» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
MZ ES/ETS/TS 250 skrzynia biegów...raz jeszcze
Autor Wiadomość
motomw 
The Best Of MZ


Motocykl: XJ 900 S Diversion
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 42
Skąd: Zwoleń
Wysłany: 2019-03-18, 21:47   MZ ES/ETS/TS 250 skrzynia biegów...raz jeszcze

Witam po długiej nieobecności na forum...
Problem polega na tym, że w skrzyni 4 biegowej po założeniu łożyska na wałek od zębatki pierwszego biegu zębatka ta nie może się obracać swobodnie na tulejce bo jest dociśnięta przez łożysko. Zrobię zdjęcia, pomierzę i może wspólnie rozwiążemy problem ale pewnie niektórzy już teraz wiedzą o czym mówię. Może tulejka jest za wąska lub zębatka za szeroka...
 
     
motomw 
The Best Of MZ


Motocykl: XJ 900 S Diversion
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 42
Skąd: Zwoleń
Wysłany: 2019-03-19, 18:01   

Wałek od końca do wieloklinu ma 31.6, tuleja 17,7, zębata 18 podkładka ma 2mm, po założeniu wszystkiego na wałek zębatka jest dociśnięta przez łożysko do podkładki i nie może się swobodnie obracać.
 
     
motomw 
The Best Of MZ


Motocykl: XJ 900 S Diversion
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 42
Skąd: Zwoleń
Wysłany: 2019-03-19, 18:03   

A tu z łożyskiem
 
     
slawek76 
Zlotowicz


Motocykl: MZ ES 250/1 z 1963r.
Pomógł: 7 razy
Wiek: 47
Dołączył: 07 Kwi 2015
Posty: 345
Skąd: Czarnków
Wysłany: 2019-03-19, 18:47   

motomw "cudowne" są te Twoje zdjęcia, zawsze mnie zastanawiało, co autor ma na myśli wrzucając takie fotki bez ostrości !!! :evil:

Nie znam odpowiedzi na Twoje pytanie, ale podpiąłem fotki problemu, o który Ci chodzi.
Może ktoś pomoże, może nie, ale przynajmniej nie ogarnie go irytacja w kwestii jakości zdjęć.
 
     
herrq666 
Grupa podlasie


Motocykl: MZ x4
Pomógł: 91 razy
Wiek: 41
Dołączył: 23 Mar 2010
Posty: 1122
Skąd: Dudki
Wysłany: 2019-03-19, 21:11   

Skoro koło zębate ma 18mm, a tuleja 17.7mm to......
_________________
Roses are gay, violets are gayer.
Fuck this poem, and listen to SLAYER.
 
 
     
motomw 
The Best Of MZ


Motocykl: XJ 900 S Diversion
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 42
Skąd: Zwoleń
Wysłany: 2019-03-19, 21:44   

slawek76 zdjęcia robione były telefonem na szybko, przepraszam za jakość...
herrq666 rozumiem co napisałeś, ale czy tulejka na której pracuje zębatka powinna także "pływać" na wałku? czy może tulejka powinna być oparta o podkładkę oporową i łożysko? jeśli tak to zębatka jest za szeroka co najmniej o 0,5mm lub zjadło tulejkę na długości - skrzynia była mocno wybrakowana i składam ją z kilku. Nasuwa się kolejne pytanie - jakiej grubości powinna być podkładka oporowa pomiędzy tą zębatką a zębatką przesuwną? Podkładkę dorabiałem samemu ale niestety pierwszy bieg szarpał tak jak by chciał wyskoczyć pewnie przez za grubą podkładkę choć wodziki są w nie najlepszej kondycji...
 
     
herrq666 
Grupa podlasie


Motocykl: MZ x4
Pomógł: 91 razy
Wiek: 41
Dołączył: 23 Mar 2010
Posty: 1122
Skąd: Dudki
Wysłany: 2019-03-19, 22:24   

Cytat:
czy tulejka na której pracuje zębatka powinna także "pływać" na wałku? czy może tulejka powinna być oparta o podkładkę oporową i łożysko?

