliwowo powietrzna... to silnik jest mocniejszy ponieważ podczas eksplodowania tej mieszanki wytworzy się ciśnienie o tyle większe o ile zwiększymy stopień sprężania i z większa siłą zadziała na tłoka;) np. przy stopniu sprężania 9x i przy normalnej temp. powietrza oraz ciśnieniu atmosferycznym 1000hp czyli 1bar ciśnienie podczas sprężenia powinno wynosić 9bar... oczywiście teoretycznie dlatego, że podczas sprężania powietrze nagrzewa się i zwiększa swoja objętość co w rezultacie daje sporo większe! ale mniejsza o to... zakładamy.. że podczas sprężania nie nagrzało się ani nie uleciało nigdzie czyli jest 9bar! a podczas wybuchu będzie 6razy większe czyli 54bar ;) a teraz podnosimy stopień sprężania do wartości 10x czyli podczas sprężania, teoretycznie będzie ono 10bar a podczas wybuch mieszanki 6razy większe! czyli 60bar! wnioski: przy sprężaniu trzeba włożyć więcej energii by popchnąć tłoka w górę... ciężej jest sprężyć o wartość jednego bara!!! natomiast ciśnienie jakie zadziała na tłok w naszym przypadki jest większe o 60bar-54bar=6bar czyli wyjdzie jeszcze na (+) jak wspomniałem w realu są to większe ciśnienia wiec i większe różnice... (odczuwalne dla kierowcy) żeby to zrozumieć trzeba też oprócz wiadomości mechanicznych znać dobrze geo-termike mam na myśli jej prawa... znając ja byście wiedzieli wszystko jak to wygląda podczas eksplozji , jak paliwo powinno prawidłowo odparować... o zjawisku bezwładności zapalenia mieszanki oraz szybkości rozprzestrzeniania się płomienia w cylindrze...A przy zwiększeniu stopnia sprężania oprócz ciśnienia użytecznego, zmniejsza się czas spalenia... ponieważ cząsteczki paliwa są lepiej zmniejszane z powietrzem oraz wszystko jest zamknięte bliżej siebie co powoduje szybsze wypalenie niż przy większej komorze bo płomień nie musi docierać tak daleko! szybsze wypalenie mieszanki doprowadza do większego ciśnienia w GMP i zadziała z większa siłą na tłok!! ... oczywiście nie wolno zapomnieć o paliwie które ma znaczny wpływ na moc.... Ale ja wam tym głowy nie będę zawracał;d Tylko chciałem nadmienić ze nie tak łatwo jest zrobić silnik...W silniku nie jest najważniejsze to co widać tylko to co się w nim dzieję!!! ale nie jestem od wykładów na ten temat....



