Zamknięty przez: motomaciey 2012-01-17, 17:02 |
Rejestracja motocykla - opis |
Autor |
Wiadomość |
SAke
Pogromca Mitów! :)
Motocykl: VFR 800Fi
Pomógł: 5 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Mar 2005 Posty: 1019 Skąd: Żyraków / Dębica
|
Wysłany: 2006-07-06, 19:16 Rejestracja motocykla - opis
|
|
|
Ponieważ przeszedłem przez piekło próbując zarejestrować moją WSK (udało się!), a teraz ponownie mnie to czeka z Junakiem, postanowiłem podzielić się doświadczeniami.
Oczywiście rozważając poniższe przypadki uwzględniłem jedynie motocykle nabyte w kraju od poprzedniego właściciela! Inaczej wygląda sprawa rejestracji nowych pojazdów i pojazdów nabytych za granicą.
Aby zarejestrować motocykl musimy mieć ukończone 16 lat, umowę kupna-sprzedaży pojazdu, ostatni dowód rejestracyjny, i trochę pieniędzy w zależności od tego, w jakim „stopniu” motocykl jest wyrejestrowany.
Motocykl może być:
1) zarejestrowany (na poprzedniego właściciela)
2) czasowo wyrejestrowany
3) wyrejestrowany na stałe
1). Jeżeli nasz nowo kupiony pojazd jest zarejestrowany to do wydziału komunikacji niesiemy następujące dokumenty (art. 72 ust. 1):
- wypełniony wniosek o przerejestrowanie (dostępny w WK),
- umowa kupna sprzedaży z pieczątką z US (pieczątka o zapłaceniu podatku lub o zwolnieniu z obowiązku płacenia podatku – zależnie od wartości pojazdu),
- dowód rejestracyjny,
- ważne badanie techniczne (można iść do WK bez ważnego badania technicznego, ale wtedy wyślą nas na to badanie),
- dowód tożsamości właściciela (nie trzeba mieć prawa jazdy!),
- przy odbiorze niebieskiego dow. rej. musimy okazać kwitek z ubezpieczalni o zawarciu bezp.. OC.
Dostajemy:
- białe tablice,
- niebieski dow. rej. (nie ma w nim numerów silnika!),
- konieczność corocznych przeglądów i corocznego wykupywania polisy OC.
Koszty:
~ 120 zł za dowód i tablicę,
~ 20 zł w US (jeśli zostaniemy zwolnieni z płacenia podatku),
~ 60 za przegląd,
~ 140 zł za OC w PZU (bez zniżek).
2). Jeżeli nasz nowo kupiony pojazd został czasowo wyrejestrowany to do wydziału komunikacji niesiemy następujące dokumenty (art. 72.ust. 2 pkt 5):
- wypełniony wniosek o ponowną rejestrację (dostępny w WK),
- umowa kupna sprzedaży z pieczątką z US (pieczątka o zapłaceniu podatku lub o zwolnieniu z obowiązku płacenia podatku – zależnie od wartości pojazdu),
- dowód rejestracyjny lub decyzję o czasowym wyrejestrowani z ruchu,
- ważne badanie techniczne (można iść do WK bez ważnego badania technicznego, ale wtedy wyślą nas na to badanie),
- dowód tożsamości właściciela (nie trzeba mieć prawa jazdy!),
- przy odbiorze niebieskiego dow. rej.. musimy okazać kwitek z ubezpieczalni o zawarciu bezp.. OC.
Dostajemy:
- białe tablice,
- niebieski dow. rej. (nie ma w nim numerów silnika!),
- konieczność corocznych przeglądów i corocznego wykupywania polisy OC.
Koszty:
~ 120 zł za dowód i tablicę,
~ 20 zł w US (jeśli zostaniemy zwolnieni z płacenia podatku),
~ 60 za przegląd,
~ 140 zł za OC w PZU (bez zniżek).
