To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Przedszkole - uszczelka tłoczka zacisku ETZ

Koniefka - 2022-12-09, 08:27
Temat postu: uszczelka tłoczka zacisku ETZ
Szukałem ale jakoś nie znalazłem, a może to dla wszystkich jest to oczywiste poza mną :oops: , jak założyć uszczelniacz tłoczka zacisku, ten wewnętrzny, nie osłonę, szerszą stroną do dołu czy węższą?
Mzetzman - 2022-12-09, 10:22

Szersza do dołu
ETZ_PRORIDER - 2022-12-09, 10:39

Szerokim w dół, jak założysz odwrotnie, to zetniesz gumę i będzie ciekło. :piwo:
Koniefka - 2022-12-09, 12:50

Dziękuję za podpowiedź:) obecnie w tłoczkach np samochodowych, być może nie we wszystkich, przekrój tego miejsca na uszczelniacz jest trapezowy a nie prostokątny a uszczelniacz ma przekrój prostokątny lub kwadratowy i właśnie ten trapez wymusza lekkie wysunięcie tej dolnej krawędzi uszczelniacza, a służy to temu, że po odcięciu ciśnienia płynu hamulcowego tłoczek nieznacznie się cofa, no a przy okazji łatwiejszy jest montaż tłoczka w cylinderku. Dzięki.
ETZ_PRORIDER - 2022-12-09, 15:27

Koniefka, Dokładnie tak jest jak piszesz. Uczyłem się o tym 14 lat temu ale co niektórzy nadal sądzą, że tłoczek cofa się dzioeki powracaniu tłoczka pompy hamulcowej która robi ujemne ciśnienie, co oczywiście jest nieprawdą.
Koniefka - 2022-12-09, 16:39

Niektórzy sądzą, że Ziemia jest płaska😁, pzdr.
kosior30 - 2022-12-09, 22:23

ETZ_PRORIDER napisał/a:
Koniefka, Dokładnie tak jest jak piszesz. Uczyłem się o tym 14 lat temu ale co niektórzy nadal sądzą, że tłoczek cofa się dzioeki powracaniu tłoczka pompy hamulcowej która robi ujemne ciśnienie, co oczywiście jest nieprawdą.


A ja będę się upierał, że 90% działania to jest właśnie cofający się płyn i powstające podciśnienie i nawet potrafię Ci to udowodnić. Wystarczy, że zrobisz prosty eksperyment - wpuść powietrze do zacisku i zobacz co się stanie w kwestii cofania tłoczka :) Nie mówiąc już o tym, że na nastoletnich, sztywnych uszczelkach tłoczek się będzie dalej cofał - pod warunkiem, że nie będzie zanieczyszczeń i korozji.

Koniefka - 2022-12-09, 22:54

Kolego kosior30, masz prawo sądzić co chcesz na każdy temat, ale proszę, nie porównuj dwóch diametralnie różnych środowisk, powietrza i płynu hamulcowego, nie będę pisał nawet dlaczego. A skoro sądzisz, że to jakieś tajne, cofające się ciśnienie czy może podciśnienie cofa tłoczek, to może masz jakieś sensowne wytłumaczenie dlaczego uszczelniacz tłoczka zacisku w etz nie ma przekroju prostokątnego lub kwadratowego?
czochu - 2022-12-09, 23:08

Coś w tym musi być , bynajmniej często jak zostawi się stare połączenie zacisk -pompa czyli przewód hamulcowy , to tłoczki niekiedy nie chcą odbijać , pomimo prawidłowej regeneracji zacisku , czy pompy (bądź nowej pompy ), zaś po zmianie przewodu jak ręką odjął
ETZ_PRORIDER - 2022-12-10, 10:23

kosior30, Właśnie pomyślałem o Tobie i kilku innych osobach co myślą tak samo jak Ty, masz swoje zdanie na temat i ja to szanuję. Aczkolwiek fizyki nie oszukasz. Wspominając o powietrzu w układzie to chyba się zagalopowałeś, bo tam go być nie powinno. Jak znajdę chwilę czasu to udowodnię Ci na filmie który sam złożę, że płyn nie ma nic do cofania tłoczków. Zamiast płynu zrobię system pneumatyczny który będzie pracował na zasadzie podawania ciśnie ia i upuszczania go od wartości 0 gdzie doskonale będzie widać, jak tłoczki jakimś cudem się cofają a nie będzie w układzie podciśnienia. Ale to nie będzie żaden cud tylko prawa fizyki. :piwo:
kosior30 - 2022-12-11, 20:15