Teraz mając trochę wiedzy na temat silników możemy omówić ogólnie jak się zabrać za udoskonalenie swojego silnika... Musimy ustalić jaki to jest typ silnika... czy 2T czy 4T... jak pisałem w temacie opisze tu jak udoskonalić silnik 2T bo jest to znacznie trudniejsze niż w silniku 4T.... po ustaleniu, że zajmiemy się silnikiem 2T musimy ustalić jak chcemy by ten silnik pracował i do jakich obrotów się kręcił... Oki zakładamy, że chcemy mieć jak najbardziej elastyczny silnik strojony na 9,000obr/min powiedzmy że dokonujemy tego przy SIMSONIE s51 i mamy do dyspozycji cylka 80ccm czyli już mamy większą moc niż seryjny bo jest większa przestrzeń nad tłokiem... po za tym zwiększyliśmy stopień sprężania do np. 12x(nie należy przekraczać 13x ponieważ może dojść do samo zapłonu co bardzo źle wpływa na prace silnika... a nawet zdarza się to uszkodzeniem silnika) No do naszej konfiguracji... jak wcześniej wspomniałem nasz silnik ma być strojony na 9.000obr/min! wiec wiemy co chcemy osiągnąć...moc maksymalną przy 9.000... wiec wszystko zaczyna się od cylindra!!! najpierw okno wydechowe dla strojności 9.000obr/min przy skoku tłoka 44mm , a wiec górna krawędź okna wydechowego powinna być w odległości 27mm od GMP!!! dlaczego tak.... ponieważ taka wysokość zapewnia wysoki i nie zakłócony rezonans wydechu spalin przy tych obrotach... jak to obliczyłem? Nie obliczyłem tego... po prostu dla każdej prędkości obrotowej przy silnikach 2T zostały ustalone stałe dzielniki długości skoku (dla odpowiednich kątów otwarcia się okien przy odpowiednich obrotach!) Pamiętam te najczęściej używane: do 9000-10000;d dzielnik był w ułamku... ale nie mogłem zapamiętać(5/3skoku) i zamieniłem go na liczby wynosi 1,67! dla 6500obr/min było to pamiętam nawet ułamek 7/5 skoku;d dla 7500-8000obr/min dawało się 3/2skoku! Dodam tylko że każdy amator jeszcze po swojemu to robił... Dużo lepszym i pewniejszym sposobem niż staro amatorski kierujący się tylko intuicją, jest strojenie czasami otwarcia okien podanych na dole, wymaga to zakup bądź wykonanie kątomierza.Dodam jeszcze, że nie należy skracać suwu pracy do nawet granicy połowy czyli 1/2skoku!!!(praca powinna trwać ponad połowę skoku tłoka nawet przy największych prędkościach obrotowych!) skracanie pracy do połowy suwu jest głupotą, nigdy się nie osiągnie takiej prędkości obrotowej a takim wielkim oknem spowoduje zmniejszenie napełnienia cylindra i spadek... mocy... cylinder będzie do wymiany... silnik 2T nie przekroczy nam 18000obr/min a konfiguracja skracania suwu pracy do połowy skoku zakładam ze dała by wkręcić silnik nawet do 20.000!!!! wiec nie polecam..... Wracając do tematu... po dokonaniu skorygowania okna wydechowego ustalamy jego szerokość... w bardzo prosty sposób... będzie nam potrzebna średnica cylindra u simsona s51 jest 38mm(seryjnego) ... my musimy mieć obwód wewnętrzny tulei czyli matematycznie mając średnice możemy to od razu policzyć l=d*pi l-obwód; d-średnica cylindra; pi-3,1415927 czyli l=38mm*3,1415927 czyli l=119,4mm mając obwód wewnętrzny tulei można ustalić maksymalną szerokość okna wydechowego! matematycznie robimy to tak: b=l/5 b-szerokość okna; l-obwód tulei ; 5-wartość stała przez którą dzielimy;d hehe;d wiec liczymy... b=119,4mm/5 czyli b=23,88mm w przybliżeniu 24mm czyli nasze okno powinno mieć 24mm na max. 6%więcej można zrobić... jeśli ma być to okno kwadratowe!!! przy zaokrąglonym można zrobić większe nawet o 10-11% ... dlaczego?? to proste przy bardziej zaokrąglonych brzegach okna pierścień nie będzie się o nie tak wadził!!! (nie odpowiednio dobrane okno do średnicy,, za duże,, może spowodować ze pierścień wsunie się za bardzo w okno co doprowadzi do wyłamania pierścienia i do uszkodzenia silnika!!!) MÓJ KOLEGA W SWOIM MOTOCYKLU MZ ETZ251 DOKONAŁ ZBYT DUŻEGO POSZERZENIA OKNA WYDECHOWEGO DO TEGO ZROBIŁ JE KWADRATOWE... BO TAKIE OKNA DAJĄ LEPSZĄ ELASTYCZNOŚĆ!!! ZAPALIŁ SWOJA W BARDZO DUŻYM STOPNIU ZMODYFIKOWANA MZ-te PRZEGAZOWAŁ JA DO 12.000obr/min I NIC ZNACZĄCEGO SIĘ NIE DZIAŁO OPRÓCZ TEGO, ŻE MOTOR PRZY LEKKIM RUCHU MANETKA NATYCHMIAST WKRĘCAŁ SIĘ DO OBROTÓW JAKIE POWINIEN MIEĆ PRZY TYM POŁOŻENIU GAZU!!! OBAJ ZADOWOLENI;D WIEC JAZDA PRÓBNA;^^ JA SIMSONEM NIE MIAŁEM SZANS TYLKO 12KM A JEGO MZ PONAD 40KM!!! DO TEGO BAGATELA ELASTYCZNOŚCI Z MEMBRANĄ OD KROS KAWASAKI 250;^^ PO PRZEJECHANIU 10km ZACZYNAŁO COŚ DZWONIĆ! WIĘC TYM RAZEM JA RUSZYŁEM WCZEŚNIEJ BY NIE ZOSTAĆ W TYLE!! A ON CHWILE POMNIE ... PO DRUGIEJ CHILI WYPRZEDZIŁ MNIE I WŁĄCZYŁ 5 BIEG SŁYCHAĆ BYŁO TYLKO TYLKO WYCIE POTĘŻNEGO SILNIKA;D PO TRZECIEJ CHWILI USŁYSZAŁEM OGROMNY HUK!!! PRACA MOTORU ZMILKŁA ZA TY BYŁO SŁYCHAĆ PISK GUMY!!! SILNIK STANĄ I NAWET NA 5-BIEGU ZATRZYMAŁ KOŁO ! KOLEGA PRZY DUŻEJ PRĘDKOŚCI JAKOŚ SOBIE PORADZIŁ Z POŚLIZGIEM!! I ZATRZYMAŁ MZ!! PODJECHAŁEM DO NIEGO!! I JUŻ BEZ ZAGLĄDANIA DO ŚRODKA WIEDZIAŁEM CO TO MOGŁO BYĆ;D MOTORU NIE DAŁO SIĘ WZIĄĆ Z POPYCHU!! A O ODPALENIU Z KOPA NAWET NIE BYŁO MOWY... PEWNO NAWET STAJĄC WE DWÓCH NA STARTERZE BY SIĘ NIE PRZESUNĄ;D ZDEJMUJEMY GŁOWICE TŁOK NIEMAL W GMP I ANI DRGNIE! PO 1H MĘKI KOLEGA ZŁAPAŁ MŁOTEK 0,5kg I WYBIJAK WYBILIŚMY TŁOKA Z CYLINDRA! BYŁO CIĘŻKO! I ZAUWAŻYLIŚMY, ŻE PĘKŁY PIERŚCIENIE I DOSTAŁY SIĘ MIEDZY TŁOK A TULEI CYLINDRA! NORMALNIE MASAKRA! CAŁY UKŁAD TŁOKOWY DO WYMIANY.... NA CYLINDRZE BYŁY TAKIE RYSY, ŻE MOŻNA BYŁO WSADZIĆ PALCA MIEDZY TŁOK A TULEI;D;D OCZYWIŚCIE PRZESADZAM ALE BYŁY SPORE... NAWET 8 SZLIF BY NIE POKRYŁ!!!!! wiec odradzam bawienia się w bez wyobraźni poszerzanie jakichkolwiek okien!!!!
Ale wracając do tematu!!! po ustaleniu szerokości okna wydechowego... należy ustalić jego kształt! wiec tu jest tak gdy okno jest szerokie od niż u dołu wtedy silnik jest mniej elastyczny ale ma znacznie większą moc na dużych obrotach!!! gdy okno jest szersze u dołu niż u góry wtedy silnik jest bardzo elastyczny... w przypadku zaokrąglonego okna po brzegach oraz kwadratowego efekt jest pośredni!!! silnik i jest elastyczny i ma spora mac na wysokich! wiec robimy zaokrąglone okno bo może być szersze!! np. 31mm i wystarczy jest to wymiar dla cylindra 70ccm;) po zrobieniu wydechu! należy zdecydować się na gardziel gaźnika.. musi mieć on odpowiednia wielkość tak by mógł dostarczyć dostateczną dawkę mieszanki do komory korbowej by wkręcić nasza pojemność na 9.000;^^ myślę, że 180mm2 wystarczy;D czyli gardziel fi=18mm ale my damy fi=21mm dla jeszcze lepszego i bardziej dzikiego wkręcania na obroty!!!;) pole przekroju poprzecznego gardziela oblicza się: P=pi*r^2 można też P=pi*d^2/4 czyli liczymy nasz fi(d)=21mm czyli P=3,1415927*21mm^2/4 P= 346,4mm2 a więc teraz znając pole powierzchni gardziela można obliczyć jaka powierzchnie powinno mieć okno ssące!! dokonamy tego robiąc tak: P (okna ssącego)= P (gardziela)*1,4 czyli P(okna ssącego)=346,4mm2*1.4 to P(okna ssącego)= 485mm2 dlaczego tak?? ponieważ okno zamyka się i otwiera i mieszanka ma dość krótki czas na przedostanie się do komory korbowej a im większe okno tym więcej mieszanki przedostanie się w tym samym czasie!!! po ustaleniu pola powierzchni okna można brać się za projektowanie okna... zakładamy że dolna krawędź okna będzie zrobiona na 68,5mm od GMP tak by nie wydłużyć za bardzo czasów otwarcia oraz zamknięcia okna!!! aby zachować prawidłowy kąt ich pracy a górną krawędź zrobimy na 54,5mm od GMP co w sumie da nam wysokość okna: 68,5-54,5=14mm a wiec musimy obliczyć szerokość okna ssącego dla powierzchni okna 485mm2 a wiec b= 485mm2\14 b= 34,6mm my zrobimy okno ssące na szerokość 34,5mm !!!! po zrobieniu okna ssącego i króćca ssącego na wymiar fi=21mm teraz zostają się nam tylko okna płuczące! najpierw trzeba obliczyć ich powierzchnie całkowita!!! abo to obliczyć potrzebna jest nam powierzchnia króćca ssącego czyli to co liczyliśmy wyżej^ nasz króciec ma powierzchnie wewnętrzna 346,4mm2 aby otrzymać powierzchnie łączną okien płuczących należy pomnożyć powierzchnie króćca razy 1,2!!! czyli 346,4*1,2=416cm2 czyli łączna powierzchnia naszych okien płuczących powinna wynosić 416mm2... a wie zakładamy że nasz cylinder posiada 4 kanały płuczące, każde okno płuczące ma dolną krawędź na wysokości 44mm od GMP;) dlaczego?? ponieważ taki mam skok tłoka!! a górna krawędź okien płuczących ustalamy według naszego wcześniejszego strojenia...górną krawędź wydechu daliśmy na 27mm od GMP! to płuki możemy zrobić 36mm no 35,5mm od GMP;) powiedzmy, że zrobimy na 36mm bo zawsze da się to później skorygować na 35,5mm a wiec mamy już wysokość naszych okien płuczących;) 44-36=8mm a szerokości dopiero obliczymy... pierwsze dwa od strony wydechu zrobimy szersze...(pamiętajmy że poszerzamy je w stronę gaźnika a nie wydechu! by nie zmniejszać szczelności miedzy wydechem a płukiem!) a wiec pierwsze dwa okna zrobimy na szerokość 16mm czyli ich powierzchnia będzie wynosić
8mm*16mm *2=256mm2 wiec na pozostałe 2 okna zostanie nam się 416mm2-256mm2=160mm2 a wiec pozostałe dwa okna miały szerokość 160mm2 /2/8=10mm czyli nasze mniejsze okna płuczące maja szerokość po 10mm;^^ Po zrobieniu płuków należy sprawdzić czy powierzchnia okna wydechowego jest co najmniej o 1,2 raza większa niż powierzchnia łączna okien płuczących;) w naszym przypadku okno wydechowe ma szerokość 31mm a wysokość 17mm co daje 31mm*17mm=527mm2 a powierzchnia łączna kanałów płuczących jak liczyliśmy wyżej ma 416mm2 co daje: 527mm2/416mm2=1,27 czyli jest prawidłowo;) przyznajcie, że proste!!!
po zrobieniu wszystkich okien na strojność 9.000-10.000obr\max należy ustalić długość tłoka!!! od razu mówię,że będzie musiał mieć on długość 49mm;) dlaczego?? ponieważ taki kąt otwarcia i zamknięcia okna ssącego powinien być przy takiej konfiguracji;)
no tak to wyglądać będzie jeżeli tłok steruje otwieraniem okna ssącego. Drugim rozwiązaniem jest membrana (zawór jednokierunkowy) jest to rozwiązanie 1000razy lepsze....większa szczelność, zassania mieszanki od razu po pojawieniu się podciśnienia w komorze korbowej!, zamkniecie natychmiast po pojawieniu się ciśnienia w komorze korbowej... co powoduje, że mieszanka nie cofa się do gaźnika! i wiele innych zalet!! np. to ze nie musimy się martwic o to w którym momencie powinno się otworzyć okno ssące... mamy pewność, że nie zależnie od obrotów zamkniecie i otwarcie zaworu membrany jest jak najbardziej w odpowiednim momencie!!! powierzchnia okien zaworów membrany jest dopasowywana podobnie jak okna ssącego czyli o 1,4raza większa niż powierzchnia wewnętrzna króćca ssącego!!! a nawet może być większa;) Po zakończeniu wszystkich modyfikacji cylindra należy złożyć wszystko dokładnie i szczelnie do kupy! wystroić wydech również na 9.000obr/min i wyregulować nasz Gaźnik;) przy dobrze dobranym wydechu oraz wyregulowanym gaźniku moc dużo rzędu 10-12KM!


