» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Podstawowe pojęcia z motoryzacji
Autor Wiadomość
Qba 
mod_team
VIP


Motocykl: brak
Pomógł: 27 razy
Wiek: 38
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 1383
Skąd: Orzechówka/Langley
Wysłany: 2007-12-07, 11:32   Podstawowe pojęcia z motoryzacji

jureczek napisał/a:
Mam pytanie dotyczące silników wysokoprężnych jak również benzynowych . Korzystam z Wikipedii ale cześć faktów napisane jest językiem dość skomplikowanym dlatego te pytania :

1) skrót DCI - diesel , common rail , wtrysk bezpośredni
a)co to jest to common rail i jak działa , jakie są różnice jeśli silnik to posiada lub nie ?
b)bezpośredni wtrysk ? i siła rzeczy pośredni ??-zasada działania
c)zasada działa turbiny w silnikach TDI

2)wtrysk pośredni i bezpośredni w silnikach benzynowych
3)turbina w silnikach benzynowych - zasada działania
4)sekwencja często to słyszę razem z instalacja gazową
5)pojedynczy lub podwójny wałek rozrządu
6)pompa wodna
7)mechanizm różnicowy


wiem ze dużo pytań ale proszę zachować kolejność i numery punktów żeby nie wkradł sie bałagan . ps dla mnie to trudne tematy i osoby które twierdza ze sam mogę to znaleźć maja racje ale nie mogę tego przyswoić dlatego pytam
_________________
Ja tu tylko sprzątam...
 
 
     
Qba 
mod_team
VIP


Motocykl: brak
Pomógł: 27 razy
Wiek: 38
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 1383
Skąd: Orzechówka/Langley
Wysłany: 2007-12-07, 12:09   

1. System CR jest bardzo dobrze opisany tutaj:
- http://forum.tdi-tuning.pl/viewtopic.php?t=79
- http://www.tdi-tuning.pl/artykuly/9_systemy.htm
- http://www.tdi-tuning.pl/...racjadiesla.htm

b)wtrysk bezpośredni polega na tym że wtryskiwacz umieszczony jest w komorze spalania i paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do komory. Pośredni analogicznie, wtryskiwacz nie jest w komorze, w tłoku przeważnie jest komora wirowa, tak aby wymieszać paliwo z powietrzem, jest to stara koncepcja stosowana w silnikach TD VW na przykład. Minus to duże zawartości szkodliwych substancji w spalinach ze względu na niskie ciśnienie wtryskiwanego paliwa rzędu 150 atm.
c) hmm turbina na 2 strony gorąca i zimną, przez gorącą idą spaliny z cylindrów i napędzają wirnik a ten poprzez oś kręci drugim wirnikiem w części zimnej która pompuje powietrze do cylindrów poprzez intercooler (przeważnie). Silnik bez turba (wolnossący) traci moc na zasysanie powietrza z zewnątrz, tutaj nie dość że nie traci to jeszcze wbijamy. A więc jest więcej powietrza niż przy zasysaniu, a więcej powietrza to można dać więcej paliwa, więcej paliwa = większa moc. Jeśli dasz większą dawkę palia a powietrza nie będzie to będzie batory (sadze z wydechu) ze względu na niemożliwość spalenia się ropy. IC (intercooler) stosuje sie aby obniżyć temp zasysanego powietrza które wychodzi z turbiny, siłą rzeczy misi sie nagrzać bo między częścią zimną a gorącą jest tyko ścianka metalu, a temp spalin sięga 700 st C. Do tego w tej samej objętości powietrza zimnego jest więcej tlenu niż w gorącym powietrzu (fizyka).
Turbina w benzynowym działa na podobnej zasadzie.

2) hmm jest w benzynie bezpośredni wtrysk paliwa?, w benzyniaku sterujemy powietrzem a do tego dobierana jest optymalna dawka, aby mieszanka była stechiometryczna. W klekocie sterujesz dawką, w starych silnikach gaz w podłogę i w lusterku ciemna noc. W TDI już tego nie ma (jeśli dobrze ustawiony) jest komp i nie pozwoli przedawkować paliwa.

3) j.w.

