To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Usprawnienia/modyfikacje & akcesoria - Montaż gaźnika Mikuni VM24-512 w motocyklu ETZ 150

maciek1425 - 2022-01-08, 18:32
Temat postu: Montaż gaźnika Mikuni VM24-512 w motocyklu ETZ 150
Witam. Po moich bataliach z gaźnikami w Etz 150 chciałem sie z wami podzielić tym co ustaliłem a więc:
cylinder który mam w wersji mocniejszej czyli 15 KM nie będzie jechała na nim szybciej niż około 90km/h gdyż krzywa uzyskiwanego momentu jest taka jak dla Etz 125 mimo to zostawiłem ten cylinder gdyż jest to nominał i liczę że przy kolejnych szlifach (a może nawet i małym portingu na 4 płuki :razz: ) będzie coraz lepiej.
Wcześniej miałem w niej gaźnik Dellorto PHBL 24 (jak ktoś chętny to jest na sprzedaż). Nie moge powiedzieć żeby był to zły gaźnik jest troche wiekszy od bvf i mikuni dlatego kruciec trzeba uciąć i montować go na elastycznym połączeniu. Częsci są łatwo dostępne dyszy iglic wszelkiej maści i rozpylaczy nie brakuje. Mikuni kupiłem bo zrobił dobre wrażenie w mojej Etz 250 i chciałem go osobiście przetestować również w tym motocyklu. Mikuni kupiłem u oficjalnego dystrybutora części Mikuni na Europe czyli TOPHAM Vergasertechnik z Niemiec. Gaźnik wynióśł mnie około 570 zł.
Dobrą alternatywą jest również zakup na Ebay od użytkownika "oemcycles". Koszt podobny ale bałem się że będe musiał płacić cło i vat. Gaźnik zamawia się mailowo. Dysze montują jakie kto chce za darmo. Ja zamontowałem takie jak w BVF czyli wolnych 40 i główna 120. Firmowy technik proponował założyć dyszę 140 :lol2: . Kitu ssania nie brałem ale jest dostępny. Cyngiel też jest wygodny. Testy będą w nadchodzącym sezonie. Jeśli czegoś nie wytłumaczyłem to pytać chętnie odpowiem. Poniżej link do zdjęć. Mam nadzieje że działa
https://goo.gl/photos/5kzL3NQWjCX5KopGA

Mzetzman - 2022-01-09, 08:18

Krzywa momentu dla 125 i 150 w wersji 12KM jest z grubsza taka sama.
http://hoth.amu.edu.pl/~i...esy/wykresy.htm

Wolf - 2022-01-09, 08:45

Witaj, akurat VM24 nie miałem styczności bo mam VM26 (25mm) ale po VM30 wiem, że nie można przesadzać z dyszą główną.
140 to realnie rozmiar ok. 1,05mm a nie 1,40mm tak jak ma metrycznie bvf. Wg. mnie odpowiednik 115-120 jest wystarczający na ETZ 150.

Czemu nie łapałeś za dolot przy toczeniu? Nie jest w osi?
Ten kołnierz od strony króćca bez nacięć da się zacisnąć? czy zrobiłeś na bardzo ciasno?

Ps. Jakby coś posiadam kit ssania na linkę do serii VM.

maciek1425 - 2022-01-09, 10:01

Mzetzman napisał/a:
Krzywa momentu dla 125 i 150 w wersji 12KM jest z grubsza taka sama.
http://hoth.amu.edu.pl/~i...esy/wykresy.htm

Widziałem go już ale nie rozumien tego wykresu :???: :cry: motocykle są na nim dwa a lini jest 6.

maciek1425 - 2022-01-09, 10:22

Wolf napisał/a:
Witaj, akurat VM24 nie miałem styczności bo mam VM26 (25mm) ale po VM30 wiem, że nie można przesadzać z dyszą główną.
140 to realnie rozmiar ok. 1,05mm a nie 1,40mm tak jak ma metrycznie bvf. Wg. mnie odpowiednik 115-120 jest wystarczający na ETZ 150.

Czemu nie łapałeś za dolot przy toczeniu? Nie jest w osi?
Ten kołnierz od strony króćca bez nacięć da się zacisnąć? czy zrobiłeś na bardzo ciasno?

