» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Rejestracja na zabytek od A do Z.
Autor Wiadomość
Seba_830 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 59 razy
Wiek: 25
Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 1604
Skąd: Stanisławów
Wysłany: 2018-12-26, 22:39   Rejestracja na zabytek od A do Z.

Witam. W związku z tym, że odnośnie rejestracji na zabytek krąży wiele mitów, które są nieprawdziwe, napiszę w punktach jak taka procedura wygląda oraz w jaki sposób przejść ją bez poniesienia zbędnych kosztów.
1. O tym czy będziemy chcieli zarejestrować motocykl, który nie posiada dokumentów, warto pomyśleć już przy zakupie, pierwszym i najważniejszym warunkiem jest to, żeby pojazd nie był kradziony, czyli nie było go w bazie danych pojazdów skradzionych do której dostęp ma policja. Sprawdzić to możemy na komisariacie policji, przy czym musimy udać się tam tym pojazdem, ponieważ mając sam numer VIN nie sprawdzimy tego, bo w razie gdyby było coś nie tak policjant musi zarekwirować pojazd. Najlepiej sprawdzić to jeszcze przed podpisaniem umowy oraz z razem z osobą, od której chcemy kupić pojazd, bo jeśli okaże się, że pojazd figuruje w bazie, a my podpiszemy już umowę to możemy zostać oskarżeni o paserstwo w dobrej wierze wtedy, gdy przy zakupie otrzymaliśmy wszystkie dokumenty, lub złej wierze, jeśli pojazd nie miał wszystkich dokumentów. Warto też wspomnieć, że WK nie ma dostępu do bazy pojazdów skradzionych, a jedynie do Cepik-u, więc może zdarzyć się tak, że pojazd uda nam się zarejestrować, bo w Cepik-u nie było informacji o kradzieży, ale zatrzyma nas policja i będziemy mieli problemy. Cała tą procedurę możemy pominąć jeśli mamy pewność, że pojazd nie był skradziony, czyli np. sąsiad umarł 15 lat i została po nim MZ-eta bez jakichkolwiek dokumentów, a nam chce ją sprzedać jego wnuk. Drugim ważnym warunkiem jest to, żeby pojazdu nie było w Cepik-u, bo jeśli tam będzie to urzędnicy w WK będą mogli sprawdzić kto według prawa był ostatnim właścicielem i aby zarejestrować pojazd będziemy musieli mieć ciągłość umów. Z tego co wiem, to elektroniczna ewidencja jest prowadzona od czasu obowiązywania białych tablic i jeśli po tym czasie pojazd nie był przerejestrowywany, ubezpieczany lub nie miał robionego przeglądu to w Cepik-u go nie ma, ale najlepiej sprawdzić to w WK, udając się do kierownika z samym numerem ramy. Po sprawdzeniu tych dwóch rzeczy możemy przejść do spisania umowy.
2. Jednym z dokumentów niezbędnych w WK jest umowa kupna-sprzedaży. W przypadku rejestracji na zabytek pojazdu, który nie ma dowodu rejestracyjnego oraz tablicy, nie musimy mieć ciągłości umów, dlatego możemy spisać ją z dowolną osobą. Umowa taka nie różni się niczym od zwykłej, jedynie w miejscu gdzie normalnie podajemy numer rejestracyjny zostawiamy puste pole, bo jeśli wpiszemy tam jakiś numer, to urzędnicy w WK będą mogli po nim sprawdzić na kogo ostatnio był zarejestrowany pojazd i jeśli nie była to osoba z naszej umowy, to o rejestracji będziemy mogli zapomnieć. Warto też napisać na umowie, że pojazd nie posiada dowodu rejestracyjnego oraz tablicy, teoretycznie można wpisać, że dokumenty te zostały zgubione, ale w moim WK nie chciało to przejść, bo urzędnik stwierdził, że jeśli zostały zgubione to numer rejestracyjny musiał jakiś być i trzeba go wpisać, dlatego najlepiej napisać, że ich po prostu nie ma. W tym momencie przechodzimy do sporządzenia białej karty.
