» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: sIaj
2009-10-17, 10:23
Napęd - gdy licznik źle pokazuje prędkość - wszystkie MZ
Autor Wiadomość
MZ Maxi Perwers 
Zlotowicz
MODERATOR - RETIRED


Motocykl: GSXF 600, GS500.
Pomógł: 9 razy
Wiek: 54
Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1034
Skąd: Lubań-Zgorzelec
Wysłany: 2008-06-07, 22:56   Napęd - gdy licznik źle pokazuje prędkość - wszystkie MZ

Ponieważ kłopoty z prędkościomierzem ma wielu z nas więc gdy tylko wpadły mi w łapy oryginalne (DDR!!!) komplety napędów licznika MZ, natychmiast:

Poniżej podaję rozmiary zestawów napędowych szybkościomierza zastosowanych w MZ w zależności od wielkości tylnego koła:

1 motocykle MZ wyposażone w tylne koło o romiarze 18 cali (np. ETZ 250)
- ślimacznica (koło zębate): 24 zęby śrubowe
- wałek napędzany (zębnik): 12 zębów śrubowych

2 motocykle MZ wyposażone w tylne koło o rozmiarze 16 cali (np. ETZ 251)
- ślimacznica (koło zębate): 27 zębów śrubowych
- wałek napędzany (zębnik): 15 zębów śrubowych

3 motocykle MZ wyposażone w tylne koło o rozmiarze 16 cali, ETZ 251 z roku 91 z obręczą bez napisów o szerokości 74mm, dostosowaną do opon niskoprofiowych
- ślimacznica (koło zębate): 21 zębów śrubowych
- wałek napędzany (zębnik): 12 zębów śrubowych

PRĘDKOŚCIOMIERZ: tylko i wyłącznie pasują liczniki z oznaczeniem K=1,00. Jeśli na obudowie jest podana inna wartość (np. K=0,80 lub K=1,10), to równierz wskazania będą błędne.
(w sprzedaży są prędkościomierze przeznaczone niby do MZ ETZ, ale nie posiadają żadnych oznaczeń i niestety mają przełożenia niezgodne z fabrycznymi. To azjatyckie wyroby, w których producent zmienia tylko obudowy, a mechanizm ładuje taki sam do wielu rodzajów motocykli. Nie kupować liczników bez oznaczeń, bo to szmelc!

Tylko zgodne z powyższymi danymi zestawy napędowe prędkościomierza zagwarantują prawidłowe wskazania szybkości w naszych MZ!

Jeśli do koła 16 calowego zamontujesz zestaw od 18 calowego, to LICZNIK BĘDZIE ZAWYŻAŁ WSKAZANIA PRĘDKOŚCI i liczbę przejechanych kilometrów

Jeśli do koła 18 calowego zamontujesz zestaw dedykowany kołu 16 calowemu, to LICZNIK BĘDZIE ZANIŻAŁ WSKAZANIA PRĘDKOŚCI i liczbę przejechanych kilometrów.

Jakiekolwiek inne kombinacje poza przedstawionymi (a są możliwe i często tak składali koła poprzedni właściciele!) dają nam także w efekcie ogłupiały prędkościomierz. Co ciekawe, Zębnik od ETZ 250 będzie współpracował z Ślimacznicą od 251 "dopasowując" się do rozmiaru ślimacznicy i odwrotnie. Górna część zębów ściera się mocno przez co niektóre z nich przeskakują nad sobą.

Nie istnieje uniwersalny zestaw np. do ETZ 250 i 150! Nie dajcie się nabierać na takie teksty w allegro.

Myślę, że teraz wszystko już wiadomo i część tematów z dyskusjami o zepsutych licznikach będzie można posłać w kosz.