ETZ_PRORIDER napisał/a:
Wspominając o powietrzu w układzie to chyba się zagalopowałeś, bo tam go być nie powinno


Wiem, że nie powinno go być, to jest oczywiste. Ale taki eksperyment ma służyć temu, że powietrze ma inną ściśliwość, niż płyn, zatem i inaczej "ssie" tłoczek - jeśli tak to można powiedzieć. To ma Ci tylko pokazać, że jeśli nie ma w układzie samego płynu i jednocześnie nie wygeneruje się właściwe podciśnienie, tłoczek może się nie cofnąć. Często jest, iż po rozebraniu zacisku, złożeniu wszystkiego zgodnie ze sztuką (nawet wraz ze smarem do tłoczków), dopóki porządnie nie odpowietrzysz układu tłoczek się nie cofa i klocki trą o tarcze. Gdyby Twoja teoria miała się potwierdzać i tylko gumka miałaby cofać tłoczek taka sytuacja nie miałaby wtedy miejsca i tłoczek wracałby na swoje miejsce.

Druga sprawa - ruch tłoczka jest zbyt długi przy wciśnięciu hamulca, aby gumka aż tak mocno się odchyliła w kierunku ruchu, żeby mogła być odpowiedzialna za wykonanie nacisku na tłoczek dla całego ruchu powrotnego. Gumka odpowiada za powrót tłoczka tylko w bardzo małym zakresie, przy bardzo niskich ciśnieniach w układzie, bo wtedy ruch tłoczka będzie niewielki i tłoczek nie prześlizgnie się po gumie, tylko ją delikatnie odkształci w kierunku ruchu. Po przekroczeniu tej granicy elastyczności (przy mocniejszym wciśnięciu hamulca) tłoczek prześlizgnie się po uszczelce i jej powrót do naturalnego kształtu cofnąłby tłoczek zbyt mało, aby wrócił do położenia jałowego.

ETZ_PRORIDER napisał/a:
Zamiast płynu zrobię system pneumatyczny który będzie pracował na zasadzie podawania ciśnie ia i upuszczania go od wartości 0 gdzie doskonale będzie widać, jak tłoczki jakimś cudem się cofają a nie będzie w układzie podciśnienia.


W układzie hamulcowym też nie ma podciśnienia - chodzi o to, że układ dąży zawsze do równowagi. Gdy wypchniesz płyn z pompy, to po puszczeniu hamulca płyn musi wrócić na swoje miejsce w pompie. "Ciągnie" zatem za sobą płyn z zacisku, a wraz z płynem znajdujący się za nim tłoczek, gdyż w przestrzeni zacisku powstaje niejako próżnia. Jeśli wszystko jest szczelne układ nie wciągnie powietrza z zewnątrz, tylko zassie z powrotem tłoczek.

Koniefka napisał/a:
to może masz jakieś sensowne wytłumaczenie dlaczego uszczelniacz tłoczka zacisku w etz nie ma przekroju prostokątnego lub kwadratowego


To jest akurat proste. Tłoczki wykonują ruch posuwisto-zwrotny, więc uszczelniacz aby spełniał swoją rolę musi być dociskany narastającym ciśnieniem płynu. Gdybyś zamontował uszczelkę odwrotnie to nie dość, że "klinowała" by ruch powrotny tłoczka (guma by stawała pod włos), to płyn miałby prawo wyciekać przez uszczelniacz. To samo by się działo, gdyby był uszczelniacz o przekroju prostokątnym.

czochu napisał/a:
Coś w tym musi być , bynajmniej często jak zostawi się stare połączenie zacisk -pompa czyli przewód hamulcowy , to tłoczki niekiedy nie chcą odbijać , pomimo prawidłowej regeneracji zacisku , czy pompy (bądź nowej pompy ), zaś po zmianie przewodu jak ręką odjął


To jest też proste. Przewody hamulcowe mają tendencję do rozwarstwiania się w środku. Wtedy robią się zwężenia przekroju i o ile narastające ciśnienie ma siłę przepchnąć płyn przez zwężkę, o tyle po puszczeniu hamulca ciśnienie spadnie do pewnego stopnia, ale cały płyn nie wróci. Coś jak w termometrze rtęciowym.

Koniefka - 2022-12-12, 07:45

Kosior 30 - Węże gumowe do układów hydraulicznych przeważnie są w oplocie stalowym, po to między innymi, żeby nie było możliwe zwiększanie ich przekroju, a rozwarstwiony wąż nadaje się pewnie do wymiany.
Tłoczek w cylinderku cofa się nie o kilka milimetrów, tylko o dziesiąte części milimetra.

