Trochę pałeru czyli wzmocnienie MZ ETZ 250 |
Autor |
Wiadomość |
kwahoo
Motocykl: MZ ETZ 250
Wiek: 38 Dołączył: 26 Paź 2004 Posty: 13 Skąd: Miasto Aniołów
|
Wysłany: 2004-12-14, 09:04 Trochę pałeru czyli wzmocnienie MZ ETZ 250
|
|
|
Wzmocnienie MZ ETZ 250 - trochę teorii (5.12.2004 1:19 w nocy, czekając na film z motocyklami...)
Trzeba rozróżnić dwie rzeczy moc i moment, od mocy głównie zależy prędkość maksymalna, podczas gdy od momentu przyspieszenia. Najpierw zajmiemy się tym drugim: moment u ETZ 250 wynoszący 27,4Nm można uznać za wysoki (z tąd się właśnie bierze dynamika MZ!!!) i nieosiągalny dla konkurencyjnych, japońskich czterosuwów. Jednak niektóre wściekłe dwusuwowe dwieściepięćdziesiątki uzyskują o nawet 10Nm więcej - jak to możliwe?
Kluczem do sukcesu jest idealne napełnienie cylindra mieszanką i wykorzystanie zjawisk falowych do dynamicznego doładowania. Zacznijmy od początku, czyli gaźnika. Ma on standardowo 30mm gardziel, ale można zastostosować większy - ok. 35mm. Trzeba przy tym powiększyć kanał i okno dolotowe, tak aby jego pole przekroju było równe polu gardzieli (czyli w przypadku 35mm - 962mm2). Trzeba jednak dodatkowo zauważyć, że doprowadzi to do szybszego napełnienia skrzyni korbowej i w efekcie dodatkowo przesunie zjawisko doładowania w wyższą partie obrotów silnika. Jeśli chce się temu zapobiec, można wydłuzyć króciec.
Kolejnym ważnym elementem jest "przepompowanie" mieszanki z skrzyni korbowej do cylindra. W ETZ 250 dbają o to aż 4 kanały. Można stworzyć coś na styl dodatkowych kanałów. Wycina się otwór w płaszczu tłoka i wyszlifowuje zagłębienie w tuleji cylindra w ten sposób, żeby w momencie gdy tłok jest w DMP, poprzez otwór i zagłębienie przedostawała się mieszanka z skrzyni korbowej do cylindra.
Pozostaje tylko dograć układ wydechowy z ssącym i gotowe. Fala spalin musi zostać odbita i wrócić do cylindra nim tłok zamknie kanał wylotowy - uchroni to mieszankę przed przedostaniem się do wydechu i zwiększy dodatkowo ciśnienie w cylindrze. Jednocześnie dobrze wyliczony układ ssący pozwala na wykorzystanie zjawiska bezwładności mieszanki paliwowo-powietrznej i wtłoczenie jej większej ilości do skrzyni korbowej. Dostrojenie dolotu i wydechy na dokładnie te same obroty oznacza wysoki moment obrotowy, ale tylko w wąskim zakresie obrotów. Przesunięcie optymalnych obrotów jednego z tych układów spowoduje bardziej łagodny przebieg momentu, ale kosztem jego maksymalnej wartości. Własnie po to wymyślono zawory membranowe i wydechowe, żeby pogodzić te dwa dążenia. MZ oczywiście ich nie ma, ale podobno dobrze się sprawuje zawór membranowy z Yamahy RD 350. Można wtedy zrezygnować z uzywania tłoka jako zaworu.
Najciekawszym zjawiskiem jest jednak to, że efekty falowe nasilają się wraz ze wzrostem obrotów. Mówiąc prościej: gazy poruszają się szybciej, ich bezwładność jest większa, a napełnianie cylindra lepsze. Wynika z tego z w silniku dostrojonym na 7tys. można osiągnąć większy moment niż w tym dostrojonym na 5tys. Niestety ciężki tłok i 3 pierścienie (zwiększające tarcie) skutecznie ograniczają wysokoobrotowość MZ 250. 7tyś. można uznać za górną granicę, MZ ścigające się w BMZRC co prawda kręcą się bezproblemowo do 9, ale mają tłok od Suzuki i tylko 1 pierścień.
