» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Łożyska - Wyjaśnienie oznaczeń
Autor Wiadomość
TSiarz 
Pogromca Jawek


Motocykl: MZ TS 150, CR 125
Pomógł: 5 razy
Wiek: 27
Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 135
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-11-18, 22:10   Łożyska - Wyjaśnienie oznaczeń

Po Pierwsze Ten Artykuł jest mojego autorstwa tylko częściowo

Jeśli chcemy wymienić łożyska na wale, skrzyni czy też w innych miejscach, to polecam takie firmy jak:
SKF ,FAG, KOYO, NTN, NSK są to liderzy światowi. Łożyska tych Firm są montowane w motoryzacji na pierwszy montaż. Łożyska na wał lub do skrzyni biegów należy stosować z luzem C3/C4 lub P63. Są to łożyska cichobieżne, stosowane na wysokie obroty.
Obroty łożysk np. 6204 P63 sięgają do 25000 obr/min i są bardzo wytrzymałe.
Łożyska DKF są produkowane obecnie w Chinach – nie polecam strasznie szybko sie rozsypują.
Polskie czyli FŁT lub PPL to o kilka klas lepsze niż dzisiejsze DKF, więc jeżeli mamy do wyboru polskie lub DKF , zdecydowanie polecam polskie...lecz jednak najlepsze są te co podałem na początku.

A oto wszystkie dane na temat oznaczeń łożysk:

Oznaczenia uszczelnień

RS1 - Uszczelnienie stykowe z kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego (NBR) wzmocnione blachą stalową, po jednej stronie łożyska
2RS1 - Uszczelnienie stykowe RS1 po obu stronach łożyska
RSH - Uszczelnienie stykowe z kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego (NBR) wzmocnione blachą stalową , po jednej stronie łożyska
2RSH - Uszczelnienie stykowe RSH po obu stronach łożyska
RSL - Uszczelnienie stykowe o małym tarciu z kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego (NBR) wzmocnione blachą stalową, po jednej stronie łożyska
2RSL - Uszczelnienie stykowe o małym tarciu RSL po obu stronach łożyska
RZ - Uszczelnienie o małym tarciu RZ po jednej stronie łożyska
2RZ - Uszczelnienie o małym tarciu RZ po obu stronach łożyska
Z - Stalowa blaszka ochronna z jednej strony łożyska
2Z - Stalowa blaszka ochronna Z z obu stron łożyska
ZNR - Stalowa blaszka ochronna z jednej strony łożyska i rowek na pierścień osadczy sprężynujący w pierścieniu zewnętrznym, z pierścieniem osadczym sprężynującym po przeciwnej stronie niż blaszka ochronna
2ZNR - Blaszka ochronna Z z obydwu stron łożyska i rowek na pierścień osadczy sprężynujący w pierścieniu zewnętrznym, z pierścieniem osadczym sprężynującym

Oznaczenia dotyczące koszyka

J - koszyk tłoczony z blachy stalowej
Y - koszyk tłoczony z blachy mosiężnej
F - koszyk masywny stalowy
M - Koszyk mosiężny obrabiany maszynowo, prowadzony na elementach tocznych; różne konstrukcje i odmiany materiałowe określane są przez cyfrę występującą po literze M, np. M2
MA - Koszyk mosiężny obrabiany maszynowo, prowadzony na pierścieniu zewnętrznym
MAS - Jak MA, ale z rowkami smarowymi na powierzchniach prowadzących
MB - Koszyk mosiężny obrabiany maszynowo, prowadzony na pierścieniu wewnętrznym
MBS - Jak MB, ale z rowkami smarowymi na powierzchniach prowadzących
T- koszyk z tekstolitu
TN - Formowany wtryskowo koszyk typu zatrzaskowego wykonany z poliamidu, prowadzony na elementach tocznych
TNG - koszyk z poliamidu wzmocnionego włóknem szklanym
Dla oznaczenia sposobu prowadzenia koszyka stosuje się dodatkowe litery A lub B. Litera A oznacza, że koszyk jest prowadzony na pierścieniu zewnętrznym. Litera B oznacza, że koszyk jest prowadzony na pierścieniu wewnętrznym. Brak dodatkowej litery oznacza prowadzenie koszyka na częściach tocznych
TNH - Formowany wtryskowo koszyk typu zatrzaskowego wykonany z polieteroeteroketonu (PEEK) wzmocnionego włóknem szklanym, prowadzony na elementach tocznych
TN9 - Formowany wtryskowo koszyk typu zatrzaskowego wykonany z poliamidu 6,6 wzmacnianego włóknem szklanym, prowadzony na elementach tocznych
V - łożysko z pełną liczbą elementów tocznych (bez koszyka)