No i teraz zadajesz właściwe pytania. Tego nie pamiętam, o ile nikt nie odpowie wcześniej to sprawdzę w sobotę.
_________________
Roses are gay, violets are gayer.
Fuck this poem, and listen to SLAYER.
 
 
     
slawek76 
Zlotowicz


Motocykl: MZ ES 250/1 z 1963r.
Pomógł: 7 razy
Wiek: 47
Dołączył: 07 Kwi 2015
Posty: 345
Skąd: Czarnków
Wysłany: 2019-03-20, 22:26   

motomw napisał/a:
... czy tulejka na której pracuje zębatka powinna także "pływać" na wałku?



Uważam, że tak. Jak najbardziej to jest tulejka pływająca i powinna mieć luz. Dlatego tak jak zmierzyłeś jest węższa od koła zębatego IV biegu. Pomiędzy tulejką "pływającą" a łożyskiem kulkowym (tym 6203) musi być luz 0,2mm. Z tego wynika, że pomiędzy łożyskiem, a kołem zębatym IV nie musi być luzu. Koło zębate ma "nacięcie" smarujące i nic mu nie będzie.


motomw napisał/a:
... czy może tulejka powinna być oparta o podkładkę oporową i łożysko?


Nie, tak nie może być, to jest za miękki materiał i się "spali" - zetrze. Poza tym jak z opisu wyżej ta tulejka jest węższa i nie istnieje taka fizyczna możliwość.

motomw napisał/a:
... Nasuwa się kolejne pytanie - jakiej grubości powinna być podkładka oporowa pomiędzy tą zębatką a zębatką przesuwną?...


2 mm w oryginale.
 
     
motomw 
The Best Of MZ


Motocykl: XJ 900 S Diversion
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 42
Skąd: Zwoleń
Wysłany: 2019-03-21, 22:23   

Dzięki za odpowiedź slawek76, podkładkę dorobiłem dobrej grubości

slawek76 napisał/a:
Uważam, że tak. Jak najbardziej to jest tulejka pływająca i powinna mieć luz. Dlatego tak jak zmierzyłeś jest węższa od koła zębatego IV biegu. Pomiędzy tulejką "pływającą" a łożyskiem kulkowym (tym 6203) musi być luz 0,2mm. Z tego wynika, że pomiędzy łożyskiem, a kołem zębatym IV nie musi być luzu. Koło zębate ma "nacięcie" smarujące i nic mu nie będzie.


Zakładając po kolei podkładkę dystansową, tulejkę , zębatkę i na koniec łożysko na wałek, właśnie to łożysko dopycha zębatkę do podkładki która opiera się o wieloklin i zębatka nie może się obracać czyli nie ma luzu pomiędzy podkładką a łożyskiem a przecież zębatka ta musi się swobodnie obracać jeśli nie jest zazębiona z kołem przesuwnym. W momencie ściśnięcia zębatki cały wałek chce się obracać z tą zębatką i skrzynia zaczyna się kleszczyć bo pracują tak jakby dwa biegi :sad:
 
     
herrq666 
Grupa podlasie


Motocykl: MZ x4
Pomógł: 91 razy
Wiek: 41
Dołączył: 23 Mar 2010
Posty: 1122
Skąd: Dudki
Wysłany: 2019-03-21, 23:02   

Po włożeniu w kartery i zdystansowaniu skrzyni nic nie będzie ściśnięte, włóż w kartery, zdystansuj a zobaczysz że to koło zębate obrócisz paluszkiem.
_________________
Roses are gay, violets are gayer.
Fuck this poem, and listen to SLAYER.
 