Pozdraw
_________________
Jedynym lekarstwem na głupotę jest kop w d-pę.
Motongi MZ wymagają tylko prostych koncepcji by działały. Tak jak lodówki z lat 80. Miały śmigać przez 25 lat. Mzetki je wyśmiały. Była cudowna 251- ukradli.
Ostatnio zmieniony przez saska251 2011-08-29, 17:06, w całości zmieniany 3 razy  
 
     
Giemza 
Zlotowicz
Sasza/Ivan/Sergiej

Motocykl: MZ ETZ 291
Pomógł: 14 razy
Wiek: 31
Dołączył: 27 Paź 2007
Posty: 910
Skąd: Lublin
Wysłany: 2008-06-07, 22:59   

MZ Maxi Perwers napisał/a:
Myślę, że teraz wszystko już wiadomo i część tematów z dyskusjami o zepsutych licznikach będzie można posłać w kosz.


w 100% :D

pozdro :]
 
 
     
przemekpiotr 


Motocykl: ETZ 250e SV650
Pomógł: 15 razy
Wiek: 35
Dołączył: 22 Cze 2007
Posty: 390
Skąd: Tomaszów Mazowiecki
Wysłany: 2008-06-08, 00:00   

No to na pewno rozwiąże problemy wielu użytkowników
MZ Maxi Perwers, kliknij sobie pomógł :wink: :piwo:
_________________
Szukam sposobu by kiedyś polecieć jak Ikar na skrzydłach tej wolności... I jeśli mam jak on spaść, to spadnę jak on, ale szczęśliwy, bo żyłem naprawdę...
<<BlackGangstaETZ>>
 
 
     
Krzyż 


Motocykl: ES/2
Pomógł: 3 razy
Wiek: 32
Dołączył: 13 Maj 2007
Posty: 236
Skąd: Łódź
Wysłany: 2008-06-08, 00:34   

Dodam, ze w Trophy gdzie slimak jest mocowany przy przedniej zebatce jest zawsze konkretnie do konkretnej zebatki, jesli masz zebatke inna z przodu lub z tylu licznik bedzie zle pokazywal, niestety, kazdy slimak jest tylko do jednej kombinacji zebatek :/
 
     
MZ Maxi Perwers 
Zlotowicz
MODERATOR - RETIRED


Motocykl: GSXF 600, GS500.
Pomógł: 9 razy
Wiek: 54
Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1034
Skąd: Lubań-Zgorzelec
Wysłany: 2008-06-08, 11:53   

No to dodam jeszcze, że jeśli w kole zamontowany jest prawidłowy komplet, ale już zużyty, to licznik też będzie zaniżał wskazania ponieważ tylko niektóre zęby zazębiają się prawidłowo, a inne przeskakują nad sobą. Stąd prosty wniosek, że najpierw trzeba dokładnie sprawdzić stan zużycia, a dopiero później rwać włosy z głowy dlaczego licznik pokazuje, że przejechałeś 50 km, faktycznie było to 80. Pozdraw.
_________________
Jedynym lekarstwem na głupotę jest kop w d-pę.
Motongi MZ wymagają tylko prostych koncepcji by działały. Tak jak lodówki z lat 80. Miały śmigać przez 25 lat. Mzetki je wyśmiały. Była cudowna 251- ukradli.
 
     
Rufusetz150e 


Motocykl: Mz Etz 150e itp.
Pomógł: 13 razy
Wiek: 36
Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 269
Skąd: Nisko
Wysłany: 2008-06-08, 12:08   

Krzyż, czy ja wiem wtedy zmienia sie "obroty koła tylnego czy przedniego" przy zadanych obrotach silnika na danym biegu a naped tak jakby mierzy te obroty wiec to niema związku. założysz zebatki na predkość bedziesz jechał szybciej licznik to zmierzy lub tez na moc bedziesz jechał wolniej i tez to zmierzy prawidłowo (istotne w prawidłowym pokazywaniu są tylko o rozmiary jakie podał MZ Maxi Perwers, :piwo:
_________________
Jazda na etezecie jest najlepsza na świecie!!! ;D

