To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Elektryka - Wykonujemy przyrząd do ustawiania zapłonu

Hvil - 2015-03-16, 20:51

mczmok, ja mam stroboskop pod 6v i jednego nie kumam, przecież tu nie ma paska klinowego, nie ma rolek ze znakami, to po kiego ten stroboskop? Jak go użyć i na co blikacie?:)
mar09 - 2015-03-16, 20:58

O ile pamiętam to serwisuwka dla mz jak dla kilku innych sprzętów nie podaje punktu zapłonu jako wartości stałej ....co staram się każdemu odbierającemu silnik tłumaczyć; mamy inne czasy, inne paliwa, inne oleje, inny klimat, "inne" części...itd, ale mamy też inne ...wymagania. Różne cuda się spotyka dlatego polecam osobiście ustawiać silnik "na ucho" ...żadne colortune przy super hiper mega zachwalanym Bingu .....Wam tego nie pokaże jak dobra eMzeta sprawuje się powyżej 120 km/h.

Dla przykładu dodam że do kilku silników ala Syrenowskich po małych usprawnieniach stosuję skraje wyprzedzenie o którym konstruktorzy nawet nie śnili ...a daje to nawet 3-4s przy pchaniu wody na 80m z obciążeniem przy którym każda eMzeta by ukręciła wał:)

Jeżeli już bawimy się w kątowe ustawienie zapłonu dla Mz ...jak najbardziej polecam, to trzeba być pewnym ustawienia tarczy i wskaźnika ....jako punkt odniesienia można także przyjąć czasy rozrządu.

Hvil - 2015-03-16, 21:15

Ok, to po co nam stroboskop i jaką wiedzę dzięki jego użyciu można pozyskać z motocykla? I jak go użyć by tą wiedzę uzyskać.
mar09 - 2015-03-16, 21:22

Hvil napisał/a:
Ok, to po co nam stroboskop i jaką wiedzę dzięki jego użyciu można pozyskać z motocykla? I jak go użyć by tą wiedzę uzyskać.


Oj Piotrek, postawisz piwo ....to Ci to raz a dobrze wyedukuje:)

kosior30 - 2015-03-16, 21:39

mar09, wiadomo, że każdy silnik jest inny, ale jakieś dane wyjściowe trzeba mieć i tak trzeba ustawić na początek. Dobrze zrobiony silnik będzie miał ustawienia optymalne takie same bądź nieznacznie odbiegające od "książkowych".
mar09 - 2015-03-16, 21:49

kosior30, :piwo: ...ale myślę, że wiesz jak to jest, tylne nowych tematów na forum: zapłon ustawiony na 2,5mm na przerywaczu, a eta nie chce iść...
sIaj - 2015-03-16, 22:31

Hvil stroboskop pokazuje Ci dynamicznie punkt zapłonu, zobacz tutaj na film -> https://www.youtube.com/w...TCuM_0K5GE&t=38
Jak się przyjrzysz to zobaczysz czarną i żółtą kreskę, są one oświetlane lampą dokładnie w momencie przeskoku iskry. Jak obejrzysz dalej to zobaczysz co się dzieje jak zmienimy nastawienie płytek.
Różnica jest tylko taka że w samochodzie masz te kreski naniesione fabrycznie a w np. w MZ musisz sobie je nanieść samemu.

Hvil - 2015-03-16, 22:32

sIaj, no ja wiem jak to w samochodzie działa. Tylko właśnie nie mogłem skumać co bada się w mz. Ok czyli samemu nanieść, czyli wyjść z założenia, że wcześniej odpowiednio ustawimy do oznaczeń.
mar09 - 2015-03-16, 22:48

Hvil, najprościej ...gdy ustawisz tłoka w punkcie zapłonu np. 3mm przed GMP ..nanosisz znak na częsci obrotowej i części stałej np. obudowie stojanu ...nowsze ETY tak gdzieś od 1987r. miały ten znak na szczotkotrzymaczu. Lampa błyska tylko w "punkcie" zapłonu ...czyli tylko w tym czasie w którym oba znaki się pokrywają równolegle ...inaczej nie wiele zobaczysz.

Dla przykładu zapłon ze zmiennym punktem:

https://www.youtube.com/watch?v=D2_fkXjJvwA

alleluja55 - 2015-03-16, 23:38

Ktoś z czujnikiem zegarowym mógłby zmierzyć jak te wartości wyglądają dla etz :)
ETZ_PRORIDER - 2015-03-17, 00:00

A w czym problem, żeby zastosować przyrząd SW2 przystosowany do wszystkich typów i pojemności silników w MZ? założę się, że 95% biorących udział w dyskusji nawet nie widziało tego przyrządu na oczy a służy on do prawidłowego i bezbłędnego ustawienia zapłonu w kazdej Mz w pojemnościach 125 i 150 oraz 175 i 250. Wyprzedzenie w kątach dla MZ wynosi 21* 30'.
grajko91 - 2015-03-17, 07:03

Jak już piszecie o wyprzedzeniu zapłonu to powiem, że teoretycznie silnik ma największą wydajność na granicy występowania spalania stukowego. Czyli takie maksymalne wyprzedzenie, które nie powoduje jeszcze detonacji. W samochodach odpowiednie czujniki i systemy zapewniają takie właśnie wyprzedzenie kąta zapłonu. Oczywiście w mz jest to niemożliwe. Za to powinno być tak, że im większe wyprzedzenie tym lepiej, a chyba wcale tak do końca nie jest :razz:
mczmok - 2015-03-17, 07:36

Hvil,
Jak pisałem robisz kąt na krążku (może być kilka linii np co 5-10 stopni).
Gdy tłok jest w gmp robisz np z drutu wskaźnik zachodzacy na krążek i pokrywajacy się z llinią wskazującą gmpt.
Ten wskaźnik możesz owinąć np o 2 śruby pokrywy silnika i wygiac tak aby zachodzil na krążek - jest to rodzaj cechy, takiej wskazówki, która w silnikach samochodowych jest gdzieś na korpusie.
Uruchamiasz silnik i obserwujesz, która linie wskazuje drut podczas błysku lampy stroboskopowej.
Wszystko jasne?

mczmok - 2015-03-17, 07:50

Krążek i linie na nim muszą być kontrastowe tak aby było dobrze widać.
Można zadaptować np duża pokrywkę słoika :-)
Jasne, że przyrządem wkrecanym do glowicy łatwiej się ustawia zapłon, szczególnie gdy jest na przerywaczu mechanicznym.
Ale w przypadku elektronicznego - jedynie tym sposobem można sprawdzić poprawność ustawienia.
Z kątem wyprzedzania zapłonu można eksperymentować ale wpływa to na trwałość silnika.
Jako ciekawostkę mogę podać osobę z mojej rodziny, która w latach siedemdziesiątych przedstawiła zapłon w komarku poza zakres regulacji stojana i motorower ten osiągał ok 80 km na godzinę, z tym ze grzal się okropnie.

kosior30 - 2015-03-17, 09:05

alleluja55 napisał/a:
Ktoś z czujnikiem zegarowym mógłby zmierzyć jak te wartości wyglądają dla etz :)


O co Ci dokładnie chodzi? Jak wygląda statyczny i dynamiczny punkt zapłonu? Dokładnie w tym samym miejscu.

alleluja55 - 2015-03-17, 13:42

Sorki za ot to, zagubiłem się temacie bo równolegle jeszcze coś innego przeglądałem :(


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group