Co do wydechu! dobiera się go pojemnościowo i do strojenia! np.9000/min;) chodzi tu o ilość powietrza jaka ma przez niego przepływać w jakimś czasie! wiec jeśli chcemy by nasz moto miał moc maksymalną przy 9000obr/min a pojemność skokowa wynosi np.70cm3 to ilość powietrza jak przepłynie przez wydech przy 9.000obr/min będzie wynosiła V(przepompowane przez wydech)=Vs*n
V(przepompowane)-obiętość jaka zostanie przepompowana przez wydech. Vs-pojemność skokowa silnika n-prędkość obrotowa silnika. dodam tylko, że ten wzór stosuje się przy silnikach 2T! a wiec liczymy: V(przepompowane przez wydech)=70cm3*9000obr/min=630000cm3/min czyli nasz wydech musi mieć przepustowość 630l/min oczywiście tylko na papierze ponieważ spaliny są podgrzane wiec będą bardziej rzadkie i cały wydech będzie musiał mieć znacznie większą przepustowość! ;) DOSTROJENIE PRAWIDŁOWE WYDECH JEST BARDZO WAŻNE! od tego będzie zależała charakterystyka zewnętrzna silnika;) Pozdrawiam wszystkich którym chciało się to wszystko czytać i mam nadzieję, że te wiadomości się wam przydadzą;)

Czas otwarcia okien dla osiągów sportowych;)
rpm- wydech: / płuki: / ssący:
6000 - 162-166 / 105-108 / 135-140
7000 - 167-171 / 109-112 / 141-146
8000 - 172-176 / 113-116 / 147-152
9000 - 177-181 / 117-120 / 155-167
10000 - 182-186 / 121-124 / 168-174
11000 - 187-191 / 125-128 / 175-177
12000 - 192-196 / 129-132 / 178-182
13000 - 197-201 / 133-136 / 185-190
14000 - 202-206 / 137-140 / 191-200

Tu macie dwa bardzo pomocne linki do strony: na której są opisane dokładnie pozostałe rzeczy jeśli chodzi o projektowanie od nowa silników i przerabianie ich w warsztatach domowych:
http://bfurmanek.republika.pl/rasowanie_1.html
http://bfurmanek.republika.pl/rasowanie_2.html

Miłego usprawniania silników:) Niech wiedza i matematyka pomogą wam zrozumieć i okiełznać zjawiska fizyczne w waszych maszynach;)

Pozdrawiamy:
*Amper -Piotr Błaszczyk
*Zero -Damian Kotarski
Ostatnio zmieniony przez amper 2011-02-02, 09:46, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
     
limak_ 


Motocykl: ETZ 250, Simson s50
Pomógł: 21 razy
Wiek: 33
Dołączył: 24 Sie 2008
Posty: 224
Skąd: Pustków k. Dębicy
Wysłany: 2011-01-31, 15:28   

Muszę się podoczepiać do kilku rzeczy bo nie dają mi spokoju :mrgreen:

Cytat:
MOMENT OBROTOWY(M)=MASA(m)*DŁUGOŚĆ RAMIENIA(r)

nie masa tylko siła :wink:

Cytat:
czy lepiej by było zastosować większą średnice cylindra czy większy skok tłoka??? odpowiedź jest prosta.... to, to samo...

to nie to samo -> http://en.wikipedia.org/wiki/Stroke_ratio

Cytat:
osobiście nie widziałem silnika 2T o pojemności 500ccm

A jest tego pełno - od singlów w crosidłach do v4 w sportach.

Cytat:
Ktoś kiedyś też mnie zapytał czemu stopień sprężania ma wpływ na MOC... odpowiedz jest prosta zwiększa się ciśnienie użyteczne silnika....

Wzrasta też sprawność cieplna silnika, przez co przy lepszej efektywności mamy mniejsze zapotrzebowanie na paliwo.

Cytat:
na których po wielu latach prób i błędów inżynierowie z całego świata osiągali największe rezo...