Ecia ->
http://www.youtube.com/watch?v=CXDlrvdvEiw
http://polskajazda.pl/Motocykle/MZ/ETZ-150/30840

Jak pomogłem kliknij POMÓGŁ
 
 
     
Mieczko$ 


Motocykl: MZ ETZ 150/VF700C
Pomógł: 12 razy
Wiek: 31
Dołączył: 02 Sty 2006
Posty: 756
Skąd: Ełk
Wysłany: 2008-06-08, 12:17   

Rufus, przełożenia też są ważne. Jeśli masz np. zębatki inne niż orginalne rozmiary, to licznik będzie wskazywał źle, gdyż zębatka będzie się obracac z prędkością która odpowiada 60km/h, a licznik będzie pokazywał 40, gdyż przy takiej prędkości obrotowej na orginalnej zębatce tyle było.
_________________

 
 
     
Rufusetz150e 


Motocykl: Mz Etz 150e itp.
Pomógł: 13 razy
Wiek: 36
Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 269
Skąd: Nisko
Wysłany: 2008-06-08, 12:25   

Zmieniasz przełożenie zmienia sie obrót koła i nawet jak bys z tyłu załozył 70 zebów albo 30 i przy przedniej tez zminił w dowolny sposub to bedzie dobrze pokazywac, jak wczesniej wspomniałem tu chodzi o liczbe zebów slimacznicy i wałka napedzającego predkosciomierz, przemyśl sobie wszystko jeszcze raz i zrozumiesz pozdr. :piwo:
_________________
Jazda na etezecie jest najlepsza na świecie!!! ;D

Ecia ->
http://www.youtube.com/watch?v=CXDlrvdvEiw
http://polskajazda.pl/Motocykle/MZ/ETZ-150/30840

Jak pomogłem kliknij POMÓGŁ
 
 
     
MZ Maxi Perwers 
Zlotowicz
MODERATOR - RETIRED


Motocykl: GSXF 600, GS500.
Pomógł: 9 razy
Wiek: 54
Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1034
Skąd: Lubań-Zgorzelec
Wysłany: 2008-06-08, 16:51   

Rufusetz150e, masz rację oraz rację maKrzyż,, ale on wyraźnie napisał, że chodzi o Tropkę, gdzie napęd jest przy przedniej zębatce łańcucha (silnik), a nie w kole.
W ETZ 150 rzeczywiście można zakładać sobie zębatki łańcucha dowolnie, ale w Tropce już nie. Pozdraw.

[ Dodano: 2008-06-09, 08:34 ]
Następną sprawą, którą musimy wziąć pod uwagę by przekładnia ślimakowa w przeniesieniu napędu prędkościomierza pracowała prawidłowo jest zamocowa nie wałka zębnika w osłonie zębatki łańcucha.
Tu pojawia się pewien zonk. W sprzedaży jest tylko jeden rodzaj osłony dedykowany do modelu ETZ 250. W tej MZ średnica zębnika jest o około 1 mm większa niż w modelu z kołem 16 calowym (np w ETZ 150). Mocowanie osłony oraz tulei, w której obraca się wałek z zębnikiem jest dobrane tak, że zęby zachodzą na siebie mniej więcej prawidłowo, ale tylko w modelu 250.
Zębnik np. w ETZ 251 jest mniejszy, a co za tym idzie, powinien być inaczej ustawiony względem ślimacznicy niż w MZ 250. Niestety tak nie jestbo można kupić tylko osłonę przeznaczoną do ETZ 250. Jeśli sprawdzić na kilku przykładach problemy z napedem szybkościomierza, to o wiele więcej jest ich przy kołach 16 calowych niż przy 18. Poprostu ze względu na złą geometrię mocowania, przekładnia pracuje tylko na minimalnym zazębieniu się powierzchni roboczych zębów, co powoduje ich szybsze zużycie i padaczkę ze wskazaniami licznika.
Jak temu zaradzić? Ślimacznica do koła 16 calowego powinna być niby większa, ale tak nie jest więc pozostaje jedynie przesunięcie otworu w którym siedzi tulejka wałka o jakieś 1,5 mm w dół. Wtedy i ślimacznica i zębnik będą współpracowały ze sobą prawidłowo i nie będą się w tempie ekspresowym ścierały.
Możliwe, że osłony łańcucha w 250 i 150 też się nieco fabrycznie różnią i nikt na to nie zwrócił uwagi, że nie powinny być stosowane zamiennie.

