To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Napęd - Pomiar pojemności komory spalania i szczelina tłok-głowica

sami - 2020-05-12, 00:38
Temat postu: Pomiar pojemności komory spalania i szczelina tłok-głowica
Cześć.
Nie mogę znaleźć jednoznacznej informacji o szczelinie między tłokiem w górnym położeniu, głowicą. Na forum znalazłem sprzeczne informacje tj. 0,9-1,2mm lub druga wersja 1,2-1,6mm. W serwisówce nie znalazłem takiej informacji. U mnie fizycznie szczelina jest 1.35mm, pomiar zgniecenia na zmontowanej głowicy drutem cynowym. Motocykl to MZ ES 250/2 rok 67-69. Czy ktoś ma sprawdzoną informację ile szczeliny powinno być?

Na forum ludzie pisali, że można zmierzyć pojemność komory spalania. Jasne jest, że im większa szczelina tym mniejsze ciśnienie sprężania. Wlałem, więc 40ml mieszanki do komory spalania, jest równo. No i nie wiem co dalej zrobić z tą informacją.

Załączam kilka fotek i tabelkę z tematu o różnicach MZ ES 250/2 17,5KM (moja) i 19KM. Ta tabelka nie jest dla mnie jasna, bo w nagłówku jest "kompresja -1".

mar09 - 2020-05-12, 08:54

W ten sposób nie zmierzysz pojemności samej komory spalania gdyż zalałeś także przestrzeń którą wypełnia tłok w pozycji GMP. Musiałbyś to zrobić w stanie wmontowanym i najlepiej z doszczelnionym tłokiem. Ten wymiar wyszedł Ci za duży, podejrzewam że jest tam ok 30ml... co z tym zrobić? Proste.... przeliczasz pojemność komory + pojemność skokową po czym dzielisz wynik przez pojemność komory i wychodzi Ci tzw. stopień sprężania.

W przypadku starszych wymiar szczeliny jeśli dobrze pamiętam zaczyna się od 1,5-1,6mm.

elektryk111 - 2020-05-12, 22:37

sami,
Mógłbyś podpowiedzieć,z jakiej strony masz tą tabelkęz głowicami i parametrami motocykli?

sami - 2020-05-13, 22:20

Stąd
http://forum.mz-klub.pl/viewtopic.php?t=34859

Jak już pisałem, niepokoi mnie ten zapis w nagłówki Verdichtung -1, tj. sprężanie -1.

Mar09 - czy możesz jakoś potwierdzić tą wartość od 1,5mm, 1,6mm ? W serwisówce piszą, że na zmontowanym można zmierzyć pojemność komory spalania olejem do płukania. Z tego co rozumiem to chyba ma wejść 33+/-1ml. W razie czego mogę sprawdzić, bo silnik mam na stole.

mar09 - 2020-05-14, 09:48

sami napisał/a:
Mar09 - czy możesz jakoś potwierdzić tą wartość od 1,5mm, 1,6mm ?


Mogę potwierdzić to kilka przypadkami gdy walczyłem z naprawdę upierdliwymi silnikami. Taki przypadek miałem z jedną z pierwszych TS 250 4B gdzie cylinder za nic nie chciał pasować, a sam tłok Almota także okazał sie nie kompatybilny :evil: Pamiętam, że dorabiałem podwójną podkładkę pod cylinder aby u góry złapać odpowiednią szczelinę, mało tego gdyż tłok nie pasował kształtem do głowicy a niby odpowiednia szczelina powodowała taki hałas że walczyłem dalej i skończyło się dopiero na wartościach między 1,5-1,6mm jak wyżej pisałem.

http://www.fotosik.pl/u/marcink46/album/2287785

Dane z tabeli są jak najbardziej ok, możliwe niewielkie różnice dla części z uszkodzeniami jak i przy samym pomiarze zawsze zostaje nieco płynu na ściankach. W wierszu Kompresja masz podany stopień sprężania a poniżej wyliczoną podejrzewam na mokro objętość/pojemność komory spalania.

sami - 2020-05-14, 20:30

No to bardzo dobra informacja, bo mam szczelinę 1,35mm bez podkładki i podkładkę 0,25mm :-)
Dobrze, że zapytałem.

Dzięki Ci Mar09 :piwo:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group