To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Usprawnienia/modyfikacje & akcesoria - tuning silnika MZ ETZ 150

sinyetz150 - 2011-08-19, 22:24
Temat postu: tuning silnika MZ ETZ 150
Witam ostatnio zabrałem się za tuning cylindra od MZ ETZ 150 mianowicie przerabiam go pod membrane i zmieniam czasy otwarcia okien niżej mapa mojego cylindra.
jak wida nie jest to zrobione fachowo gdyż jest to moja pierwsza przeróbka tego typu i moje pytania są takie
-co jeszcze muszę zmienic aby wszystko ładnie działało
-jakie strojenie tu dac
-jest jakiś tłok który by pasował do MZ i był mocny i lekki?

Hagi - 2011-08-19, 22:59

Tłok musisz dopasować. Najlepiej wejdź w katalogi firm które robią tłoki, czyli Wossner, Namura, Meteor, Vertex itp. i znajdź pasujące wymiary. Po drugie nie łącz centralnego płuka z dolotem..
sinyetz150 - 2011-08-20, 09:17

centralnego inaczej bym nie zrobił bo "materiału" brakuje chyba że by był bardzo wąski ale i tak już mam zrobione jak jest na obrazku :grin:

[ Dodano: 2011-08-23, 13:05 ]
POMOŻE KTOŚ? :?: :wink:

[ Dodano: 2011-08-26, 14:31 ]
oto zdjęcia wykonanych prac

patryckiewicz - 2015-01-26, 13:49
Temat postu: Zapłon ze zmiennym kątem wyprzedzenia - ETZ 150
Witam forumowiczów. :)
Z racji, że zbliża się trochę wolnego, zimowego czasu i to najwyższa pora zrealizować projekt, postanowiłem dowiedzieć się kilku spraw odnośnie zapłonów. Motocykl jest w częściach. Wkrótce wysyłam do modyfikacji cylinder oraz kartery, będzie również spawany dyfuzor. W planach jest uzyskanie mocy około 30 KM, lecz do pełni szczęścia potrzeba niezawodnego zapłonu. Na początku myślałem o zwykłym zapłonie bezstykowym, lecz podczas przeglądania internetu natknąłem się na informacje o zapłonach ze zmiennym kątem wyprzedzenia, które poprawiają kulturę pracy silnika oraz zmniejszają spalanie, choć z tym bywa różnie. O ile dobrze zrozumiałem jest to zapłon CDI z procesorem, który owym kątem steruje.
Potrzebuję mocnej iskry, bezawaryjności, zapłon ma działać bez akumulatora (jeśli to będzie możliwe) oraz pozytywnie wpłynąć na pracę motoru w całym zakresie obrotów. Samo łączenie kabli i lutowanie prostych układów nie stanowi dla mnie problemu, lecz wolałbym, aby moja ingerencja w cały układ była jak najmniejsza i ograniczyła się do wytoczenia podstawy statora. Zainteresował mnie zapłon Ducati Energia, jedna z najtańszych i łatwo dostępnych alternatyw. Nie chcę wydawać zbyt dużo pieniędzy (wolałbym wyłożyć je na np. korbowód Prox'a). Widziałem flimy, na których właściciele swoich MZ prezentowali zapłony od pił spalinowych, chińskich skuterów itd, lecz które rozwiązanie będzie najlepsze przy wyżyłowanym silniku? Może któryś z forumowiczów podjął się kiedyś takich modyfikacji?
Pozdrawiam! :)

motomaciey - 2015-01-26, 13:59

Chcesz wycisnąć z tego silniczka 30KM i martwisz się o spalanie? Zapłon Ci w tym wiele nie pomoże. Dopasuj zapłon do oryginalanego silnika - będzisz miał skalę porównania. O modułach mikroprocesorowych dość już na forum zostało napisane, kontynuuj dyskusję w istniejącym temacie.
patryckiewicz - 2015-01-26, 17:22

To, że silnik będzie wysilony, nie oznacza, że będę zawsze wykorzystywał 100% jego mocy. Ekonomia - nawet w najmniejszym stopniu - zawsze będzie aspektem mniej lub bardziej pozytywnie wpływającym na nasz portfel. Skontaktował się ze mną kolega sIaj i mam nadzieję, że wkrótce ujrzą światło dzienne efekty naszej wspólnej pracy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wkrótce będę posiadaczem modułu, który można mapować za pomocą komputera. O takim module w/w kolega wspominał na forum niejednokrotnie. Pozdrawiam :) [/b]
Dodek - 2015-01-26, 17:52

Idąc dalej tą drogą, można by wykonać zawór wydechowy coś na wzór rotax123 ktory byłby sterowany mikroprocesorem działałby wg okreslonej mapy - tudzież przy średnich obrotach przymykał okno wydechowe aby spowodować wzrost momentu obrotowego na takiej samej zasadzie jak działa to w oryginale czy w kazdym jednym nowym mx w 2-takcie.