Link do pierwszego z brzegu filmiku, w którym dosyć ogarnięty gość pokazuje jak działa zacisk hamulcowy, proponuję obejrzenie od 5 minuty.

https://ddei5-0-ctp.trendmicro.com/wis/clicktime/v1/query?url=https%3a%2f%2fyoutu.be%2fxfye1xn1vfU&umid=0AF6BFF3-EF9B-6905-BBE3-403EA5B68989&auth=0af1c8db89ac9b5ca4935592555dadceee48d64a-3d6f440a683055289c24d0719a74902f7979ad40

Czasem nie warto wyważać otwartych drzwi.

ETZ_PRORIDER - 2022-12-12, 11:24

Dokładnie taki sam rysunek pokazywał nam wykładowca i robił nacisk na główne znaczenie tej gumy uszczelniającej, która nie tylko uszczelnia a do tego cofa tłoczek o dziesiąte części milimetra. Nie wiedziałem, że Kris to tak dosadnie opisał.
kosior30 - 2022-12-12, 17:38

Koniefka napisał/a:
Link do pierwszego z brzegu filmiku, w którym dosyć ogarnięty gość pokazuje jak działa zacisk hamulcowy, proponuję obejrzenie od 5 minuty.


Oglądałem to kiedyś, ale zajrzałem jeszcze raz. Od 17 minuty Kris pokazuje sprężonym powietrzem, jak się tłoczek cofa po odpuszczeniu ciśnienia. Niestety, choć usilnie się staram nie widzę tego cofania się - mimo ustalenia punktu odniesienia na imadle w tle. Z resztą takie testy też samemu robiłem i chyba by trzeba czujnik zegarowy ustawić, żeby wyłapać te setne części milimetra, a to zupełnie nie ta skala. Tak jak pisałem wcześniej - gumka owszem odpowiada za cofanie tłoczka, ale tylko w niskich ciśnieniach. Nie ma szans, aby tak miękki i cienki materiał przepchnął tłoczek, który ma za sobą nawet do 100 barów ciśnienia. Dobrze to Kris opowiedział akurat pod kątem tych bić tarczy itd. I to jest kolejna funkcja gumki, czyli regulacja położenia jałowego klocków - tak, aby "lizały" tarczę, ale nie ściskały jej. Piszę to od samego początku - 90% działania to płyn, 10% gumka. Nie wiem, czy dokładnie w takich proporcjach, ale z mojego doświadczenia wynika, że obie funkcje muszą działać w parze, tj. świeży uszczelniacz i dobrze funkcjonujący układ hydrauliczny, inaczej nie będzie się cofać odpowiednio.

Mam jeszcze jeden przykład na moją tezę, właśnie wtedy, gdy miałem przewód elastyczny rozwarstwiony w środku. Tak jak pisałem wcześniej - płyn nie wracał po puszczeniu hamulca i klocki blokowały tarczę. Gdyby tylko gumka odpowiadała za cofanie tłoczka, to w tym momencie po poluzowaniu przewodu przy zacisku celem umożliwienia wypłynięcia "nadmiaru" płynu i spuszczeniu ciśnienia do 0 tłoczek cofnąłby się do położenia jałowego. Niestety, nic takiego nie miało miejsca. Klocki cofnęły się na tyle, że koło można było obrócić, ale z oporem. Dopiero po wymianie przewodu na nowy (bez ruszania niczego przy zacisku), tłoczek zaczął się cofać poprawnie i koło kręciło się swobodnie. Dlaczego? Odpowiedź już padła wyżej.

Mzetzman - 2022-12-12, 21:30

Wygląda na to że rzeczywiście za powrót tłoczka odpowiada uszczelka. Przejrzałem trochę zagranicznych stron i wszędzie piszą o uszczelce która de facto działa trochę jak gumka recepturka - rozciąga się:
https://www.quora.com/Wha...ston-to-retract
Tutaj z kolei jest artykuł jak sprawdzić czy uszkodzone są uczelniacze. Sprawne uszczelki w specjalnej metodzie pomiarowej powinny odsunąć tłoczek o 4-5 tysięcznych (nie wiem czy to cale czy mm)

Koniefka - 2022-12-13, 07:17

Mzetzman napisał/a:
Sprawne uszczelki w specjalnej metodzie pomiarowej powinny odsunąć tłoczek o 4-5 tysięcznych (nie wiem czy to cale czy mm)


I tyle wystarczy, żeby odblokować hamulec,, no chyba, że ktoś ma tarczę hamulcową jak rondo od kowbojskiego kapelusza:)



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group