To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Napęd - Stożek sprzegła silnik 250ccm

TT600 - 2017-03-02, 18:51

Serwus
Mam takie pytanie. Ktos wcześniej pisał tu o piaście z oznaczeniem WK to jest jakaś ,ulepszana' piasta?
Pytam bo dziś skręcałem sprzęgło i była nie miła niespodzianka. Wał zablokowany skręcam sprzęgło pojawia się opór a tu nagle obkręciłem cały stożek (wał stał w miejscu). Od zamontowania przejechałem moze z 1tys km. Docierałem wiec jazda spokojna.
I tak się zastanawiałem co z tym fantem zrobić. Nie chce składać zeby potem znowu rozbierać. Jak robic to raz a dobrze!
Według mnie najlepszym rozwiązaniem będzie zakup nowej piasty lekko wał papierkiem dotrzeć i założyć nowa piastę. Co wy na to ?

Seba_830 - 2017-03-02, 19:40

Piasta z WK nie jest ulepszona tylko jej stożek najbardziej odpowiada oryginałowi i nie zdarzają się jej wpadki z np. złym obrobieniem.
TT600 napisał/a:
Według mnie najlepszym rozwiązaniem będzie zakup nowej piasty lekko wał papierkiem dotrzeć i założyć nowa piastę. Co wy na to ?


Jeśli twoja piasta, która siedziała w silniku nie jest bardzo zmęczona życiem i po dotarciu do wału nie oprze się o podkładkę oporową do dotrzyj ją pastą zaworową i będzie okey.

TT600 - 2017-03-02, 19:59

Tak jak napisałem na piaście zrobiłem moze 1tys km wiec zmęczona nie jest.
Ale po zamontowaniu osadzeniu sprzęgła na wale piasta nie dotyka podkładki falistej. Choćbym dokręcał to przez jakaś rure to i tak nie dojdzie do tej podkładki. Dlatego miałem przez spory okres czasu problem z dzwoniącym zabierakiem. W hurtowni dobrali mi grubsza podkładkę falista i dopiero po jej zamontowaniu był spokój. Teraz sobie o tym przypomniałem.

Seba_830 - 2017-03-02, 22:47

To docieraj aktualną :wink: , musisz też znaleźć przyczynę dlaczego sprzęgło spadło.
TT600 - 2017-03-03, 06:11

Nie spadlo tylko obrucilem wlasnoreczneie :-D a przycYna moze byc to ze za plytko bylo osadzone.
motolis - 2017-12-19, 10:17

Witam , czy taki stan półosi wału dyskwalifikuje go z dalszego użycia ? Czy w ogóle podejmować próbę pasowania ze sprzęgłem za pomaca past zaworowych ?

[img][/img]
[img][/img]
Jestem nowy i na MZ-kach sie dopiero poznaję :)
Z góry dziękuje za podpowiedzi :)

Seba_830 - 2017-12-19, 12:09

Piasta sprzęgła już raczej na złom. Możesz próbować kupić nową piastę z oznaczeniem WK i najpierw bez docierania sprawdzić czy zmieści się podkładka oporowa i falista. Jeśli się zmieszczą i zostanie trochę zapasu to dotrzeć piastę do wału, wykonać ponowną próbę i jeśli będzie ok to składać. Gdy jednak okaże się, że miejsca jest za mało to musisz stoczyć piastę od dołu, tylko tutaj też przy stoczeniu więcej niż 1 mm mogą wyjść inne problemy.
czochu - 2017-12-19, 12:53

Złom
kosior30 - 2017-12-19, 14:22

Bez paniki, wzdłużne nacięcia na wale jeszcze nie zostały "zeszlifowane" do zera, a to oznacza, że jeszcze wał da się uratować. Piastę (stożek) sprzęgła też bym jeszcze bez pewności nie spisywał na straty. Najpierw usuń z grubsza rysy papierem ściernym (np. gradacji 150). Potem kup sobie pastę zaworową "0" oraz "1", na początek przeleć "jedynką" - nakładasz pastę na wał, zakładasz stożek i docierasz. Po parunastu ruchach wycierasz, oceniasz, czy już robi się "lustro", czy jeszcze nie. Jeśli nie, to nakładasz kolejną porcję i dalej docierasz. Gdy dojdziesz do momentu, gdy nie będzie już żadnych grubszych rys można uznać, że jesteś na dobrej drodze do celu.