I jeszcze słówko o mocy. Moc to po prostu moment przemnożony przez obroty. Wystarczy więc przestroić silnik by osiągał ten sam moment przy wyższych obrotach i mamy już wyższą moc. W MZ najczęściej robi się to poprzez skrócenie kolanka wydechu i/lub zmiejszeniu odległości przegrody w tłumiku od dyfuzora, oraz poprzez zmniejszenie odległości gaźnika od cylindra. Równie popularną metodą jest zeszlifowanie denka tłoka i skrócenie płaszcza by zmienić czasy rozrządu. Ta druga metoda może prowadzić jednak do niewyważenia zespołu korbowego i wymaga także splanowania głowicy by utrzymać dotychczasowy stopień sprężania.
To z grubsza wszystko. Realne jest uzyskanie ponad 30KM i 30Nm. |
_________________ Żyje się tylko dwa razy, choć świat to za mało i śmierć nadejdzie jutro... a wtedy pojawi się człowiek ze złotym pistoletem...
http://benzyniaki.republika.pl |
Ostatnio zmieniony przez sIaj 2010-03-29, 13:16, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
eMZetkowicz
Motocykl: MZ ETZ 251e / 250A
Pomógł: 15 razy Wiek: 39 Dołączył: 09 Gru 2004 Posty: 706 Skąd: Sanok
|
Wysłany: 2004-12-14, 17:22
|
|
|
Nieźle!!
Dzięki za odrobine teorii na ten temat |
_________________ eine Melodie auf alle Strassen: MZ!!!
MOTORRADWERK ZSCHOPAU
|
|
|
|
|
Miki1406
Motocykl: MZ ETZ 250
Wiek: 36 Dołączył: 27 Wrz 2004 Posty: 182 Skąd: Skierniewice
|
Wysłany: 2004-12-14, 18:26
|
|
|
A takie pytanie robiłeś to może u siebie |
|
|
|
|
Budzik-WGR
Motocykl: Honda VFR 750 Street
Wiek: 33 Dołączył: 27 Lip 2004 Posty: 323 Skąd: z Grójca
|
Wysłany: 2004-12-14, 19:02
|
|
|
To jest raczej nierealne! |
_________________ BYŁO:
-kilka MZ--> Kawasaki ZXR 400-->VFR 750 streetfighter-->Honda Vfr 750 rc 36 I 92r.
JEST:
-Honda VFR 750 rc36 I 90r.
|
|
|
|
|
eMZetkowicz
Motocykl: MZ ETZ 251e / 250A
Pomógł: 15 razy Wiek: 39 Dołączył: 09 Gru 2004 Posty: 706 Skąd: Sanok
|
Wysłany: 2004-12-14, 19:07
|
|
|
No cóż zgadzam się z przedmówcą, chyba by mi serce pękło jakbym mial sie zabrać za takie "usprawnienia" - wystarcza mi to czym ten silnik dysponuje w podstawie, niemcy sie postarali i jest wydajny i trwały zarazem.
Co innego jakby mieć kase i móc sobie pozwolić na zabawe z takim czymś w innym motocyklu, na którym można by sobie pozwlić sie "podszkolić" w tym i zobaczyć jak teoria wygląda w praktyce.