Oznaczenia luzu wewnętrznego

CN - Normalny luz promieniowy. Oznaczenie używane zazwyczaj tylko z dodatkową literą określającą zmniejszony lub przemieszczony zakres luzu
H - Zmniejszony zakres luzu odpowiadający górnej połowie rzeczywistego zakresu luzu
L - Zmniejszony zakres luzu odpowiadający dolnej połowie rzeczywistego zakresu luzu
P - Przesunięty zakres luzu obejmujący górną połowę zakresu luzu rzeczywistego i dolną połowę kolejnego większego zakresu luzu
C1 - luz mniejszy niż C2
C2 - luz mniejszy niż normalny
C3 - luz większy niż normalny
C4 - luz większy niż C3
C5 - luz większy niż C4
C6 - luz większy niż C5

Klasy Dokładności

P5 - Dokładność wymiarowa i dokładność obrotu zgodne z 5 klasą tolerancji ISO
P6 - Dokładność wymiarowa i dokładność obrotu zgodne z 6 klasą tolerancji ISO
P52 - P5 + C2
P62 - P6 + C2
P63 - P6 + C3

Inne

DB - Dwa łożyska kulkowe zwykłe jednorzędowe dopasowane w zespole przeznaczone do montażu w układzie rozbieżnym O
DF - Dwa łożyska kulkowe zwykłe jednorzędowe dopasowane w zespole przeznaczone do montażu w układzie rozbieżnym X
DT - Dwa łożyska kulkowe zwykłe jednorzędowe dopasowane w zespole przeznaczone do montażu w układzie tandem
E - Wzmocniony zestaw kulek
GJN - Smar z zagęszczaczem poliuretanowym o klasie konsystencji 2 wg skali NLGI dla zakresu temperatur od –30 do +150 °C (normalny stopień wypełnienia)
HT - Smar z zagęszczaczem poliuretanowym o klasie konsystencji 2 wg skali NLGI dla zakresu temperatur od –40 do +150 °C (normalny stopień wypełnienia)
LHT23 - Smar z zagęszczaczem litowym o klasie konsystencji 2 wg skali NLGI dla zakresu temperatur od –50 do +140 °C (normalny stopień wypełnienia)
LT - Smar z zagęszczaczem litowym o klasie konsystencji 2 wg skali NLGI dla zakresu temperatur od –55 do +110 °C (normalny stopień wypełnienia)
LT10 - Smar z zagęszczaczem litowym o klasie konsystencji 2 wg skali NLGI dla zakresu temperatur od –50 do +90 °C (normalny stopień wypełnienia)
MT33 - Smar z zagęszczaczem litowym o klasie konsystencji 3 wg skali NLGI dla zakresu temperatur od –30 do +120 °C (normalny stopień wypełnienia)
MT47 - Smar z zagęszczaczem litowym o klasie konsystencji 2 wg skali NLGI dla zakresu temperatur od –30 do +110 °C (normalny stopień wypełnienia)
N - Rowek na pierścień osadczy sprężynujący w pierścieniu zewnętrznym
NR - Rowek na pierścień osadczy sprężynujący w pierścieniu zewnętrznym, z odpowiednim pierścieniem osadczym
N1 - Jedno wycięcie ustalające na powierzchni bocznej pierścienia zewnętrznego
VL0241 - Powłoka z tlenku aluminium na powierzchni zewnętrznej pierścienia zewnętrznego o rezystancji elektrycznej do 1 000 V DC
VL2071 - Powłoka z tlenku aluminium na powierzchni zewnętrznej pierścienia wewnętrznego o rezystancji elektrycznej do 1 000 V DC
WT - Smar z zagęszczaczem poliuretanowym o klasie konsystencji 2-3 wg skali NLGI dla zakresu temperatur od –40 do +160 °C (normalny stopień wypełnienia)
_________________

Telegabel-Schwinge

MZ jest jak SPRITE, A reszta jest jak pragnienie
Ostatnio zmieniony przez TSiarz 2011-11-19, 15:33, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
     
Krycha 
Grupa Podlasie


Motocykl: VTR Firestorm
Pomógł: 15 razy
Wiek: 35
Dołączył: 09 Gru 2007
Posty: 1302
Skąd: Brańsk
Wysłany: 2011-11-18, 22:48   

Ale żeś się namordował z kopiowaniem oznaczeń z neta :mrgreen: :twisted:
TSiarz napisał/a:
do koła należy stosować z luzem C3/C4 lub P63

A po co w kole łożysko z luzem :?: :?: :?: :???:
_________________
http://www.youtube.com/watch?v=ptcEkErrM1g
"Max w obrotomierzu, pot leci po kołnierzu"


" ZaKrystian, powiedz mi, ile Jawa pali Ci?"
 
