» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Budowa hamowni motocyklowej z czego się da.
Autor Wiadomość
elektryk111 
agroturysta


Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy
Wiek: 48
Dołączył: 04 Mar 2014
Posty: 470
Skąd: żarnowiec n/pilicą
Wysłany: 2017-02-13, 00:45   

Pavel,
Przy napięciu 24 volt,żeby okiełznać moc 15,4 KW jaką generuje ETZ 250 potrzeba było by uzwojeń które wytrzymają co najmniej 600 Amperów. :grin:
Urządzenie o którym piszesz nie służy do hamowania autobusu tylko do częściowego odzysku energii w czasie hamowania,a to dwie różne sprawy.
Ja myślę że intr myślał że tensometr będzie zamontowany gdzieś pomiędzy dźwignią hamulca a pompką hamulcową,co w przypadku zmian temperatury klocków,rzeczywiście fałszowało by wyniki.
_________________
To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY
 
     
Pavel 

Motocykl: 5x etz 250
Wiek: 56
Dołączył: 14 Gru 2012
Posty: 112
Skąd: Dania-wielkopolska
Wysłany: 2017-02-13, 08:44   

Retarder Telma to nie urzadzenie do odzysku energii tylko hamulec dzialajacy na zasadzie elektromagnesu (wirujaca stalowa tarcza jest zatrzymywana poprzez pole magnetyczne wytwarzane przez prostopadle umiejscowione elektromagnesy.Potrafi skutecznie przyhamowac rozpedzona ciezarowke (bo i w TIR-ach byly stosowane, ale zostaly wyparte przez Intardery olejowe zabudowane wewnatrz skrzyn biegow) Pobor pradu max w Bova to okolo 30 amper.


https://www.google.dk/sea...&tbm=isch&sa=X&
_________________
Istnieje realne zagrozenie ze zobacze Wasze profile na NK.
 
     
intr 


Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy
Wiek: 40
Dołączył: 01 Lut 2006
Posty: 2022
Skąd: Międzychód
Wysłany: 2017-02-13, 08:52   

Każdy chyba o tym samym mówi, niemniej w idei chodzi o wykorzystanie pola magnetycznego do hamowania. To o czym Pavel mówi to retarder czyli hamuje wał napędowy i raczej nic z odzyskiwaniem energii nie ma wspólnego a więc do hamowni idealny. Ani nie miałem świadomości, że istnieje takie cudo a tu proszę :) Generalnie najprostsze rozwiązania są najlepsze, więc wszystko musi empiria wykazać.

Z tą ilością prądu to też pytanie, bo i tarczą hamujesz na jakimś ramieniu, wiec jeżeli ramię jest dostatecznie duże, to siły do hamowania potrzeba niewiele. Moment na kole to też wielokrotność momentu jaki generuje silnik, bo po drodze jest skrzynia biegów jeszcze.

Niemniej to takie teoretycznie rozważania, które tutaj nic nie wnoszą aktualnie i można przyjąć, że ewentualnie można o czymś takim pomyśleć przy wersji V2 tej hamowni ;) Na razie to i tarcza styknie i ja myślę, że da cenne doświadczenie na przyszłość.
_________________
Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr)
Ostatnio zmieniony przez intr 2017-02-13, 09:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
intr 


Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy
Wiek: 40
Dołączył: 01 Lut 2006
Posty: 2022
Skąd: Międzychód
Wysłany: 2017-02-13, 08:53   

Widzę, kolega Pavel był pierwszy :)

ktoś już widzę to nawet wykorzystał. https://www.youtube.com/watch?v=pwPP0Ex238M

a tutaj w akcji. https://www.youtube.com/watch?v=hS66WBEeNrs

Jak widać, nie trzeba elektrowni, żeby hamować moment samochodu na tylnej osi. Kabelki raczej symboliczne.