3. Tutaj drogi są dwie, ta łatwiejsza to zlecić wykonanie białej karty uprawnionemu rzeczoznawcy, a druga, trudniejsza to zrobić ją samemu. W tym miejscu spotykamy się z pierwszym mitem, jako to by biała karta musi być sporządzona przez rzeczoznawce razem z opinią, bo inaczej konserwator jej nie przyjmie. Jest to kompletna bzdura, bo w żadnej ustawie nie ma wymogu, że przy samodzielnej chęci włączenia pojazdu do ewidencji pojazdów zabytkowych wymagany jest rzeczoznawca. Zabieramy się więc do roboty i robimy białą kartę zgodnie z wymogami ustalonymi ustawowo, musi wszystko być tak jak w wymogach, bo o ile konserwator na błędu zrobione na karcie wypełnionej przez
rzeczoznawce może przymknąć oko, to nam zapewne wytknie nawet najmniejszy błąd. Po wypełnieniu karty musimy ją wydrukować na odpowiednim papierze i w trzech egzemplarzach oraz uzupełnić o zdjęcia, które mają być wywołane i wklejone do karty, oczywiście w wymiarach i na papierze według wytycznych. Mając już gotowe białe karty, udajemy się do konserwatora zabytków pod którego nasz region podlega, tam wypełniamy wniosek o wpis do ewidencji zabytków i składamy białe karty. W tym momencie konserwator powinien przyjąć nasz wniosek i w ciągu 14 dni wydać zaświadczenie o wpisaniu do ewidencji. Może się zdarzyć tak, że będzie robił problemy i upierał się na rzeczoznawcę, wtedy w żaden sposób nie dajmy się spławić i prośmy zawsze o powód odmowy podany na piśmie i oparty na odpowiednim zapisie w prawie.
4. Mając już zaświadczenie o wpisie do ewidencji, kolejnym wymogiem potrzebnym do rejestracji jest pozytywne badanie techniczne. W przypadku pojazdów zabytkowych nie jest to jednak zwykły przegląd, a badanie zgodności z warunkami technicznymi, różnica ta jest bardzo ważna, bo w tym wypadku nie potrzebujemy tablicy rejestracyjnej. Wypełniamy więc wniosek o badanie zgodności i razem z paroma zdjęciami udajemy się na Okręgową Stację Kontroli Pojazdów, tam w przypadku ogarniętego diagnosty, dostajemy zaświadczenie o pozytywnym badaniu i możemy udać się już do WK. Diagności jednak często mają braki w wiedzy i robią problemy z tym, że nie ma opinii rzeczoznawcy lub tablicy rejestracyjnej. Nic takiego nie jest do wykonania tego badania potrzebne i najprościej udać się na inną stację gdzie diagnosta będzie miał odpowiednią wiedzę. Koszt takiego badania w przypadku motocykli, nie jest prawnie ustalony i osobiście płaciłem jak jak za normalny przegląd ( na jednej ze stacji facet chcial 305 zł :shock: ).
5. Mając umowę, zaświadczenie o wpisie do ewidencji od konserwatora oraz pozytywny wynik badania zgodności udajemy się do WK. Tam do wniosku o rejestrację dołączamy dodatkowo oświadczenie o braku dowodu rejestracyjnego i urzędnik powinien zarejestrować nam pojazd, gdyby robił jakieś problemy to zawsze prośmy o pisemną odmowę podpartą przepisami. Oczywiście żadna opinia rzeczoznawcy jest nie potrzebna.