Szkoda że nie było z nimi amerykańskich naukowców :grin:
Sam kąt otwarcia okna to nie wszystko, duży wpływ na charakterystykę ma wielkość okien. Dlatego istnieje wskaźnik czasu do powierzchni otwieranych okien.

Cytat:
ilość powietrza jak przepłynie przez wydech przy 9.000obr/min będzie wynosiła V(przepompowane przez wydech)=Vs*n
V(przepompowane)-obiętość jaka zostanie przepompowana przez wydech. Vs-pojemność skokowa silnika n-prędkość obrotowa silnika

Przecież po zapłonie objętość gazów jest dużo większa niż pojemność silnika i zależy od aktualnego obciążenia silnika.


Cytat:
Czas otwarcia okien dla osiągów sportowych:

To tak sam jest bardzo względne. Zależy to też od wielkości silnika. Wieksze silniki potrzebują dłuższych czasów do uzyskania największej efektywności w tych samych obrotach co mniejsze.
_________________
BikePics
PolskaJazda
 
 
     
amper 
ExtR3mE


Motocykl: MZ ETZ 251
Wiek: 33
Dołączył: 31 Gru 2010
Posty: 285
Skąd: łódź
Wysłany: 2011-01-31, 17:05   

limak_ napisał/a:
Muszę się podoczepiać do kilku rzeczy bo nie dają mi spokoju :mrgreen:

Cytat:
MOMENT OBROTOWY(M)=MASA(m)*DŁUGOŚĆ RAMIENIA(r)

nie masa tylko siła :wink:

Cytat:
czy lepiej by było zastosować większą średnice cylindra czy większy skok tłoka??? odpowiedź jest prosta.... to, to samo...

to nie to samo -> http://en.wikipedia.org/wiki/Stroke_ratio

Cytat:
osobiście nie widziałem silnika 2T o pojemności 500ccm

A jest tego pełno - od singlów w crosidłach do v4 w sportach.

Cytat:
Ktoś kiedyś też mnie zapytał czemu stopień sprężania ma wpływ na MOC... odpowiedz jest prosta zwiększa się ciśnienie użyteczne silnika....

Wzrasta też sprawność cieplna silnika, przez co przy lepszej efektywności mamy mniejsze zapotrzebowanie na paliwo.

Cytat:
na których po wielu latach prób i błędów inżynierowie z całego świata osiągali największe rezo...

Szkoda że nie było z nimi amerykańskich naukowców :grin:
Sam kąt otwarcia okna to nie wszystko, duży wpływ na charakterystykę ma wielkość okien. Dlatego istnieje wskaźnik czasu do powierzchni otwieranych okien.

Cytat:
ilość powietrza jak przepłynie przez wydech przy 9.000obr/min będzie wynosiła V(przepompowane przez wydech)=Vs*n
V(przepompowane)-obiętość jaka zostanie przepompowana przez wydech. Vs-pojemność skokowa silnika n-prędkość obrotowa silnika

Przecież po zapłonie objętość gazów jest dużo większa niż pojemność silnika i zależy od aktualnego obciążenia silnika.


Cytat:
Czas otwarcia okien dla osiągów sportowych:

To tak sam jest bardzo względne. Zależy to też od wielkości silnika. Wieksze silniki potrzebują dłuższych czasów do uzyskania największej efektywności w tych samych obrotach co mniejsze.



w kazdej z tych wszystkich wariantów co wypisywałem nie ma błedu... kwestja jak na to patrzyc... A co do momentu obrotowego... to masz racje jest to siła z jaka obraca sie wał... jezeli mówimy o silniku... ja napisałem tam masa dlatego zeby vłatwiej to było zrozumiec ale błedu w tym nie ma 1kg powieszony na ramieniu o długosci 1m da 1kgm= 10Nm prawda ze prościej... i naprawde kolego nie poprawiaj mnie bo wszystko co pisałem miało swój cel! np. co do stopnia spreżania masz swoja racje... też studiowałem silniki i miałem geotermike! ale ja to pisałem prosto dla każdego a takie wymandrzanie sie na temat gazów to bym i ja mógł ci tak rozprzestrzenic temat ze bys sie za głowe złapał! ale po co tyle pisac... skoro ma byc prosto... A co do srednicy cylindra i skoku tłoka ... to ta sama moc sie osiagnie z silnika co ma np. 250ccm o wiekszej srednicy i ta sama o wiekszym skoku tłoka... to o to mi chodziło... a to czy on bedzie wysoko obrotowy czy nisko dopiero zadecyduje czy dla danej konfiguracji lepiej dac taki wymiar i parametr... Dla twojej wiedzy... ten link co mi przysłałeś to banał!!! stosunek srednicy do skoku... kupa prawda... tak jak pisałem o tych wymiarach decyduje jego przeznaczenia... np. silnik wysoko obrotowy lepiej dac z jak naj kródszym skokiem tłoka zeby zmniejszyc szybkosc tłoka co zmniejszy siły bezwładności za to z drógiej strony zwiekszy to srednice cylindra co spowoduje wydłuzenie drogi która musi przebyc płomien od ogniwa czyli od swiecy... czyli zwiekszy sie czas bezwładnosciowy zapalenia mieszanki co wydłuzy spalanie i zmniejszy cisnienie urzyteczne.... oj kolego kolego smiech nastepnym razem nie podwazaj czegos o czym nie masz pojecia... albo nie jesteś pewnien... bo jakies pojecie to masz... ale jak bys chciał sie zemna zmierzyc to przyjedz do politechniki na dział mechaniczny ja tam bede wykładał to pokaze ci jak mało jeszcze wiesz na temat cisnien temperatur...
Aha... zapomniał bym ... czytaj wszystko bo ja napisałem ze te wyliczenia przepustowosci układu wydechowego to sa czysto teoretyczne poniewaz spaliny sa rzadsze wiec obiettosciowo bedzie ich wiecej lecz masowo tyle samo.... no i to na tyle;d
 
 
     
limak_ 


Motocykl: ETZ 250, Simson s50
Pomógł: 21 razy
Wiek: 33
Dołączył: 24 Sie 2008
Posty: 224
Skąd: Pustków k. Dębicy
Wysłany: 2011-01-31, 17:38   

Ehh, wsadziłem kij w mrowisko :lol:
Oglądałeś dzień świra? - "Moja jest tylko racja i to święta racja. Bo nawet jak jest twoja, to moja jest mojsza niż twojsza. Że właśnie moja racja jest racja najmojsza!"

Na politechnice jestem w każdy weekend ale chyba od twoich wykładów wolałbym jakąś mądrą literaturę poruszającą temat. Nieważne...nie mam ochoty i nie jest to miejsce aby bić pianę

Fakt, ja jestem chudy w uszach i nie podaję się za "szpeca" od termodynamiki, ale między innymi w tą gafę ze spalinami nie uwierzę choćby mnie torturowali :wink:
_________________
BikePics
PolskaJazda
 
 
     
amper 
ExtR3mE


Motocykl: MZ ETZ 251
Wiek: 33
Dołączył: 31 Gru 2010
Posty: 285
Skąd: łódź
Wysłany: 2011-01-31, 17:48   

limak_ napisał/a:
Ehh, wsadziłem kij w mrowisko :lol:
Oglądałeś dzień świra? - "Moja jest tylko racja i to święta racja. Bo nawet jak jest twoja, to moja jest mojsza niż twojsza. Że właśnie moja racja jest racja najmojsza!"