Pozdrawiam |
_________________ eine Melodie auf alle Strassen: MZ!!!
MOTORRADWERK ZSCHOPAU
|
|
|
|
|
Miki1406
Motocykl: MZ ETZ 250
Wiek: 36 Dołączył: 27 Wrz 2004 Posty: 182 Skąd: Skierniewice
|
Wysłany: 2004-12-14, 19:14
|
|
|
Membrana tak, ale jak zrobisz takie zagłebienie to przy obciążeniu tłok urwie się u góry. Kiedyś ludzie zakładali w WSK 3 dodatkowy pierścionek efekt ten sam |
|
|
|
|
wozi
majsterkowicz
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 12 razy Wiek: 34 Dołączył: 31 Sie 2004 Posty: 360 Skąd: Z Polski Be
|
Wysłany: 2004-12-14, 19:39
|
|
|
Mi tam udało sie osiagnąć 8 tys obrotów bez żadnych przeróbek i nic sie nie rozleciało
Dlatego narazie nie potrzebuje żadnych przeróbek ale dzieki za mały wykład na ten temat |
|
|
|
|
Motorider251
Motocykl: MZ ETZ 251e
Wiek: 37 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 13 Skąd: Zamość
|
Wysłany: 2004-12-14, 21:22
|
|
|
Ciekawy materiał .
Jeśli chcecie się więcej dowiedzieć na temat tuningu dwusuwów to warto zajrzeć na : http://2takt.w.interia.pl |
|
|
|
|
Krzych_Olsztyn
mod_team czas na Baghire
Motocykl: Supermoto
Wiek: 42 Dołączył: 01 Gru 2004 Posty: 137 Skąd: OLSZTYN city
|
Wysłany: 2004-12-14, 22:08
|
|
|
HeHe NIEMOZLIWE bywa MOZLIWE Jak to nie ma membrany ETZ 250??????? hehe jakoś Luk sobie wstawił i maszynka ostro idzie dlas niedowiarków Ftep. Dział "Nasze Sprzęty" katalog "Luk" i szukajcie zdjęć z montażu membrany w silniku od ETZ 250 Pozdrawiam to jest do zrobienia a do tego nieźle się sprawuje bo byłem z nim w paru traskach i elegancja :diabel: |
_________________ "Olsztyn mym miastem, Dajtki mą dzielnicą"
FotkiEtuli :
www.bikepics.com/members/krzycholsztyn/
pracuje w UK na MZ Baghira 660 MZ 4 life |
|
|
|
|
kwahoo
Motocykl: MZ ETZ 250
Wiek: 38 Dołączył: 26 Paź 2004 Posty: 13 Skąd: Miasto Aniołów
|
Wysłany: 2004-12-21, 10:00
|
|
|
Hmm... jak sąsiad kupi GPZ 500 to będę musiał zastosować teorię w praktyce |
_________________ Żyje się tylko dwa razy, choć świat to za mało i śmierć nadejdzie jutro... a wtedy pojawi się człowiek ze złotym pistoletem...
http://benzyniaki.republika.pl |
|
|
|
|
tomcio
Motocykl: ETZ 150
Wiek: 37 Dołączył: 16 Paź 2004 Posty: 258 Skąd: Sosnowiec
|
Wysłany: 2004-12-23, 23:27
|
|
|
poatrze i sam w tonie wierze:)
troszke ekstremalne sie to dla mnie wydaje i watpiue zebym sam to potrfil zrobic ale jak ktos sie zna.... ...ale dla mnie taka ingerencja w silnik to jush troszke przesada!moje zdanie..;] |
_________________ =>WITAM I O ZDROWIE TWOJEJ MZ PYTAM:-)<=
..::Remont MZ ciąg dalszy::..
==>MOJ PAMIETNICZEK<==
Po co pic i jezdzic jak mozna palic i latac ?:) |
|
|
|
|
Budzik-WGR
Motocykl: Honda VFR 750 Street
Wiek: 33 Dołączył: 27 Lip 2004 Posty: 323 Skąd: z Grójca
|
Wysłany: 2004-12-23, 23:33
|
|
|
To jest niewykonalne!! Jak zrobisz takie wciecie Cylindrze??
W Seryjnym od MZ napewno nie??!! A nowy cylinder?? Kto Ci to zrobi i za ile??!! |
_________________ BYŁO:
-kilka MZ--> Kawasaki ZXR 400-->VFR 750 streetfighter-->Honda Vfr 750 rc 36 I 92r.