 
     
motomw 
The Best Of MZ


Motocykl: XJ 900 S Diversion
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 42
Skąd: Zwoleń
Wysłany: 2019-03-22, 23:03   

Niestety po włożeniu skrzyni na swoje miejsce i przejechaniu powiedzmy kilometra skrzynia zakleszczała się i były tak jakby dwa biegi, pomijając fakt efektu wyskakiwania "jedynki" to przy ponownym demontażu silnika właśnie ta zębatka była ściśnięta czyli wałek przemieścił się w stronę sprzęgła i ścisnęło zębatkę. Przy demontażu silnika wystarczyło dosłownie puknąć w wałek od strony sprzęgła żeby zębatka zaczęła się swobodnie obracać.
 
     
slawek76 
Zlotowicz


Motocykl: MZ ES 250/1 z 1963r.
Pomógł: 7 razy
Wiek: 47
Dołączył: 07 Kwi 2015
Posty: 345
Skąd: Czarnków
Wysłany: 2019-03-31, 19:58   

motomw napisał/a:
Niestety po włożeniu skrzyni na swoje miejsce i przejechaniu powiedzmy kilometra skrzynia zakleszczała się i były tak jakby dwa biegi, pomijając fakt efektu wyskakiwania "jedynki" to przy ponownym demontażu silnika właśnie ta zębatka była ściśnięta czyli wałek przemieścił się w stronę sprzęgła i ścisnęło zębatkę. Przy demontażu silnika wystarczyło dosłownie puknąć w wałek od strony sprzęgła żeby zębatka zaczęła się swobodnie obracać.


Cały czas zastanawiam się, co mogłeś zrobić źle, że ta skrzynia Ci się blokuje.
Jeżeli masz te dwie podkładki 2mm na I i IV biegu to powinno być ok.

Ale skoro mówisz, że wyskakuje Ci I bieg i do tego masz luz na wałku głównym, bo po "puknięciu" całość obraca się swobodnie, to znaczy, że nie masz zdystansowanego tego wałka, bo może się on przesuwać.

Wkleiłem zdjęcia zazębienia trybów dla poszczególnych biegów, może ktoś się jeszcze wypowie.
Ostatnio zmieniony przez slawek76 2019-04-02, 16:04, w całości zmieniany 2 razy  
 
     
herrq666 
Grupa podlasie


Motocykl: MZ x4
Pomógł: 91 razy
Wiek: 41
Dołączył: 23 Mar 2010
Posty: 1122
Skąd: Dudki
Wysłany: 2019-03-31, 23:21   

Nawet bez dystansowania nie powinno zakleszczać tego koła zębatego, coś tam jest namieszane, może wałek krzywy? Szukaj przyczyny która wpycha wałek do łożyska.
_________________
Roses are gay, violets are gayer.
Fuck this poem, and listen to SLAYER.
 
 
     
motomw 
The Best Of MZ


Motocykl: XJ 900 S Diversion
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 42
Skąd: Zwoleń
Wysłany: 2019-04-01, 21:15   

Kurcze chłopaki dziękuję za wasze zaangażowanie i pomoc.
Tulejka pod zębatką pierwszego biegu była tak wyrobiona, że ta bujała się na lewo i prawo stąd prawdopodobnie wyskakiwanie pierwszego biegu do tego dochodzą wytarte wodziki i mamy problem z pierwszym biegiem - dotoczyłem tuleję pod zębatkę o 0,1 mm szerszą od zębatki i w ten sposób zębatka ma luz aby się obracać - taki sam luz jest na kole IV biegu, wodziki będą napawane i obrobiona na oryginalną szerokość, podkładka dystansowa jest wyszlifowana na 1,98mm więc jest ok.

Tak więc tulejka nie obraca się na wałku z założonym łożyskiem !!! tak samo jest od strony IV biegu - łożysko po założeniu na wałek ma oprzeć się właśnie o tę tulejkę a zębatki czy to od I czy IV biegu mają pracować na tulejce a w moim przypadku gdy tulejka była za wąska łożysko ściskało zębatkę i działy się głupoty dlatego po puknięciu w wałek zębatka znowu się obracała.

Na przyszłość jeśli ktoś będzie dorabiał tulejki:
- materiał brąz B101
- szerokość tulejki 18,1mm (zębatka od I biegu ma 18mm)
- średnica wewnętrzna (na wałek) - max 0,02 większa względem wałka
- średnica zewnętrzna (na zębatkę) - max 0,02 mniejsza względem otworu zębatki
- tulejka po włożeniu na wałek i po założeniu zębatki ma się obracać.
Nie podaję konkretnych wymiarów bo stopień zużycia skrzyń biegów może być różny.