4) instalacja gazowa sekwencyjna to instalacja IV generacji (najnowsza i praktycznie najlepsza)
Gaz tankowany do butli jest w stanie płynnym. Rozróżnia się 2 typy instalacji sekwencyjnych z wtryskiem fazy ciekłej i gazowej.
Ogólna zasada polega na wtryskiwaniu gazu do komory spalania, a nie jak to było w starszych generacjach podawaniu gazu do kolektora ssącego i ten był zasysany z powietrzem do komory.
zastosowano wtryskiwacze gazu, nie ma problemu ze strzałami w kolektor ssący (cofanie się spalin i zapłon w kolektorze), mniejszy spadek mocy a co za tym idzie mniejszy wzrost spalania. Minus to że trzeba auto palić na benzynie i układ automatycznie przełącza sie na gaz po osiągnięciu odpowiedniej temp (coś około 50 stopni). Na krótkich trasach i tak jeździsz na benzynie. Układ można zastosować tylko do samochodów z wielopunktowym wtryskiem paliwa.

5. Jak nazwa mówi są albo 2 wałki albo 1, 2 wałki stosowane są w silnikach 16 zaworowych (przeważnie). Są wtedy 4 zawory na cylinder zamiast 2. Zwiększa sie napełnianie cylindrów bo jest większy przepływ powietrza. Plusy większa moc, minusy wszystkiego jest 2 razy więcej, czyli 2 razy więcej problemów. 16 zaworów = 16 podstawiczy hydraulicznych (samoregulatory) przy wymianie koszt x2. Pasek rozrządu droższy bo dłuższy i mocniejszy żeby ciągnąć więcej zaworów, przy zerwaniu paska prawdopodobieństwo ugięcia zaworów x2. Wyższe spalanie.
Nie podchodzą mi silniki 16V benzyniaki i dlatego taki opis.
16V w klekotach to tutaj http://www.tdi-tuning.pl/artykuly/1_16zaworow.htm

6. Pompa wodna (samochodowa) musi zapewnić obieg płynu chłodzącego żeby się silnik nie ugotował, a więc wirniczek się kręci napędzany albo z wałka rozrządu (chory pomysł) albo z paska klinowego i goni płyn po układzie tak jak wiatrak wymusza ruch powietrza.

7. Umożliwia jazdę w zakrętach, jak masz gdzieś zabawkę samochodzik spróbuj skręcić w bok nie nasuwając samochodu. Różnicowy to inaczej dyfer (dyferencjał)- nazwa stosowana w samochodach z napędem na tył. Działa w oparciu o zasadę Willisa i może być traktowana jako przekładnia obiegowa :D

A dobry opis masz tutaj http://pl.wikipedia.org/w...%B3%C5%BCnicowy
http://www.zss.pl/~moto/w...ublikacje31.htm
http://daniels.lumena.com/suzuki/Locker.htm
Bo już mi się nie chce pisać.

Na dokładkę jeszcze układ PD (czyli pompowtryskiwacze)
http://forum.tdi-tuning.pl/viewtopic.php?t=93
http://www.tdi-tuning.pl/...tryskiwacze.htm

[ Dodano: 2007-12-07, 12:27 ]
No i kila obrazków bo sam teks to nużące.

Wtrysk paliwa

Schemat działania turbiny(klasycznej w tdi z zaworem westgate)


Zasada działania turbiny VTG (ze zmienną geometrią- silniki TDi 110KM i wyżej)


Schemacik działania silnika TDi (uproszczony oczywiście)
_________________
Ja tu tylko sprzątam...
 
 
     
tomasz102 
V.I.P.


Motocykl: MZ ETZ 298e
Pomógł: 11 razy
Wiek: 34
Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 1540
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2007-12-07, 15:19   

Qba napisał/a:
skrót DCI - diesel , common rail , wtrysk bezpośredni

HDI to to samo tyle że francuskie?
_________________
w garażu: MZ ETZ 250 , Kawasaki 440 LTD, Renault 19. "Życie się kręci powyżej czterech tysięcy."
Tomek, stopka!
 
