» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Trochę pałeru czyli wzmocnienie MZ ETZ 250
Autor Wiadomość
kwahoo 


Motocykl: MZ ETZ 250
Wiek: 38
Dołączył: 26 Paź 2004
Posty: 13
Skąd: Miasto Aniołów
Wysłany: 2004-12-14, 09:04   Trochę pałeru czyli wzmocnienie MZ ETZ 250

Wzmocnienie MZ ETZ 250 - trochę teorii (5.12.2004 1:19 w nocy, czekając na film z motocyklami...)
Trzeba rozróżnić dwie rzeczy moc i moment, od mocy głównie zależy prędkość maksymalna, podczas gdy od momentu przyspieszenia. Najpierw zajmiemy się tym drugim: moment u ETZ 250 wynoszący 27,4Nm można uznać za wysoki (z tąd się właśnie bierze dynamika MZ!!!) i nieosiągalny dla konkurencyjnych, japońskich czterosuwów. Jednak niektóre wściekłe dwusuwowe dwieściepięćdziesiątki uzyskują o nawet 10Nm więcej - jak to możliwe?
Kluczem do sukcesu jest idealne napełnienie cylindra mieszanką i wykorzystanie zjawisk falowych do dynamicznego doładowania. Zacznijmy od początku, czyli gaźnika. Ma on standardowo 30mm gardziel, ale można zastostosować większy - ok. 35mm. Trzeba przy tym powiększyć kanał i okno dolotowe, tak aby jego pole przekroju było równe polu gardzieli (czyli w przypadku 35mm - 962mm2). Trzeba jednak dodatkowo zauważyć, że doprowadzi to do szybszego napełnienia skrzyni korbowej i w efekcie dodatkowo przesunie zjawisko doładowania w wyższą partie obrotów silnika. Jeśli chce się temu zapobiec, można wydłuzyć króciec.
Kolejnym ważnym elementem jest "przepompowanie" mieszanki z skrzyni korbowej do cylindra. W ETZ 250 dbają o to aż 4 kanały. Można stworzyć coś na styl dodatkowych kanałów. Wycina się otwór w płaszczu tłoka i wyszlifowuje zagłębienie w tuleji cylindra w ten sposób, żeby w momencie gdy tłok jest w DMP, poprzez otwór i zagłębienie przedostawała się mieszanka z skrzyni korbowej do cylindra.
Pozostaje tylko dograć układ wydechowy z ssącym i gotowe. Fala spalin musi zostać odbita i wrócić do cylindra nim tłok zamknie kanał wylotowy - uchroni to mieszankę przed przedostaniem się do wydechu i zwiększy dodatkowo ciśnienie w cylindrze. Jednocześnie dobrze wyliczony układ ssący pozwala na wykorzystanie zjawiska bezwładności mieszanki paliwowo-powietrznej i wtłoczenie jej większej ilości do skrzyni korbowej. Dostrojenie dolotu i wydechy na dokładnie te same obroty oznacza wysoki moment obrotowy, ale tylko w wąskim zakresie obrotów. Przesunięcie optymalnych obrotów jednego z tych układów spowoduje bardziej łagodny przebieg momentu, ale kosztem jego maksymalnej wartości. Własnie po to wymyślono zawory membranowe i wydechowe, żeby pogodzić te dwa dążenia. MZ oczywiście ich nie ma, ale podobno dobrze się sprawuje zawór membranowy z Yamahy RD 350. Można wtedy zrezygnować z uzywania tłoka jako zaworu.
Najciekawszym zjawiskiem jest jednak to, że efekty falowe nasilają się wraz ze wzrostem obrotów. Mówiąc prościej: gazy poruszają się szybciej, ich bezwładność jest większa, a napełnianie cylindra lepsze. Wynika z tego z w silniku dostrojonym na 7tys. można osiągnąć większy moment niż w tym dostrojonym na 5tys. Niestety ciężki tłok i 3 pierścienie (zwiększające tarcie) skutecznie ograniczają wysokoobrotowość MZ 250. 7tyś. można uznać za górną granicę, MZ ścigające się w BMZRC co prawda kręcą się bezproblemowo do 9, ale mają tłok od Suzuki i tylko 1 pierścień.
I jeszcze słówko o mocy. Moc to po prostu moment przemnożony przez obroty. Wystarczy więc przestroić silnik by osiągał ten sam moment przy wyższych obrotach i mamy już wyższą moc. W MZ najczęściej robi się to poprzez skrócenie kolanka wydechu i/lub zmiejszeniu odległości przegrody w tłumiku od dyfuzora, oraz poprzez zmniejszenie odległości gaźnika od cylindra. Równie popularną metodą jest zeszlifowanie denka tłoka i skrócenie płaszcza by zmienić czasy rozrządu. Ta druga metoda może prowadzić jednak do niewyważenia zespołu korbowego i wymaga także splanowania głowicy by utrzymać dotychczasowy stopień sprężania.
To z grubsza wszystko. Realne jest uzyskanie ponad 30KM i 30Nm.
_________________
Żyje się tylko dwa razy, choć świat to za mało i śmierć nadejdzie jutro... a wtedy pojawi się człowiek ze złotym pistoletem...