Do tych wszystkich wniosków doszedłem po kilkakrotnym montażu i demontażu całej przekładni, bo szlag mnie trafiał gdy licznik pokazywał bzdury. Oczywiści pilnik w łapy i trzeba było wszystko metodą prób i błędów dopasować.
Pozdraw.
_________________
Jedynym lekarstwem na głupotę jest kop w d-pę.
Motongi MZ wymagają tylko prostych koncepcji by działały. Tak jak lodówki z lat 80. Miały śmigać przez 25 lat. Mzetki je wyśmiały. Była cudowna 251- ukradli.
 
     
eMZetkowicz 


Motocykl: MZ ETZ 251e / 250A
Pomógł: 15 razy
Wiek: 39
Dołączył: 09 Gru 2004
Posty: 706
Skąd: Sanok
Wysłany: 2011-03-19, 00:17   

Odświeżę temat, aktualnie rozebrałem napęd tylnego koła i co się okazało zębnik ma 12 zębów a ślimacznica 24 czyli ktoś zamontował zestaw z 250tki... :klnie: Widać że osłona zębatki też nie jest oryginalna. Teraz tak, zębnik i ślimacznicę do 251 sobie znajdę ale mam kilka pytań:

1. Jak mocowana jest ślimacznica na zębatce 48z?? Mam zamiar kupić nową, czy możecie mi jakaś polecić, z tego co widzę to sprzedają je bez ślimacznicy. 250 a 251 miały po 48 zębów ale czy były inne różnice?? Chyba były ze względu na łożyska, już o tym czytałem, mam u siebie dwa łożyska 6004 i jeden seger na ich końcu w 250 było inaczej(seger pomiędzy i stopniowane łożyska.

2. Osłona zębatki, czy można dostać gdzieś oryginał i ew zamiennik który kupie, czytałem że jest problem z tymi zębnikami bo nie zazębiają się tak jak powinny(osłona jest dedykowana do zestawu zębnik 12 ślimacznica 24. Ponadto tulejka dystansowa w osłonie zębatki, niema jej w nowej osłonie, będzie pasować stara??

Bardzo proszę o odpowiedź i pomoc bo te elementy mi najwięcej problemu przysporzyły a chcę podczas składania mieć nowy komplet.

Pozdrawiam
Janek
_________________
eine Melodie auf alle Strassen: MZ!!!
MOTORRADWERK ZSCHOPAU
 
 
     
Magic 

Motocykl: nie MZ
Pomógł: 26 razy
Wiek: 33
Dołączył: 17 Maj 2008
Posty: 622
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-03-19, 10:57   

Ślimacznica jest mocowana takim drucikiem który jest owinięty wokół niej i ma jeden "ząbek" który wchodzi w otwór w zębatce. Sposób mocowania jest taki sam we wszystkich ETZ (150 też).
Zębatki 250/251 były różne fabrycznie właśnie ze względu na półośki i łożyska, ale teraz wszystko jest "uśrednione" tudzież "uniwersalne" więc występuje praktycznie tylko jedna wersja- nie wiem która, nie pamiętam. Jak trafi się inną tzn że jest ze starszych zapasów :mrgreen:
tulejka dystansowa powinna pasować jeśli chinole nic nie spaprali przy produkcji osłony :P
A same osłony są wykonane w miare, ale bez szału, no i z gorszego plastiku niż oryginały.
Z tym spasowaniem są faktycznie problemy- przerabiałem to u siebie, dobrze jest pobawić się z tym przed założeniem i spróbować poustawiać żeby jak najlepiej chodziło.