Odnośnie reszty przeróbek cylinder masz na mysli - wymiane tulei wraz z jej obróbką?
Co do dyfuzora - ciężki temat , sam niedawno kupiłem i jakbym mial to sam robić to ja dziękuję.

patryckiewicz - 2015-01-26, 18:16

O wymianie tulei jak i o samym zaworze wydechowym nie myślałem. Taki zawór zakłóciłby klasyczny wygląd silnika oraz wiąże się już z dodatkowymi kosztami i masą komplikacji. Cylinder będzie 4-kanałowy + kanały zasilane z membrany + poprawa i podniesienie okna wydechowego + poprawa ssącego. Tłok jaki mam to japoński TKRJ z Kawasaki kx-150 o średnicy 59mm, gaźnik VHSB 34 mm. Dyfuzor zlecę specjaliście, nie mam do tego materiałów oraz umiejętności. :cool: Strojenie kitu planuję na 7,5-8k RPM. Kto wykonywał Ci dyfuzor i do jakiego sprzętu? :)
saska251 - 2015-01-26, 22:56

30 kucy ze 150tki? Poważna sprawa....
patryckiewicz - 2015-01-26, 23:10

30 KM to wartość przybliżona. Jeśli będzie 25 KM również będę zadowolony. Im większa moc tym trudniej będzie ogarnąć sprzęgło, dlatego zostaję przy "normalnych" modyfikacjach jakie robią właściciele np. simsonów :wink:
saska251 - 2015-01-27, 09:37

Poważna sprawa. Jak skąd chcesz te konie wytrzasnąć?
saska251 - 2015-01-27, 09:40

I skąd chcesz wziąć wał na to "strojenie kitu na 8krpm"?
czochu - 2015-01-27, 10:54

saska251 napisał/a:
I skąd chcesz wziąć wał na to "strojenie kitu na 8krpm"?

Skoro stać go na takie przeróbki to kupi korbę proxa dedykowaną za pińcet złotych :)

patryckiewicz - 2015-01-27, 10:54

Niech sie wypowiedzą fachowcy od tych spraw, ale myślę, że oryginalny wał po poprawnie przeprowadzonej renowacji z korbowodem proxa (marzenie), wytrzyma nawet 10 tys. km... Uzytkownik innego forum w swoim garażu wyprodukował ze swojej ety moc właśnie około 25 KM i v-max ok. 160 km/h. Jedyne z czym miał problem to zacierający się tłok oraz śligające się sprzęgło.
Stefa_no1 - 2015-01-27, 11:12

25km, to trochę kuso, do rozpędzenia MZ-ty do 160km/h. Daj no linka do tej rakiety :)

Kiedyś wielu fachowców od tych spraw było na www.simsony.net , ale forum wymarło :) .

kosior30 - 2015-01-27, 11:16

patryckiewicz napisał/a:
25 KM i v-max ok. 160 km/h


Chyba z podniesionym tylnym kołem. Z takiej mocy tyle nie wyciągniesz.

motomaciey - 2015-01-27, 11:28

patryckiewicz napisał/a:
Niech sie wypowiedzą fachowcy od tych spraw

Ktoś mnie wołał, czegoś chciał? Wypowiedziałem się wyżej, zmontuj zapłon na silniku bez przeróbek.

patryckiewicz - 2015-01-27, 12:03

Oto film, który jest powiązany z tematem na innym forum: http://youtu.be/Qh1Lzj553L4
A tutaj już ktoś z Niemczech, bardzo profesjonalne i przemyślane podejście do motocykla: http://youtu.be/A9HzjWuyUgE
Przy średnicy tłoka, którego posiadam, pojemność również wzrośnie, wg moich obliczeń, do 159 cm³ :D

sIaj - 2015-01-27, 12:24

Miałem wspomnieć o Marcusie. Robił też 250, gdzieś jest na yt film. Uzyskał to wszystko na stało kątowym układzie mojej produkcji.
intr - 2015-01-27, 13:20

Ja mam 34 km w 500 i wyciągam 150 jak fabryka mówiła, a masa ta sama ;)

Ja bym się na proxa nie szarpał, bo łożysko stopy jest w nim większe niż oryginalne. Żeby w obroty iść trza by raczej schodzić z wymiarem w dół. Marcus pisał o ile dobrze pamiętam, że w tej ecie ze zdjęcia jest wał ifa. 30 koni z tego silniczka moim zdaniem raczej sztuka dla sztuki. Bez poważnych przeróbek wyjdzie z tego słaby moment obrotowy na niskich partiach i może być problem, żeby tym dynamicznie odjechać. Nawet na filmie Marcusa widać, że obroty na start utrzymuje wysokie, a i tak startuje w tempie nie najlepszym. Dopiero jak silnik wszedł na obroty powyżej 5 tyś, zaczyna się zbierać jakoś stąd pewnie jest film edytowany w tym momencie.

Ja analizując sobie ten silnik doszedłem do wniosku, że dodatkowe kanały płuczące nie mają uzasadnienia. Nie ma ich jak zasilić za bardzo. Można tłokiem i wiercić w tulei, widziałem też wiercone z kanału głównego ze skosa. W każdym przypadku kąty wejścia wychodzą tak ostre, że większość i tak poleci kanałem głównym. Reszta tylko dodatkowe zakłócenie wprowadza. Bardzo dobre efekty przynajmniej na papierze daje duży wzrost pojemności a cylinder i blok ma warunki na wsadzenie tłoka nawet w okolicach 70 mm. Dodatkowo bardzo dobrze będzie działał boost port zasilony z membrany. Mając do dyspozycji pojemność około 220 ccm przy tej samej masie motocykla można uzyskać bardzo fajny i dynamiczny silnik, który ze spokojem objedzie każdą 250. Sprzęgło od razu rób na 7 tarczowe lub inne.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group