http://benzyniaki.republika.pl
Ostatnio zmieniony przez sIaj 2010-03-29, 13:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
eMZetkowicz 


Motocykl: MZ ETZ 251e / 250A
Pomógł: 15 razy
Wiek: 39
Dołączył: 09 Gru 2004
Posty: 706
Skąd: Sanok
Wysłany: 2004-12-14, 17:22   

Nieźle!!
Dzięki za odrobine teorii na ten temat :)
_________________
eine Melodie auf alle Strassen: MZ!!!
MOTORRADWERK ZSCHOPAU
 
 
     
Miki1406 


Motocykl: MZ ETZ 250
Wiek: 36
Dołączył: 27 Wrz 2004
Posty: 182
Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2004-12-14, 18:26   

A takie pytanie robiłeś to może u siebie :?: :?: :?: 8)
 
     
Budzik-WGR 


Motocykl: Honda VFR 750 Street
Wiek: 33
Dołączył: 27 Lip 2004
Posty: 323
Skąd: z Grójca
Wysłany: 2004-12-14, 19:02   

To jest raczej nierealne!
_________________
BYŁO:
-kilka MZ--> Kawasaki ZXR 400-->VFR 750 streetfighter-->Honda Vfr 750 rc 36 I 92r.
JEST:
-Honda VFR 750 rc36 I 90r.
 
 
     
eMZetkowicz 


Motocykl: MZ ETZ 251e / 250A
Pomógł: 15 razy
Wiek: 39
Dołączył: 09 Gru 2004
Posty: 706
Skąd: Sanok
Wysłany: 2004-12-14, 19:07   

No cóż zgadzam się z przedmówcą, chyba by mi serce pękło jakbym mial sie zabrać za takie "usprawnienia" - wystarcza mi to czym ten silnik dysponuje w podstawie, niemcy sie postarali i jest wydajny i trwały zarazem.

Co innego jakby mieć kase i móc sobie pozwolić na zabawe z takim czymś w innym motocyklu, na którym można by sobie pozwlić sie "podszkolić" w tym i zobaczyć jak teoria wygląda w praktyce.

Pozdrawiam 8)
_________________
eine Melodie auf alle Strassen: MZ!!!
MOTORRADWERK ZSCHOPAU
 
 
     
Miki1406 


Motocykl: MZ ETZ 250
Wiek: 36
Dołączył: 27 Wrz 2004
Posty: 182
Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2004-12-14, 19:14   

Membrana tak, ale jak zrobisz takie zagłebienie to przy obciążeniu tłok urwie się u góry. Kiedyś ludzie zakładali w WSK 3 dodatkowy pierścionek efekt ten sam :mrgreen:
 
     
wozi 
majsterkowicz


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 12 razy
Wiek: 34
Dołączył: 31 Sie 2004
Posty: 360
Skąd: Z Polski Be
Wysłany: 2004-12-14, 19:39   

Mi tam udało sie osiagnąć 8 tys obrotów bez żadnych przeróbek i nic sie nie rozleciało :D
Dlatego narazie nie potrzebuje żadnych przeróbek ale dzieki za mały wykład na ten temat 8)
 
 
     
Motorider251 

Motocykl: MZ ETZ 251e
Wiek: 37
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 13
Skąd: Zamość
Wysłany: 2004-12-14, 21:22   

Ciekawy materiał .
Jeśli chcecie się więcej dowiedzieć na temat tuningu dwusuwów to warto zajrzeć na : http://2takt.w.interia.pl
 
     
Krzych_Olsztyn 
mod_team
czas na Baghire


Motocykl: Supermoto
Wiek: 42
Dołączył: 01 Gru 2004
Posty: 137
Skąd: OLSZTYN city
Wysłany: 2004-12-14, 22:08   

HeHe NIEMOZLIWE bywa MOZLIWE Jak to nie ma membrany ETZ 250??????? hehe :D :mrgreen: :mrgreen: jakoś Luk sobie wstawił i maszynka ostro idzie :] dlas niedowiarków Ftep. Dział "Nasze Sprzęty" katalog "Luk" i szukajcie zdjęć z montażu membrany w silniku od ETZ 250 Pozdrawiam 8) to jest do zrobienia a do tego nieźle się sprawuje :twisted: bo byłem z nim w paru traskach i elegancja :mrgreen: :diabel:
_________________
"Olsztyn mym miastem, Dajtki mą dzielnicą" :)