Na politechnice jestem w każdy weekend ale chyba od twoich wykładów wolałbym jakąś mądrą literaturę poruszającą temat. Nieważne...nie mam ochoty i nie jest to miejsce aby bić pianę

Fakt, ja jestem chudy w uszach i nie podaję się za "szpeca" od termodynamiki, ale między innymi w tą gafę ze spalinami nie uwierzę choćby mnie torturowali :wink:


po 1 pierwsze nie mówie ze jesteś cienki! znasz sie...!
po 2 czytaj do konca co pisze... jak byś całe przeczytał to byś wiedział ze wiekszośc twoich uwag jest bezcelowa... bo na koncu jest wyjasnione... a nie załapiesz słówko i bedziesz rozgrzebywał je...zeby coś wyjac konkretnego... a w tym przypadku to wyglada tak jak byś grzebał mi palcem w tyłku... a odrazu ci mówie ze niczego tam nie znajdziesz, a najwyzej palce pobrudzisz;d Joke;d pożartowac też trzeba....
po 3 mów o jakie spalanie chodzi moze to wyjasnimy;) było by dobrz... to wyjasnic bo po co mamy sie stresowac;d
 
 
     
limak_ 


Motocykl: ETZ 250, Simson s50
Pomógł: 21 razy
Wiek: 33
Dołączył: 24 Sie 2008
Posty: 224
Skąd: Pustków k. Dębicy
Wysłany: 2011-01-31, 18:18   

Przecież pisałem że chciałem się tylko podoczepiać :twisted:

O tym pisałem:


Cytat:
Co do wydechu! dobiera się go pojemnościowo i do strojenia! np.9000/min;) chodzi tu o ilość powietrza jaka ma przez niego przepływać w jakimś czasie! wiec jeśli chcemy by nasz moto miał moc maksymalną przy 9000obr/min a pojemność skokowa wynosi np.70cm3 to ilość powietrza jak przepłynie przez wydech przy 9.000obr/min będzie wynosiła V(przepompowane przez wydech)=Vs*n


Wydech nie jest dobierany pojemnościowo pod dane zestrojenie. Pojemność jest tylko wynikową zastosowanych parametrów (długości, kąty, średnice).

No i objętość wydzielonych gazów po procesie spalania jest większa niż objętość zassanej przez silnik mieszanki paliwo-powietrze.
_________________
BikePics
PolskaJazda
 
 
     
amper 
ExtR3mE


Motocykl: MZ ETZ 251
Wiek: 33
Dołączył: 31 Gru 2010
Posty: 285
Skąd: łódź
Wysłany: 2011-01-31, 18:31   

limak_ napisał/a:
Przecież pisałem że chciałem się tylko podoczepiać :twisted:

O tym pisałem:


Cytat:
Co do wydechu! dobiera się go pojemnościowo i do strojenia! np.9000/min;) chodzi tu o ilość powietrza jaka ma przez niego przepływać w jakimś czasie! wiec jeśli chcemy by nasz moto miał moc maksymalną przy 9000obr/min a pojemność skokowa wynosi np.70cm3 to ilość powietrza jak przepłynie przez wydech przy 9.000obr/min będzie wynosiła V(przepompowane przez wydech)=Vs*n


Wydech nie jest dobierany pojemnościowo pod dane zestrojenie. Pojemność jest tylko wynikową zastosowanych parametrów (długości, kąty, średnice).

No i objętość wydzielonych gazów po procesie spalania jest większa niż objętość zassanej przez silnik mieszanki paliwo-powietrze.



co do wydechu dalej jest napisane tak:
czyli nasz wydech musi mieć przepustowość 630l/min oczywiście tylko na papierze ponieważ spaliny są podgrzane wiec będą bardziej rzadkie i cały wydech będzie musiał mieć znacznie większą przepustowość! ;) wiec ta sprawajest jasna!! no kolego uwierz jest dobierany pojemnościowo.... bo to właśnie chodzi o jego przepustowość jeśli bedzie inna pojemnośc to bedzie też inna przepustowsc dla tych samych obrotów.... pokaz mi gdzie jest temat strojenia wydechu nie biorac pod uwage pojemności silnika!
No to też jest napisane ze obietość spalin jest wieksza... bo sa rzadsze spaliny z powodu temperatury;) ale masowo jest ich tyle samo co zassanej mieszanki no i znów tylko teoretycznmie;d i chyba już wszystko jasne;) a jak nie to pisz...
Pozdro....
 
 
     
limak_ 


Motocykl: ETZ 250, Simson s50
Pomógł: 21 razy
Wiek: 33
Dołączył: 24 Sie 2008
Posty: 224
Skąd: Pustków k. Dębicy
Wysłany: 2011-01-31, 18:38   

Ze względu na pojemność silnika brane są pod uwagę głownie średnica początkowa kolanka, średnica w najszerszym miejscu i średnica końcówki. A sama pojemność układu jest wynikową zastosowanych pozostałych parametrów.
_________________
BikePics
PolskaJazda
 
 
     
amper 
ExtR3mE


Motocykl: MZ ETZ 251
Wiek: 33
Dołączył: 31 Gru 2010
Posty: 285
Skąd: łódź
Wysłany: 2011-01-31, 19:06   

limak_ napisał/a:
Ze względu na pojemność silnika brane są pod uwagę głownie średnica początkowa kolanka, średnica w najszerszym miejscu i średnica końcówki. A sama pojemność układu jest wynikową zastosowanych pozostałych parametrów.


co do wydechu moge sie mylic a ty mozesz meicracje ale nadal mysle ze pojemnosc moze miec jakies znaczenie, nigdy sie nie interesowalem ukladem wydechowym wiec tutaj nie bede sie spieral bo nie jestem pewien, ale co do reszty jestem pewienm jak konstruktoży silnikow poniewaz mam doswiadczenie w tym, a wydech zawsze robil moj kolega a jak to rtobi jest to tajemnica :P nawet dla niego xD ale zapewniam cie ze robi wspaniale dyfuzory pod kazde strojenie i z tego co on mi mowil ze w wiekszosci przypadkow przy układzie wydechowym trzeba sie kierowac nie tylko obliczeniami ale także intuicją. pozdro
 
 
     
Werpach 
EndDDuRo Rider :)


Motocykl: Brak
Pomógł: 9 razy
Wiek: 36
Dołączył: 27 Sie 2009
Posty: 337
Skąd: Świnoujście
Wysłany: 2011-01-31, 22:44   

hmmm... jako, że jest to forum MZ podaj jakieś materiały,zdjęcia,obliczenia na temat usprawnienia silników właśnie z MZ. Bo materiały dot tuningu Simsonów i innych motorowerów jest (w uj) dużo... a danych na temat modyfikacji silnika MZ jest tylko namiastka... :mrgreen:
_________________

If You Gonna Be Dumb You Gotta Be Tough
http://www.youtube.com/watch?v=5rST04LvIMg

Temat o mojej replice ETS 250G http://forum.mz-klub.pl/viewtopic.php?t=14682
 
 
     
sIaj 


Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy
Wiek: 38
Dołączył: 14 Paź 2004
Posty: 2024
Skąd: okolice Zakopanego
Wysłany: 2011-02-01, 09:29   

Strasznie to chaotyczne i nie ma kompletnie żadnych przykładów dot. MZ. Jak ktoś będzie chciał poczytać to poczyta artykuły T. Sałka gdzie znajdzie potwierdzoną praktycznie wiedzę podaną w dobrej oprawie słownej.
_________________
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!

SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek
 
 
     
amper 
ExtR3mE


Motocykl: MZ ETZ 251
Wiek: 33
Dołączył: 31 Gru 2010
Posty: 285
Skąd: łódź
Wysłany: 2011-02-01, 09:38   

Werpach napisał/a:
hmmm... jako, że jest to forum MZ podaj jakieś materiały,zdjęcia,obliczenia na temat usprawnienia silników właśnie z MZ. Bo materiały dot tuningu Simsonów i innych motorowerów jest (w uj) dużo... a danych na temat modyfikacji silnika MZ jest tylko namiastka... :mrgreen:


Chcesz wiedziec dlaczego jest ich tak mało.... Bo przy cylindrze mz praktycznie z mapą okien nie da sie juz nic zrobic....ponieważ gdy okno jest za niskie... np. jak ma to miejsce w simsonie... zawsze mozna je podpiłowac a w przypadku mz okno wydechowe jest juz bardzo wysoko nie da sie go opuścic;d mówiac o mz 251 tam czas otwarcia okna wynosi 175* owk dało by natym krecic do spokojnie 7500obr mocy maximalnej a jak wiadomo mz ma przy 5500... i przez tak wysokie okno właśnie nie jest elastyczna i nie ma dołu... a wyższego strojenia ni polecam MZ nie lubi obrotów.... wał ledwo sobie radzi z standardowym strojeniem... nie mam narazie czasó wieczorem coś opisze...pozdroi
 
 
     
sIaj 


Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy
Wiek: 38
Dołączył: 14 Paź 2004
Posty: 2024
Skąd: okolice Zakopanego
Wysłany: 2011-02-01, 09:43   

Jak to nie? A słyszałeś o MZ GE? Jest to standardowy silnik TS posiadający przerobiony cylinder, kręci się do 7500 i daje moc prawie 30 koni. Niemy robili coś takiego w swoich Endurakach, była to bardzo krótka seria.
Proszę o pisanie poprawnie, zdania nie kończy się trzema kropkami ani nie zaczyna z małej litery.
_________________
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!

SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek
 
 
     
amper 
ExtR3mE


Motocykl: MZ ETZ 251
Wiek: 33
Dołączył: 31 Gru 2010
Posty: 285
Skąd: łódź
Wysłany: 2011-02-01, 11:24   

SofCHJanek napisał/a:
Jak to nie? A słyszałeś o MZ GE? Jest to standardowy silnik TS posiadający przerobiony cylinder, kręci się do 7500 i daje moc prawie 30 koni. Niemy robili coś takiego w swoich Endurakach, była to bardzo krótka seria.
Proszę o pisanie poprawnie, zdania nie kończy się trzema kropkami ani nie zaczyna z małej litery.



Nie mówie ze sie nie wkreci... napisałem ze wały etz nie lubia obrotów... miałem pare pomysłów na pozbycie się tych przeciążen na łozysku korbowodu... Hmm... 1- zmniejszenie ilości pierścieni do 2... 2-zastosowanie membrany... przyciencie tłoka o 15mm 3- zblirzenie denka blirzej pierścienia(niestety to wiazało by sie z opuszczeniem cyl;indra co jest praktycznie nie wykonalne;d) co do błedów! jestem w robocie odpisuje z telefonu.!! i nie bearrdzo mam czas... jak wróce do domu napisze jak obiecałem kilka sparawdzonych modyfikacji... dla tych co robia trasy, dla tych co poprostu chca poprawic osiagi... i dla takich co chca by ich mz były najlepsze nie patrzac na cene przeróbki oraz na czs wykonania... podam takze ceny.. kazdej modyfikacji pozdrawiam wszystkich włascicieli MZ;) i wszystkie odoby z tego Forum jak i cała Administracje;)

[ Dodano: 2011-02-01, 13:40 ]
Tak jak obiecałem napisze parę w miarę prostych modyfikacji silnika MZ ETZ 250/251 dodam jeszcze, że wszystkie usprawnienia były robione na cylindrach MZ ETZ 251, w przypadku MZ 250 radze nabyć cylinder od ETZ 251...


1-pierwsza... i najprostsza co nie znaczy, że każdy może się za nią brać bo nawet do takiej trzeba mieć trochę wiedzy z warsztatu;d Ale wracając do tematu modyfikacja ta jest najtańszą z podanych jej celem jest optymalne napełnienie komory korbowej mieszankom...myślę, że każdy już wie, że mowa o zastosowaniu MEMBRANY(zawór jednokierunkowy) było wiele tematów w tym dziale mówiących o tej modyfikacji... pierwszym krokiem jest zakup membrany.... pytanie tylko od czego?? No najlepiej od motoru o podobnej danych technicznych silnika.... szukając membrany do MZ patrzyłem na powierzchnie okienek membrany i ciśnienie pracy... Czytałem gdzieś, że od YAMAHY RD 350 będzie dobra... w sumie to była by idealna nawet pod gaźnik o gardzielu 34mm, ale jak to zawsze bywa, są jakieś problemy... w tym przypadku był jeden;d Ciężko taka gdziekolwiek dostać... wiec szukałem dalej i znalazłem od wysoko obrotowej APRILI RS 125ccm membrana była pod gaźnik 38mm... po za tym nie jest zbyt duża wiec łatwo ja zastosować w MZ jest podobnych wymiarów co od YAMAHY RD 350 tyle ze jest lepsza;d co do ceny samej membrany to zależy. Membrana YAMAHY RD 350 da się kupić za mniej więcej 40zł na allegro, natomiast od APRILI RS myślę, że za 60zł tez się kupi.. oczywiście mowa tu o używanych częściach. Ja dałem chyba właśnie za swoja 60zł no i +przesyłka 12zł wiec razem 72zł mnie to kosztowało... skoro sprawa z membrana jest już jasna, można założyć, że zdecydowaliśmy się na ta modyfikacje kupiliśmy membranę i trzymamy ja w rekach zastanawiając się co dalej.....Dalej trzeba zastanowić się jak zamocować membranę... A wiec membranę mocuje się jak najbliżej skrzyni korbowej... my zastosujemy membranę w cylindrze wiec będzie trzeba rozwiercać okno ssące mając na celu zamontowanie membrany jak najbliżej samej tulei ... dobrze tez by membrana była skierowana pod kątem 30* do osi tulei co lepiej skieruje zasysana mięszanke do komory korbowej, ja u siebie mam pod kątem 25* oprócz tego będzie trzeba wykonać mocowanie membrany... kurde nie mam fotek ale jest to na tym forum, temat w którym jest opisane jak to zrobić....następnym krokiem jest mocowanie gaźnika do naszej konfiguracji wykorzystamy gaźnik standardowy ETZ 251 wiec pod niego będzie trzeba zrobić mocowanie do membrany.... jak to zrobić? również są obrazki w temacie założonym przez kogoś wcześniej....
teraz pewno wielu się zastanawia co to da.... jak pisałem wyżej da to optymalne napełnienie skrzyni korbowej co przełoży się na większe napełnienie cylindra mieszanką w każdym zakresie obrotów... po założeniu samej membrany silnik wykaże większa kulturę pracy, zmniejszy się spalanie. A co do samej mocy... każdy wie, że MZ ma słaby dół, że zaczyna ciągnąć dopiero od 3000rpm po tej modyfikacji już powyżej 2000rpm zaczyna ciągnąc tak jak wcześniej przy 3000rpm. Moc na standardowym wydechu i gaźniku wzrośnie odczuwalnie, myślę, że po zamontowaniu membrany przy dobrym stanie silnika ETZ 251 będzie jeździć nie gorzej od 301 a na pewno wyżej się kreci na 5-biegu


