To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Elektryka/elektronika - Problem z pracą silnika. Brak iskry? Złe ustawienie zapłonu?

Aster-x - 2021-05-10, 21:57
Temat postu: Problem z pracą silnika. Brak iskry? Złe ustawienie zapłonu?
Dzień dobry Panowie,
sytuacja jest następująca. Jaskółka odpalała z trudem, po 3-4 kopkach. Po uruchomieniu nie widać różnicy w pracy silnika na ssaniu i bez ssania. Przy przyspieszaniu początkowo dławiła się następnie przyspieszała płynnie. Po przejechaniu kilku, kilkunastu kilometrów praca silnika była coraz mniej płynna, moto coraz bardziej się dławiło, coraz słabiej reagowało na odkręcenie gazu aż w końcu gasło. W tej sytuacji odpalenie moto było możliwe dopiero po kilkunastu-kilkudziesięciu minutach. Świeca wilgotna, okopcona (patrz zdjęcie).

Na co byście Panowie stawiali na tym etapie opowieści? Za bogata mieszanka? Żle wyregulowany zapłon? Ja nie wiem, ale czytajcie dalej.



Ostatnio po uruchomieniu popracowała ok 1-2 minut, zaczęła się dławić i zgasła. Od tej pory uruchomienie nie możliwe. Świeca wykręcona i przytknięta do masy nie pokazuje iskry. Wymienione: kondensator, cewka, świeca, przewód WN, opór regulacyjny. Na cewce na
zacisku 15 prąd obecny, na zacisku 1 prąd obecny, do platynek prąd dochodzi. Iskrzenia między platynkami przy kopaniu kopką brak. Na "masowym" styku platynek masa obecna. Napięcie w całej instalacji bez obciążenia ok. 6,3V.
Proszę o pomoc...

Ilustracje:
Zdjęcia i filmik

ETZ_PRORIDER - 2021-05-10, 23:14

Możliwe, że ciągnie olej z silnika uszczelniaczem wału bądź między połówkami. Może też być sparciała gumka na tłoczku ssania i jest nie szczelna.
kosior30 - 2021-05-10, 23:22

W jaskółce z tego co pamiętam nie ma tłoczka ssania, tylko przesłona. I ona może nie funkcjonować prawidłowo.
Aster-x - 2021-05-10, 23:27

Faktycznie nie ma jako takiego tłoczka ssania tylko półkolista przesłony o długości ok 5cm. Po ściągnięciu dźwigni ssania w dół podnosi się, po przestawieniu w pozycje zapłon opuszcza.
Jakieś pomysły na brak iskry?

ETZ_PRORIDER - 2021-05-11, 07:58

A to mój błąd, słabo ogarniam starsze gaźniki, sorry.
Co do iskry zmień cewkę WN. Po tylu latach może już nie funkcjonować jak powinna. Zmień na początek fajkę i rzewd, sprawdź, czy kółek który jest w cewce nie skorodowal i się nie urwał :piwo:

Aster-x - 2021-05-11, 08:34

ETZ_PRORIDER napisał/a:
A to mój błąd, słabo ogarniam starsze gaźniki, sorry.
Co do iskry zmień cewkę WN. Po tylu latach może już nie funkcjonować jak powinna. Zmień na początek fajkę i rzewd, sprawdź, czy kółek który jest w cewce nie skorodowal i się nie urwał :piwo:


Zgodnie z pierwszym postem: nowa cewka, przewód WN, świeca, kondensator, fajka. Mogę jeszcze zmienić platynki, ale nie wiem czy prawidlowo przykręcę nowe.

Wolf - 2021-05-11, 09:35

A sprawdź na rozwartych platynkach i odłączonym kablu od kondensatora czy gdzieś nie ma przebicia do masy? I sprawdź jeszcze masę przy głowicy do ramy przejście.

Sprawdź cewkę czy przeskakuję iskra montując kabel z kondensatora na górę świecy a świece przyłóż gwintem do masy.

Aster-x - 2021-05-11, 11:21

Wolf napisał/a:
A sprawdź na rozwartych platynkach i odłączonym kablu od kondensatora czy gdzieś nie ma przebicia do masy?


Jak dokładnie mam to zrobić?

Pozostałe sprawdzę po powrocie z pracy. Na obudowie silnika masa na 100% jest.

ETZ_PRORIDER - 2021-05-11, 11:30

A czy masz przyspieszacz zapłonu?
Aster-x - 2021-05-11, 11:46

ETZ_PRORIDER napisał/a:
A czy masz przyspieszacz zapłonu?


Mam?



https://youtu.be/nOqhgdAdajY

Wolf - 2021-05-11, 12:46

Aster-x napisał/a:
Jak dokładnie mam to zrobić?


Dotykając łącznika platynek i do masy, taka jedna z różnych pierdół co może być nie tak.

Aczkolwiek te przyspieszacze nie miały opinii bezawaryjnych, na twoim miejscu zamontowałbym zapłon ze stałym punktem od użytkownika Siaj, czyt moduł zapłonowy z impulsatorem.

Aster-x - 2021-05-11, 12:54

W linku
https://youtu.be/nOqhgdAdajY
jest filmik z próby odpalenia.