3). Jeżeli nasz nowo kupiony pojazd został wyrejestrowany (wycofany z ruchu) to prawo o ruchu drogowym pozwala na m zarejestrować taki motocykl jedynie jako (art. 79 ust. 4):
a) pojazd mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji
b) pojazd unikatowy
c) pojazd zabytkowy
ad. a) pojazd mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji to pojazd który ma skończone 25 lat i jego model nie jest produkowany od co najmniej 15 lat, oraz został uznany za taki pojazd przez rzeczoznawcę samochodowego
Więc do WK musimy zanieść:
- wypełniony wniosek o zarejestrowanie (dostępny w WK),
- umowa kupna sprzedaży z pieczątką z US (pieczątka o zapłaceniu podatku lub o zwolnieniu z obowiązku płacenia podatku – zależnie od wartości pojazdu),
- dowód rejestracyjny,
- opinię rzeczoznawcy, że w/w pojazd jest uznany za mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji (opinię wydaje jedynie rzeczoznawca!)
- ważne badanie techniczne (można iść do WK bez ważnego badania technicznego, ale wtedy wyślą nas na to badanie),
- dowód tożsamości właściciela (nie trzeba mieć prawa jazdy!),
- przy odbiorze niebieskiego dow. rej.. musimy okazać kwitek z ubezpieczalni o zawarciu bezp.. OC.
Dostajemy:
- białe tablice,
- niebieski dow. rej. (nie ma w nim numerów silnika!),
- konieczność corocznych przeglądów i corocznego wykupywania polisy OC.
Koszty:
~ 120 zł za dowód i tablicę,
~ 300 za opinię rzeczoznawcy (chyba że mamy jakiegoś znajomego rzeczoznawcę),
~ 20 zł w US (jeśli zostaniemy zwolnieni z płacenia podatku),
~ 60 za przegląd,
~ 140 zł za OC w PZU (bez zniżek).
ad. b) pojazd mający unikatowy to pojazd który ma skończone 25 lat i jego model nie jest produkowany od co najmniej 15 lat, oraz został uznany za taki pojazd przez rzeczoznawcę samochodowego.
To jest prawie to samo co w punkcie a), lecz WSK nikt nie uzna za pojazd unikatowy (przynajmniej przez jakiś czas), postępowanie, opłaty i zyski są identyczne jak w punkcie a).
ad. c) pojazd zabytkowy – to pojazd który został wpisany do rejestru zabytków prze konserwatora zabytków.
Aby zdobyć taki wpis musimy się udać do rzeczoznawcy samochodowego – ten nam wyda opinię (czy pojazd spełnia kryteria pojazdu zabytkowego) i wypełni zgłoszenie, następnie ze zgłoszeniem musimy się udać do wojewódzkiego konserwatora zabytków i poczekać na decyzję. Jeżeli uzyskamy pozytywną decyzję idziemy do WK i składamy następujące papierki:
- wypełniony wniosek o zarejestrowanie (dostępny w WK),
- umowa kupna sprzedaży z pieczątką z US (pieczątka o zapłaceniu podatku lub o zwolnieniu z obowiązku płacenia podatku – zależnie od wartości pojazdu),
- dowód rejestracyjny, jeśli go nie mamy – zaświadczenie z właściwego WK o wyrejestrowani pojazdu
- opinię rzeczoznawcy, że w/w pojazd spełnia kryteria pojazdu zabytkowego
- decyzję o wpisaniu w/w pojazdu do rejestru zabytków techniki,
- ważne badanie techniczne (można iść do WK bez ważnego badania technicznego, ale wtedy wyślą nas na to badanie),
- dowód tożsamości właściciela (nie trzeba mieć prawa jazdy!),
- przy odbiorze niebieskiego dow. rej.. musimy okazać kwitek z ubezpieczalni o zawarciu bezp.. OC.
Dostajemy:
- żółte tablice,
- niebieski dow. rej. (nie ma w nim numerów silnika!),
- przegląd pojazdu zabytkowego jest bezterminowy!,
- konieczność wykupywania corocznej polisy OC.
Koszty:
~ 120 zł za dowód i tablicę,
~ 300 za opinię rzeczoznawcy (chyba, że mamy jakiegoś znajomego rzeczoznawcę),
~ 20 zł w US (jeśli zostaniemy zwolnieni z płacenia podatku),
~ 100 za przegląd pojazdu zabytkowego,
~ 140 zł za OC w PZU (bez zniżek).
Na koniec jeszcze o zniżkach PZU (USTAWA z dnia 22 maja 2003r. Dz. U. Nr 124, poz. 1152):
Art. 2 pkt 11 lit. c) – mówi o tym, że pojazd mający 40 lat to pojazd historyczny.