A tutaj nawet na allegro: http://allegro.pl/retarde...6696578961.html

2000 kzł, to faktycznie na zachodzie to w cenie złomu by poszło, a jak ktoś nie wie ile tam miedzi siedzi to nawet za darmo ;) Widać, że to na samym wale napędowym siedzi akurat w tym przypadku, gdzie momenty względem takiej etzy są gigantyczne. Jeżeli to daje radę, to z całą pewnością taka roleczka jak u Ciebie w hamowni dęba stanie jak się poda odpowiedni prąd. Ja na początku myślałem po prostu o wykorzystaniu elektromagnesu, który hamuje odpowiednio dużą tarczę poruszającą się w jego polu magnetycznym należnym od prądu. ale tutaj już gotowe rozwiązanie, więc nie ma nad czym dumać.
elektryk111 napisał/a:
do częściowego odzysku energii w czasie hamowania,

To też nie wiem do końca, ale do tego służą chyba silniki elektryczne, które normalnie wspomagają jazdę, a jak hamujesz lub jedziesz z górki to zmieniają tryb pracy na prądnice.
_________________
Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr)
 
     
elektryk111 
agroturysta


Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy
Wiek: 48
Dołączył: 04 Mar 2014
Posty: 470
Skąd: żarnowiec n/pilicą
Wysłany: 2017-02-13, 19:09   

Montaż takiego retardera za kilka tysiaków(razem z montarzem) to moim zdaniem przerost formy nad treścią,bo z założenia miała to być inwestycja superniskobudżetowa,a ten hamulec będzie najczęściej używany do wyhamowania rolki po pomiarze,chyba że ktoś będzie ciekawy jaką ma moc maksymalną(to znaczy jego motocykl :smile: ) to będę w stanie ręcznie przyhamować rolkę.
Jeśli już miałbym wrzucać w to większą kasę,to pewnie wolałbym kupić profesjonalny program do hamowni do którego można by podłączyć np.sondę lambda.
http://www.dtec.net.au/In...&%20Chassis.htm
_________________
To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY
 
     
intr 


Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy
Wiek: 40
Dołączył: 01 Lut 2006
Posty: 2022
Skąd: Międzychód
Wysłany: 2017-02-13, 23:53   

Pomijając koszty większe niż minimalne to jest to na mój gust fajna idea i dobry pomysł. Kto wie, czy jak nie opanujesz tego zestawu i będziesz kasował 50 zł za pomiar, to w ramach rozwoju projektu, który zarobi na swoją rozbudowę nie zaadaptujesz czegoś takiego ;) Na początek taki retarder, to moim zdaniem trochę szeroka woda.
_________________
Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr)
 
     
Adax 
DODAJ GAZU NA WIRAZU


Motocykl: etz 250 1988r.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 09 Maj 2010
Posty: 1247
Skąd: Międzychód
Wysłany: 2017-02-14, 00:05   

intr napisał/a:
Kto wie, czy jak nie opanujesz tego zestawu i będziesz kasował 50 zł za pomiar,


Do celów zarobkowych najlepszym rozwiązaniem była by hamownia mobilna. Podczepiasz do auta i jeździsz po zlotach co by chłopaki mogli potestować swoje maszyny. :cool:
_________________
Najlepsza na świecie jest jazda na ETZ-cie!
=================================================
MZ ES 250/1-1966r / MZ ES 125 / MZ ETZ 250-1988r(obecnie w wersji 300, boost port, 5 canal by INTR) MZ ETZ 250 Gespann "ZŁOMEK" -1986r / MuZ Skorpion TRAVELLER - 1996r / MZ 1000S - 2004r
 
     
elektryk111 
agroturysta


Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy
Wiek: 48
Dołączył: 04 Mar 2014
Posty: 470
Skąd: żarnowiec n/pilicą
Wysłany: 2017-03-05, 09:41   

Myślę żeby zastosować dodatkowo jakiś sterownik,który zautomatyzował by przyhamowywanie rolki,żeby nie trzeba było ręcznie/nożnie naciskać dźwigni wciskającej tłok pompki hamulcowej.
Spokojnie mógłby to robić elektromagnes.Musi mieć on jednak jakiś sterownik,który będzie płynnie regulował napięcie płynące przez cewkę tego elektromagnesu.
Przychodzi mi do głowy sterownik do pieca centralnego,który steruje pracą wentylatora i pompki wodnej.
I tu prośba do Was,bo wśród setek(może nawet tysięcy) różnych typów sterowników do pieca,są takie które regulują pracą wentylatora lub pompki w sposób PŁYNNY,czyli zwiększają obroty pompki w miarę zbliżania się temperatury wody do zaprogramowanego poziomu.
Albo może ktoś ma taki,który zwiększa PŁYNNIE obroty wentylatora gdy temperatura "na piecu"spada i coraz bardziej zbliża się do zaprogramowanego poziomu temperatury.
Jeśli ktoś ma takie cudo,to prosił bym o podanie typu/modelu.
Zamiast czujnika temperatury podłączył bym przetwornik częstotliwość/napięcie i dzięki temu hamowanie rolki przy określonej wcześniej prędkości obrotowej mogło by się odbywać automatycznie.
A jakby ten regulator sterownik miał do ustawiania temperatury potencjometr,a nie przyciski,to byłby to już totalny full wypas.