I tu jest moment weryfikacji, czy wał i stożek nadadzą się do ponownego wykorzystania. Mianowicie, na wale muszą być dalej widoczne 4 wzdłużne kanałki (wykonane przez fabrykę). Natomiast stożek nie może osiadać zbyt głęboko. Osadź stożek "na sucho", bez zabieraka i reszty sprzęgła, dokręć prawidłowym momentem i sprawdź odległości. Musisz sobie wszystko pomierzyć, wyliczyć. Jeśli wyjdzie, że masz jeszcze jakiś zapas, to wtedy zdejmuj stożek, doszlifuj pastą "0" i składaj zachowując odpowiednie luzy. Jeśli nie ma zapasu, to decyzja należy dalej do Ciebie. Albo szlifujesz czoło stożka o odpowiednią wartość, ale dobranie odpowiednich luzów oraz pozostawienie odległości między koszem sprzęgła a kołem odbiorczym 68z może być niemożliwe. I druga opcja - kupujesz nową piastę, wtedy dopasowujesz ją do wału pastą zaworową "0" i składasz jak Bóg oraz IFA przykazali.

ETZ_PRORIDER - 2017-12-19, 21:50

Wał śmiało się nadaje pod nowy stożek. Stary też może się nadać, zrób jak przedmówca prawi :)
motolis - 2017-12-19, 22:46

No to poszukam ten element sprzęgła z oznaczeniem WK i wezmę sie za reanimację .
Wielkie dzięki za podpowiedzi :piwo:

motolis - 2017-12-21, 11:27

Czy ten elelment nadaje się do silnika ETZ 250 ? Jak wyżej jest napisane, szukam z oznaczeniem WK ,a tu słabo widać czy to takie o które mi chodzi?
[img][/img]

motolis - 2017-12-21, 18:41

Proszę.
czochu - 2017-12-21, 21:04

Próbowałem ratować taki stożek pastami do zaworów 0-3 gradacji , nie ma mowy żeby wygładzić takie głębokie rysy. Może wał da radę bo jest hartowany i go gleboko nie porysowalo ale dtozek to juz złom totalny
mczmok - 2017-12-21, 21:53

motolis,
Zrobiłem dziesiątki silników MZ 250 i śmiało mogę powiedzieć że ten wał nie nadaje się do niczego na 100 procent.
Zakladajac na niego nowy stożek (piastę) tylko go zniszczysz!
Dlaczego bo na wale le nie ma zachowanego kąta stożka który dopasowalby by się do otworu w piaście.
Brak dopasowania na 10 procentach powierzchni będzie skutkować zerwanie przy przeciążeniach. W tym przypadku jest gorzej.
Poza tym nawet gdyby jakimś cudem udało by się dopasować obie powierzchnię, stożek siadzie zbyt głęboko na wale nie pozwalając na umieszczenie podkładki oporowej i sprezystej.
Wszystkie silniki jakie robiłem, wykluczając składane fabrycznie miały jakiś problem ze sprzęgłem, bo po prostu mechanicy nie wiedzą jak działa to sprzęgło.

mczmok - 2017-12-21, 21:59

Tylko wymiana wału i nowa piasta sprzęgła!!!
Marcin W. - 2017-12-22, 11:29

motolis, nie wiem czy wiesz ale "Każdy ziom zbiera złom..." :mrgreen:
Uważam że kolega mczmok, ma rację inaczej szkoda twojej kasy i czasu...
To czego szukasz kupisz u kilku sprzedawców- Betcher, Barter, Stalmot, gmoto, 4motors, :piwo:

motolis - 2017-12-22, 19:19

Tak też zrobię . Dziękuję za podpowiedzi :)
kosior30 - 2017-12-22, 19:30

Jakbyś wymieniał ten wał, to ten niby-złom chętnie przygarnę ;)
ETZ_PRORIDER - 2017-12-22, 22:23

Jak kosior się rozmyśli to jestem również zainteresowanyvtakim złomem, na pewno znajdzie u mnie miejsce w którymś z silników.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group