FotkiEtuli :
www.bikepics.com/members/krzycholsztyn/
pracuje w UK na MZ Baghira 660 :) MZ 4 life
 
 
     
kwahoo 


Motocykl: MZ ETZ 250
Wiek: 38
Dołączył: 26 Paź 2004
Posty: 13
Skąd: Miasto Aniołów
Wysłany: 2004-12-21, 10:00   

Hmm... jak sąsiad kupi GPZ 500 to będę musiał zastosować teorię w praktyce :) :D
_________________
Żyje się tylko dwa razy, choć świat to za mało i śmierć nadejdzie jutro... a wtedy pojawi się człowiek ze złotym pistoletem...

http://benzyniaki.republika.pl
 
     
tomcio 

Motocykl: ETZ 150
Wiek: 37
Dołączył: 16 Paź 2004
Posty: 258
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: 2004-12-23, 23:27   

poatrze i sam w tonie wierze:)

troszke ekstremalne sie to dla mnie wydaje i watpiue zebym sam to potrfil zrobic :oops: ale jak ktos sie zna.... :roll: ...ale dla mnie taka ingerencja w silnik to jush troszke przesada!moje zdanie..;]
_________________
=>WITAM I O ZDROWIE TWOJEJ MZ PYTAM:-)<=
..::Remont MZ ciąg dalszy::..
==>MOJ PAMIETNICZEK<==
Po co pic i jezdzic jak mozna palic i latac ?:)
 
 
     
Budzik-WGR 


Motocykl: Honda VFR 750 Street
Wiek: 33
Dołączył: 27 Lip 2004
Posty: 323
Skąd: z Grójca
Wysłany: 2004-12-23, 23:33   

To jest niewykonalne!! Jak zrobisz takie wciecie Cylindrze??
W Seryjnym od MZ napewno nie??!! A nowy cylinder?? Kto Ci to zrobi i za ile??!!
_________________
BYŁO:
-kilka MZ--> Kawasaki ZXR 400-->VFR 750 streetfighter-->Honda Vfr 750 rc 36 I 92r.
JEST:
-Honda VFR 750 rc36 I 90r.
 
 
     
tomcio 

Motocykl: ETZ 150
Wiek: 37
Dołączył: 16 Paź 2004
Posty: 258
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: 2004-12-23, 23:34   

Nio to Veteranos jak myslisz jak oni to zrobili? Podobno ten krzych ma to zrobione :? wiec jakos sie da(ale mi sie to nie podoba:D)
_________________
=>WITAM I O ZDROWIE TWOJEJ MZ PYTAM:-)<=
..::Remont MZ ciąg dalszy::..
==>MOJ PAMIETNICZEK<==
Po co pic i jezdzic jak mozna palic i latac ?:)
 
 
     
Budzik-WGR 


Motocykl: Honda VFR 750 Street
Wiek: 33
Dołączył: 27 Lip 2004
Posty: 323
Skąd: z Grójca
Wysłany: 2004-12-23, 23:40   

heh.......nie krzych tylko LUK z Olsztyna. a o tym calkowicie zapomnialem i nie zauwarzylem co KRZYCH wczesniej napisal!

Jeszcze raz wielkie sory dla wszystkich.

Pozdr. Veteranos!
_________________
BYŁO:
-kilka MZ--> Kawasaki ZXR 400-->VFR 750 streetfighter-->Honda Vfr 750 rc 36 I 92r.
JEST:
-Honda VFR 750 rc36 I 90r.
 
 
     
tomcio 

Motocykl: ETZ 150
Wiek: 37
Dołączył: 16 Paź 2004
Posty: 258
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: 2004-12-23, 23:42   

a ten LUK zna sie na rzeczy i myslisz ze on byl wstanie to zrobic?
wiem o nim tylko to ze jego wlasnoscia jest ftp z ktorego wszyscy do niedawna kozystalismy!
_________________
=>WITAM I O ZDROWIE TWOJEJ MZ PYTAM:-)<=
..::Remont MZ ciąg dalszy::..
==>MOJ PAMIETNICZEK<==
Po co pic i jezdzic jak mozna palic i latac ?:)
 
 
     
Budzik-WGR 


Motocykl: Honda VFR 750 Street
Wiek: 33
Dołączył: 27 Lip 2004
Posty: 323
Skąd: z Grójca
Wysłany: 2004-12-23, 23:52   

Zapewne jest bo koles podobno ma ŁEB do motocykli!
A jak chcez z nim o tym pogadac to znajdz jego numer gg na Forum Motocyklistów!!
pozdro!
_________________
BYŁO:
-kilka MZ--> Kawasaki ZXR 400-->VFR 750 streetfighter-->Honda Vfr 750 rc 36 I 92r.
JEST:
-Honda VFR 750 rc36 I 90r.
 