Art. 27 pkt 1 – mówi, że możemy zawrzeć umowę OC na czas krótszy niż 12 miesięcy (lecz nie mniej niż 30 dni) jeżeli nasz pojazd jest pojazdem historycznym.
A o tym że jest można się przekonać patrząc na datę produkcji w dowodzie rejestracyjnym.
Więc uprzejma pani w PZU nie może nam odmówić ubezpieczenia naszego 40-latka na okres powiedzmy 3 miesięcy letnich.
Wszelkie pytania, najlepiej na forum, mile widziane.
Szerokiej drogi!
h3r0
============
Tekst skopiowany za zgodą autora ze strony www.polmot.prv.pl |
_________________ http://www.polskajazda.pl...600,WSK,125/394
|
|
|
|
|
daniel1621
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 16 razy Wiek: 33 Dołączył: 14 Kwi 2006 Posty: 987 Skąd: Wieluń
|
|
|
|
|
SAke
Pogromca Mitów! :)
Motocykl: VFR 800Fi
Pomógł: 5 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Mar 2005 Posty: 1019 Skąd: Żyraków / Dębica
|
|
|
|
|
Klima
Motocykl: Yamaha yzf 600r
Pomógł: 17 razy Wiek: 35 Dołączył: 01 Maj 2006 Posty: 994 Skąd: suwałki
|
|
|
|
|
gruby
Motocykl: yamaha xj 600
Pomógł: 2 razy Wiek: 36 Dołączył: 27 Kwi 2005 Posty: 304 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2006-07-08, 08:32
|
|
|
Klima,
wszystko sie da ale tylko jak ja zarejestrujesz jako pojazd zabytkowy.... ewentualnie jak masz mzoe jakas stra tablice rejestracyjna od tego motocykla i jest on zarejestrowany tylko ze zaginely papiery to mozesz zrobic duplikat...
daniel1621,
no tu juz jest ciezko, w takim wypadku zostalo tylko rejestrowanie jako pojazd zabytkowy.... |
_________________ KUPIE OWIEWKE PELNA DO MZ ETZ PISAC NA GG LUP PW
foteczki:
http://www.polskajazda.pl...85&opcja=detail |
|
|
|
|
MZ Maxi Perwers
Zlotowicz MODERATOR - RETIRED
Motocykl: GSXF 600, GS500.
Pomógł: 9 razy Wiek: 53 Dołączył: 06 Lip 2006 Posty: 1030 Skąd: Lubań-Zgorzelec
|
Wysłany: 2006-07-09, 23:33
|
|
|
Wszystko fajnie, tylko że nieaktualnie. Teraz nie płaci się w US za wydanie zaświadczenia o płaceniu lub nie podatku, dowód nie jest niebieski, a miękki, po miesiącu otrzymuje się twardy dowód. ubezpieczenie i przegląd są obowiązkowe. To oczywiste. Nie ma już takiej instytucji jak pojazd wyrejestrowany! Albo jest zewidencjonowany jako zarejestrowany, albo jako zezłomowany. Nie może być przerw w okresach ubezpieczenia jakiegokolwiek pojazdu ponieważ jest coś takiego jak ubezpieczeniowy fundusz gwarancyjny, do którego każdy ubezpieczyciel przesyła informacje o ewidencjonowanych w jego bazie pojazdach, a osoby, które nie opłacają obowiązkowych składek OC lub zostaną złapane przez policję bez aktualnego ubezpieczenia wpłacają na konto funduszu coś w rodzaju kary (chyba 5 lub 10 tys. zł, ale nie mam pewności, w każdym razie sporo). przy rejestracji pojazdu, którego wartość przekracza 1 tys. zł odprowadzany jest podatek w wys 2% wartości i składany w US PIT, w którym zamieszcza się dokładne dane sprzedającego i kupującego, z imieniem ojca, peselem, NIP-em, i podpisem sprzedającego. Wniosek- trzeba wszystko wypełnić w momencie zakupu, bo później pozostaje korespondencja (jeśli daleko) lub bezsensowne dojazdy i załatwianie na szybkiego. Wiadomo Polak potrafi i podrabianie podpisów to żadna sprawa, ale dane to już problem.