Na tym kończy się cały proces rejestracji. Proszę również nie wierzyć w opinię, że pojazd na żółtych tablicach nie jest już naszą własnością. Wpis do ewidencji zabytków to nie to samo co wpis do rejestru zabytków.

Wszelkie dokumenty można znaleźć w internecie np. na tej stronie http://weteranszos.pl/zol...ki-do-pobrania. Jedynie wzór białej karty z tej strony jest nieaktualny i najlepiej znaleźć go na stronie Narodowego Instytutu Dziedzictwa. Na stronie NID-u mamy też wytyczne odnośnie opracowania białej karty https://www.nid.pl/pl/Dla...czne-zalecenia/

UWAGA !!!

Po konsultacji z halcikiem, okazało się, że informacja w 1 punkcie odnośnie Cepik-u trzeba uzupełnić, bo ma parę błędów, napisał mi tak:
Cepik jest elektroniczny i możemy zweryfikować dane sami jeśli tylko mamy datę rejestracji, numery tablic i vin. To że jest w cepiku a my nie mamy ciągłości nie stanowi problemu, ponieważ według prawa mamy udowodnić stan posiadania a nie własności czy jakiś tak. Z tego względu wystarczy pojedynczą umowa ks lub deklaracja że jest się właścicielem. Sam przechodziłem podobną sprawę z tym że właściciel z cepiku miał motocykl z ważnym przeglądem i oc, a ja miałem fizycznie motocykl o tych danych. Tu dla własnego bezpieczeństwa i ku uciesze urzędników skusiłem się na opinie rzeczoznawcy.

P.S Kopiowanie bez mojej wiedzy na inne fora zabronione.
Ostatnio zmieniony przez Seba_830 2018-12-27, 19:30, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
     
halcik 

Motocykl: ES 250/2 i TS 250/1
Pomógł: 21 razy
Wiek: 39
Dołączył: 12 Mar 2010
Posty: 597
Skąd: Kutno
Wysłany: 2018-12-26, 23:24   

Moje uwagi na PW
_________________
Moje zabawki
MZ ES 250/2 68, MZ TS 250/1 76
OSA M50 59, OSA M52 65
WSK KOS 85
 
     
majasportomoto 
Piotrek


Motocykl: MZ TS 150/Tiger 1050
Wiek: 29
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 99
Skąd: Mszana Dolna
Wysłany: 2018-12-27, 09:07   

Bardzo rzeczowo i przejrzyście opisane.Ja korzystając z przerwy świątecznej , robię drugie podejście do tematu i składam wniosek do konserwatora.Pozdrawiam
_________________
https://www.bikepics.com/members/czop9541

https://www.youtube.com/user/czop9541
 
 
     
halcik 

Motocykl: ES 250/2 i TS 250/1
Pomógł: 21 razy
Wiek: 39
Dołączył: 12 Mar 2010
Posty: 597
Skąd: Kutno
Wysłany: 2018-12-27, 21:03   

Tu można sprawdzić zarówno OC i przegląd, jak i historie pojazdu https://historiapojazdu.gov.pl/
Moich uwag było wiecej, ale może nie warto robić z tematu encyklopedii, a wystarczy poradnik.
Dodam tylko że umowa KS tak pożądana przez WK i ogólnie urzędników nie musi mieć wielu elementów o których zazwyczaj myśli się jako o obowiązkowych i jednocześnie nie musi mieć w ogóle formy papierowej. Otwiera to nam drogę nabycia, a raczej udowodnienia nabycia sprzed x lat kiedy to sąsiad powiedział bierz, jest twój. Jeśli sąsiada już nie ma wystarczy nam jakiś świadek.
Pkt 2. Czasami wystarczy zamiast umowy dać zaświadczenie że jestem posiadaczem i wiem co grozi za podanie nieprawdy.
Od niektórych opisanych tutaj pułapek można się wybronić, ale jeśli mamy możliwość to lepiej w nie nie wpadać.
_________________
Moje zabawki
MZ ES 250/2 68, MZ TS 250/1 76
OSA M50 59, OSA M52 65
WSK KOS 85
 
     
ETZ_PRORIDER 
mod_team
MZ ETZ 250 GKS TEAM


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy
Wiek: 33
Dołączył: 09 Sie 2009
Posty: 5266
Skąd: Kościerzyna
Wysłany: 2018-12-27, 21:31   

Seba_830, halcik :piwo: dobra robota. Nigdy nie przechodziłem przez proces rejestracji pojazdu na zabytek a po Waszym opisie wydaje się to dziecinnie proste, bo jak się czyta inne fora to główne meritum skłania się do "RZECZOZNAWCA OBOWIĄZKOWY" :piwo:
_________________
Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij ;) -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji.
 