Mam nadzieję że o niczym nie zapomniałem :P
_________________
była ETZ 251e http://www.polskajazda.pl...Z/ETZ_251/43499
 
     
eMZetkowicz 


Motocykl: MZ ETZ 251e / 250A
Pomógł: 15 razy
Wiek: 39
Dołączył: 09 Gru 2004
Posty: 706
Skąd: Sanok
Wysłany: 2011-03-19, 12:47   

Dzieki za odpowiedź, gdyby ktoś miał namiar na dobre zębatki oraz osłony to bardzo poproszę, a może ktoś ma używane w dobrym stanie(przynajmniej osłony). Będę walczył z tematem:]

Pozdrawiam
Janek
_________________
eine Melodie auf alle Strassen: MZ!!!
MOTORRADWERK ZSCHOPAU
 
 
     
Rufusetz150e 


Motocykl: Mz Etz 150e itp.
Pomógł: 13 razy
Wiek: 36
Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 269
Skąd: Nisko
Wysłany: 2011-03-26, 21:25   


eMZetkowicz

Jak bedziesz kupował w sklepie napęd licznika czy tylną zebatke napędową naprawde uważaj bo teraz sam szmelc produkują i naprawde ciezko jest dopasowac coś jak ma być już sie bawiłem z owym problemem, do tego jak kupisz zebatke napedową motocykla tylną to miejsce gdzie mocujesz zebatke napędu predkosciomierza czesto jest węzsze od średnicy zebatki zebtaka lata do tego odlełosc po zamontowani od sciany zebatki napedowej motocykla też jest różna do tego zgranie z wałkiem w obódowie.
Teraz zrobić coś w motocyklu na nowych cześciach dobrze jest trudniej niz trafić 6 w totka
i to nie tylko MZ ale np teraz remontuje sobie starsze suzuki i to wołą o pomste do nieba.

Powodzenie w naprawie :piwo:
_________________
Jazda na etezecie jest najlepsza na świecie!!! ;D

Ecia ->
http://www.youtube.com/watch?v=CXDlrvdvEiw
http://polskajazda.pl/Motocykle/MZ/ETZ-150/30840

Jak pomogłem kliknij POMÓGŁ
 
 
     
hektor 
Tiger Junior


Motocykl: ETZ250 SHLM17 DL1000
Pomógł: 17 razy
Wiek: 31
Dołączył: 25 Sty 2011
Posty: 1572
Skąd: Miechów ok. Krakowa
Wysłany: 2011-07-06, 20:38   

Pozwólcie, że odgrzeje kotleta :???:

Mój licznik z Etki zawyża na całej linii o 10 km/h. Dorwałem więc jakiś używany DDR`owski. Problem polega na tym że do jakichś 60km/h licznik pokazuje dobrze (sprawdzane ze skodą Fabią) jednak powyżej tej wartości już zaczyna przekłamywać i to sporo. Skoda miała na budziku 80 podczas gdy w Etce widniała liczba 100km/h. Podczas jazdy widać płynne podnoszenie się wskazówki jednak w pewnym momencie zaczyna szybciej podnosić się w górę :evil: Jest może jakiś na to sposób?

P.S. Chodzi o ETZ 250 oczywiście z kołem 18 :mrgreen: zespół napędu prędkościomierza 24/12
 
 
     
grajko91 


Motocykl: MZ ETZ 251
Pomógł: 21 razy
Wiek: 32
Dołączył: 29 Sie 2009
Posty: 826
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2011-07-06, 21:24   

Można chyba przestawiać wskazania licznika napinając trochę bardziej (w twoim przypadku) sprężynkę w liczniku poprzez przestawianie wskazówki metoda prób i błędów. Trochę bawienia jest z tym.