     
TSiarz 
Pogromca Jawek


Motocykl: MZ TS 150, CR 125
Pomógł: 5 razy
Wiek: 27
Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 135
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-11-18, 23:54   

już poprawiam ja to skopiowałem troche i dodałem od siebie
_________________

Telegabel-Schwinge

MZ jest jak SPRITE, A reszta jest jak pragnienie
 
 
     
Jeżak 
ETS'iarz:)


Motocykl: ETS 250 x3
Pomógł: 46 razy
Wiek: 30
Dołączył: 02 Cze 2009
Posty: 1800
Skąd: Pułtusk WPU
Wysłany: 2011-11-19, 15:09   

TSiarz napisał/a:
Polskie czyli FŁT lub PPL to o kilka klas lepsze niż DKF

Masz na myśli te chińkie DKF czy te oryginalne stare ?

[ Dodano: 2011-11-19, 15:17 ]
TSiarz napisał/a:
Obroty łożysk np. 6204 P63 sięgają do 25000 obr/min i są bardzo wytrzymałe.
Hmm...mam wątpliwości, co do tych obrotów. W mojej tabeli łożysk kulkowych wynika iż Łożysko kulkowe 6204 osiągają w smarze stałym: 15000obr/min
natomiast w oleju: 18000obr/min
_________________

 
 
     
Dodek 
...

Motocykl: mz cbr
Pomógł: 88 razy
Wiek: 28
Dołączył: 31 Lip 2011
Posty: 2201
Skąd: Mielec
Wysłany: 2011-11-19, 15:43   

Cała ta wiedza o łozyskach a'la kopiuj, wklej mi sie nie podoba:

1.Jest tego za dużo i nie które rzeczy sa niepotrzebne, przez to wszystko sie miesza - po co komu teoria o rodzajach smarów ? . Nie ma odniesienia do praktyki - które smary gdzie sie lepiej zachowują?.
2. Wszystko jest za ogólnie - i najlepsze są stwierdzenia o klasach dokladnosci i pasowania -
nastepne inne od poprzedniego i tyle .
To samo mówi przecietnemu forumowiczowi Klasa Tolerancji Iso i inne.
Może spedzisz kilka dodatkowych minut w necie i znajdziesz dokładne wiadomosci co to Oznaczenie luzu wew oraz klasy dokładnosci - przydały by sie suche dane.
3. To samo tyczy sie opini na temat producentow lozysk - twoje widzi mi sie jest żywcem Ctrl+C , Ctrl+V. JC polemam lekture tego http://www.skf.com/files/871101.pdf

Ogolnie polecam rozczytać sie na forum na temat łożysk i pozmieniać co poniektóre rzeczy a ten poradnik może być naprawde spoko- np czemu lepsze na wał sa łozyska z plastikowym koszykiem zamiast metalowego?, Czy łozsyko na wał z luzem c4 jesy lepsze niż z luzem c3?.
Wklej jakieś foty , zrób zaznaczania kolorami aby temat był ciekawy. :wink:
_________________
Etz 250 -> Sc33 ->Dl650-> F4i +RN09->f4i->CBF liter
 
     
TSiarz 
Pogromca Jawek


Motocykl: MZ TS 150, CR 125
Pomógł: 5 razy
Wiek: 27
Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 135
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-11-19, 16:04   

Jeżak napisał/a:
TSiarz napisał/a:
Polskie czyli FŁT lub PPL to o kilka klas lepsze niż DKF

Masz na myśli te chińkie DKF czy te oryginalne stare ?

chińskie

poza tym do 18000 obr/min to są z luzem c0

[ Dodano: 2011-11-19, 16:11 ]
Fag ma w ofecie 6204 co chodzą do 22 100 obr/min
_________________

Telegabel-Schwinge

MZ jest jak SPRITE, A reszta jest jak pragnienie
 
 
     
Jeżak 
ETS'iarz:)


Motocykl: ETS 250 x3
Pomógł: 46 razy
Wiek: 30
Dołączył: 02 Cze 2009
Posty: 1800
Skąd: Pułtusk WPU
Wysłany: 2011-11-19, 16:15   

TSiarz napisał/a:
są z luzem c0
Takie łozysko Ci się zatrze. Nie ma z luzem C0
_________________

 
 
     
TSiarz 
Pogromca Jawek


Motocykl: MZ TS 150, CR 125
Pomógł: 5 razy
Wiek: 27
Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 135
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-11-19, 16:21   

sory coś mi sie popieprzyło chodziło mi o to że z luzem CN czyli standardowym
_________________

Telegabel-Schwinge

MZ jest jak SPRITE, A reszta jest jak pragnienie
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 13