Przesunięty przez: sIaj 2009-10-16, 21:51 |
ETZ 250 Skrzynia biegów - prawidłowy montaż i sprawdzenie |
Autor |
Wiadomość |
tomw88
Motocykl: MZ 250TS WSK Kos
Pomógł: 1 raz Wiek: 35 Dołączył: 25 Lut 2007 Posty: 59 Skąd: Lubań
|
Wysłany: 2007-06-25, 16:05
|
|
|
hubertbaran, to musisz mi pokazac jak mozna 4 zle zlozyc. jedynym motorem w jakim mozna zle zlozyc skrzynie jest jawka 50 tam zebatki mozna zamienic na walkach ale i tak bedzie jezdic |
|
|
|
|
hubertbaran
Motocykl: TS 250/1
Pomógł: 25 razy Wiek: 35 Dołączył: 21 Sie 2005 Posty: 4458 Skąd: okolice Rzeszowa
|
Wysłany: 2007-06-25, 17:23
|
|
|
no napisali ci wyzej dlaczego mozna źle złozyć;] przy 5 biegowej skrzyni problem ten nie wystepuje. |
_________________ Sex, tanie wino i Disco polo! Szatan jest wielki YEAH !
Werpach:
"Komuna wróciła" |
|
|
|
|
wamnok
Motocykl: MZ ETZ 250 / 1989r
Pomógł: 5 razy Wiek: 40 Dołączył: 23 Sty 2006 Posty: 362 Skąd: Chełm
|
Wysłany: 2007-06-25, 22:25
|
|
|
No i już wszystko jasne. Motocykl po remoncie i wszystko spoko, wszystkie biegi są, przez moment po złożeniu najpierw było ok a potem coś mi silnik staną i nie szło kopniakiem ruszyć (moze dlatego że wykręcilem na chwilę tą śrubę ze śrutem i sprężynką), przestraszyłem się że będę musieł znowu rozbierać, ale pokręcilem kluczem za nakrętkę obrotomierza i jakoś wyszystko wróciło do normy, poterm odpaliłem, pierwsza jazda i jest super, motorek jak nowy, silniczek cicho chodzi ale narazie tak do 4 tys. obr. mu dawałem. Mam nadzieje, że juz wszystko będzie spoko i Etka będzie nadal długo służyc, to był jej pierwszy taki remont generalny. Więc teraz czeka mnie wypad do Biłgoraja na zlot, czy jedzie ktoś jeeszcze z MZ Klubu? |
_________________ Moja była Etka: http://www.polskajazda.pl...77&opcja=detail |
|
|
|
|
valhel
Motocykl: mz etz 250 84r.
Pomógł: 3 razy Wiek: 29 Dołączył: 26 Paź 2012 Posty: 40 Skąd: Szczytno
|
|
|
|
|
mar09
Motocykl: ES300/TROPHY/ETZ250
Pomógł: 23 razy Wiek: 42 Dołączył: 01 Wrz 2012 Posty: 390 Skąd: Krasnystaw/Lublin
|
Wysłany: 2013-02-02, 09:45
|
|
|
Podkładki izolującej dla czujnika luzu w sklepie raczej nie znajdziesz, lepiej szukaj używki. Podkładki na prowadnicę wodzików nie są typowe ...jeśli założysz tam zwykłą wyklepaną, zgrubną i nierówną z metalowego to może być problem, wymiar ~8x13x1,5. |
|
|
|
|
valhel
Motocykl: mz etz 250 84r.
Pomógł: 3 razy Wiek: 29 Dołączył: 26 Paź 2012 Posty: 40 Skąd: Szczytno
|
Wysłany: 2013-02-02, 10:58
|
|
|
ehh, a ta podkładka izolująca jest potrzebna ? Można ją z czegoś dorobić? |
|
|
|
|
mar09
Motocykl: ES300/TROPHY/ETZ250
Pomógł: 23 razy Wiek: 42 Dołączył: 01 Wrz 2012 Posty: 390 Skąd: Krasnystaw/Lublin
|
Wysłany: 2013-02-02, 11:16
|
|
|
No raczej, bez niej czujnik luzu na nic Ci się nie przyda. To jest coś plastiko-podobne, może być polipropylen (PP) lub polietylen (PE) ewentualnie inne tworzywo odporne na oleje. |
|
|
|
|
valhel
Motocykl: mz etz 250 84r.