P.S. nie wiem co wy macie z tym zawyżaniem licznika. U mnie zaniża prędkość o 10 km/h (względem auta) i po zmianie licznika to samo :evil:
 
 
     
hektor 
Tiger Junior


Motocykl: ETZ250 SHLM17 DL1000
Pomógł: 17 razy
Wiek: 31
Dołączył: 25 Sty 2011
Posty: 1572
Skąd: Miechów ok. Krakowa
Wysłany: 2011-07-07, 00:04   

Mozesz dokladniej opisać sposób "przestawiania wskazówki"?
 
 
     
grajko91 


Motocykl: MZ ETZ 251
Pomógł: 21 razy
Wiek: 32
Dołączył: 29 Sie 2009
Posty: 826
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2011-07-07, 10:23   

luzujesz i odchylasz tarczkę licznika żeby wskazówka nie opierała się o bolczyk tylko opadał jak najniżej i wtedy zdejmujesz ją i przestawiasz troche do tyłu. Potem znowu odchylacz tarczę z bolczykiem zeby załozyć za niego wskazówkę. Chodzi o to żeby spręzynka w liczniku była bardziej napięta
 
 
     
eMZetkowicz 


Motocykl: MZ ETZ 251e / 250A
Pomógł: 15 razy
Wiek: 39
Dołączył: 09 Gru 2004
Posty: 706
Skąd: Sanok
Wysłany: 2011-08-15, 22:41   

Uwaga, dokonałem dziś dużego odkrycia i myślę ze warto zedytować główny post, mianowicie ETZ 251 z roku 91 które miały felge tylną bez żadnych napisów i o szerokości 74mm miały następujące przełożenie napędu prędkościomierza:

3 motocykle MZ wyposażone w tylne koło o rozmiarze 16 cali, ETZ 251 z roku 91 z obręczą bez napisów o szerokości 74mm, dostosowaną do opon niskoprofiowych
- ślimacznica (koło zębate): 21 zębów śrubowych
- wałek napędzany (zębnik): 12 zębów śrubowych


Co daje przelicznik 1,75 (21/12) podczas gdy starsze 251 miały 1,8 (27/15) więc niewielka różnica ale zawsze kompensowała wpływ niskoprofilowej opony. Dane te są w 100% pewne, potwierdza je ETZ 251 z 91 roku nigdy nie grzebana z której mam oryginalny cały tylny napęd.
_________________
eine Melodie auf alle Strassen: MZ!!!
MOTORRADWERK ZSCHOPAU
 
 
     
Dukee 
Yamaha Tour Team

Motocykl: TDM 900A
Pomógł: 31 razy
Wiek: 31
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 1156
Skąd: KCH/SG
Wysłany: 2011-09-07, 15:41   

Witajcie, sorki ze tak odkopuje troche ale mam pytanko odnośnie współczynnika K. Z tego co mi wiadomo to jest to ilość obrotów linki na 1km (nie jestem do końca pewien tej informacji) Jeżeli tak by było to w MZ K=1.00 (1000obr/km?) będzie to samo co K=1000 z innej parafii?. Tak było by świetnie bo mam super licznik z K=1000 i ciekawe czy by to działało. Pozdrr :piwo:
_________________
Małe dzieci - Małe Zabawki, duże dzieci - duże zabawki :)

 
 
     
ETZ_PRORIDER 
mod_team
MZ ETZ 250 GKS TEAM


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy
Wiek: 33
Dołączył: 09 Sie 2009
Posty: 5285
Skąd: Kościerzyna
Wysłany: 2011-09-07, 18:29   

Dukee, Najlepiej wsadź i sprawdź, możesz też spradzić wkrętarką ustawioną na te same obroty, przerabiasz kawałek drutu tak aby mógł pędzić ten licznik w miejscu linki i robisz test, jak pokże różnicę rzędu 20km/h to wiesz że nie podejdzie do MZ.
_________________
Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij ;) -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji.
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,22 sekundy. Zapytań do SQL: 16