Nie wiem czy mam przyspieszacz bo nie wiem jak on tu wygląda. Wiem jak wygląda w samochodzie :ysz:

mar09 - 2021-05-11, 13:09

Przyśpieszacz jest na pokładzie :razz: i zwykle po tylu latach sprężynki nie trzymają parametrów, poza tym powinieneś go okresowo zdemontować i oczyścić z wszelkich pyłów, smarów itp. nie wolno go również smarować/naoliwiać. Sprawdź płynność swobodę ruchów jego "ciężarków" lecz na czas rozwiązania problemu najlepiej będzie jak go "zdrutujesz" ...ulepszona wersja na trytytkach, wtedy masz stały punt.

Na filmie dziwne dźwięki, sprawdź czy krzywka nie rozwiera się dwa razy na obrót.


ETZ_PRORIDER - 2021-05-11, 13:15

Aster-x, Masz przyspieszacz zapłonu. Często po tylu matach jest dość kłopotliwy ale idzie sobie z nim poradzić.
Aster-x - 2021-05-11, 21:08

Dobra, nie wiem jak to zrobiłem, ale iskra wróciła. Na nowej świecy pali od strzału (na zimnym). Na gorącym jeszcze nie wiem bo... straciłem ładowanie :/// Jedyne co ruszałem to opór regulacyjny. Może źle przykręciłem? A może coś innego rzuca się Wam w oczy?? Nie wiem czy on na 100% jest do jaskółki bo np platynki sprzedający wcisnął mi od innego moto.



Próbowałem metodą z tego posta
https://forum.mz-klub.pl/viewtopic.php?t=2061&postdays=0&postorder=asc&start=0
sprawdzić czy biegunowość prądnicy nie została zamieniona bo w końcu kręciłem tą prądnicą w lewo i prawo szukając iskry, ale albo robie cos zle albo to nie to bo jedyne co osiagnałem to iskrzenie i dymienie na styku tego przedłużonego przewodu z akumulatora i złączu D+. Ładowanie oczywiście nie wróciło.

Bajbus16 - 2021-05-11, 23:32

Prądnicą w Jaskółce nie ma możliwości jej okręcania, jedynie płytką z przerywaczem. Odłącz przewód od przerywacza i zmierz napięcie. Jeśli jest ok to włóż między platynki przerywacza jakiś izolator i omomierzem oczywiście po odłączeniu kondensatora sprawdź przejście pomiędzy masą a tą blaszką od której odłączyłeś kondensator. Powinno nie być przejścia. Jeśli jest to trzeba poprawić izolator przerywacza. Przypominam też, że zapłon w jaskółce z przyspiesznikiem na zwartych obciążnikach ustawia się na tzw zero, czyli w górnym martwym punkcie a na rozwartych 3mm przed GMP
slawek76 - 2021-05-12, 06:33

Coś masz nie tak z platynkami.

Za duża przerwa to na 100%
powinna być 0,3 mm maksymalnie,
0,4mm jest dla 175 i 250 "zerówki"
"jedynka" musi mieć 0,3mm

Jak będziesz miał więcej niż 0,3 to Ci będzie ładnie odpalać, ale po odkręceniu manetki na full będzie się dusiła, za słaba iskra.

Ustawienie zapłonu.

wykręć świecę
włóż do fajki
połóż na głowicy
włącz stacyjkę
i kręć kluczem śrubę 8mm od platyn w prawo
jak tłok dojdzie do góry powinieneś widzieć albo słyszeć że przeskoczy iskra.
jak "tyknie" to sprawdź położenie tłoka
faktycznie na filmiku jakby te platyny otwierały się dwa razy na jeden obrót wału, ale może to złudzenie, dlatego kręć kluczem a nie kopką dla sprawdzenia.


Możesz palcem odciągać kowadełko platyn i też musi Ci przeskakiwać iskra na świecy.
Jeżeli jest niebieska to ok.
i sprawdź bezpiecznik czy dobrze styka, albo wsadź tam coś co będzie dociskało na 100%
jak odpalisz i wyjmiesz bezpiecznik to mając ładowanie nie powinna Ci zgasnąć.

Opory i prądnica wg mnie nie ma związku z iskrę
to jest temat ładowania.

Powodzenia :piwo:

Aster-x - 2021-05-12, 10:13

No właśnie jak pisałem wyżej iskra wróciła.
Za ustawienie przerwy na patynkach wezmę się jak przywrócę ładowanie bo póki co odpala i pracuje i nie chcę tego zepsuć.
Na razie muszę znaleźć co się stało z ładowaniem, które było przed całą historią a teraz znikło. Co najlepiej po kolei sprawdzić?

Bajbus16 - 2021-05-12, 19:48

Zacznij od fioletowego przewodu, czy po włączeniu kluczyka ma napięcie, szczotki i regulator napięcia.
Aster-x - 2021-05-12, 21:26

Panowie, sytuacja względnie opanowana. Iskra ładna jest, ładowanie wróciło po ponownym montażu oporu regulacyjnego. Jazda próbna na dystansie ok 4km stosunkowo pozytywnie. Momentami przy odkręcaniu gazu poszarpywal, ale potem szedł przyzwoicie.

Jednak nie ma róży bez kolców:
- przy pierwszym uruchomieniu po powyższych problemach, ze zdjętym deklem prądnicy zrzygal mi się nie wiem skąd paliwem wymieszanym z czarnym olejem (patrz zdjęcie),
- nowiutka świeca po 4km jazy próbnej wyglądała jak poniżej.
Jakieś sugestie?



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group