 
     
Qba 
mod_team
VIP


Motocykl: brak
Pomógł: 27 razy
Wiek: 38
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 1383
Skąd: Orzechówka/Langley
Wysłany: 2007-12-07, 20:49   

pewny nie jestem ale wydaje mi się że tak. Jeden i drugi to system CR, HDI to zabawka peugeota a CDI merca
_________________
Ja tu tylko sprzątam...
 
 
     
Plonek 
wujek samo ZŁO


Motocykl: z krainy deszczowców
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 30 Sty 2005
Posty: 486
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2007-12-07, 22:32   

Raczej jest tak jak pisze Qba, czasami mercedes uzywa jeszcze myląco CDi do oznaczenia diesli z kompresorem.
_________________
The power of dreams.
 
 
     
Qba 
mod_team
VIP


Motocykl: brak
Pomógł: 27 razy
Wiek: 38
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 1383
Skąd: Orzechówka/Langley
Wysłany: 2007-12-07, 22:42   

Z tymi oznaczeniami to jest masakra. TDi, TDI różne kolorki literek (ten sam kolor w VW nie oznacza tej samej mocy w seacie), do tego CDTi, TDCi, JTD i inne kręciołka można dostać od tego. Dużo silników jest taka sama generacyjnie tylko że innych producentów no i inne oznaczenia.
_________________
Ja tu tylko sprzątam...
 
 
     
Plonek 
wujek samo ZŁO


Motocykl: z krainy deszczowców
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 30 Sty 2005
Posty: 486
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2007-12-07, 23:01   

Dokładnie. Czasem I oznacza Intercooler, czasem elektroniczny wtrysk, a w tych fiatowskich oznaczeniach z Jet wogle się nie łapię.
_________________
The power of dreams.
 
 
     
Klima 


Motocykl: Yamaha yzf 600r
Pomógł: 17 razy
Wiek: 35
Dołączył: 01 Maj 2006
Posty: 994
Skąd: suwałki
Wysłany: 2007-12-07, 23:05   

ale i tak najlepszy jest opel :D co samochód to inne oznaczenie diesla :D
_________________
Moja była etka http://www.polskajazda.pl...&idpojazd=10835
 
 
     
Qba 
mod_team
VIP


Motocykl: brak
Pomógł: 27 razy
Wiek: 38
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 1383
Skąd: Orzechówka/Langley
Wysłany: 2007-12-07, 23:16   

Klima, prawda, nie wiem po co tak robią, chyba żeby mechanik się załamał, albo zaczął księgi prowadzić który silnik jaki. Ale silniczki DTI opla to niczego sobie są.

Plonek, dlatego nie ma co patrzeć na to czy np. TDI czy TDi tylko oznaczenie silnika. Bo znaczki na klapie to chłyt małketingowy :mrgreen: , już nie mówiąc o pseudotunerach, znaczek tdi (czerwony) a pod maską zwykły klekot z komorami wirowymi 75KM :mrgreen:
_________________
Ja tu tylko sprzątam...
 
 
     
Xargo 


Motocykl: ETZ251,Cagiva Raptor
Pomógł: 52 razy
Wiek: 35
Dołączył: 24 Sty 2006
Posty: 977
Skąd: Olsztyn / Ostrołęka
Wysłany: 2007-12-08, 01:49   

Qba napisał/a:
4) instalacja gazowa sekwencyjna to instalacja IV generacji (najnowsza i praktycznie najlepsza)
Gaz tankowany do butli jest w stanie płynnym. Rozróżnia się 2 typy instalacji sekwencyjnych z wtryskiem fazy ciekłej i gazowej.
Ogólna zasada polega na wtryskiwaniu gazu do komory spalania, a nie jak to było w starszych generacjach podawaniu gazu do kolektora ssącego i ten był zasysany z powietrzem do komory.
zastosowano wtryskiwacze gazu, nie ma problemu ze strzałami w kolektor ssący (cofanie się spalin i zapłon w kolektorze), mniejszy spadek mocy a co za tym idzie mniejszy wzrost spalania. Minus to że trzeba auto palić na benzynie i układ automatycznie przełącza sie na gaz po osiągnięciu odpowiedniej temp (coś około 50 stopni). Na krótkich trasach i tak jeździsz na benzynie. Układ można zastosować tylko do samochodów z wielopunktowym wtryskiem paliwa.