Jeżeli mylę się to proszę o sprostowanie.

Postaram się nie długo poskładać ponownie silnik i zobaczymy czy będzie ok.
W między czasie porobię zdjęcia i powrzucam to ocenicie czy robię wszystko poprawnie.
 
     
herrq666 
Grupa podlasie


Motocykl: MZ x4
Pomógł: 91 razy
Wiek: 41
Dołączył: 23 Mar 2010
Posty: 1122
Skąd: Dudki
Wysłany: 2019-04-01, 21:49   

Byłem na wiosce i zapomniałem sprawdzić czy ta tulejka wystaje czy pływa, skłaniałbym się do tego co napisał Sławek że pływa, ale teraz zabiłeś mi ćwieka i aż z ciekawości specjalnie przejadę się do garażu.
_________________
Roses are gay, violets are gayer.
Fuck this poem, and listen to SLAYER.
 
 
     
slawek76 
Zlotowicz


Motocykl: MZ ES 250/1 z 1963r.
Pomógł: 7 razy
Wiek: 47
Dołączył: 07 Kwi 2015
Posty: 345
Skąd: Czarnków
Wysłany: 2019-04-02, 16:20   

NIE,
NIE dajmy się zwariować.
Oczywiście, że ja i herrq666 mamy rację, ta tulejka na 100% musi być węższa od koła zębatego I i IV biegu.

Oba te tryby mają po 18mm, a obie tulejki są identyczne i muszą być węższe od trybu. Mają po 17,5 mm.
Tulejki nie mogą wystawać poza koło zębate.

Dorobić tulejki zawsze warto :piwo: , ale wg mnie interpretacja przyczyn Twoich kłopotów ze skrzynią jest chyba nietrafiona. Jak ją złożysz na powrót to się okaże. Obyś miał rację.
 
     
motomw 
The Best Of MZ


Motocykl: XJ 900 S Diversion
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 42
Skąd: Zwoleń
Wysłany: 2019-04-02, 20:57   

slawek76, jak założę starą tulejkę to po założeniu łożyska na wałek zębatka nie obraca się na nim bo właśnie łożysko dociska zębatkę do tej dwumilimetrowej podkładki... już tego nie kumam :sad:

jutro zrobię zdjęcia i zobaczycie czy to jest dobrze poskładane
 
     
herrq666 
Grupa podlasie


Motocykl: MZ x4
Pomógł: 91 razy
Wiek: 41
Dołączył: 23 Mar 2010
Posty: 1122
Skąd: Dudki
Wysłany: 2019-04-03, 20:07   

U mnie tulejki 17,7mm, zębatki 18mm.
_________________
Roses are gay, violets are gayer.
Fuck this poem, and listen to SLAYER.
 
 
     
motomw 
The Best Of MZ


Motocykl: XJ 900 S Diversion
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 42
Skąd: Zwoleń
Wysłany: 2019-04-03, 21:36   

Wrzucił krótkie filmy przedstawiające moją skrzynię na yt.
Proponuję oglądać po kolej skrzynia 1, skrzynia 2.....

https://youtu.be/vRxAev8wFhY

https://youtu.be/Gzoy8eG3is8

https://youtu.be/5mCErHpEbrE

https://youtu.be/x6f0QhS96SA

https://youtu.be/ecZ9b1NB0O8

https://youtu.be/sM9N9n0oDPU

https://youtu.be/KCsvwMr1uqE

Piszcie co robię nie tak lub co jest nie tak.
 
     
herrq666 
Grupa podlasie


Motocykl: MZ x4
Pomógł: 91 razy
Wiek: 41
Dołączył: 23 Mar 2010
Posty: 1122
Skąd: Dudki
Wysłany: 2019-04-06, 16:10   

No i jak złożysz połówki razem i prawidłowo zdystansujesz wałek to nie powinno tam nic blokować. Chyba że naprawdę dowalisz wałek na głucho do łożyska.
_________________
Roses are gay, violets are gayer.
Fuck this poem, and listen to SLAYER.
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 14