To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Elektryka/elektronika - MZ ETZ 251e Rozładowuje akumulator

Conorian - 2020-12-14, 08:44
Temat postu: MZ ETZ 251e Rozładowuje akumulator
Cześć wszystkim.
Tak jak w temacie mam delikatny problem z akumulatorem a bardziej z instalacją elektryczną.
Pacjent ETZ 251e z zapłonem typu b.
Zauważyłem, że gdzieś delikatnie ucieka napięcie w moim motocyklu.
Już jakiś miesiąc temu rozładował mi się akumulator prawie do 0, myślałem, że to ja zostawiłem włączony zapłon lub postojówki.
Do motocykla mam podłączoną złączkę prostownika Ctek Comfort, która za pomocą 3 diodek informuje o poziomie naładowania akumulatora (jest ona podłączona bezpośrednio pod styki akumulatora).
Dzisiaj schodzą do garażu i widzę, że mruga dioda pomarańczowa (konieczne ładowanie).
Miernik w dłoń, pokazuje 12,56V.
Wyciągnąłem bezpiecznik główny i po ~5 min było już 12,58V. Za chwilę zejdę i znowu sprawdzę napięcie.
Podpiąłem amperomierz i niestety pokazuje 0,00A (domyślam się, że pobór prądu zbyt mały do wychwycenia).

Akumulator ma niecałe 2 miesiące (Exide) i jakieś 3 tygodnie temu był naładowany na maxa.

Czy szanowne grono ma pomysły gdzie szukać usterki przy tak małym poborze prądu? :P
Będę wdzięczny za informacje.
Z góry dziękuję za odpowiedzi :)

romanETZ - 2020-12-14, 09:12

Diody kontrolne podłącz przez mikro wyłącznik. Diody nie pobierają dużo prądu ale przy małej pojemności aku. (5 - 7Ah) mogą go rozładować za tydzień , dwa lub trzy :cry: . W Iveco (aku. 110Ah) na pace nie zgasiłem światełka 5W i po tygodniu był problem z rozruchem.
Conorian - 2020-12-14, 09:30

romanETZ napisał/a:
Diody kontrolne podłącz przez mikro wyłącznik. Diody nie pobierają dużo prądu ale przy małej pojemności aku. (5 - 7Ah) mogą go rozładować za tydzień , dwa lub trzy :cry: . W Iveco (aku. 110Ah) na pace nie zgasiłem światełka 5W i po tygodniu był problem z rozruchem.


Tak jak wyżej pisałem, na podłączonej wtyczce z diodami akumulator sam odbudowywał napięcie więc to nie one powodują rozładowywanie.
Napięcie zaczyna zdecydowanie wzrastać po wyjęciu głównego bezpiecznika a nie odpięciu wtyczki z diodami od akumulatora.

romanETZ - 2020-12-14, 09:56

Przewód z głównego bezpiecznika idzie na stacyjkę - może tam jest problem ?
elektryk111 - 2020-12-14, 10:09

Jeżeli masz miernik,to ustaw go na pomiar napięcia 20v prądu stałego i dzięki temu będziesz miał wskaźnik prądu upływu o bardzo wysokiej czułości.
Czyli jeśli w obwodzie będzie płynął jakikolwiek prąd,to miernik wskaże napięcie 12v.
Jeśli miernik będzie wskazywał zero czy nawet kilka woltów,to i tak można przyjąć że jest OK.

Wolf - 2020-12-14, 10:44

Zmierz napięcie na kontrolce ładowania, bez żarówki, przy wyłączonym zapłonie. Jeśli cokolwiek się pojawi to prostownik puszcza czyli zbliża się jego koniec.
ETZ_PRORIDER - 2020-12-14, 19:20

elektryk111 i Wolf dobrze radzą :)
Conorian - 2020-12-15, 07:46

Wolf napisał/a:
Zmierz napięcie na kontrolce ładowania, bez żarówki, przy wyłączonym zapłonie. Jeśli cokolwiek się pojawi to prostownik puszcza czyli zbliża się jego koniec.


Cześć.
Dzięki wszystkim za sugestie.
Dzisiaj rano wziąłem miernik i tak.
Na kontrolce ładowania nie ma żadnego napięcia.
Napięcie za to pokazuje się na trzech przewodach, które wchodzą do prostownika. Jest to wg miernika 0,0042V.
Żadnych innych ubytków napięcia nie znalazłem na tą chwilę.
Zapłon oczywiście wyłączony.
Wczoraj na wieczór podłączyłem wszystko tak jak ma być (z powrotem włożyłem bezpiecznik główny). Wieczorem na aku było 12,56V dzisiaj rano jest 12,55V.