Instalacja z wtryskiem ciekłego gazu to instalacja V a nie IV generacji. V generacja (nazywana jako LPI - liquid propane injection) była fabrycznie montowana tylko przez niektórych producentów samochodów (ale oczywiście za dopłatą), m.in. w nissanach, saabach lub volvo. Do innych samochodów montaż był możliwy jeżeli był dedykowany do nich zestaw instalacyjny (komputer z odpowiednim firmware, rodzaj wtrysków itp.). W instalacji IV i V generacji paliwo jest wtryskiwane do kolektora ssącego (czyli tak samo jak w instalacjach II generacji), z tym, że jest to odmierzona dawka (sygnał do wtryskiwaczy pobierany jest z wtryskiwaczy benzyny) i dlatego nie ma strzałów w kolektor. Przy instalacji V generacji nie ma ingerencji w układ chłodzenia ponieważ nie ma parownika a gaz rozprężany jest w kolektorze ssącym przez co silnik zyskuje trochę na mocy. Dzieje się tak, ponieważ rozprężający się gaz obniża swoją temperaturę, ochładzając przy tym powietrze, które gęstnieje. Silnik zasysa więcej powietrza więc zwiększa się też moc samochodu. Na dodatek gaz jest paliwem wydajniejszym od benzyny, ponieważ ma większa wartość energetyczną (potencjał gazu nie jest wykorzystany w instalacjach II generacji). Dodatkowym szczegółem pozwalającym odróżnić instalację IV i V generacji to typ zastosowanych wtryskiwaczy. W instalacjach IV generacji stosuje się albo pojedyncze wtryskiwacze z 1 przewodem gazu albo listwę wtryskową (dla silnika 4 cyl. są to 4 wtryskiwacze w jednym układzie od którego odchodzą 4 przewody do 4 dysz w kolektorze ssącym). Wtryskiwaczem w IV generacji gazu jest zwykły elektrozawór. W instalacji V generacji występują tylko wtryskiwacze pojedyncze, budową przypominające te od wtrysku benzyny - ten typ instalacji wymaga powrotnego przewodu gazu. Z tego powodu z wtryskiwaczy wychodzą po 2 przewody gazowe.

Jako potwierdzenie: http://www.autowis.com.pl/?dzial=17#

I żeby nie było że ja jakiś spec od gazu - po prostu jestem użytkownikiem nissana primery '98 z instalacją V generacji (auto ściągane z holandii, gdzie gaz jest równie popularny jak u nas, tyle, że ludzie mają więcej $$)
 
     
Qba 
mod_team
VIP


Motocykl: brak
Pomógł: 27 razy
Wiek: 38
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 1383
Skąd: Orzechówka/Langley
Wysłany: 2007-12-08, 19:49   

Aha, ja tylko zamieszczam to co wyczytałem z książki :samochody zasilane LPG" i tam wtrysk fazy gazowej i ciekłej jest jako jedno. A że te instalacje mnie średnio interesują to czytałem po łepkach.
_________________
Ja tu tylko sprzątam...
 
 
     
jureczek 

Motocykl: mz ts 250
Wiek: 31
Dołączył: 26 Sty 2007
Posty: 26
Skąd: radom
Wysłany: 2007-12-22, 17:57   

Mam pytania dotyczące podkładek i nakrętek itp

1)Jaki jest sens zakładania podkładek pod nakrętkę ?
2)Kiedy stosujemy i jakie podkładki tzn :
a)płaskie rys 1
b)sprężyste rys 2
c)Podkładka ząbkowana zewnętrzna rys 3
d)Podkładka wachlarzowa zewnętrzna rys 4
3)Co sądzicie o nakrętkach samohamownych ?W jakich przypadkach je stosować rys 5?
4)Do jakich połączeń stosować nakretki kołpakowe rys 6 ?
5)o czym informuje mnie zasada stałego otworu i wałka najlepiej na przykładzie ?
6)do jakich połączeń stosować nakretki z kołnierzem rys 7?
 
     
Qba 
mod_team
VIP


Motocykl: brak
Pomógł: 27 razy
Wiek: 38
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 1383
Skąd: Orzechówka/Langley
Wysłany: 2007-12-22, 18:52   

jureczek napisał/a:

1)Jaki jest sens zakładania podkładek pod nakrętkę ?