Ps. Jakby coś posiadam kit ssania na linkę do serii VM.

Cześć. Obecnie mam w vm30 dysze 150. MZ na 2 szlifie i po pierwszych jazdach jest ok nie ma żadnego zalewania natomiast wiem też że Niemcy dają nawet 180. Co to daje napewno większe spalanie ale jeśli dzięki temu motocyklem jedzie się choć troche szybciej to myśle że warto. Wszystko zależy również od tego jaką ma się świece. Irydowe nie lubią być zalewane. Te wszystkie Beru isolator, Bosch zwykły są niezbyt dobre. Nie wiem jak Iskra lub czeski PAL. Wiem też że stare świece bosch PLATIN były bardzo wytrzymałe i dobre. Ja jeżdże na champion, denso bądź ngk.

Z dyszami to jest taka dziwna sprawa że z tego co zaobserwowałem każdy producent gaźnika chyba nazywa je po swojemu. Wiem że są dysze metryczne i calowe z tym że te drugie chyba się już nie produkuje. Ale np gołym okiem widać że dysza dellorto 98 jest większa niż mikuni 120. Gaźniki będę stroić w sezonie. Natomiast już widze że mikuni przewyższa dellorto jeśli chodzi o kulture pracy silnika i sposób w jaki przyspiesza.


Za dolot nie łapałem bo bicie było zbyt duże i pewnie po toczeniu nic by z krućca nie zostało :lol2:
Robiłem wszystko na zero. ładnie się to spasowało i dosyć dobrze trzyma na silniku bez mocnego ściskania opaski. Wydaje mi się że dobrze zrobiłem gdyż kruciec jest z kiepskiego materiału i bałem się że mogę go złamać a jego też troche roztoczyłem gdyż mikuni ma na wyjściu zwężke venturiego i trzeba było to zrobić tak aby nie było żadnych progów na przepływie mieszanki

Yabaman - 2022-01-09, 10:43

maciek1425 napisał/a:
Mzetzman napisał/a:
Krzywa momentu dla 125 i 150 w wersji 12KM jest z grubsza taka sama.
http://hoth.amu.edu.pl/~i...esy/wykresy.htm

Widziałem go już ale nie rozumien tego wykresu :???: :cry: motocykle są na nim dwa a lini jest 6.

Dwie linie na gorze to wykresy mocy ze skala w kW po lewej stronie. Dwie linie na dole to wykresy momentu obrotowego ze skala w Nm na dole po prawej stronie (lewa skala dla linii ciaglej:ETZ125; prawa skala dla linii przerywanej: ETZ150 12KM). Pomiedzy nimi sa dwie linie wykresu zuzycia paliwa ze skala po prawej stronie w g/kWh.
Trzy parametry dla dwoch motocykli. Dlatego jest 6 linii.

ETZ_PRORIDER - 2022-01-09, 11:20

maciek1425, Zapytam tylko, czy cylinder to oryginał 150.1 czy 125.1 rozszlifowany na 56mm? Bo to ma ogromne znaczenie.
mar09 - 2022-01-09, 12:28

maciek1425 napisał/a:
cylinder który mam w wersji mocniejszej czyli 15 KM nie będzie jechała na nim szybciej niż około 90km/h gdyż krzywa uzyskiwanego momentu jest taka jak dla Etz 125


Pojedzie, bez problemu nawet ponad 110km/h realne w dobrych warunkach gdyż moc jest większa a to jest główny parametr decydujący o V-max. Jedynie "czas" na rozpędzanie będzie dłuższy w porównaniu ze zwykła 150.2 choć dla jednej np. drobnej osoby różnice nie będą duże, a może nawet nie odczuwalne.

ETZ_PRORIDER napisał/a:
maciek1425, Zapytam tylko, czy cylinder to oryginał 150.1 czy 125.1 rozszlifowany na 56mm? Bo to ma ogromne znaczenie.