 
     
kosior30 
Klubowicz
Łysy JWP


Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 138 razy
Wiek: 37
Dołączył: 24 Maj 2009
Posty: 7479
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2018-12-27, 23:04   

Czy inni, którzy przechodzili przez ten proces potwierdzają powyższy wpis? Warto byłoby przykleić ten temat na górze działu, ale chcę mieć pewność, że jest dokładnie tak, jak pisze autor.
_________________
Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" :) ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem"
 
 
     
majasportomoto 
Piotrek


Motocykl: MZ TS 150/Tiger 1050
Wiek: 29
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 99
Skąd: Mszana Dolna
Wysłany: 2018-12-28, 08:32   

Myślę że warto podpiąć temat, informacje jak najbardziej prawdziwe i przydatne, choć niestety proces nie jest taki prosty jak mogłoby się na początku wydawać, choć w dużej mierze zależy to od tego na jakich urzędników trafimy na swojej drodze.Od siebie mogę dodać że nie korzystając z opinii rzeczoznawcy, konserwator będzie wymagał aby w jakiś sposób udowodnić że pojazd jest na oryginalnych podzespołach.
_________________
https://www.bikepics.com/members/czop9541

https://www.youtube.com/user/czop9541
 
 
     
halcik 

Motocykl: ES 250/2 i TS 250/1
Pomógł: 21 razy
Wiek: 39
Dołączył: 12 Mar 2010
Posty: 597
Skąd: Kutno
Wysłany: 2018-12-28, 08:45   

Ocena stanu motocykla stoi po jego stronie, więc jest to jego problem jeśli ma taie wymaganie. Należy też dodać że części eksploatacyjne takie jak opony, linki, podzespoły silnika nie muszą być elementami fabrycznym. Jeśli się jednak konserwator upiera to proszę go spytać o podstawę prawną.
_________________
Moje zabawki
MZ ES 250/2 68, MZ TS 250/1 76
OSA M50 59, OSA M52 65
WSK KOS 85
 
     
majasportomoto 
Piotrek


Motocykl: MZ TS 150/Tiger 1050
Wiek: 29
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 99
Skąd: Mszana Dolna
Wysłany: 2018-12-28, 10:09   

Tak, to konserwator ma ma za zadanie ocenić pojazd, ale musi mieć jakiś punkt zaczepienia.W moim wypadku same zdjęcia nie wystarczyły, także decyzja niestety odmowna.
_________________
https://www.bikepics.com/members/czop9541

https://www.youtube.com/user/czop9541
 
 
     
halcik 

Motocykl: ES 250/2 i TS 250/1
Pomógł: 21 razy
Wiek: 39
Dołączył: 12 Mar 2010
Posty: 597
Skąd: Kutno
Wysłany: 2018-12-28, 21:21   

No nie. Podał podstawę prawną swojej decyzji? Jeśli nie to decyzja jest dla Ciebie niewiążąca. Jeśli ma jakieś obiekcje to powinien o cenę zlecić rzeczoznawcy na własny koszt. Za łatwo się podałeś, przecież Ty uznałeś że się nadaje, a on nie ma większej wiedzy na temat Twojego motoru i nie jest rzeczoznawca więc ...
_________________
Moje zabawki
MZ ES 250/2 68, MZ TS 250/1 76
OSA M50 59, OSA M52 65
WSK KOS 85
 
     
majasportomoto 
Piotrek


Motocykl: MZ TS 150/Tiger 1050
Wiek: 29
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 99
Skąd: Mszana Dolna
Wysłany: 2018-12-29, 11:34   

Generalnie to punktów zaczepienia było więcej, bo przez nie uwagę skorzystałem ze starego wzoru białej karty.Konserwator odniósł się do jakiegoś paragrafu £3 na którego podstawie mogą wymagać opinii rzeczoznawcy albo przedłożenia dokumentów na których podstawie można by ocenić czy pojazd spełnia kryteria pojazdu zabytkowego, ale samego paragrafu już mi nie przytoczył.W moim przypadku walka jeszcze nie skończona ale skutecznie mnie przystopowali.
_________________
https://www.bikepics.com/members/czop9541

https://www.youtube.com/user/czop9541
 
 
     
halcik 

Motocykl: ES 250/2 i TS 250/1
Pomógł: 21 razy
Wiek: 39
Dołączył: 12 Mar 2010
Posty: 597
Skąd: Kutno
Wysłany: 2018-12-29, 22:21   

Podrzuć ten paragraf, ja w zamian oddam ci że jeśli potrzebują to na koszt własny, bo Ty według przepisów nie potrzebujesz
_________________
Moje zabawki
MZ ES 250/2 68, MZ TS 250/1 76
OSA M50 59, OSA M52 65
WSK KOS 85
 
     
majasportomoto 
Piotrek


Motocykl: MZ TS 150/Tiger 1050
Wiek: 29
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 99
Skąd: Mszana Dolna
Wysłany: 2018-12-30, 12:39   