Podkładka ma 3 zadania:
- zabezpiecza powierzchnię przed uszkodzeniem (np. malowaną)
- zabezpiecza przed odkręcaniem nakrętki/śruby
- zabezpiecza śrubę przed zginaniem (podkładki skośne)

jureczek napisał/a:
a)płaskie rys 1

Ta podkładka chroni przed uszkodzeniem powierzchnię skręcaną oraz zmniejsza naciski na nią

Cytat:
b)sprężyste rys 2

Zabezpiecza przed odkręcaniami się śruby/nakrętki powinno się stosować pod nią podkładkę płaską.

jureczek napisał/a:
c)Podkładka ząbkowana zewnętrzna rys 3
d)Podkładka wachlarzowa zewnętrzna rys 4

Podkładki specjalne, też zabezpieczają przed odkręcaniem (chyba) sam nie wiem.

jureczek napisał/a:
3)Co sądzicie o nakrętkach samohamownych ?W jakich przypadkach je stosować rys 5?

Inaczej nakrętki samokontrujące, stosować tam gdzie odkręcenie się nakrętki może spowodować duże szkody, zawsze można zakontrować tradycyjnie.

Cytat:
4)Do jakich połączeń stosować nakretki kołpakowe rys 6 ?

Do takich nakrętek śruba musi być odpowiedniej długości (nie za długa), stosować tam gdzie się da i ma ładnie wyglądać, przy okazji chroni koniec gwintu.

jureczek napisał/a:
5)o czym informuje mnie zasada stałego otworu i wałka najlepiej na przykładzie ?

szczerze nie chce mi się pisać > http://home.agh.edu.pl/~k...eipasowania.pdf
http://www.lw.cad.pl/

jureczek napisał/a:
6)do jakich połączeń stosować nakretki z kołnierzem rys 7?

Nie ma fotki ale wiem o co lata, jest to podkładka połączona z nakrętką, spełnia taką funkcję jak podkładka+ nakrętka ale jest wygodniejsze bo nie zgubisz podkładki :P no i czasem jak zakręcasz nakrętkę od dołu to jest problem jak trzymać podkładkę (przy ograniczonym dostępie)
_________________
Ja tu tylko sprzątam...
 
 
     
SOVIETVW 
Zlotowicz
'nas niedogoniat...


Motocykl: ETZ 251/ DR 800 S
Pomógł: 6 razy
Wiek: 38
Dołączył: 27 Sty 2006
Posty: 1309
Skąd: Meseritz
Wysłany: 2008-01-02, 23:31   

Qba napisał/a:
Ale silniczki DTI opla to niczego sobie są.


Te silniczki tylko ladnie pracują,w rzeczywistosci to jest baznadzieja,aktualnie mam taki rozbrany w astrze II dokladnie 2.0 DTI,sypnoł sie lancuszek rozrzadu 220 tys.ktory podobno jest dozywotni,wtajemniczeni w temat silników GM-a wiedza ze jesli w starym oplowskim silniku sypnoł sie rozrzad to z reguły nie działo sie nic poza tym ze lamały sie popychacze zawórów które kupowalo sie po pare zł sztuka ustawialo rozrzad i auto smigało,ewentualnie wymiana kilku regulatorów chydraulicznych,a w tym silniku hmm,no tez sa takie podobne popychacze z tym ze sa takie plaskie i jeden porusza dwoma zaworami bo to 16V.Wiec polamalo sie 7 na 8 sztuk,zgiete 5 zaworów,kółko napedzajace pompe wtryskową wyrwane ze srubami.Teraz najlepsze,zeby wyjąc pompe wtryskową nieszczesną i awaryjną VP-44 (ta sama generacja pompy co w w Audi 2.5 TDI V6) to tzreba zdjac boczną pokrywe silnika po pod nia sa sruby,ale zeby zdjac te pokrywe to nalezy zdjac jeszcze głowice i miske olejową :lol: ,poprostu rece mi opadały nie mam pytań do konstrukci tego silnika.A zeby wyjac wtryski w tym silniku tez tzreba miec duzo szczescia i zajefajny sciagacz,i nie ma szans zeby nieuszkodzic zajefajnych uszczelniaczy na wtrysku i znowu miec duzo szczescia przy zakladaniu wtryskow z nowymi uszczelniaczami zeby te nowe uszczelniacze dobrze sie ułozyły(nie mam na mysli tych miedzianych podkladek zeby niebyło nieporozumień).Mało tego zeby sie dostac wogule do samych wtryskiwaczy to musowo tzreba zdjac pokrywe zaworow,poluzowac napinacze lancucha rozrzadu,odkrecic zebatke z walka rozrzadu,a nastepnie zdemontowac walek z kompletem panewek,poniewaz wtryskiwacze znajdują sie dokladnie pod walkiem.Nastepnie odkrecic tzw palce wtryskiwaczy przez ktore tłoczone jest paliwo,a wygladaja tak
http://www.allegro.pl/ite...th_dtl_di_.html
ten pan zle to opisał wtryski to dopiero to :
http://www.allegro.pl/ite...zafira_dti.html