_________________
To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY
Ostatnio zmieniony przez elektryk111 2018-03-18, 18:24, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Xargo 


Motocykl: ETZ251,Cagiva Raptor
Pomógł: 52 razy
Wiek: 35
Dołączył: 24 Sty 2006
Posty: 977
Skąd: Olsztyn / Ostrołęka
Wysłany: 2017-03-07, 09:19   

Dobrze kombinujesz, ale w złą stronę. Sterowniki takie nie będą tanie, a i wbudowania w nie charakterystyka regulacji PID będzie z góry zadana, zapewne z niezłą histerezą i jestem niemal pewny, że nie będzie do końca pasowała do Twoich założeń. Na Twoim miejscu zainteresowałbym się typowymi, programowalnymi regulatora PID jak np. tutaj:

http://allegro.pl/regulat...2,2&bi_c=269103

Masz tam wejście na czujnik temperatury Pt100, czyli termistor, który ma 100 Ohm w 0 stC (więc żaden problem podstawić potencjometr), wyjście konfigurujesz jako SSR czyli z regulacją fazową, dodajesz tylko przekaźnik SSR odpowiedniej wielkości, zadajesz w ustawieniach tylko odpowiednie wartości PID (choć zapewne wystarczy sam człon P), usuwasz histerezę i tyle, musi chodzić :smile:
 
     
elektryk111 
agroturysta


Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy
Wiek: 48
Dołączył: 04 Mar 2014
Posty: 470
Skąd: żarnowiec n/pilicą
Wysłany: 2017-03-07, 10:34   

Niestety ale ten regulator nie ma wyjścia które mogło by sterować elektromagnesem w sposób płynny.
_________________
To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY
 
     
jaroquest 


Motocykl: ETZ 251 i 250/300
Pomógł: 2 razy
Wiek: 35
Dołączył: 25 Mar 2010
Posty: 509
Skąd: Zawiercie
Wysłany: 2017-03-29, 23:33   

Hamownia już oficjalnie została "ochrzczona" :piwo: spirytusem marki Amundsen przezemnie i Elektryka i Mecenasa :mrgreen: tak ,że na pewno bedzie dobrze mierzyła moc naszych MZ :piwo: , oczywiście wszelkie japońce i Jawy wstęp wzbroniony :twisted: !



na dobry start otrzymała też błogosławieństwo od ETZProridera i Pauliny z Kościerzyny za co serdecznie dziekujemy :piwo: :-)

 
 
     
intr 


Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy
Wiek: 40
Dołączył: 01 Lut 2006
Posty: 2022
Skąd: Międzychód
Wysłany: 2017-03-29, 23:37   

Nie no Panowie klasa sama w sobie :mrgreen:
_________________
Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr)
 
     
kosior30 
Klubowicz
Łysy JWP


Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 138 razy
Wiek: 37
Dołączył: 25 Maj 2009
Posty: 7496
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2017-03-30, 12:36   

Czyli zlot 2018 u Elektryka? :mrgreen:
_________________
Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" :) ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem"
 
 
     
elektryk111 
agroturysta


Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy
Wiek: 48
Dołączył: 04 Mar 2014
Posty: 470
Skąd: żarnowiec n/pilicą
Wysłany: 2017-03-30, 18:19   

Oj działo się działo :lol: .To była prawdopodobnie pierwsza grillowa impreza w całej gminie żarnowiec w 2017r.Przez chwilę nawet śnieg sypał na kiełbaski :lol:
kosior30, Organizacja zlotu-cel wart wysiłku,ale boję się że takie wyzwanie mogło by mnie przerosnąć,chyba że wespół wzespół z kimś jeszcze.Temat do rozważenia.
Póki co to brakuje czasu na ostatnie szlify przy hamowni a najgorzej z tłumaczeniem instrukcji do programu.Tłumaczenie googla wypluwa takie wiązanki słów że teksty ze starego testamentu są przy nich jakby rodem z elementarza dla pierwszoklasisty. :???:
Myślę że pomimo wszstko sprzęt najdalej w miesiac będzie pokazywał to,do czego został stworzony.
_________________
To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY
 