Tak jak pisałem,odnieśli się do ww, paragrafu ale nigdzie mi go nie podali.Muszę teraz ogarnąć białą kartę na aktualny wzór i będę próbował z powrotem.Mogę ewentualnie podesłać całe pismo na PW.
_________________
https://www.bikepics.com/members/czop9541

https://www.youtube.com/user/czop9541
 
 
     
halcik 

Motocykl: ES 250/2 i TS 250/1
Pomógł: 21 razy
Wiek: 39
Dołączył: 12 Mar 2010
Posty: 597
Skąd: Kutno
Wysłany: 2018-12-30, 18:21   

Wyślij z chęcią zobaczę
_________________
Moje zabawki
MZ ES 250/2 68, MZ TS 250/1 76
OSA M50 59, OSA M52 65
WSK KOS 85
 
     
halcik 

Motocykl: ES 250/2 i TS 250/1
Pomógł: 21 razy
Wiek: 39
Dołączył: 12 Mar 2010
Posty: 597
Skąd: Kutno
Wysłany: 2018-12-31, 09:33   

Prawo to prawo, urzędnik go nie stanowi ale może wymagać. Wytyczne konserwatora nie stanowią prawa i nie mamy obowiązku ich spełniania, chyba że przepisy mówią inaczej ... ale nie mówią.
_________________
Moje zabawki
MZ ES 250/2 68, MZ TS 250/1 76
OSA M50 59, OSA M52 65
WSK KOS 85
 
     
majasportomoto 
Piotrek


Motocykl: MZ TS 150/Tiger 1050
Wiek: 29
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 99
Skąd: Mszana Dolna
Wysłany: 2018-12-31, 11:20   

Wydaje mi się że co po niektórzy po prostu nadużywają swojej władzy.Jeśli w jednej instytucji przechodzi bez większych przeszkód ,a w drugiej tworzą jakieś swoje prawo i wymagają np. żeby podać ilość wyprodukowanych TSek to coś jest nie tak , i nie zamierzam odpuszczać. Dziękuję halcik za zainteresowanie sprawą.
Pozdro
_________________
https://www.bikepics.com/members/czop9541

https://www.youtube.com/user/czop9541
 
 
     
Seba_830 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 59 razy
Wiek: 25
Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 1604
Skąd: Stanisławów
Wysłany: 2018-12-31, 17:52   

U mnie konserwator, a właściwie jakaś Pani tam pracująca, bo ona się tym zajmowała, nawet nie zwróciła uwagi na nieaktualny wzór białej karty, a jak wygląda motocykl, to jej praktycznie nie obchodziło, aby tylko zdjęcia były odpowiednie.
 
 
     
majasportomoto 
Piotrek


Motocykl: MZ TS 150/Tiger 1050
Wiek: 29
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 99
Skąd: Mszana Dolna
Wysłany: 2018-12-31, 20:55   

Seba_830 napisał/a:
U mnie konserwator, a właściwie jakaś Pani tam pracująca, bo ona się tym zajmowała, nawet nie zwróciła uwagi na nieaktualny wzór białej karty, a jak wygląda motocykl, to jej praktycznie nie obchodziło, aby tylko zdjęcia były odpowiednie.


A korzystałeś z opinii rzeczoznawcy?
_________________
https://www.bikepics.com/members/czop9541

https://www.youtube.com/user/czop9541
 
 
     
Seba_830 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 59 razy
Wiek: 25
Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 1604
Skąd: Stanisławów
Wysłany: 2019-01-01, 14:13   

Nie korzystałem, przecież nie jest to wymagane.
 
 
     
Mr.G 

Motocykl: MZ ETZ 250 1989r.
Wiek: 35
Dołączył: 08 Sie 2018
Posty: 10
Skąd: Pruszcz Gdański
Wysłany: 2019-01-14, 23:52   

Czy w przypadku sporządzenia umowy ks, jest wymagany określony czas posiadania sprzętu, przed przystąpieniem do procedury rejestracji na zabytek?
W przypadku braku umowy KS i ustalenia prawnego posiadania pojazdu drogą sądowa (przez zasiedzenie), należy udowodnić, że pojazd jest w naszym posiadaniu od min. 3 lat z tego co pamiętam?
_________________
Where's the catch?
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 15