To ja juz zostane przy poczciwym TDI :lol:

[ Dodano: 2008-01-02, 23:45 ]
Qba napisał/a:
Z tymi oznaczeniami to jest masakra. TDi, TDI różne kolorki literek (ten sam kolor w VW nie oznacza tej samej mocy w seacie), do tego CDTi, TDCi, JTD i inne kręciołka można dostać od tego. Dużo silników jest taka sama generacyjnie tylko że innych producentów no i inne oznaczenia.


bo oznaczenia to nie sa oznaczenia tylko mocy silników,np nieprawdą jest jak sie przyjeło ze w TDI jak jest DI czerwone to jest to silnik o mocy 130 KM,czerwone DI oznacza silnik z pompowtryskiwaczami ktory moze miec od 90,101,105,115,116,130,131KM, wersja 150 KM ma całe TDI czerwone.Czerwone I to poprostu silnik 110 KM.
CDTi, TDCi, JTD ,te wszystkie silniki posiadaja system CR, dochodza do nich jeszcze CDi mercedesa,DCI renault,i HDI peugeota.Generalnie osobiscie niepolacam common raila,mialem z tym juz troche doczynienia i nie umywa sie do zwyklej pompy VP 37 czy zwyklej na linke :wink:

[ Dodano: 2008-01-02, 23:47 ]
Qba napisał/a:
(ze zmienną geometrią- silniki TDi 110KM i wyżej)
,od 2000 roku turbina ze zmienną geometria pakowana jest nawet to TDI 90 KM,albo nawet od 98 niejestem pewien.

[ Dodano: 2008-01-02, 23:50 ]
Plonek napisał/a:
Raczej jest tak jak pisze Qba, czasami mercedes uzywa jeszcze myląco CDi do oznaczenia diesli z kompresorem.


Mercedes kompresory mechaniczne stosuje w benzynach i to sa mietki CLK

[ Dodano: 2008-01-02, 23:51 ]
czepiajac sie juz mercedesa to ostatnie dobre mercedesy skonczyły sie na modelu 124,jeszcze e-klasa z silnikiem 2.9 TD dobzre smiga.CDI to dramat. :wink:
_________________
Obecnie w mojej stajni stoją:

MZ ETZ 251
SUZUKI DR 800
VW GOLF III 1.9 TDI
VW GOLF GTI 20 Jahre
MERCEDES-BENZ GE-280 (niedługo 300 TD)
http://www.tagworld.com/Soviet/World/MyWeb.aspx
 
 
     
Qba 
mod_team
VIP


Motocykl: brak
Pomógł: 27 razy
Wiek: 38
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 1383
Skąd: Orzechówka/Langley
Wysłany: 2008-01-03, 00:34   