[ Dodano: 2006-07-09, 23:37 ]
Aha. Pieczątki typu: pojazd wykreślono z ewidencji mają conajmniej kilka latek, bo już nie są stosowane. Takiego pojazdu oficjalnie nie ma! Kamfora! Nie wiem, co z tym zrobić,ale nie ma sprawy się dowiem . |
_________________ Jedynym lekarstwem na głupotę jest kop w d-pę.
Motongi MZ wymagają tylko prostych koncepcji by działały. Tak jak lodówki z lat 80. Miały śmigać przez 25 lat. Mzetki je wyśmiały. Była cudowna 251- ukradli. |
|
|
|
|
William
Zlotowicz Mnich
Motocykl: BMW F650
Pomógł: 2 razy Wiek: 36 Dołączył: 30 Maj 2006 Posty: 1283 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2006-07-10, 08:42
|
|
|
Najlepiej jest chyba pójść do WD i w informacji się spytać. Oni są (znaczy powinni ) być na bierząco. |
_________________ http://mnich777.blogspot.com/ |
|
|
|
|
tomasz102
V.I.P.
Motocykl: MZ ETZ 298e
Pomógł: 11 razy Wiek: 34 Dołączył: 20 Lis 2005 Posty: 1540 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2006-07-11, 15:51
|
|
|
ja dzisjaj zarejestrowałm oją ETKE i żey ktoś nei jeżędizłę po 2 razy jak ja to powiem jeszcze ze na starych dowodach nie było podanej mocy wieć treba wziąc zaświadczenie ze stacji diagnostycznej, mi koleś za darmo wypisłą bo znajomy.
drugą rzeczą to bardzo ważna sprawa to UBEZPIECZENIE motocykla w ten sam dzień
Pozdrawiam |
_________________ w garażu: MZ ETZ 250 , Kawasaki 440 LTD, Renault 19. "Życie się kręci powyżej czterech tysięcy."
Tomek, stopka! |
|
|
|
|
JanuszP
JanuszP
Motocykl: MZ 250/2
Wiek: 50 Dołączył: 02 Wrz 2006 Posty: 3 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 2006-09-17, 22:10
|
|
|
ja posiadam CZ 350 (82 rok) i w dowodzie rejestracyjnym (na poprzedniego wlasciciela) mam pieczatke UNIEWAZNIONO i obciety jeden dolny rog
pytalem w wydziele komunikacji (w Gliwicach) - aby zarejestrowac CZ musze dostarczyc:
1 umowe kupna-sprzedazy (mam)
2 przeglad techniczny (no problem)
3 dokument z wydzialu komunikacji (tego gdzie wczesniej bylo zarejestrowane moto) potwierdzajacy ze moto z umowy bylo faktycznie tam rejestrowane i wtedy nie jest potrzebny dowod rejestracyjny
lub
3 dokument z wydzialu komunikacji (tego gdzie wczesniej bylo zarejestrowane moto) wyjasniajacy dlaczego w dowodzie jest taka pieczatka i tedy dajemy dowod rejestracyjny + pismo wyjasniajace
tak wiec 1+2+3 i jest OK
pomijam koszty, ubezpieczenie i inne rzeczy ... |
_________________ ES 250/2
CZ 350
SHL M11 |
|
|
|
|
tomasz102
V.I.P.
Motocykl: MZ ETZ 298e
Pomógł: 11 razy Wiek: 34 Dołączył: 20 Lis 2005 Posty: 1540 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2006-09-17, 22:30
|
|
|
to to załatwoa Wk w twoim powiecie/mieście ale to długo trwa, więc jak masz blisko to sam to załatw to w tym UK i przynieś to i bezie git. |
_________________ w garażu: MZ ETZ 250 , Kawasaki 440 LTD, Renault 19. "Życie się kręci powyżej czterech tysięcy."
Tomek, stopka! |
|
|
|
|
rudy
Motocykl: MZ 150
Wiek: 33 Dołączył: 16 Paź 2006 Posty: 5 Skąd: Subkowy
|
Wysłany: 2006-10-17, 16:27
|
|
|
hmmm jak by to ująć - moja mz nie byla wyrejestrowana ale ubezpieczenie nie bylo oplacane od kilku lat a teraz chce znowu ją zarejestrowac, wiec ile za to zaplace i czy w ogole sie da? bo podobno jesli oc nie bylo oplacane to teraz za wszystkie lata trzeba bedzie oplacic? tak bylo kiedys ale nie wiem czy dalej
pozdro |
|
|
|
|
Tutla
Motocykl: MZ TS-250/1, WFM M06
Wiek: 35 Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 18 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 2006-10-17, 17:26
|
|
|
To może ja się jeszcze zapytam bo widze że się troche znacie na tych papierkach co da się jeszcze zarejestrować a co nie.