Pomógł: 3 razy Wiek: 29 Dołączył: 26 Paź 2012 Posty: 40 Skąd: Szczytno
|
Wysłany: 2013-02-02, 11:18
|
|
|
To ona jest tylko od czujnika luzu ? Bez niej tylko czujnik luzu nie będzie działał ? Skrzyni to nic nie szkodzi, tak ? |
|
|
|
|
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 37 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2023 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2013-02-02, 16:04
|
|
|
Możesz spróbować z laminatu fr-4 zrobić, łatwa obróbka ale tylko frezem. Pytanie tylko jak to później połączyć? |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
|
Huberto
Renegat
Motocykl: Made in DDR
Pomógł: 46 razy Wiek: 34 Dołączył: 21 Lut 2006 Posty: 1614 Skąd: Szczytno
|
Wysłany: 2013-02-02, 16:08
|
|
|
Ktoś coś rzeźbił z tym wałkiem. Bez tej podkładki kontrolka luzu będzie świeciła cały czas, a do tego ten wałek będzie pracował co może powodować wypadanie biegów, bądź zakleszczanie się wałka o czujnik (chodzi o te wystające miejsce). |
_________________ TS 250 1973r. była piękna ETZ 250e...
"Ssanie.... bez ssania...."
|
|
|
|
|
valhel
Motocykl: mz etz 250 84r.
Pomógł: 3 razy Wiek: 29 Dołączył: 26 Paź 2012 Posty: 40 Skąd: Szczytno
|
Wysłany: 2013-02-02, 16:19
|
|
|
Widze Kasten, że jesteśmy z tej samej wiochy Może Ty masz taką podkładkę ?
Jak dobrze doczytałem to ta podkładka nie jest z metalu, juz myślałem, żeby to zalać silikonem i zostawic tylko miejsce na tą wypustkę tylko niewiem czy to coś da.. |
|
|
|
|
Huberto
Renegat
Motocykl: Made in DDR
Pomógł: 46 razy Wiek: 34 Dołączył: 21 Lut 2006 Posty: 1614 Skąd: Szczytno
|
Wysłany: 2013-02-02, 16:23
|
|
|
Ta podkładka jak sama nazwa mówi, ma za zadanie izolować, aby przejście masy było tylko w miejscu gdy wałek ustawi wodziki w położeniu luzu. Podkładki nie mam na pewno, ale poszukam, może mam cały wałek. |
_________________ TS 250 1973r. była piękna ETZ 250e...
"Ssanie.... bez ssania...."
|
|
|
|
|
valhel
Motocykl: mz etz 250 84r.
Pomógł: 3 razy Wiek: 29 Dołączył: 26 Paź 2012 Posty: 40 Skąd: Szczytno
|
Wysłany: 2013-02-02, 16:27
|
|
|
Właśnie tak wywnioskowałem i mówie, jakby to zalał silikonem i obrobił na wzór podkładki i zostawił miejsce tylko na ten styk z czujnikiem to mogłoby to działać, czy raczej głupi pomysł ? |
|
|
|
|
Huberto
Renegat
Motocykl: Made in DDR
Pomógł: 46 razy Wiek: 34 Dołączył: 21 Lut 2006 Posty: 1614 Skąd: Szczytno
|
Wysłany: 2013-02-02, 16:30
|
|
|
Nie baw się w silikony, wałek nadal będzie miał luz, a silikon z czasem się wytrze. Musisz dorobić taką podkładkę, albo gdzieś zdobyć. PS. Jak już robisz, to rób tak, żebyś za tydzień nie musiał go rozbierać znów. |
_________________ TS 250 1973r. była piękna ETZ 250e...
"Ssanie.... bez ssania...."
|
|
|
|
|
Dukee
Yamaha Tour Team
Motocykl: TDM 900A
Pomógł: 31 razy Wiek: 31 Dołączył: 10 Sty 2010 Posty: 1156 Skąd: KCH/SG
|
Wysłany: 2013-02-02, 16:36
|
|
|
Silikon nie przejdzie. Ta podkładka musi być twarda i śliska, w przeciwnym razie czujnik luzu zrobi tam masakrę i to się zaraz poszarpie i odklei.. Nie myslałes zeby użyc do tego chociażby pleksy? Albo czegokolwiek plastykowego byle twarde było? Musisz to wyciąć ładnie na grubość taką jaką wysokość ma ten bolec który dotyka do czujnika. Potem odtłuścić i przykleić na co? Najlepiej na klej epoksydowy, porysować papierem tą dorabianą podkładkę i pamiętnik tez porysować i powinno złapać. Jedna bardzo ważna sprawa. Jak już to przykleisz do siebie to musisz tak zeszlifować powierzchnię gdzie ten bolec wychodzi z podkładki żeby tam zadnego zadziora nie było. Jeżeli będzie tam nie równo to czujnik się będzie blokował - przerabiałem to już nie raz. Podkładki na wałek wodzików najlepiej zebyś miał oryginalne... I one muszą tam być! U mnie nie było tej od strony alternatora i w rezulatcie cały wałek się wysunął, spadło radełko, powyginało się wszystko i biegów nie było.. Postaraj się te podkładki dobrać tak żeby po położeniu jej na karterze licowały się z tą fazą tam na nia przewidzianą i powinno być gites |
_________________ Małe dzieci - Małe Zabawki, duże dzieci - duże zabawki
|
|
|
|
|
Zeflo
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lis 2014 Posty: 78 Skąd: Wolbrom
|
Wysłany: 2014-12-28, 11:31
|
|
|
Czy ktoś mógłby ocenić zużycie skrzyni biegów ? Kupując motocykl niestety nie był na chodzie więc nie miałem jak ocenić wyskakujące biegi td.