Jak pamiętam cylinder 125cc roztoczony na 150cc ma te same czasy rozrządu co zwykła 150.2 i okno ssące również z "języczkiem" jak w 150.1 choć jego powierzchni nie zgłębiałem. Lecz to i tak nie będzie mocniejsza opcja gdyż nadal fazy rozrządu są inne i nie ma takiego okna wydechowego jak w fabrycznej 150.1 które ma zupełnie inną powierzchnię. Pytanie czy przypadkiem nie masz współczesnego cylindra marki Almot które układem okien przypominają wersje 150.1, logo jest widoczne na nadlewie poniżej ostatniego żeberka.

To toczenie trochę ryzykowne, cienkie ścianki zostały trzeba uważać. Może kogoś zainspiruje; u siebie poszedłem nieco dalej z VM30... da się to zrobić w kilku setkach nawet na wyjechanej tokarni tylko z głową. O-ring ma specjalny "kanał-rowek" aby nie spadał w czasie montażu, trzeba smarować. Z tyłu da się zdjąć niewiele ale zawsze to coś w nierównej walce ze starą gumą :mrgreen:






ETZ_PRORIDER - 2022-01-09, 13:09

mar09 napisał/a:
Jak pamiętam cylinder 125cc roztoczony na 150cc ma te same czasy rozrządu co zwykła 150.2 i okno ssące również z "języczkiem" jak w 150.1 choć jego powierzchni nie zgłębiałem. Lecz to i tak nie będzie mocniejsza opcja gdyż nadal fazy rozrządu są inne i nie ma takiego okna wydechowego jak w fabrycznej 150.1 które ma zupełnie inną powierzchnię. Pytanie czy przypadkiem nie masz współczesnego cylindra marki Almot które układem okien przypominają wersje 150.1, logo jest widoczne na nadlewie poniżej ostatniego żeberka.

No właśnie do tego zmierzam. Wielu "znafcuf temató" uważa, że jak jest cylinder z języczkiem w dolocie, to zrobią z niego 150.1 i będzie magiczne 14KM a to nie do końca takie proste do uzyskania przez sam szlif.
Widziałem już kilka cylindrów na sprzedaż, gdzie był języczek w dolocie ale oznaczenia spiłowane, potem płacz i lament, że MZ nie jedzie i czemu a dlaczego.

Mzetzman - 2022-01-09, 16:16

Tutaj masz porównanie czasów rozrządu dla wersji 125, 150.1 i 150.2. Języczek nic nie zmienia. W zasadzie to po co on jest?

ETZ_PRORIDER - 2022-01-09, 17:58

Mzetzman, prawdopodobnie (bo zdania są podzielone) do podtrzymywania pierścienia, żeby nie rozprężał się w oknie dolotowym.
Mzetzman - 2022-01-09, 18:18

Miałoby to sens jeśli okno rzeczywiście ma większą powierzchnię. Jak będę miał chwilę to pomierzę i porównam 125 i 150.2
intr - 2022-01-10, 16:03

ETZ_PRORIDER napisał/a:
Mzetzman, prawdopodobnie (bo zdania są podzielone) do podtrzymywania pierścienia, żeby nie rozprężał się w oknie dolotowym.


Nie pamietam, jak bylo w 150'tce jezeli chodzi o pozycje tloka, ale na 90%, a w przypadku 250'tki Etz 100%, ten nosek prowadzi tlok przez okno, zeby nie wpadal do niego. Okno jest tak szerokie, ze tlok plaszczem prowadzi sie na kilku mm. Mimo to w 250'ce po slusznym przebiegu jest bardzo widoczne zuzycie zaraz pod oknem ssacym. Dlatego faza musi byc tam konkretna. Jeżeli nosek w danym silniku prowadzi pierscien, to go zwyczajnie widac w oknie w dmp. W Etz, taka sytuacja nie ma miejsca. Pierscien jest dobre 5 mm nad oknem.

ETZ_PRORIDER - 2022-01-10, 17:45

intr, I wszystko jasne. W innych 2t widywałem, jak pierścień zachodził właśnie na ten języczek.
maciek1425 - 2022-01-10, 20:29

ETZ_PRORIDER napisał/a:
maciek1425, Zapytam tylko, czy cylinder to oryginał 150.1 czy 125.1 rozszlifowany na 56mm? Bo to ma ogromne znaczenie.