zalety modyfikacji:
+mniejsze spalanie
+bardziej elastyczny silnik
+większa moc silnika
+5-bieg kreci się do 6500rpm
+Łatwiejsze uruchomienie silnika
+modyfikacja nie wpływa znacznie
na żywotność silnika
+stosunkowo tanie udoskonalenie... koszt rzędu 70zł

wady modyfikacji:
-związanych z praca silnika nie stwierdzono

uwagi:

-wymagany warsztat minimum średnio zaopatrzony w narzędzia
-wymagane pewne doświadczenie warsztatowe
-wymagana dokładność wykonania
-maksymalna szczelność układu
Polecam jeszcze zakup elektronicznego modułu z mikroprocesorem, z jakąś sprawdzoną mapą zapłonów... co polepszy procesy spalania i jeszcze poprawi prace silnika...


2-dróga... ta modyfikacja ma na celu zwiększenie osiągów motoru, czyli prędkości maksymalnej i przyspieszenia, wymaga sporych umiejętności i nie jest przeznaczona dla osób które raczkują w tematach przeróbek silników, po za tym wymaga sporego wkładu finansowego... ponieważ trzeba będzie przeprowadzić remont silnika, wydatki zaczną się od wykonania samego szlifu cylindra, kupno nowego tłoka, gaźnika,membrany i materiałów na wykonanie dyfuzora. Wracając do modyfikacji, zaczniemy od zwiększenia sprawności silnika poprzez zwiększenie stopnia sprężania, wartość jaka nas interesuje to 11x, dlaczego tyle dlatego, że to tak w granicach rozsądku nie za dużo nie za mało jak dla MZ optymalnie. Podniesienie stopnia sprężania będzie polegało na zwiększeniu pojemności silnika poprzez wykonanie ostatniego szlifu cylindra... czyli zastosujemy tłok o średnicy 71mm co zwiększy nam pojemność z 243 na 257przełoży się to na zwiększenie sprężania z 10,0:1 na 10,65:1 my chcemy 11:1 wiec trzeba będzie splanować głowice o 0,30mm i i tulei cylindra wchodzącą w głowicę o 0,30mm sprężanie teraz powinno wynosić 11,0:1. Krokiem następnym jest poszerzenie drugich okien płuczących tych mniejszych od strony gaźnika o 4mm w stronę gaźnika pamiętając o zachowaniu symetrii wydmuchu mieszanki, najlepiej robić to mini szlifierką z łamaną główką... następne pod pilnik idzie okno wydechowe, również zostaje ono poszerzone o 2mm z każdej strony zachowując ten sam kształt okna. Przy cylindrze pozostaje nam jeszcze tylko wypolerować kanały płuczące i przerobienie okna ssącego pod membranę, membranę najlepiej w tym przypadku zapożyczyć od krosa Kawasaki 250... koszt membrany to jakieś 250zł(używanej) co nie znaczy, że taniej nie będzie żadnej.... następnie gaźnik polecam od wszystkich japńców 2t wymagany przekrój gardziela to 35-37mm ja mam od APRILI RS 125ccm gardziel 36mm koszt jakieś 250zł DOLORTO (używany), aha polerka komory korbowej, wału i zastosowanie wypełniaczy do wału korbowego, ja użyłem korków od wina, wyciełem na wymiar i powbijałem w przeciwwagi wału. następnie wykonanie dyfuzora... jest to troche czasochłonne i wymagające trochę dokładności i umiejętności spawania, co do materiału to polecam jakąś rozsądnie cienką blachę kwasoodporną... co do obliczeń najprościej wykorzystać do tego program bo same obliczenia są dość skomplikowane, jest tego pełno w necie, podaje się tam pojemność silnika no w naszym przypadku będzie to 257ccm, czas otwarcia okna wydechowego u nas będzie to 175*owk no i oczywiście strojenie... dla tej przeróbki będzie dobrze wystroić wydech na 6500obr/min, zostaje już tylko podcięcie od spodu tłoka o 11mm by dać trochę swobody membranie, jak i zmniejszyć jego masę, aha... denko tłoka wypolerować. No i oczywiście elektroniczny moduł z mikroprocesorem... było sporo tego na allegro... proponuje od razu napisać do kolesia podczas zamawiania modułu... żeby zrobił odcięcie zapłonu 7500obr/min załącznik zapłonu przy 6500obr/min i będzie git...

zalety modyfikacji:
+dobra elastyczność
+moc w granicach 30KM(przy wszystkim po prawnie wykonanym)
+stosunkowo małe spalanie
+przyśpieszenie
+prędkość maksymalna dochodzi do 160km/h

wady modyfikacji:
-przy bardzo ostrej jeździe trwałość silnika spadnie drastycznie
-bardzo drogi koszt realizacji rzędu 600zł
uwagi:
-wymagany warsztat z zaawansowanym zaopatrzeniem narzędziowym
-modyfikacja wymaga dużych umiejętności i dokładności wykonania
-jak najwyższa szczelność szczelność elementów
-idealny stan silnika,łożysk wału