Mam WFM z 1958 roku. Posiadam tablice rejestracyjną, dowód wyrejestrowania z ruchu drogowego ( w 1990 roku został wyrejestrowany ) i umowe z właścicielem który wyrejestrował pojazd. Da się ponownie ją zarejestrować? |
_________________ ...::Życie zaczyna się dopiero po przekroczeniu bariery dzwięku::...
http://www.polskajazda.pl...83&opcja=detail |
|
|
|
|
daniel1621
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 16 razy Wiek: 33 Dołączył: 14 Kwi 2006 Posty: 987 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: 2006-11-18, 19:46
|
|
|
a mam takie pytanie. Jeżeli kupie etke która aktualnie jest zarejestrowana i opłacana a jej nieprzerejestruje na siebie to co się stanie |
_________________ http://www.polskajazda.pl...08&opcja=detail |
|
|
|
|
Miaziu
0 RH+
Motocykl: Honda CBR 6ooF
Pomógł: 2 razy Wiek: 24 Dołączył: 22 Lut 2005 Posty: 233 Skąd: Krawce
|
|
|
|
|
daniel1621
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 16 razy Wiek: 33 Dołączył: 14 Kwi 2006 Posty: 987 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: 2006-11-18, 20:15
|
|
|
a niebędą poprzedniego właściciela ścigać |
|
|
|
|
arekqq
Motocykl: KR51&SR50
Wiek: 34 Dołączył: 13 Wrz 2006 Posty: 74 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2006-11-18, 20:23
|
|
|
teoretycznie przerejestrowac musisz w ciagu 30 dni od nabycia ... |
_________________ ...Siódmego dnia stworzył motocykle, a Bóg widział że były dobre...
NO RULES || NO LIMITS
http://bikepics.com/members/garus/ |
|
|
|
|
daniel1621
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 16 razy Wiek: 33 Dołączył: 14 Kwi 2006 Posty: 987 Skąd: Wieluń
|
|
|
|
|
arekqq
Motocykl: KR51&SR50
Wiek: 34 Dołączył: 13 Wrz 2006 Posty: 74 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2006-11-18, 21:35
|
|
|
pewnie nic
kiedys pzu i mafia skarbowa straszyla ze beda scigac za neiplacenie OC i nie jezdzenie na przeglady a moj simson juz drugi rok stoi bez OC i z dowodem probnym w garazu |
_________________ ...Siódmego dnia stworzył motocykle, a Bóg widział że były dobre...
NO RULES || NO LIMITS
http://bikepics.com/members/garus/ |
|
|
|
|
William
Zlotowicz Mnich
Motocykl: BMW F650
Pomógł: 2 razy Wiek: 36 Dołączył: 30 Maj 2006 Posty: 1283 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2006-11-18, 21:54
|
|
|
daniel1621 napisał/a: | a co się stanie jak nieprzerejestruje | Umowa kupna - sprzedaży traci ważność. |
_________________ http://mnich777.blogspot.com/ |
|
|
|
|
Plonek
wujek samo ZŁO
Motocykl: z krainy deszczowców
Pomógł: 10 razy Dołączył: 30 Sty 2005 Posty: 486 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 2006-11-20, 18:17
|
|
|
Cytat: | Umowa kupna - sprzedaży traci ważność. | teoretycznie, w urzędzie komunikacji u mnie w mieście nigdy na to nie patrzą. Inaczej na to patrzy ubezpieczyciel, który dosć szybko po zgłoszeniu sprzedaży przez poprzedniego właściciela przysyła upomnienie, żeby przyjść i zadekalrować się. |
_________________ The power of dreams. |
|
|
|
|
|