Cylinder to oryginał 150.1 DDR. Tylko ja go nie szlifowałem założyłem nowy tłok megu z pierścieniami ultimo. kompresja 9,5 bara a i zębatke zdawczą zostawiłem 16z

maciek1425 - 2022-01-10, 20:37

Pojedzie, bez problemu nawet ponad 110km/h realne w dobrych warunkach gdyż moc jest większa a to jest główny parametr decydujący o V-max. Jedynie "czas" na rozpędzanie będzie dłuższy w porównaniu ze zwykła 150.2 choć dla jednej np. drobnej osoby różnice nie będą duże, a może nawet nie odczuwalne.


mam mape rozrządu cylindra 150.1 i odrysowałem ze swojego cylindra i wszystko się zgadza. wydaje mi sie że tutaj problemem jest właśnie zębatka zdawcza i moja waga (ok. 100 kg). Mikuni fajnie zrobiony. Ja już ze swoim nie kombinowałem ale też będe go uszczelniać oringiem. Wcześniej na próbę założyłem zębatke z 15 zębami było troche lepiej ale też tylko 100kmh jechała

maciek1425 - 2022-01-10, 20:48

Mógłby ktoś zrobić zdjęcia w etz 150.1 150.2 i 125 gdy tłok jest w dmp jak to faktycznie wygląda. Bo to co tu piszecie panowie to nie do końca mi się zgadza albo już nie pamiętam dobrze
mar09 - 2022-01-11, 10:15

maciek1425 napisał/a:
zdjęcia w etz 150.1 150.2 i 125 gdy tłok jest w dmp jak to faktycznie wygląda. Bo to co tu piszecie panowie to nie do końca mi się zgadza albo już nie pamiętam dobrze


Raczej nikt nie ma tych 3szt. silników i zechce je rozebrać...
Bardzo prawdopodobne jak to dla marki MZ będzie, iż tłok w pozycji GMP otwiera okno ssące na maxa a już po chwili gdy zaczyna tylko wracać następuje stopniowe zamykanie. Wyżej wspomniany języczek prowadzący pomaga w szerokich oknach aby tłok się nie "wychlał" w stronę okna, gdyż działa na niego podciśnienie... tuleja w okolicy okna zużywa się bardzo szybko. W pozycji DMP ono jest całkowicie zamknięte a sama część pierścieniowa jest nadal wysoko na oknem ssącym, także żaden z pierścieni nawet nie zbliża się do krawędzi okna.

Jeśli ważysz ok 100Kg no to cóż te 100km/h to jest dobry wynik :wink:

maciek1425 - 2022-01-13, 16:47

mar09 napisał/a:
To toczenie trochę ryzykowne, cienkie ścianki zostały trzeba uważać. Może kogoś zainspiruje; u siebie poszedłem nieco dalej z VM30... da się to zrobić w kilku setkach nawet na wyjechanej tokarni tylko z głową. O-ring ma specjalny "kanał-rowek" aby nie spadał w czasie montażu, trzeba smarować. Z tyłu da się zdjąć niewiele ale zawsze to coś w nierównej walce ze starą gumą :mrgreen:




[url=https://images89.fotosik.pl/545/99cfe88f9e619f38gen.jpg]Obrazek[/URL]

Dzięki za pochwały dla mojej etztki :mrgreen:
Pokaż na zdjęciu w którym rowku montujesz oring w vm30


ale mówisz że 100 km/h to maks to w takim razie wytłumacz mi jakim cudem moja 150tka przed remontem na wylatanym tłoku z lewym powietrzem na uszczelniaczu od strony zapłonu i z cylkiem 12 KM potrafiła jechać 115km/h

intr - 2022-01-13, 17:19

maciek1425 napisał/a:
ale mówisz że 100 km/h to maks to w takim razie wytłumacz mi jakim cudem moja 150tka przed remontem na wylatanym tłoku z lewym powietrzem na uszczelniaczu od strony zapłonu i z cylkiem 12 KM potrafiła jechać 115km/h

Może nogami pomagałeś ? ;) Moja jechała 130 w ten sposób. Wszystko możliwe :mrgreen:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group