3-modyfikacja... wykonana jakiś rok temu przez kolegę mojego kolegi, a teraz i ja sie za nia biorę jednak troche jeszcze poprawiłem jego projekt... potrzebny jest do niej gaznik o gardzielu 36mm-37mm najlepiej od jakiegoś japonca, ja posiadam gaznik aprilli RS 125 jest to gaznik dollorto i ma gardziel w moim przypadku 36mm ale do tych motorów były też stosowane przekroje gardziela 37mm i 38mm w zależności od rocznika, oczywiści inny gaźnik od innego motoczyklu 2t z gardzielem w tym przedziale można zamontować co do ceny ja dałem czas temu 250zł co do samego montażu... najlepiej umieścić go możliwie blisko membrany, a co do membrany, najlepiej było by kupic od jakiejś wysoko obrotowej 125ccm o dużej powierzchni okienek zastawianych przez listki, ja teraz niedawno kupiłem od kawy KX 250 nie wykonałem jeszcze do niej uchwytu z racji tego, że na razie jetem w fazie przerabiania cylindra... zeszło mi się z tym bo myślałem, że uda mi się po prostu wybić tulei ale jednak okazało się, że to nie mal nie możliwe, a jeśli nawet to nie wiadomo czy dało by rade ją w całości wybić.... wiec najprostszym sposobem było jej przeciecie od środka... w dwóch miejscach na przeciwko siebie, ja ciełem od dołu tulei na wysokości płuków do góry, potem wystarczy tylko uderzyć z dwóch stron i powinna wylecieć w dwóch połówkach... niestety widzę ze będzie trzeba tokarka od środka odlewu cylindra wszystko wyrównać bo jest troch bebe... w sumie na razie ciężko mi stwierdzić ile będzie trzeba zebrać materiału... ale myślę ze coś do 1mm ... następnie będzie trzeba zamówić nową tulei, pisałem nawet do pewnej firmy ile by kosztowało wykonanie tulei o wymiarach fi zewnetrzne=84mm, fi wewnętrzne 75,5 (łeb tuli 88mm wysokość 2,5mm) długość też podałem przykładową 15cm, z najlepszych materiałów powiedzieli mi 150zł z nafrezowaniem okien jak bym im dał mapkę 220zł do 260zł czemu tak optymistycznie z ta ceną to sam nie wiem;d i oni pewno też nie wiedza;d co do mapki dołącze ja jutro... bo jej jeszcze nie wykonałem, znaczy tylko na brudno i tylko ja chyba z niej się rozczytam;d ale wydech spada od 1,5mm i laduje na 40mm od GMP co daje nam 169,2*owk i plany są takie by zrobić dzielony.... okien płuczących oczywiście będzie 5(pięć) bo dodamy jeszcze BOOSTPORT będą one troche wyżej niż w standardowym 251 bo 119*owk, wymiary wszystkich okien będą na mapie podane po wykonaniu tulei wezme sie za mątowanie membrany i wydrążenie kanału dla boostportu standardowo zasilany będzie on z membrany, co do tłoka bedzie to tłok od jakiegoś japońca nie mam narazie kąkretnego na oku bo nie wiem czy korba nie będzie zmieniana i nie wiem jaki bedzie sworzeń.... sory za błędy poprawie jak bedzie chwila... DOKOŃCZE JAK BĘDE MNIAŁ TROCHE CZASU I BEDE WIEDZIAŁ COŚ WIECEJ;D
_________________
MZ ETZ (wchodzisz, zapalasz i zapierda..sz)
Ostatnio zmieniony przez amper 2011-12-21, 22:53, w całości zmieniany 15 razy  
 
 
     
limak_ 


Motocykl: ETZ 250, Simson s50
Pomógł: 21 razy
Wiek: 33
Dołączył: 24 Sie 2008
Posty: 224
Skąd: Pustków k. Dębicy
Wysłany: 2011-02-01, 14:47   

To akurat żadna ameryka, na forum jest już poruszony temat. Jest tam paręnaście stron teorii, gdybania, wypowiedzi tych co zawsze mówią że fabryki poprawić się nie da, kilka informacji dotyczących co gdzie i jak zastosować. Jest też kilka zdjęć z "propozycjami podania".
_________________
BikePics
PolskaJazda
 
 
     
Sławuch 
Sołtys


Motocykl: ETZ 250 '82
Pomógł: 6 razy
Wiek: 41
Dołączył: 31 Maj 2007
Posty: 488
Skąd: Ostrołęka
Wysłany: 2011-02-01, 19:28   

Amper, ale jesteś pyszny :klnie:
_________________
Zgrywam ekspert IFA dżentelmena
MZ przed klubem BELLA kask i tak jest wena
Teraz na serio mam ci coś do podwiezienia
W moim koszu i na Trophy siedzeniach
 
     
__Karol__ 


Motocykl: MZ, KTM, WSK, WFM
Pomógł: 26 razy
Wiek: 30
Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 411
Skąd: Białystok
Wysłany: 2011-02-01, 20:08   

amper napisał/a:


Nie mówie ze sie nie wkreci... napisałem ze wały etz nie lubia obrotów... miałem pare pomysłów na pozbycie się tych przeciążen na łozysku korbowodu... Hmm... 1- zmniejszenie ilości pierścieni do 2... 2-zastosowanie membrany... przyciencie tłoka o 15mm 3- zblirzenie denka blirzej pierścienia(niestety to wiazało by sie z opuszczeniem cyl;indra co jest praktycznie nie wykonalne;d) co do błedów! jestem w robocie odpisuje z telefonu.!! i nie bearrdzo mam czas... jak wróce do domu napisze jak obiecałem kilka sparawdzonych modyfikacji... dla tych co robia trasy, dla tych co poprostu chca poprawic osiagi... i dla takich co chca by ich mz były najlepsze nie patrzac na cene przeróbki oraz na czs wykonania... podam takze ceny.. kazdej modyfikacji pozdrawiam wszystkich włascicieli MZ;) i wszystkie odoby z tego Forum jak i cała Administracje;)


Można jeszcze pokusić się o przystosowanie korbowodu do większych obciążeń.
Czwartą opcją jest zastosowanie górnego łożyska korowodu od Kawy KX 250 (prox).
Piątą jest zastosowanie korbowodu PROX.
Szóstą jest poszerzenie rowka smarującego stopę oraz zrobienie dwóch nacięć po obu stronach jak w japońcach oraz stosowanie dobrego oleju.

amper napisał/a:
+modyfikacja nie wpływa znacznie
na żywotność silnika

Wpływa bo odsłaniasz główkę korby na działanie mieszanki przez co poprawiasz jej smarowanie ;)
_________________
"Gites było to słowo magiczne, słowo oznaczające
robotę tak dokładną i precyzyjną, że żadna maszyna ani przyrząd nie były w
stanie wykazać stopnia jej doskonałości." :-D
 
     
amper 
ExtR3mE


Motocykl: MZ ETZ 251
Wiek: 33
Dołączył: 31 Gru 2010
Posty: 285
Skąd: łódź
Wysłany: 2011-02-23, 23:22   

trzecia modyfikacja niebawem bedzie skończona;d
 
 
     
Werpach 
EndDDuRo Rider :)


Motocykl: Brak
Pomógł: 9 razy
Wiek: 36
Dołączył: 27 Sie 2009
Posty: 337
Skąd: Świnoujście
Wysłany: 2011-03-02, 19:22   

amper napisał/a:
trzecia modyfikacja niebawem bedzie skończona;d

"daleko jeszcze" ? :mrgreen:
_________________

If You Gonna Be Dumb You Gotta Be Tough
http://www.youtube.com/watch?v=5rST04LvIMg

Temat o mojej replice ETS 250G http://forum.mz-klub.pl/viewtopic.php?t=14682
 
 
     
amper 
ExtR3mE


Motocykl: MZ ETZ 251
Wiek: 33
Dołączył: 31 Gru 2010
Posty: 285
Skąd: łódź
Wysłany: 2011-03-03, 07:38   

Werpach napisał/a:
amper napisał/a:
trzecia modyfikacja niebawem bedzie skończona;d

"daleko jeszcze" ? :mrgreen:


jeszcze dużo, wiec wezmę sie za to jak będzie czas;)
pozdro!
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,14 sekundy. Zapytań do SQL: 15