To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Usprawnienia/modyfikacje & akcesoria - CDI, VAPE rozwiązanie problemu gaszenia

polu - 2021-03-25, 18:33
Temat postu: CDI, VAPE rozwiązanie problemu gaszenia
Tytułem wstępu, identyfikacja problemu: zakładając zapłon VAPE lub typu CDI (nie wnikam w dodatkowe szczegóły i rodzaje), pojawia się dodatkowy problem związany z „gaszeniem” silnika. Wynika to z faktu, że w tych zapłonach jest to realizowane zupełnie inaczej niż w zapłonie jaki stosowany jest w MZ –kach. W zapłonach VAPE i CDI silnik gasi się poprzez połączenie specjalnego kabelka z masą motocykla.

W związku z tym można zastosować jeden z poniższych sposobów:
1) Wymienić stacyjkę na odpowiednią z jakiegoś współczesnego moto.
2) Wstawić gdzieś dodatkowy przycisk lub pstryczek czyli „gaszak” jak w dzisiejszych maszynach.
3) Zastosować dodatkowy przekaźnik, który po podaniu prądu rozłączy kabelek masowy i silnik odpali. Po zaniku napięcia, przekaźnik zwiera styki i moto zgaśnie.

Sposoby 1 i 2 były dla mnie nie o przyjęcia w Tropiku ES250/2, chciałem żeby maszyna wyglądała jak oryginał. Zastosowałem przekaźnik i wszystko było fajnie do momentu aż akumulator padł całkowicie. Oczywiście moto da się odpalić z padniętym aku ale demontaż boczka i szukanie odpowiedniego kabelka mnie wk…ło.

Przypadkowo kumpel skierował moją uwagę na stacyjkę od AVO Simsona, jest bardzo podobna a motocykl chyba ma gaszenie zwarciem do masy. Niestety takiej stacyjki nie mam ani nie miałem w ręku. Zakup też nie wchodzi w grę bo ma ona blaszki z czystego złota – no w końcu cena ok. 450zł (nówka) o czymś świadczy … Ceny używanych też potrafią wyrwać z butów…

Wpadłem na pomysła żeby zmodyfikować MZ - tową stacyjkę na wzór AVO. W tym celu zdemontowałem stacyjkę stosowaną w instalacjach 6V. Okazało się, że ma ona przewidziane miejsca na dodatkowe styki oraz blaszkę która te styki zwiera. Żeby nie było tak słodko to w innej, też 6V, już tego nie było. Podejrzewam, że ta moja przerabiana stacyjka pochodzi z pierwszych jaskółek – różni się od innych 6V ale działa tak samo. W stacyjkach od ETZ 12V na pewno przeróbka będzie trudniejsza.

Przepraszam ale kolejność zdjęć się "odwróciła" :mrgreen:

Powodzenia

Marcin W. - 2021-03-31, 16:17

Zastosował bym jakiś przekaźnik od 3V...12V z niezależnym zasilaniem akumulatorek AAA do 9V+jakiś moduł do jego ładowania , odrębny przycisk do gaszenia lub może pójdzie podpiąć do stacyjki DDR... :piwo:
halcik - 2021-03-31, 21:11

Prościej przekaźnik który w przypadku braku prądu jest zwarty do masy, a po przekręceniu kluczyka, gdy pojawia się napięcie rozwiera się. Brak dodatkowych elementów które wymieniasz sprawiea że jest to rozwiązanie mniej awaryjne, pewniejsze.
elektryk111 - 2021-03-31, 22:50

halcik, :piwo:
ryshard - 2021-04-06, 15:30

halcik napisał/a:
Prościej przekaźnik który w przypadku braku prądu jest zwarty do masy, a po przekręceniu kluczyka, gdy pojawia się napięcie rozwiera się. Brak dodatkowych elementów które wymieniasz sprawiea że jest to rozwiązanie mniej awaryjne, pewniejsze.

Rozsądne, jak z hamulcami w Tirze, nie nabijesz układu nie ruszysz, w Mz nie naładujesz akumulatora nie odpalisz, nie masz ładowania za daleko nie pojedziesz. Takie podłączenie przekaźnika jest prawidłowe.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group