No wiesz chodziło mi o pracę bo mało kto robi sam silniki, przy naprawach to masz rację umiejscowienie wtryskiwacza nie jest zbyt fortunne bo trzeba drzeć całą górę. co do podkładek pod wtryski to nie wiem aż tak to się nie zagłębiałem. Szwagier miał 2.0 DTI i chwalił sobie, 2 razy padł mu jakiś zawór i klapki były zamknięte w dolocie tak że ledwo do domu dojechał z roboty ale po wymianie zaworku drugi raz (na nowy) latało bez problemu. Kopa miało, teraz ma VW Borę 1.9 TDi PD 115 AJM i średni chwali, na początku problemy z przeładowanie (zrobiłem- jakiś baran sztanglę wykręcił), dość dużo pali, spalanie z MFA a rzeczywiste to fikcja i coś tam jeszcze narzekał, ale wybredny jest. co do konstrukcji DTI to nawet na forum Masters poruszał, że silnik pracuje ślicznie ale do roboty jest niewdzięczny, zbyt przekomplikowana głowica.
Z oznaczeniami masz rację, dawniej jakoś dało się rozróżnić (prawie) ale po wejściu PD to już czary. Zostaje tylko naklejka na silniku lub naklejka w bagażniku.

Z turbina VTG w 90 to nie wiedziałem.

SOVIETVW,
Mam teraz niezła łamigłówkę z turbiną VTG w golfie AFN, w tym silniku sterowanie turbiną jest podciśnieniowe, czyli po odpięciu wężyka turbo powinno dawać najniższe ciśnienie, zaworek n75 steruje podciśnieniem gruszką która podnosi sztanglę a ta zmienia ustawienie kierownic. Był u mnie raz koleś z w.w autem silnik łapał notlafy ostatnio coraz częściej. Zrobiliśmy tes i rzeczywiście turbo bije ponad 2400mbar, wężyki ładnie nie popękane, zamiana zaworka N75 na N18, próba to samo. Kilka razy ciśnienie doszło do 2300mbar i jakby coś odblokowało i spadło normalnie na 1900 coś. Wyszło na zacinające się kierownice. Ręką sztanglą ruszałem, ale o dziwo na zgaszonym silniku sztangla jest w górze i ręka popychając idzie w dół. Wężyk w usta, podciągając powietrze- nic, pchając powietrze sztangla idzie w dół. I tu kuźwa pytanie o co u licha lata, wychodzi z tego że ma sterowanie ciśnieniowe a nie podciśnieniowe. Jakoś nie wpadłem na pomysl żeby zrobić grupe 11 i wartości podstawowe żeby komp robił test N75 ale sztangla się rusza to nie powinno być problemów. Tylko zastanawia mnie to czemu to działa odwrotnie jak powinno, chyba że źle myślę.

[ Dodano: 2008-01-03, 00:36 ]
Brat kupił teraz merca 190 z silnikiem 2,5 D 94KM, ale to jest tępe, chyba nigdy nie kupię wolnossącego klekota. 94KM i coś 158Nm przy 2700 obr/min przy wadze merca to :klnie: Do tego spalanie w granicy 9l, ale po zabawie z dawką (zwiększenie) coś pali mniej.
_________________
Ja tu tylko sprzątam...
 
 
     
SOVIETVW 
Zlotowicz
'nas niedogoniat...


Motocykl: ETZ 251/ DR 800 S
Pomógł: 6 razy
Wiek: 38
Dołączył: 27 Sty 2006
Posty: 1309
Skąd: Meseritz
Wysłany: 2008-01-03, 01:16   

ale taki muł pepe 1000.000 km nakreci :smile: ,z tym sterowaniem w tym AFN-nie to mnie zdziwiłeś,moze miał cos kombinowane,chyba ze jestes 100% pewien ze to AFN, bo przyjezdzaja nie raz typy do nas na warsztat co ktos im dmuchawke zalozył ze zmienna geometria np do 1Z czy AHU i gruszki maja przerabiane z tych wlasnie silnikow zeby calej instalacji na podcisnieniowa nie zmieniac,ale i tak to tzreba regulowac bo notlaufy ciagle sa.Normalnie w AFN-nie po odpaleniu sztanga powinna isc do góry groszka powinna ja wciagnąć,tzn jesli to jest w golfie (zaleznie od zamocowania gruszki,ku gorze czy dolowi)w golfie III powinna isc do gory czyli na max doladowanie,i pozniej w zaleznosci od potzreb opadac lub spowrotem sie podnosic.
_________________
Obecnie w mojej stajni stoją:

MZ ETZ 251
SUZUKI DR 800
VW GOLF III 1.9 TDI
VW GOLF GTI 20 Jahre
MERCEDES-BENZ GE-280 (niedługo 300 TD)
http://www.tagworld.com/Soviet/World/MyWeb.aspx
 
 
     
Qba 
mod_team
VIP


Motocykl: brak
Pomógł: 27 razy
Wiek: 38
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 1383
Skąd: Orzechówka/Langley
Wysłany: 2008-01-03, 01:23   

No to jest właśnie dziwne, golfik jest AFN na 10% świeżak z niemiec, zaworek N75 jest duży taki jak n18.
Tutaj sztangla siedzi na górze na zgaszonym i ma ruch w dół w stronę turbiny. Cudak jakiś. Chyba z ciekawości nakręcę kolesia jeszcze raz do mnie i się przyjrzę dobrze. Miał po świętach dawać dmuchawkę do czyszczenia.
_________________
Ja tu tylko sprzątam...
 
 
     
SOVIETVW 
Zlotowicz
'nas niedogoniat...


Motocykl: ETZ 251/ DR 800 S
Pomógł: 6 razy
Wiek: 38
Dołączył: 27 Sty 2006
Posty: 1309
Skąd: Meseritz
Wysłany: 2008-01-03, 01:32   

ciekawa sprawa,jak bys mugł to zobacz numr turbawki,bo sam jestem ciekaw co to za wynalazek,pewnie okaze sie ze jest normalna tylko gruszka jest inna :mrgreen: i niczego sie niedowiemy :mrgreen: ,ale w takim razie musi byc normalna instalacja cisnieniowa,bez akumulatora podcisnienia itd.To ma prawo dzialac bo widzialem juz gruszki cisnieniowe w przy takich sprezarkach ale to były przeróbki.No i dziwne tez z tym N-75,jak jest sterowana cisnieniowo to pownien byc ten mały zaworek cykajacy :neutral: ,chetnie zobacze jakies fotki jak bedzie mozliwosc.

a zbaczajac z tematu to dorwałes jakas etke 301 czy zrobiles szlifa na 300ccm?
_________________
Obecnie w mojej stajni stoją:

MZ ETZ 251
SUZUKI DR 800
VW GOLF III 1.9 TDI
VW GOLF GTI 20 Jahre
MERCEDES-BENZ GE-280 (niedługo 300 TD)
http://www.tagworld.com/Soviet/World/MyWeb.aspx
 
 
     
Qba 
mod_team
VIP


Motocykl: brak
Pomógł: 27 razy
Wiek: 38
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 1383
Skąd: Orzechówka/Langley
Wysłany: 2008-01-03, 01:37   

Jak ściągnę kolesia do siebie to porobię zdjęcia. Aha pokrywa silnika duża od 110, wersja z MFA. A wizualnie gruszka ciśnieniowa i podciśnieniowa różnią się? Jak wężyki szły od N75 to już nie pamiętam, jeden szedł do filtra powietrza, drugi gdzieś w tył no i trzeci na gruszę.

13 szlif z 251 :mrgreen:
_________________
Ja tu tylko sprzątam...
 
 
     
SOVIETVW 
Zlotowicz
'nas niedogoniat...


Motocykl: ETZ 251/ DR 800 S
Pomógł: 6 razy
Wiek: 38
Dołączył: 27 Sty 2006
Posty: 1309
Skąd: Meseritz
Wysłany: 2008-01-03, 01:46   

gruszka cisnieniowa przewaznie jest węzsza i krociec na wezyk wychodzi w bok
http://www.allegro.pl/ite...di_1_9_tdi.html
http://www.allegro.pl/ite...di_audi_vw.html
http://www.allegro.pl/ite...j_1_9_tdi_.html

a typowa podcisnieniowa tak:
http://www.allegro.pl/ite..._silnikiem.html
_________________
Obecnie w mojej stajni stoją:

MZ ETZ 251
SUZUKI DR 800
VW GOLF III 1.9 TDI
VW GOLF GTI 20 Jahre
MERCEDES-BENZ GE-280 (niedługo 300 TD)
http://www.tagworld.com/Soviet/World/MyWeb.aspx
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,12 sekundy. Zapytań do SQL: 13