 
     
Krzych_Olsztyn 
mod_team
czas na Baghire


Motocykl: Supermoto
Wiek: 42
Dołączył: 01 Gru 2004
Posty: 137
Skąd: OLSZTYN city
Wysłany: 2005-01-02, 21:17   

OK napiszę tak: Luk wie co i jak :mrgreen: 8)

A tak na serio to na Ftepie są zdjecia od 9 Stycznia bedą dostępne w 2 razy lepszej rodziałce iw liczbie 57 Zdjęć z montazu Membrany, a ja zapodaję tu taka próbkę i tylko wyglad zewnetrzny reszta bedzie na Ftepie za niecały tydzień będzie znowu działczyć Ftep.

Dla zainteresowanych podaje GG Luka : 3328800

Pozdro
_________________
"Olsztyn mym miastem, Dajtki mą dzielnicą" :)

FotkiEtuli :
www.bikepics.com/members/krzycholsztyn/
pracuje w UK na MZ Baghira 660 :) MZ 4 life
 
 
     
kwahoo 


Motocykl: MZ ETZ 250
Wiek: 38
Dołączył: 26 Paź 2004
Posty: 13
Skąd: Miasto Aniołów
Wysłany: 2005-01-13, 09:06   CDN...

DRUGA CZĘŚĆ EPOPEJI SILNIKOWEJ, CZYLI DELIKATNE MODYFIKACJE
Z uwagi, że (jak można zauważyć) nie wszyscy chcą radykalnych przeróbek, powinienem napisać coś o prostych i bezpiecznych modyfikacjach. Nie niosą one za sobą PRAWIE żadnego ryzyka, prócz ubrudzonych rąk.
Tak więc do dzieła. Zacznijmy od polerowania głowicy, tłoka i oczywiście kanałów. Metody są różne: papier ścierny, pasta ścierna, druciana szczotka itp. Tłok - do polerowania kwalfikuje się denko i wewnętrzna część ?łaszcza. W jego przypadku, oraz głowicy fenomenalny efekt jest uzyskiwany po zastosowaniu drucianego wrzeciona założonego do wiertarki, a potem polerowaniu przy pomocy pasty do aluminium. Można uzyskać efekt całkiem niezłego lustra...
Kolejnym wartym zastosowania pomysłem są chromowe pierścienie. Wpłyną one na mniejsze opory tarcia i lepsze uszczelnienie.Z racji małej szansy na znalezienie takowych w sprzedaży (do MZ) warto spróbować podobnych od silnika czterosuwowego. Najlepiej szukać od samochodów o pojemnośći 1000-1200ccm.
Oprócz średnicy, bardzo ważna jest też szerokość pierścienia. W pierścieniu od czterosuwa trzeba wyciąć rowek na zamek, uwaga te pierścienie mają także określoną stronę zakładania (mimo iż tego nie widać najczęściej są lekko stożkowe).
Waru też skrócić płaszcz tłoka o 0.5 do 1mm (nie więcej!!) i zeszlifować denko w okolicach kanału wylotowego o tą samą wartość. Powinno przynieść to odrobinę lepszą wymianę ładunku bez zmiany charakterystyki silnika.
Ważne są także opory wylotu spalin. Fabryczne kolanko ma głębsze zagięcia w dwóch miejscach co nie jest optymalne z punktu widzenia prędkości spalin. Lepiej zastosować kolanko o stałym zagięciu na całej długości.
Na koniec chciałem przestrzec przed przebijaniem tłumików lub zakładaniem tzw. sportowych wydechów - w najgorszym przypadku prędkość maksymalna może spaść nawet o 20km/h!!! Szczególnie, że jak zauważyłem dostępne w sprzedaży wydechy mają pasować jednocześnie do MZ 150, 250 i Jawy 350, czyli z założenia nie mogą dobrze działać. Jak chcecie miec doskonały wydech proponuje ściągnąć program “Expansion chamber design” ze strony zweitakte.de. Podaje on wymiary i rysuje odpowiedni dyfuzor.
 
     
Tomasz 

Motocykl: mz251
Wiek: 37
Dołączył: 16 Sty 2005
Posty: 3
Skąd: zwoleń
Wysłany: 2005-01-24, 21:02   

w teori to ładnie to wygląda, ale raczej gorzej będzie w praktyce
choć przydało by sie troche więcej mocy
 
     
kwahoo 


Motocykl: MZ ETZ 250
Wiek: 38
Dołączył: 26 Paź 2004
Posty: 13
Skąd: Miasto Aniołów
Wysłany: 2005-01-25, 09:57   

W praktyce więcej mocy to kupno lepszego motocykla...
_________________
Żyje się tylko dwa razy, choć świat to za mało i śmierć nadejdzie jutro... a wtedy pojawi się człowiek ze złotym pistoletem...

http://benzyniaki.republika.pl
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,1 sekundy. Zapytań do SQL: 14