Macie jakieś pomysły?

elektryk111 - 2020-12-15, 09:23

Spadek o jedną setną wolta niczego nie podpowiada,bo to może być inny styk końcówek miernika przy pomiarze,wewnętrzne rozładowywanie się akumulatora.
Albo ustaw miernik na pomiar miliamperów,odepnij "klemę" z jednego bieguna aku i zmierz prąd jaki płynie przy wyłączonych odbiornikach.Jeśli będzie 0 to zakręć klemę i idź na piwo z kolegami. :piwo:
"

Wolf - 2020-12-15, 12:17

elektryk111 napisał/a:
Albo ustaw miernik na pomiar miliamperów,odepnij "klemę" z jednego bieguna aku i zmierz prąd jaki płynie przy wyłączonych odbiornikach.Jeśli będzie 0 to zakręć klemę i idź na piwo z kolegami.


Jeśli ta teoria będzie słuszna, a akumulator będzie się rozładowywał. To może przyczyna nie jest w ujściu prądu, a słabym ładowaniu motocykla gdzie podczas jazdy odbiorniki zbyt dużo pobierają niż alternator ładuje?

Conorian - 2020-12-15, 13:29

Wolf napisał/a:
elektryk111 napisał/a:
Albo ustaw miernik na pomiar miliamperów,odepnij "klemę" z jednego bieguna aku i zmierz prąd jaki płynie przy wyłączonych odbiornikach.Jeśli będzie 0 to zakręć klemę i idź na piwo z kolegami.


Jeśli ta teoria będzie słuszna, a akumulator będzie się rozładowywał. To może przyczyna nie jest w ujściu prądu, a słabym ładowaniu motocykla gdzie podczas jazdy odbiorniki zbyt dużo pobierają niż alternator ładuje?


Po mojemu prostownik jest walnięty bo na diody idzie znikome napięcie (0,0042V). Chyba wystarczy, żeby rozładowywać powoli akumulator.
No chyba, że się mylę i tak musi być (?). Wyprowadźcie mnie z błędu jak coś.
Prostownik jest jeszcze oryginalny.
Ładowanie jest kozak ponad 13,9 - 14,2 V.

Wolf - 2020-12-15, 13:58

Jaki masz regulator? Mechaniczny czy Elektroniczny?

Regulator i prostownik jest na linii przed stacyjką, są cały czas na plusie, tu jest tylko kwestia co daje do masy, albo jedno albo drugie.

Ps. Jeśli elektroniczny odłącz na noc konektor od prostownika D+ , zaizoluj go i sprawdź spadki napięcia na drugi dzień.

Conorian - 2020-12-15, 14:22

Wolf napisał/a:
Jaki masz regulator? Mechaniczny czy Elektroniczny?

Regulator i prostownik jest na linii przed stacyjką, są cały czas na plusie, tu jest tylko kwestia co daje do masy, albo jedno albo drugie.

Ps. Jeśli elektroniczny odłącz na noc konektor od prostownika D+ , zaizoluj go i sprawdź spadki napięcia na drugi dzień.


Elektroniczny Polski RA2/West 3 piny.
Rozumiem, że w tym przypadku odpiąć pin 61?

Wolf - 2020-12-15, 14:34

Z prostownika D+ odłącz, najlepiej na kilka dni.
elektryk111 - 2020-12-15, 15:50

Pany,trzeba zmierzyć prąd upływu między klemą a kablem odpiętym od tej klemy.Multimetrem ustawionym na najmniejszy zakres pomiarowy prądu stałego(mA)
Sama obecność mikroskopijnego napięcia nic nie mówi.
Na dowód że tak jest weź jeden kabel miernika do jednej ręki a drugi do drugiej i zobaczysz że miernik też pokaże napięcie.Bo samo napięcie lubi"oszukiwać".

Wolf - 2020-12-15, 16:01

Najlepiej, Ament.
Conorian - 2020-12-15, 17:37

elektryk111 napisał/a:
Pany,trzeba zmierzyć prąd upływu między klemą a kablem odpiętym od tej klemy.Multimetrem ustawionym na najmniejszy zakres pomiarowy prądu stałego(mA)
Sama obecność mikroskopijnego napięcia nic nie mówi.
Na dowód że tak jest weź jeden kabel miernika do jednej ręki a drugi do drugiej i zobaczysz że miernik też pokaże napięcie.Bo samo napięcie lubi"oszukiwać".


Ok, tak zrobię i dam znać.

Co do samej instalacji zauważyłem, że w moim egzemplarzu pin D+ prostownika jest podłączony do pinu w puszce bezpieczników który łączy się bezpośrednio z + akumulatora (na schematach jest on podłączony do regulatora napięcia dla regulatorów 4 pinowych).
Pin 61 prostownika jest połączony z pinem 61 regulatora.
Rozumiem, że tak musi być dla tej instalacji z regulatorem 3 pinowym?

Wolf - 2020-12-15, 17:43

Tak ma być.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group