     
ETZ_PRORIDER 
mod_team
MZ ETZ 250 GKS TEAM


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy
Wiek: 33
Dołączył: 09 Sie 2009
Posty: 5274
Skąd: Kościerzyna
Wysłany: 2017-03-30, 19:12   

Oficjalnie ochszczona mundkiem na pewno będzie działać! :D
_________________
Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij ;) -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji.
 
 
     
PawełSim 

Motocykl: Simson S51, Ogar 205
Wiek: 22
Dołączył: 13 Gru 2016
Posty: 2
Skąd: Żarnowiec
Wysłany: 2017-04-05, 19:38   

Gratuluje ukończenia hamowni :D niedługo i ja wpadnę z kolegami pomierzyć simsonki :D :grin:
_________________
Dobra modyfikacja to taka, którą od A do Z przemyślała i skonstruowała jedna osoba :D
 
     
elektryk111 
agroturysta


Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy
Wiek: 48
Dołączył: 04 Mar 2014
Posty: 470
Skąd: żarnowiec n/pilicą
Wysłany: 2017-04-06, 07:26   

Uprasza się o cierpliwość :piwo: :lol: bo to jeszcze nie jest to w 100% to co ma być.
_________________
To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY
 
     
elektryk111 
agroturysta


Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy
Wiek: 48
Dołączył: 04 Mar 2014
Posty: 470
Skąd: żarnowiec n/pilicą
Wysłany: 2017-04-16, 10:08   

Wczoraj wreszcie udało mi się uruchomić część programu,która zapisuje na dysku sygnały z czujnika rolki i umożliwia graficzną analizę tego zapisu.
Oto kilka zrzutów:




Test Rometa Z150.
Linie koloru niebieskiego i brązowego (moment i moc)pokazują te wartości bez uwzględnienia oporów toczenia koła,strat na skrzyni biegów i oporów łożysk rolki i tarcia klocków tarczy hamulcowej.
A linie czerwona i zielona pokazują te wartości po korekcie.
Te wartości są pokazane w funkcji czasu(dolna podziałka),ale zawsze można to zmienić i pokazać w funkcji prędkości obrotowej.
W tym przypadku wykres zaczyna się około 3000 obr/min a kończy przy9000 obr/min.



Test etz 150
Wykresy mocy i momentu po korekcie.

Jeszcze nie wiem dlaczego program obcina końcówki wykresów mocy i momentu które przecież powinny opadać w dół gdy silnik jest już na maksymalnych obrotach i przestaje generować moc i moment.
Ale pewnie i to opanuję,tylko trochę głowa poboli i już :wink:
Ogólnie mogę stwierdzić że choć choć przyswajanie wiedzy z zakresu nauki zwanego Fizyką przychodziła mi z łatwością,to w przypadku hamowni doskonale pasuje powiedzenie "Im głębiej w las,tym więcej drzew" :smile:
_________________
To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY
Ostatnio zmieniony przez elektryk111 2017-04-16, 12:17, w całości zmieniany 13 razy  
 
     
wojtek.mz 
Ekipa PMI


Motocykl: MZ
Pomógł: 86 razy
Wiek: 50
Dołączył: 14 Gru 2010
Posty: 2939
Skąd: powiat PMI
Wysłany: 2017-04-16, 11:00   

elektryk111, Nie widać zdjęć.
_________________
ES 250/2-1970r,ETZ 250-1989r MILICYJNA, ETZ 250-1981r, ETZ 250-1984r GESPANN, ETZ 250-1988r, ETZ 150-1989r teraz 125, SKORPION TOUR-1996r
 
     
ETZ_PRORIDER 
mod_team
MZ ETZ 250 GKS TEAM


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy
Wiek: 33
Dołączył: 09 Sie 2009
Posty: 5274
Skąd: Kościerzyna
Wysłany: 2017-04-16, 11:50   

No nie widać :-(
_________________
Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij ;) -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji.
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 16