To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Prawo - Obowiązkowe wyposażenie motocykla na rok 1965

motomaciey - 2013-12-24, 22:09
Temat postu: Obowiązkowe wyposażenie motocykla na rok 1965
Panowie, Google zawiodło, od kilku godzin bezskutecznie staram się znaleźć informacje jakie normy powinien spełniać motocykl rejestrowany w latach '60. Wie ktoś ?
arturross15 - 2013-12-25, 02:51

No musiał mieć założony kaganiec do max 300km/h obowiązkowo apteczka, trójkąt, gaśnica, tachograf, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami no i oczywiście od listopada do marca zimówki.
A tak na poważnie to na moje to nie musiał mieć raczej nic. Nie jestem pewny czy w latach 60tych byłl obowiązek jazdy w kasku. Wówczas nie było jeszcze Unii Europejskiej, a co za tym idzie różnych bzdurnych przepisów. Powinien mieć na pewno oświetlenie p+t klakson i światło stopu.

kosior30 - 2013-12-25, 17:20

A co ma kask do wyposażenia motocykla?

Co konkretnie Cię interesuje Macieju? Nad czym masz wątpliwości?

karo - 2013-12-26, 00:45

Jw kosior30 napisał co konkretnie Cię interesuje?
Motomaciey coś kombinujesz!?
Jeśli chodzi Ci o przegląd to motocykl z 1965 to przejdzie bez problemu, tylko żebyś miał światła, stop, klakson, silnik chodził, hamulce hamowały itp. A normy spalin jak na tamte czasy to nikt nie zwracał na to uwagi więc na te czasy nikt nie będzie czepiał (inaczej to mz czy jawy by nie przeszły przegląd), bo to są stare rumaki.

arturross15 - 2013-12-26, 07:26

kosior30 napisał/a:
A co ma kask do wyposażenia motocykla?


Kask do wyposażenia motocykla nie ma się nic.
To przykład że skoro nie wymagano jazdy w kasku to nie było żadnych wyśrubowanych norm takich jak: normy ekologiczne, abs, itp.

motomaciey - 2013-12-26, 13:31

Chciałbym mieć w ręku na piśmie szczegółowe wytyczne nt. obowiązkowego wyposarzenia motocykla na lata 60-te. NIby jest oczywiste, że w mocno wiekowych sprzetach może nie być czegoś na wyposażeniu ale nie dla wszystkich, niedawno musiałem tłumaczyć jednemu baranowi na stcji diagnostycznej, że motocykl z 79' nie musi mieć obrotomierza a janie mam obowiązku go w niego wyposażać.
Teraz będę rejestrował motocykl z 63' roku i chciałbym wiedzieć motocykl taki musi posiadać błotniki, światła pozycyjne i prędkościomierz. Aby móc dyskutować z kimś opornym na ten temat muszę mieć w ręku wytyczne na dzień pierwszej rejestracji.

Światło stóp muszą posiadać motocykle rejestrowane po 1 stycznia 1961 roku.

Allu - 2013-12-26, 13:35

To tak jak ja tłumaczyłem tłumanowi, że motocykl z 79 roku nie musi posiadać czujnika przedniego hamulca . :lol:
motomaciey - 2013-12-26, 13:44

Tak... to też musiałem tłumaczyć :roll:
arsene - 2013-12-26, 19:37

arturross15 napisał/a:
Nie jestem pewny czy w latach 60tych byłl obowiązek jazdy w kasku. Wówczas nie było jeszcze Unii Europejskiej, a co za tym idzie różnych bzdurnych przepisów. Powinien mieć na pewno oświetlenie p+t klakson i światło stopu.



Ktoś kasuje te moje posty?? Wczesniej tu napisałem, że u mojego ojca w wsk z 64 roku nie było fabrycznego światła stopu.

Dodek - 2013-12-28, 00:40

Jedyny najstarszy akt udało mi sie znaleźć z 20 lipca 1968r - Rozpocządzenie ministra komunikacji i spraw wew - w sprawie ruchu na drogach publicznych

http://isap.sejm.gov.pl/D...2401%2401&min=1
Dotarłem do tego cofając sie z rozporządzenia w sprawie warunkow techniczych pojazdów - z 1983r - w którym to pojawia sie podobno (tak piszą na forum NORKOM wpis o świetle stop jako obowiązkowe wyposażenie motocykla) .
Co do samego rozporządzenia odsyła i wzoruje sie ono do poprzedniej wersji tego rozporządzenia - ale to już z 1937r. ( w okresie czasu 1945 -1960 pojawia sie kilka rozporządzeń zmieniających to rozporządzenie ( ale generalnie sa to 1 -2 stronicowe pierdoły dotyczące jakiś tam bzdet)
tu rozporządzenie z 1937r



Jc dla ciekawskich na dole są tam takie odnośniki odesłania, uchylenia polecam sie pobawić i pozagłębiać w wcześniejsze wersje czy też podobne uregulowania prawne :wink:

- nie zagłębiałem sie w to za bardzo bo ma ok 300stron ale z tego co pobieżnie zobaczyłem jest tam co nieco na temat świateł , hamulców i reszty i są też odniesienia stricte to motocykli


Znalazłem jeszcze rozporządzenie w sprawie "badania kierujących pojazdami ,podejrzanych o jazde po alkoholu" z 1962r -" takie badanie - tj ogólne badanie stanu zdrowia przeprowadza tylko lekarz" :DD - czyli jesli na wioskach nie było lekarza który mógł tylko badań - można było jeździć :mrgreen:


co do kaskow polecam lekturę tego http://isap.sejm.gov.pl/D...2401%2401&min=1
http://isap.sejm.gov.pl/D...2402%2401&min=1 :mrgreen:

Ograniczenia predkości http://isap.sejm.gov.pl/D...2412%2413&min=1 :shock:

Hvil - 2013-12-28, 01:00

motomaciey, przeanalizuj dodatkowo regulacje prawne na temat kiedy pojazd ma być dostosowany do obecnych wymogów, a kiedy może posiadać stan taki jak w latach produkcji. Bo to nie tylko zależy od tego czy zabytek czy nie. Są niektóre elementy, które muszą być dostosowane do obecnych wymogów. To jest stanowisko TDT czy jakoś tak, Ci co są instancją wyższą od stacji kontroli pojazdów. Miałem ostatnio z nimi na pieńku na drodze urzędowej w tej kwestii. :mrgreen:
to-mecz-q - 2013-12-28, 10:32

TU (Dz.U. 2013 poz. 951) JEST CHYBA NAJNOWSZA UJEDNOLICONA USTAWA DOTYCZĄCA WARUNKÓW TECHNICZNYCH.
ZAPRASZAM DO LEKTURY :)

A TO CO JA ZNALAZŁEM CIEKAWEGO (TAK SZYBKO PRZEGLĄDAJĄC):

w co najmniej dwa lusterka zewnętrzne, jedno po lewej i jedno po prawej stronie pojazdu – w odniesieniu do motocykla,
dla którego prędkość maksymalna przekracza 100 km/h;
(...)

w sygnał dźwiękowy o ciągłym i nieprzeraźliwym tonie, o poziomie dźwięku mierzonym podczas postoju pojazdu
z odległości 3 m, nie mniejszym niż:
a) 87 dB (A) – w odniesieniu do motocykla,
(...)

w błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony, a w przypadku
kół bliźniaczych – nie mniejszej niż odległość między zewnętrznymi krawędziami opon; przy czym błotniki samochodu
osobowego i motocykla, przy masie własnej pojazdu, powinny odpowiadać następującym warunkom:
a) kąt opasania koła przez błotnik powinien być taki, aby obejmował co najmniej z przodu 30° i z tyłu 50° od pionowej
płaszczyzny przechodzącej przez oś koła,
b) odległość między zewnętrzną krawędzią błotnika a osią koła w wymaganym kącie opasania nie może być większa
niż dwukrotna wartość statycznego promienia opony,
c) najniższy punkt tylnej krawędzi błotnika lub innego elementu pełniącego jego funkcję znajdujący się w płaszczyźnie
symetrii opony nie może znajdować się wyżej niż 150 mm ponad poziomą płaszczyzną przechodzącą
przez oś koła,

d) błotników nie wymaga się w pojeździe nietypowej konstrukcji;
(...)


3. Pojazd samochodowy nie może być wyposażony w silnik dwusuwowy.

4.48) Przepisu ust. 3 nie stosuje się do motocykla, pojazdu czterokołowego oraz samochodu osobowego zarejestrowanego
po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1989 r. i pozostałych pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem
30 kwietnia 1993 r.
(...)


ŚWIATŁA
Tu wymienię tylko to co motocykli nie obowiązuje całość w rozdziale 3 (str 18)
kierunkowskazów – pojazd samochodowy i przyczepa; nie stosuje się do motocykla jednośladowego
zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r.;
(...)
awaryjne – pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa;
(...)
przeciwmgłowe tylne – pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa;
cofania – pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa o dopuszczalnej
masie całkowitej powyżej 750 kg; dotyczy przyczepy zarejestrowanej po raz
pierwszy po dniu 1 sierpnia 2009 r.;

ALE O ŚWIATŁACH NAJWIĘCEJ CHYBA W ZAŁĄCZNIKU NR 6 CZYLI STR 52

o PRĘDKOŚCIOMIERZU NIC TU NIE WIDZIAŁEM. ALE TO MUSISZ SAM DOKŁADNIE PRZECZYTAĆ.

motomaciey - 2013-12-28, 12:27

To rozporządzenie Tomku, znam. Prawo jednak nie działa wstecz dlatego potrzebne mi rozporządzenie na mocy, którego mój motocykl przechodził pierwsze badanie techniczne.
Dodek i Hvil, dzięki za wyczerpujacą odpowiedź :piwo:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group