JEST:
-Honda VFR 750 rc36 I 90r.
|
|
|
|
|
tomcio
Motocykl: ETZ 150
Wiek: 37 Dołączył: 16 Paź 2004 Posty: 258 Skąd: Sosnowiec
|
Wysłany: 2004-12-23, 23:34
|
|
|
Nio to Veteranos jak myslisz jak oni to zrobili? Podobno ten krzych ma to zrobione wiec jakos sie da(ale mi sie to nie podoba:D) |
_________________ =>WITAM I O ZDROWIE TWOJEJ MZ PYTAM:-)<=
..::Remont MZ ciąg dalszy::..
==>MOJ PAMIETNICZEK<==
Po co pic i jezdzic jak mozna palic i latac ?:) |
|
|
|
|
Budzik-WGR
Motocykl: Honda VFR 750 Street
Wiek: 33 Dołączył: 27 Lip 2004 Posty: 323 Skąd: z Grójca
|
Wysłany: 2004-12-23, 23:40
|
|
|
heh.......nie krzych tylko LUK z Olsztyna. a o tym calkowicie zapomnialem i nie zauwarzylem co KRZYCH wczesniej napisal!
Jeszcze raz wielkie sory dla wszystkich.
Pozdr. Veteranos! |
_________________ BYŁO:
-kilka MZ--> Kawasaki ZXR 400-->VFR 750 streetfighter-->Honda Vfr 750 rc 36 I 92r.
JEST:
-Honda VFR 750 rc36 I 90r.
|
|
|
|
|
tomcio
Motocykl: ETZ 150
Wiek: 37 Dołączył: 16 Paź 2004 Posty: 258 Skąd: Sosnowiec
|
Wysłany: 2004-12-23, 23:42
|
|
|
a ten LUK zna sie na rzeczy i myslisz ze on byl wstanie to zrobic?
wiem o nim tylko to ze jego wlasnoscia jest ftp z ktorego wszyscy do niedawna kozystalismy! |
_________________ =>WITAM I O ZDROWIE TWOJEJ MZ PYTAM:-)<=
..::Remont MZ ciąg dalszy::..
==>MOJ PAMIETNICZEK<==
Po co pic i jezdzic jak mozna palic i latac ?:) |
|
|
|
|
Budzik-WGR
Motocykl: Honda VFR 750 Street
Wiek: 33 Dołączył: 27 Lip 2004 Posty: 323 Skąd: z Grójca
|
Wysłany: 2004-12-23, 23:52
|
|
|
Zapewne jest bo koles podobno ma ŁEB do motocykli!
A jak chcez z nim o tym pogadac to znajdz jego numer gg na Forum Motocyklistów!!
pozdro! |
_________________ BYŁO:
-kilka MZ--> Kawasaki ZXR 400-->VFR 750 streetfighter-->Honda Vfr 750 rc 36 I 92r.
JEST:
-Honda VFR 750 rc36 I 90r.
|
|
|
|
|
Krzych_Olsztyn
mod_team czas na Baghire
Motocykl: Supermoto
Wiek: 42 Dołączył: 01 Gru 2004 Posty: 137 Skąd: OLSZTYN city
|
Wysłany: 2005-01-02, 21:17
|
|
|
OK napiszę tak: Luk wie co i jak
A tak na serio to na Ftepie są zdjecia od 9 Stycznia bedą dostępne w 2 razy lepszej rodziałce iw liczbie 57 Zdjęć z montazu Membrany, a ja zapodaję tu taka próbkę i tylko wyglad zewnetrzny reszta bedzie na Ftepie za niecały tydzień będzie znowu działczyć Ftep.