Tutaj brakuje do 3 stopni...
Tu już lepiej.
Zaokrąglenie.
1.Na dwóch kołach zębatych widać że są one już wytarte (ostre zęby). Nadaje się to jeszcze do jazdy ?
2.Jak zaokrąglenie (zaznaczone na ostatniej fotce) ma wpływ na pracę skrzyni ? Pilnować tylko tego kąta 3 stopnie a te zaokrąglenia zostawić w spokoju ?
3.Jak w warunkach domowych osiągnąć te 3stopnie ? Czy nie musi być to tak dokładnie ?
Z góry dziękuję za każdą pomoc |
|
|
|
|
kosior30
Klubowicz Łysy JWP
Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 138 razy Wiek: 37 Dołączył: 25 Maj 2009 Posty: 7499 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: 2014-12-28, 21:18
|
|
|
Wodziki trochę już są wytarte, ale sądzę, że dadzą radę. Zmierz suwmiarką ile mają grubości w miejscu niewytartym, a ile w wytartym.
Kły do poprawki. Kąty dobierz na oko - narysuj sobie na kartce kąt 3 stopnie i spróbuj to odwzorować przy szlifowaniu. Zobacz jak to robiłem przy okazji swojego remontu. Masz tam też linki do zdjęć przed/po.
http://forum.mz-klub.pl/v...der=asc&start=0
Zaokrąglenia możesz trochę zniwelować, aczkolwiek nie szlifuj ich "do zera", bo znacząco odchudzisz kły. Ważniejsze są kąty, nie musi tam być idealny szpic. Oczywiście - tak jak pisałem u siebie w temacie - kąty muszą być po obu stronach. |
_________________ Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem" |
|
|
|
|
mar09
Motocykl: ES300/TROPHY/ETZ250
Pomógł: 23 razy Wiek: 42 Dołączył: 01 Wrz 2012 Posty: 390 Skąd: Krasnystaw/Lublin
|
Wysłany: 2014-12-29, 09:25
|
|
|
Po wodzikach wygląda jakby ta skrzynia nie była zdystansowana lub nie miała lekko. Każdy z wodzików jedziesz na płasko i mierzysz. Kły ...temat rzeka; tryby na pierwszym wałku (biegi 4/5) można olać, nie wiele zwykle tam się dzieje chyba, że coś wpadło. Poza pierwszym biegiem który jest jeszcze w miarę to radziłbym Ci się skupić na 3ce i 2ce .... tej akurat nie widać na foto.
Te zaokrąglenia w niektórych trybach występowały fabrycznie (szybsze zapinanie ale tryby wymagają głębszego zakleszczenia) ...żeby się ich pozbyć musiałbyś dużo zebrać i palce by Ci tylko szybko napuchły. Kąty możesz próbować odtworzyć, ale tak jak już gdzieś pisałem kąt nic nie pomoże jeśli obie części (kieł w kieł, kieł w okienko) się nie spotkają w każdej pozycji. Czyli papierek po fajkach i sprawdzasz trzymanie każdego kła w każdej pozycji, powinieneś dążyć do uzyskania co najmniej 50% przylegania na powierzchni kła/okienka ...papierek wychodzi z oporem lub się urywa przy lekko dociśniętym kole. |
|
|
|
|
Zeflo
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lis 2014 Posty: 78 Skąd: Wolbrom
|
Wysłany: 2014-12-29, 17:45
|
|
|
A więc tak.
Grubości wodzików w miejscu :
010 - niewytartym 3,4mm - wytartym 2,9mm
011 - niewytartym 3,4mm - wytartym 3,0mm
012 - niewytartym 3,4mm - wytartym 3,3mm
Wodziki oczywiście nie są wytarte równo , mierzyłem w najbardziej wytartych miejscach. Miejsca niewytarte doszlifować na równo z tymi wytartymi ? O to chodzi ?:)
Jak z tymi ostrymi zębami na dwóch trybach ? Zostawiać czy szukać czegoś innego ?
Poza tym dziękuję osobom które się wypowiedziały i pomogły |
|
|
|
|
kosior30
Klubowicz Łysy JWP
Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 138 razy Wiek: 37 Dołączył: 25 Maj 2009 Posty: 7499 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: 2014-12-29, 18:23
|
|
|
Ten 012 możesz doszlifować na równo. Pozostałe radziłbym Ci nie jechać na zero, bo się znacząco odchudzi. Przeszlifuj je tylko tak, aby nie było zadziorów i bez zacięc pracowały w przesuwkach. |
_________________ Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem" |
|
|
|
|
|