Dla zainteresowanych podaje GG Luka : 3328800
Pozdro |
_________________ "Olsztyn mym miastem, Dajtki mą dzielnicą"
FotkiEtuli :
www.bikepics.com/members/krzycholsztyn/
pracuje w UK na MZ Baghira 660 MZ 4 life |
|
|
|
|
kwahoo
Motocykl: MZ ETZ 250
Wiek: 38 Dołączył: 26 Paź 2004 Posty: 13 Skąd: Miasto Aniołów
|
Wysłany: 2005-01-13, 09:06 CDN...
|
|
|
DRUGA CZĘŚĆ EPOPEJI SILNIKOWEJ, CZYLI DELIKATNE MODYFIKACJE
Z uwagi, że (jak można zauważyć) nie wszyscy chcą radykalnych przeróbek, powinienem napisać coś o prostych i bezpiecznych modyfikacjach. Nie niosą one za sobą PRAWIE żadnego ryzyka, prócz ubrudzonych rąk.
Tak więc do dzieła. Zacznijmy od polerowania głowicy, tłoka i oczywiście kanałów. Metody są różne: papier ścierny, pasta ścierna, druciana szczotka itp. Tłok - do polerowania kwalfikuje się denko i wewnętrzna część ?łaszcza. W jego przypadku, oraz głowicy fenomenalny efekt jest uzyskiwany po zastosowaniu drucianego wrzeciona założonego do wiertarki, a potem polerowaniu przy pomocy pasty do aluminium. Można uzyskać efekt całkiem niezłego lustra...
Kolejnym wartym zastosowania pomysłem są chromowe pierścienie. Wpłyną one na mniejsze opory tarcia i lepsze uszczelnienie.Z racji małej szansy na znalezienie takowych w sprzedaży (do MZ) warto spróbować podobnych od silnika czterosuwowego. Najlepiej szukać od samochodów o pojemnośći 1000-1200ccm.
Oprócz średnicy, bardzo ważna jest też szerokość pierścienia. W pierścieniu od czterosuwa trzeba wyciąć rowek na zamek, uwaga te pierścienie mają także określoną stronę zakładania (mimo iż tego nie widać najczęściej są lekko stożkowe).
Waru też skrócić płaszcz tłoka o 0.5 do 1mm (nie więcej!!) i zeszlifować denko w okolicach kanału wylotowego o tą samą wartość. Powinno przynieść to odrobinę lepszą wymianę ładunku bez zmiany charakterystyki silnika.
Ważne są także opory wylotu spalin. Fabryczne kolanko ma głębsze zagięcia w dwóch miejscach co nie jest optymalne z punktu widzenia prędkości spalin. Lepiej zastosować kolanko o stałym zagięciu na całej długości.
Na koniec chciałem przestrzec przed przebijaniem tłumików lub zakładaniem tzw. sportowych wydechów - w najgorszym przypadku prędkość maksymalna może spaść nawet o 20km/h!!! Szczególnie, że jak zauważyłem dostępne w sprzedaży wydechy mają pasować jednocześnie do MZ 150, 250 i Jawy 350, czyli z założenia nie mogą dobrze działać. Jak chcecie miec doskonały wydech proponuje ściągnąć program “Expansion chamber design” ze strony zweitakte.de. Podaje on wymiary i rysuje odpowiedni dyfuzor. |
|
|
|
|
Tomasz
Motocykl: mz251
Wiek: 37 Dołączył: 16 Sty 2005 Posty: 3 Skąd: zwoleń
|
Wysłany: 2005-01-24, 21:02
|
|
|
w teori to ładnie to wygląda, ale raczej gorzej będzie w praktyce
choć przydało by sie troche więcej mocy |
|
|
|
|
kwahoo
Motocykl: MZ ETZ 250
Wiek: 38 Dołączył: 26 Paź 2004 Posty: 13 Skąd: Miasto Aniołów
|
Wysłany: 2005-01-25, 09:57
|
|
|
W praktyce więcej mocy to kupno lepszego motocykla... |
_________________ Żyje się tylko dwa razy, choć świat to za mało i śmierć nadejdzie jutro... a wtedy pojawi się człowiek ze złotym pistoletem...
http://benzyniaki.republika.pl |
|
|
|
|
|